Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1995.10a
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In this research, we investigated the effect of three visual feedback conditions (direct viewing, one-monitor viewing, and tow-monitors viewing) on the task performance of human operator in teloperation task. The three different level of task difficulties under each concitions were performed by thirty-six subjects. The result of the experiments was analysed by the task difficulties, and the measurements of performance are the task completion time and the frequency of task errors. In a teleoperator, the participation of a human operator is always required, and the man-machine interface and the operator's abilities is an important issue. Recently, the different types of sensory feedback conditions(force, vision, sound, tactile, etc) for teleoperation is a very active research area in ergonomics. Among them, visual feedback conditon is an important sense that can provide the information of task environment. Therefore, the sufficient understandings and investigation for human ability under various visual feedback conditions is required to establish the efficient man-machine interface of teleoperation. The result showed that the visual feecback conditions and the level of task difficulties have a significant effect on the task performance. For three level of task difficulties, the task completion time was the shortest under the condition of direct viewing. The number of task errors under the conditions of direct viewing and two-monitors viewing were reduced by more than half compare to that of one-monitor viewing.
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A Psychophysical scaling method called magnitude estimation is frequently used to evaluate human sensation to physical stimuli. This paper described the procedure of magnitude estimation data analysis which consists of four modulus; reponse space, CMM(Cross-Modality Matdhing)/merge, standardization, scale building & data analysis method. This procedure is being developed as an expert system in which the four analysis modulus are programmed so that a novice user can perform the analysis.
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To quantify a mental workload for office workers, nine element tasks were classified for office work. There were oral comprehension, written comprehension, oral expression, written expression, calculation, memorization, thinking, and classification materials. Among nine element tasks, oral comprehension, written comprehension, written expression, and thinking were selected and the degrees of conflicts between concurrently performed element tasks were measured and analyzed through the experiment. The measures were performance and subjective rating. The results were as follows. The written comprehension- written expression pair was showed the highest conflict value in terms of performance and subjective rating. The written comprehension-thinking pair was the lowest conflict value in terms of performance, while the oral comprehension-thinking pair was the lowest condlict value in terms of performance, while the oral comprehension- written expression pair was the lowest conflict value in terms of subjective rating. The findings are expected to be used for assessing workload for the office work.
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원자력발전소와 같은 공정제어(process control) 체계에서 운전원의 수행도는 인터페이스에서 인간과 기계간에 이루어지는 상호작용의 신뢰도를 결정할 뿐만 아니라, 전 체 체계의 효용을 좌우하는 중요한 문제로 대두되고 있다. 이러한 체계의 설계에서는 감시제어(supervisory control) 기능의 설계요건 설정과 평가과정에서 체계의 주도자인 인간의 특성을 반영하여 직무수행의 신뢰도를 확보하는데 많은 노력을 기울고 있다. 본 연구에서는 인간-기계 체 계의 설계과정에서 운전원의 직무수행도를 보장하도록 직무요건(task requirements)을 도출 할 수 있는 방법론을 제시하고자 하였다. 직무요건을 파악하는 과정을 일반적으로 직무분석(task analysis)이라고 하는데, 적합한 직무분석 기법의 확보가 중요시된다. 본 연구에서는 우선, 기존의 직무분석 기법들을 조사하여 대표적인 기법들과 주요 기술 동향을 검토하였으며, 직무의 인지적인 측면 파악을 중심으로한 새로운 기법의 방향을 설정하였다. 설정된 방향에 따라 인지적인 측면의 분석을 강화하고 원자력발전소 운전원의 직무분석에 적합한 인지적 직무분석 기법의 기본체계 (basic framework)를 제안하였다.
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CNS의 인간공학적 실험 평가 항목중 중요 요소의 하나인 운전원의 인지적 작업부하(정보입력, 의사결정, 및 정서적 부하)를 평가하기 위해 인지적부하를 부과할 수 있는 사건 시나리오 구성방법, 피실험자에 대한 훈련 방법, 실험과 디브리핑을 통한 운전원 행위 및 사건 경위 기록 체계를 개발하였다. 운전원 행위자료 데이타베이스에는 특정 요소행위 시점, 관측행위 분류, 사용된 표시장치, 의사결정내용, 사용된 조종장치, 조종행위분류, 운전원간 의사소통 내용, 정서상태, 표시장치 및 조종장치의 사용편의성 여부 및 불편이유, 주요사건 발생시점에 관한 정보가 기록되었다. 운전중 CNS 운전원에 제시되는 자극의 변화에 수반되는 운전원의 생리적 변화를 측정하여 이로부터 운전원이 받는 정신부하를 측정하는 체계를 개발하였다. 이를 위해 ECG, EEG, 호흡패턴,피부온도, 수평EOG, 수직EOG, 심박률, 및 호흡률의 생리변수에 대한 측정이 이루 어졌으며 각각의 신호를 초당 100개씩 샘플링하여 A/D 변환하고 정신부하 추정 알고리즘을 거쳐 정신부하 여부를 판정하는 점수를 구하였다. 다차원의 정신부하 판정 점수는 OR gate에 의해 통합되어 정신부하 발생시점과 함께 정신부하데이터베이스에 기록되었다.
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Menu-driven interfaces are frequently employed for user -system interfaces on many electronic products. Due to the space and budget constraint, a single or multi-line display is used to show menu items. Single or Multi-line display present 8 .approx. 21 characters on an LCD screen and users select items using a series of button pushes. Multi-line displays are different from the single-line ones in the following aspects. First, they can present multiple menu items at the same time. Second, they can present menu items in a various way, for example, same-depth presentation, sub-depth presentation, previous selection, etc. In this study, a human factors experiment is being conducted to examine the effects of three independent variables on the design of a multi-line display. Factors investigated include menu structure, number of lines on the display, item presentation methodl. Usability of the multi-line display is being measured quantitatively in terms of four different aspects: task completion time, accuracy, inefficiency, user preference. A set of design guidelines will be drawn from this study which can be applied to usef-system interfaces of a various types of consumer products.
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The multimedia documents becomes the most natural user interface for CSCW(Conputer Supported Cooperative Work) in distributed environment. The objective of this study is to propose a multimedia document architecture and to develop a system that can manage it well. The new architecture is for revisable documents and is the basic layer for hypermedia documents. A good document architecture for CSCW must support pointing, marking, and editing over a part of documents. The user views, version control, and full- content search are also desirable features. In this paper, we discuss the basic concept of a new document architecture for CSCW. We also present the user interfaces for spatio-temporal compositions of multimedia documents.
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Multimedia systems present information by using various media, for example, video, sound, music, animation, movie, etc., in addition to the text which has long been used for conveying the information. Among many multimedia applications, the multimedia information retrieval systems commercialized in the form of multimedia encyclopedia CD-ROMs, benefit by using various media for their ability to present information in an efficient and complete way. But using various media may cause end users' confusion and furthermore, poor user-interface design often exacerbates the systems. For appropriate design of the user interface of multimedia information retrieval systems, we investigated the characteristics of the multimedia information retrieval systems and listed 35 variables that might affect the usability of the user interface. And we selected 10 variables through some procedures such as brainstorming, literature survey, expert opinion, relevance analysis and feasibility analysis, in order to perform a screening study which will remarkably reduce the cost and time in conducting subsequent human factors experiments.
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This study surveys four characteristics (overall density, local density, grouping, complexity) to effect user's performance on the on-line terminal displays of commercial banks, and makes the new screen by the screen design procedure. The new screen includes to increase the number of groups and to arrange the items on the screen. And then, this study carrys out experiments to compare performance(operating time and error number ) by each screen. The result is described that the operating time decreases about 20% at the new OUT-screen than the existing OUT-screens; about 25% at the new IN-screen.
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본 연구는 12명의 컴퓨터 작업자를 대상으로 테이터 입력 방법과 소음 수준이 데이터 입력 작업 수행도에 미치는 영향을 분석하였다. 다른 형태의 Database Format 및 Interaction Technique을 갖는 3가지 데이터 입력 방법(Card Format/Keyvoard 입력, Card Format/Menu방식을 이용한 Mouse Click, Table Format/Keyboard 입력)과 소음의 2수준(60 .approx. 65dBA, 80 .approx. 85dBA)을 독립실험인자로 채택하였다. 에러 문제를 효율적으로 다루기 위해 에러 방지(error prevention)와 에러 관리(error management)의 두 가지 전략을 고려하여 두 가지 실험을 실시하였다. 실험 1에서는 에러를 효율적으로 예방할 수 있는 데이터 입력 방법 및 작업 환경을 알아보고자 데이터 입력작업 완료시간과 데이터 입력 시 발생하는 에러의 수를 종속변수로 측정하였으며, 실험 2에서는 에러의 효율적인 관리를 위한 데이터 입력 방법 및 작업 환경을 알아보고자 에러수정시간을 종속변수로하여 측정하였다. 통계분석결과, 높은 소음 수준하에서 에러수정시간이 많이 걸렸다. Form Fill-in 형식으로 입력하는 방법을 이용했을 경우 입력작업 완료시간이 적게 걸렸으며 Card format을 갖는 입력방식을 이용했을 때 적은 에러 수정시간을 나타내었다.
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Biomechanical can physchological approaches have provided the optimum stair dimensions but physiological approach has never been used in assessing the common method of assessing the optimum stair dimension. Therefore, this study was conducted to investigate the validity of the physiological measure of heart rate in assessing the optimum stair dimensions. Sixteen subjects were asked to walk up three different stairs with their normal walking speed. The results showed that the physiological approach with the heart rate difference was found to be valid in assessing the optimum stair dimension. The optimum stair dimension from this study (riser length for 185 mm and tread length for 310 mm) was chosen because it was similar to optimum dimension by the psychological approach (Irvine et al., 1990).
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자동차의 안전도는 전통적으로 정면 충돌시 승객의 보호 정도를 가지고 비 교 된다. 그러나 근래에 와서는 다양한 사고에 의한 승객의 피해를 볼 때 정면 과 더불어 측면 충돌시의 피해를 무시할 수 없는 상태에 이르렀다. sled tests 등을 통해서 정면 뿐만 아니라 측면 충돌의 영향도 파악하고 있으나 정면 충돌보다 측면 충돌에 대해 승개 보호 장치의 개발이 미흡한 것이 현실이다. 본 연구에서는 현실적으로 보다 효과적인 occupant (운전자 및 승객) restraint system을 computer 모의 실험을 통해서 제안하고자 하였다. 기존의 안전시스템인 lap/shoulder belt system과 Air cushion에 의한 실험은 다각도로 연구되었다. 그러나 측면 충돌에서 Air Bag에 의한 충돌 감소 영향은 정면 충돌에 비해 적어지게 되어 상체 측면 보호 장치가 필요하게 된다. 본 연구에서는 운전자의 lap/shoulder belt system과 Air Bag에 의해 구속되는 dummy를 가지고 다양한 측면 충돌 각도 (0 .deg. , 15 .deg. , 30 .deg. , 45 .deg. , 70 .deg. )에서 실험이 수행되었다. 또한 각 충돌각에 대해 기존 Restraint System에 상체 측면 보호 장치(seat wing)를 포함하여 실험을 수행 하였다. 이에 대한 각각의 영향, 그리고 승객 손상도 분석 및 평가를 통하여 보안된 측면 충돌 보호 restraint system의 필요성과 그 효과를 제시하고자 한다. 실험결과 에 의하면 정면보다 측면에서 충돌하였을 경우 보조 구속 시스템인 seat wing으로 인 해 측면보호는 물론 occupant는 정면으로 나가게 개선되어 구속 시스템으로써의 이점이 확대되고 shoulder blet 또는 dummy의 감속을 통제하는 Air Bag의 잠재적인 이점이 더욱 확대되었음을 보여주고 있다. 그러나 design 단계에서 편안함, 안락감 등의 문제들과, 다른 실용적인 면에 대한 계속적인 연구가 필요하다.
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This paper presents an experiment which examines eye movement characteristics of novice and experienced workers in the press operation. Signficant difference between the novice and the experienced workers was observed in eye fixation time, eye movement patterns, hand duration time, and hand movement time. The results could be used to set up a guide to train the novice workers and to determine how long the novice should be trained.
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This study was designed to investigate the effects of work postures and anthropometry on the musculoskeletal discomfort of the telephone operators involved in VDT tasks. The level of musculoskeletal discomfort were evaluated for 279 VDT operators from three different workplaces. The work postures and the anthropometric data were evaluated for 70 VDT operators out of the total of 279 operators. Multiple regression analysis was utilized to examine the relation- ship between the measured ergonomic variables and the level of the musculoskeletal discomfort. It is evident from the result of the study that the ergonomic factors have great influences on the level of the musculoskeletal discomfort.
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The production activity by human is accompanied by various accidents, resulting in human and property loss. If information on these industrial accident can be collected, organized and analyzed for a period of time and be used in the decision-making process for the purpose of preventing industriar accident, we will be able to get rid of industriar accident and prevent human and property loss and creat a pleasant industrial atmosphere. In order to achieve this goal, the collected information should be accurate, and trusted in the work place or govemement agency the informantion is being utilized. This research analyzed the problem in our nation's industrial accident statistics and estimated the number of accidents that are occuring and suggested improvement measures so that the industrial accident statistics can be calculated arately.
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인간이 자연스럽게 선 자세를 취하는 경우, 그 신체의 균형은 주로 시각과 전 정미로계, 소뇌 및 근고유감각의 정보에 의하여 미세하게 조절된다. 그러나 일단 편마비, Parkinson's Disease, 골관절 질환, 실명등의 평형기능을 지해하는 장해를 받데 되면, 정상 적인 자세제어는 곤란하게 된다. 이러한 장해를 진단.치료해 가는 데에 재활의학에 있어서는 관절가동역 Test, 거수능력 Test, 일상생활동작 Test등의 평가방법이 이용되고 있고, 골관절 질환에 있어서는 방사선사진에 의존도가 높다. 그러나 어느 방법을 선택하든지간에 의사나 실제로 검사를 하는 검사자의 주관에 의한 것이 많고, 또 어느 정도 가능한가라는 정성적 판단이 대부분이다. 따라서 객관적이면서도 정량적으로 평가할 수 있는 지표를 찾아서 위의 방법과 병행하는 것이 진단에 있어서 더욱 신뢰성을 높이고, 환자 자신도 병의 진행과정과 치료효과를 쉽게 이해 할 수 있다고 생각된다.
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To understand kinetic characteristics during the process of initation of gait from standing, from the visual cue to toe off of the stance limb, vertical ground reaction forces(GRF) and center of pressure(COP) during gait initation period were evaluate with two force platforms placed side by side in thirty two adults(young 16, elderly 16, each mean age 27.79 and 51.70 years) with no history of 7 neuromusculo-skeletal abnormality. Gaint initation period of swing and stance limbs, percentage of gait initiation period and ratio of the vertical forces to body weight at each peak of the vertical forces of both limbs, and also movement of net COP were measured and described. 2 groups, one of 16 young adults and another of 16 elderly adults, were compared statistically. These data showed the increase of initiation of gait period and the decrease of movement of net COP, nd also can now be used as a part of database when initation of gait in subjects with neuromusculoskeletal abnormalities need to be evaluated.
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An experimental protocol was developed and tested in this study in order to quantify the motor control capability of the trunk movement for both healthy subjects and low-back pain (LBP) patients. Information processing capacity (bits/second) (Fitts, 1954) and dynamic motor perfor- mance such as flexion/extension velocity and acceleration were measured as motor control parameters under the controlled range of motion (ROM). In this study, the original experimental propocol (Kim et al., 1993, 1994) was re-designed to reduce the length of the test via a series of statistical analyses for clinical application. The accuracy of the shortened protocol was statistically examined and indicated no difference conpared to the original protocol in terms of evaluating information processing capacity. This protocol was also tested among ten healthy subjects and ten LBP patients for validation purpose. The results showed that the information processing capacity was not significantly diffenent between two groups due to the large variation although there was an apparent mean difference. Average movement time showed a significant increase in LBP patients com- pared to healthy subjects. In conclusion, it was found that the new short experimental protocol could quantify the motor control capability of neuromuscular system of the trunk and also showed the applicability to patient population.
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본 연구의 목적은 설문조사기법을 통하여 경찰의 휴대용 장비의 사용실태를 조사하여 경찰의 작업부하 (work stress)를 가중시키는 장비와 설계요소를 규명하는데 있다. 또한 인간공학적 측면에서의 장비분석을 통 하여 경찰 임무 수행능력의 제고와 경찰의 사기전작에 기여할 수 있는 사용자 중심의 휴대용 장비개발의 필요성 을 제시하였다. 현대사회에 있어서 경찰은 타 직종에 비해 그 작업부하(work sterss)의 수준이 매우 높으며, 더 우기 다양한 원인에 의한 재해 가능성 또한 커서 위험한 직업으로 평가 된다. 이러한 이유로 인해 상당수의 경찰 관등이 여러 직업성 질환에 노출되고 있다. 설문조사 분석결과, 현재 사용되고 있는 휴대용 장비 중 무전기, 경찰 혁대, 경찰단화, 정모, 근무복, 우의, 신호봉 등 7가지 조사대상 장비 모두가 사용이 불편한 것으로 나타났고, 이 러한 불편함으로 인하여 사용자의 대부분이 신체적 불편함을 경험한 것으로 조사되었으며, 이외에도 발바닥, 머리, 다리 및 무릎 등의 부위가 불편한 것으로 나타났다. 또한 임무수행시 현재 사용되고 있는 휴대용장비가 기동성에 장애를 주며, 근무의욕 및 사기에도 크게 영향을 주는 것으로 나타났다.
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A control panel layout system was developed to generate an ergrnomically sound panel design. A constraint satisfaction concept was introduced as a framework of incorporating diverse ergonomic design guidelines into the panel layout. An efficient search algorithm which can find a constraint satisfaction solution within a reasonable time was developed based on preprocess and look ahead procedures with the backjumping technique. The proto- type panel layaout system was developed on a SPARC workstation. The constraint satisfaction algorithm was programmed in C language with Motif as a GUI tool under the X-windows environment. The effectiveness of the prototype paned layout system was examined by a case study.
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This paper reviews how to access the ergonomic information through internet-the world-wide computer networks. Recently, with the growth of hypertext type Internet-the WWW (World-Wide Web), it becomes much easier to access to the Internet and we can retrieve information very effeciently. In order to search the ergonomic information, this paper also reviews the famous Web search engines like Lycos, Web Crawler, and meta-indices like YAHOO. Also, useful Web-sites of ergonomics/human factors such as ErgoWeb are summarised.
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본 연구에서는 점차 사용이 증가하고 있는 GUI 환경의 작업에서, 인간의 감 성인석을 색에 적용하고 이에 대한 수행도를 분석하고자 하였다. 실험은 우선 텍스트만 있는 윈도우와 색이 있는 윈도우와의 검색 시간을 비교하였다. 그리 고 색의 세 가지 속성인 색상, 채도, 명도와 검색 시간과의 관계를 알아보기 위해 색상, 채도, 명도, 거리를 독립변수로 하고 검색 시간을 종속변수로 하여 실험을 하였다. 그리고 색에 대한 인간의 감성 인식을 알아보고, 감성 인식을 고려한 색의 실질적인 수행도에 대해서도 분석하였다. 통계분석 결과, 색이 있는 환경에서의 검색 시간은 악 50.31% 향상되었으며, 색상과 채도의 수준 차이는 검색 시간에 유의한 것으로 나타났다. 색상의 경우는 녹색,적색 순 으로 검색 시간이 좋았으며, 채도의 경우는 회색이 적게 포함된 경우 검색 시간이 향상되었다. 그리고 감성을 고려한 색도 검색 시간이 향상된 것으로 나타났다. 본 연구는 여러 산업환경과 디자인 측면에 인간의 감성을 고려하 고 적용하는데 있어, 실질적인 수행도를 향상시키는 감성구현 방법과 이에 대 한 검증을 제시하고자 한다.
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ITS는 자동차, 운전자, 도로, 교통제어 시스템을 첨단 통신, 전자, 컴퓨터기술 등으로 묶는 종합 교통자동화 체계이다. 차세대 교통 시스템인 ITS는 교통혼잡을 덜고, 사고를 줄이며, 오염을 줄이고, 에너지를 더욱 효율적으로 이용하는 등의 결과를 가져올 것으로 기대되고 있다. 선진 각국에서는 ITS(Intelligent Transportation Systems; 미국), ATT(Advanced Transport Telemetics; 유럽), SSVS(Super Smart Vehicle Systems; 일본)등의 이름으로 막대한 예산을 투입 하여 ITS의 실현을 위한 연구 및 인프라 구축 중이며, 우리 나라에서도 사회간접자본 투자기획단 ( SOC)을 통해 기획중이고 정부 5개 부처 공동으로 추진될 예정이며, G7과제 후보로 올라 있다. 인간공학은 ITS실현을 위한 주요 요소기술로 인식되고 있다. ITS는 궁극적으로 운전자의 workload 를 덜어줄 것으로 예상되지만, user-oriented된 인터페이스의 설계가 뒷바침되지 않으면, 과부하, 혼동, 사고 등으로 이어져 ITS의 정착에 심각한 장해요인으로 작용할 것이다. 본 논문에서는 미국의 ITS를 중심으로 그 sub-systems들과 그에 해당하는 인간공학적 고려사항들 그리고 ITS초기 단계에서 시급히 풀어나가야 할 인간공학적 과제에 대하여 논의하고자 한다.
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The vehicle navigation system is developed for helping driver to retrieve driving information more easily and lastly. Navigation System informs driver many pieces of driving information - roadway structure and system, on-line traffic condition, the position of vehicle, route guidance, destination and other infor- mation service. As the style of information is diverse and the amount of information is large, driver may have mental and visual overload. The display of information can disturb the driver's attention and this can cause accidents. This state is caused by the defect of human-machine interactions. When the navigation system is designed, human factors - cognitive, judgment, operating -must be considered. The display style must be designed simply and easily, not to be obstacle of human - machine interface. In this study, outside- in view display style and inside-out view display style are compared each other. Tow factors are measured. One is cognitive factor-time of cognition on information that is displayed by screen display, cognition error rate. The other is image of screen display - subject's feeling about several styles of display, degree of subject's preference. The prototype of roadway is four kinds -Cross, T-cross and O-cross. Roadway display for test is taken from paper maps. Traffic condition display style, vehicle position display style and route guidance display style are taken from current display style. Traffic condition display style is symbol. vehicle position display style and route guidance display style are described as color and symbol. The test on screen display is implemented doing given tasks. Then the test is analyzed statistically. The result of test analysis gives the guideline to the designer for the map display of the vehicle navigation system.
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A lot of design guidelines have been proposed for menu-drive interfaces, but they are applicable only to the menus on ordinary CRT displays. Many hardware products, however, cannot employ large displays because of the cost and space limitations. Instead, a single-line display menu (SDM) is widely used, and the designers need useful guidelines applicable to the SDM. A focus is often placed upon the optimal menu structure, but only the standard menu structures, such as
$64^{\1}, 8^{\2}, 4^{\3}, and 2^{\6}$ , are tested for optimality. In many cases, however, ill defined or asymmetric structures are suggested as design alternatives. To determine the optimal menu structure, user performance should be obtained in terms of quantitative measures for each of the optional structures considered. Hence, a model is needed to provide a predicted value of user performance for a given menu structure. Although severaal models have been proposed for ordinary menus, none is available for the SDM yet. A performance model was developed in this study using the neural network approach. A The model developed in this study is capable of providing quantiative measures of human performance for any menu structures without conducting additional experiments, which will save much time and reduce the design cost. -
본 연구는 기존의 연구 방법과는 상이한 방법을 이용하여 인체의 특정 부위를 측정하거나 측정치의 산출을 위한 기법을 Fractal의 기법을 이용하여 고찰하고자 함에 있다. 인간공학적인 측면에서 볼 때 인체 구성의 관찰 및 측정은 실험기기를 이용하거나 기타 방법으로 행하는 것이 일반적이다. 여기서는 이러한 결과치가 도출되기 까지의 방법들을 Fractal 기법으로 접근하여 인체의 특정 부위의 측정치를 구하고자 하는데 목적을 둔다. 따라서 Chaos 이론과 Fractal 이론을 먼저 이해하고 이에 접근할 수 있는 최적의 방법들을 선정 하여 인간공학적인 측면에서 제시되는 해에 부합되는 결과치를 도출하고자 하는데 있다.
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인간중심의 작업설계는 오래전 부터 공학의 중요한 과제로 여겨왔다. 이에 인간은 여 러가지 다양한 형태의 도구를 만들고 개선해 왔으며, 이 중 Handtool은 중요한 도구 중의 하나 이다. 인간과 도구가 그 사용에 있어 최적의 조화를 이루어갈 때 위험요소는 사라지게 되고 작업의 부하는 줄어들며, 작업시간의 단축과 함께 작업의 정확도는 나아지게 된다. 기술의 발달은 갈수록 복잡하고 위력적인 도구를 발명해 내고 있지만 아직도 우리의 주변에는 이의 설계에 있어 인간공학적인 요소가 충분히 고려되고 있다고는 할 수 없다. 실제로 최근에 와서는 많은 수 공구들이 동력화되고, 그 성능은 갈수록 나아져 가고 있는 반면, 이의 사용 으로 인한 사고라든지, CTS(Carpal Tunnel Syndrom)과 같은 누적외상병은 별로 나아짐이 없이 경우에 따라서는 오히려 심해져가고 있다. 따라서 도구의 인간공학적인 다지인의 목적은 위험요소의 제거, 작업부하의 절감 그리고 작업능력의 향상에 있다고 할 것이다. 기존의 연구 중 개별적인 Handtool의 인간공학적인 디자인의 예는 이미 많이 연구가 되어 있다. 그러나 이 러한 연구들의 사례는 일관된 시스템적인 접근방식을 갖지 못하여 본 연구에서는 인간공학적인 측면에서 Handtool의 설계를 위해 고려되어야 할 요소와 함께 그 체계적인 접근방식을 제시한다.
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In Korea, it is not satisfactory in the product design since Kansei engineering or Ergnomics is not very active and well considered. When designing a mini-component, the user's emotion was not considered well. It is typical to have a rectangular shape, dark- colored outside in a mini-component design. Therefore, the users have to select with available choice from the manufacture's traditional designs. In this study, a new smin- component was designed to be suitable for a new generation's (10 to mid-20) sensation. First of all, an ergonomic problems were investigated. And then, the survey was per- formed to consider the emotion of the new generation. After that, the new design was made to reflect the new generation's trend and preference. In addition, the high-touch (human-centered design) and human touch (the product to give a sensible satisfaction for human) concepts were added.
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The purpose of this study is to analyze breast shape by age, to classify breast types and then to suggest brassiere size chart. The subject of anthropometric measurement were 232 women in 20's and 40's. The direct anthropmetric measurement were analyzed by mean, standard deviation, duncan test, T-test, ANOVA, factor & cluster analysis The results are as follows; 1) as a result of analysis for the measurements, according to the increase of age, the items of height were decreased and the items of width, depth, cir- cumference, length were increased, being obesity and breast points were dropped. So the volume and bottom area of 40's women's breast were lager than 20's women's. The width of breast points was bide by increasing of intereior. 2) as a result of factor analyxis, 5 factors were extracted as important factor of breast shapes(obesity of breast and location of breast point, breast height and volume, upper dimensions of breast/lower dimensions of breast, interior dimensions of breast/exterior dimensions of breast, volume of the lower part and drop of breast) 3) as a reslut of cluster analysis, the breast shape were classified into 4 types. namely, typel has the smallest volume, bottom area of breast and the slenderest breast, type2 was the second obesity type. type3 was middle sized type. type4 has much dropped, wide bottom area of breast and the biggest form. 4) To establish brassiere sizing system, the loss funtion was used to decide interval of under bust girth and cup size of size chart. 20 brassiere sizes were established and the size chart covers 92.2% of all subject.
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The purpose of this study is to suggest a brassiere sizing chart for elderly women. It is found that there is no direct linear relationship between cup size and under bust girth from the analsis of breast measurements. These 2 factors(under bust girth and cup size) were chosen as 2 axes of brassiere size chart. A loss function was used to determined intervals of bust girth and cup size of size chart, because the loss function introduces the concept of frequency to size chart for better customer's satisfaction. From the dual distribution table whose intervals had been determinde by a loss function. The 15 sizes, which had more than 2% of appearance were suggested for brassiere size chart. The suggested brassierc sizes covened 87.6% of all subjects. Considering that KS brassiere size thart consisting of 32 sizes covers 88.5%, the suggested brassiere size chart would be considered quite feasible. Also is suggested supply reference measurement chart relevant to brassiere manufacturing for 10 most frequent sizes.
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The primary aim of this research is to summarize and discuss the problems that the hand tool manufactiuring industry of Korea is now facing. The study was performed mainly through the interviews with hand tool industry experts. Traditional design concepts are usually oriented towards the functionality of tools but often ignore the human factors such as ease of use, comfort, etc. As a result, for hand tools, mechanical and material aspects have been considerably enhanced but human factors have still much room for improvement.