Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1997.10a
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We suggested and began to develop an entirely new safety program "The Safety Training Program for 'KIKIIKI' (Vivid) Five Senses". The purpose of this program is to enhance worker's consciousness for safety, especially in working places. The work 'IKIIKI' of the program title is Japanese worlds. It means 'vivid' in English.
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Anthropometric characteristics and considerations of sex differences anr essential for te correct design of ergonomic work spaces. This paper is concerned with longitudinal study on the physical growth in the Korean youth. Seven hundred thirty-seven subjects were selected from third year students of high schools, and their records on physical examination during the last twelve years were surveyed by longitudinal method. This study investigated the anthropometric characteristics of physical structure and the shape of physical growth for boys and girls. The result showed that there were significant sex differences in the pattern of physical growth.
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본 연구는 현재 국내에서 생산되는 주요 승용차의 운전석과 운전석 주변 제어장치간의 규 격이 한국 성인의 신체에 맞게 설계되었는지를 분석하고 평가하여 한국인의 신체에 적합한 승용차 내부설계의 개선안을 제시하고자 한다. 이를 위해 최근의 한국인 인체 측정 자료를 이용하여 운전자가 운전석에서 갖추어야 할 편안한 자세를 3차원 인체 모델링 도구인 SAFEWORK을 이용하여 모델링하였다. 이 모델링을 위해 본 연구에서는 사람과 환경과의 관계를 고정적인 인체 측정 데이터와 기능적인 인체 측정 데이터를 동시에 고려하여 삼차원으로 모델링한 다음 현재 국 내에 판매중인 소형, 준중형, 중형승용차 3종류의 규격차를 적용한 시트를 SAFEWORK으로 설계하였다. 한국인 인체 측정 데이터로 만들어진 마네킨을 설계된 각각의 시트에 앉혀 시트의 규격과, 운전석 주변의 제어장치간의 규격에 대한 적합성 여부를 판단한 결과, 운전석에서 accelerator pedal까지의 거리와 volume control 까지의 거리, 운전석의 깊이와 뒷좌석 폭 등 연구대상이 된 3종류의 내수용 승용차의 주요 규격이 한국 성인의 신체에 부적합하다는 결과가 나왔다. 이에 한국 성인의 인체 측정 데이터에 적합한 시트와 주변 제어장치간의 설계 규격을 제시하고자 한다.
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근골격계 질환은 부적절한 작업 자세, 중량물의 무리한 취급, 과도한 작업 부하 등과 같은 작업 환경 에서 기인한다. 현장의 대부분의 공구사용작업에 있어서, 쪼그려앉아서 작업하는 경우가 매우 빈번하게 발생한다. 본 연구에서는 쪼그려 앉은자세에서 사용하는 공구를 설계하는데 필요 요소인 악력의 최대치 를 조사하는 것을 목적으로 한다. 23세-29세의 남자 8명을 피실험자로 실험하였다. 실험모델로는 쪼그려 앉기에서 1) 0 .deg. 외전된 어깨와 정위치의 손목에서 어깨 굴곡이 180 .deg. , 135 .deg., 90 .deg. 와 45 .deg. 의 조합된 자세에서의 악력, 2) 0 .deg. 외전된 어깨와 정위치의 손목에서 팔꿈치 굴곡이 135 .deg. , 90 .deg. 와 45 .deg. 조합된 자세에서의 악력을 조사하였다. 조사결과 쪼그려 앉은 자세에서 어깨굴곡이 45 .deg. 인 자세에서 최대의 악력이 발휘되는 것으로 나타났으며, 인체부위 중에서 손너비, 손목둘레, 팔길이, 손두께, 팔꿈치-손목까지의 길이 등이 쪼그려 앉은자세와 깊은 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
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본 연구에서는 들기 작업 중 특히 2인이 행하는 들기 과업시 신장과 근력의 차이가 작 업 능력에 어떠한 영향을 미치는가를 실험을 통해 심리육체적(Physchophysical approach)/ 생리학적(Physiological approach)으로 분석하였다. 실험은 건설 현장 작업의 Form 들기 작업을 시뮬레이션하였다. 남자 대학생 14명을 대상으로 2인 작업팀을 신장/근력 차이가 있는 팀과 비슷 한 신장/근력 팀으로 설정된 기준에 따라 나누었고 20분간 심리육체적인 실험을 통해 이 두 그룹간 의 최대 허용 하중 (Maximum Acceptable Weight of Load, MAWL)과 생리적인 부하(Load)의 차이를 측정하였다. 생리적 부하는 K4를 신장과 관계없이 근력이 약한 피실험자에게 착용케하여 심박수와 에너지 소비량을 산출하여 두 그룹을 비교하였다. 실험 결과 최대 허용하중의 경우 다른 신장/근력 팀에 분당 2회의 빈도의 경우 각각 16.2kg, 14.0kg, 분당 4회의 경우 각각 12.6kg, 10.6kg으로 비슷 한 신장/근력 팀의 경우가 다른 신장/근력 팀의 경우보다 높은 최대 허용 하중을 보였고, 에너지 소 비량은 다른 신장/근력 팀과 비슷한 신장/근력 팀에 대해 분당 2회의 경우 각각 6.01 kal/분, 5.82 Kal/분, 분당 4회의 경우 각각 7.81 kal/분, 7.43 kal/분, 심박수는 분당 2회의 경우 98.62(회/분), 94.60(회/분), 분당 4회의 경우 122.00(회/분), 117.43(회/분), 으로 다른 신장/근력 팀의 경우가 비슷한 신장/근력 팀의 경우보다 높은 에너지 소비량과 심박수를 보였다.
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스키는 겨울철에 하는 옥외 스포츠로서, 때로는 -30 .deg. C 정도의 저온이나 강풍이 부는 한냉 환경하에서 행하여지는 경우도 있다. 이러한 한냉환경은 신체기능을 저하시켜서 불쾌감을 증가시키므로 의복의 중요성이 더욱 강조된다. 인간과 환경 사이에 놓여 있는 스키웨어는 그 시대의 세련된 패션성이 요구될 뿐만 아니라 운동기능성, 안전성, 내구성 그리고 쾌적성을 구비하지 않으면 안된다. 따라서 환경이 인체에 미치는 영향이나 인간의 생리적 메커니즘을 인식하므로서 비로서 쾌적한 스키웨어를 만들 수 있는 것이다. 다양한 형태의 삶을 추구하는 현대인들의 관심은 점차 여가 시간의 건전한 활용 및 스포츠에 집중 되고 있다. 이러한 사회적인 경향에 발 맞추어 신소재의 스키웨어의 개발이 활발히 진행되고 있다. 예컨데 태양 광선을 흡수하는 세라믹 투입의 신소재의 개발과 체내에서 방출하는 열을 가능한 발산하지 않는, 두 가 지 기능을 합한 축열보온 소재의 스키웨어와 또 탁월한 방수. 방풍의 효과와 운동시 발생되는 수분. 열 배출 을 위한 투습의 능력이 있고 보온의 효과가 매우 높은 힐스포(HEALSPO) 코팅 소재를 사용한 스키웨어도 개발 되고 있다. 그리고 보온성과 심리적 만족감을 위한 원피스, 투피스, 쓰리피스 타입의 디자인 개발도 진행되 고 있다. 본 연구에서는 한냉하 운동시의 축열보온 소재 및 힐스포 소재와 같은 특수소재 스키웨어가 인 체에 미치는 영향을 다른 일반 소재와 비교 고찰하고, 스키웨어의 디자인에 대한 보온성의 효과를 검토하기 위하여, 저온환경에서의 피험자의 온열생리학적 반응을 측정하였다.한 신장/근력 팀의 경우보다 높은 에너지 소비량과 심박수를 보였다.찰한 결과, 세포독성 및 염색체 이상을 유발하지 않았다. 또한 동물약품으로 사용되는 치료용량 및 투약방법에 근거하여 10mg/kg 및 5, 2.5mg/kg을 1일 1회씩 4회 투여한 군에서도 암수에 상관없이 전 농도 군에서 염색체이상을 나타내지 않아 유전독성을 나타내지 않음을 관찰하였다. 특히 vitamin C와 E의 병용투여는 상승적으로 적용하여 간세포손상을 더욱 억제시킴을 알 수 있었다.mance and on TFP(Total Factor Productivity) growth which is a pure measure of firm performance. To utilize the advantage of panel data, FEM(Fixed Effect Model) and REM(Random Effect Model) were used. The empirical result shows that the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business
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The purpose of this study are to examine the characters of the lower half body shape in the middle aged women and to make slacks patttern on the base of four difference body shapes as follows. The lower half body shapes were classified into 4 types on the basis of their lateral view silhouette, whose characters were summarized as followings. (1) "Type 1" meant the right body shape with the standard protrusion of abdomen and hips. (2) "Type 2" showed the body shape with prominent hips, which had the flat abdominal silhouette and the greatly curved hips silhouette. (3) "Type 3" was the body shape with the prominent abdomen and the flat hips, in which the frontal view silhouette of the abdomen was greatly curved and the rear view silhouette of hips is less curved. (4) "Type 4" was characterized with prominent abdomen and hips. The slaks patterns were based on the lower half body shape characters and resulted in followings. (1) In the type 1, little difference from conventional patterns was seen in experiment pattern, in which the front waist girth was W/4{\times}0.5cm+0.5cm+fold(2.5cm) and the back waist girth W/4+0.5cm-0.5cm+dart(3.5cm). The front hip girth was defined as H/4+2.0cm+0.5cm and the back hip girth as H/4+2.0cm-0.5cm due to its increased ease amount produced by abdominal fat deposition. (2) In the type 2 experimental pattern, the front and back differences of the waist girth and the hip girth were defined as 1.0cm and 2.0cm separately. Accordingly, the front waist girth was W/4+0.5cm+ 1.0cm+fold(2.0cm), the back waist girth W/4+0.5cm-1.0cm+dart(6.5cm), the front hip girth H/4+2.0cm+1.0cm and the back hip girth H/4+2.0cm-1.0cm. (3) In type 3, the front waist girth was set up as W/4+0.5cm+0.5cm+fold (4.5cm) for the increased front fold amount and the back waist girth was W/4+0.5cm+0.5cm+dart(3.0cm). The front hip girth was made as H/4+2.5cm+0.5cm and the back hip girth H/4+2.5cm-0.5cm. (4) In type 4, considered were
$\circled1$ the increased fornt fold amount due to the abdonimal protrusion,$\circled2$ the increased back dart amount and the decreased back dart length owing to the hips prominent and$\circled3$ the front and back differences of waist and hip girth for the lateral view silhouette. Therefore the front waist girth was defined as W/4+0.5cm+2.0cm+flod (5.0cm), the back waist girth as W/4+0.5cm-20.cm+dart(4.0cm), the front hip girth as H/4+2.0cm+1.0cm and the back hip girth as H/4+2.0cm-1.0cm. The sensory evaluation of appearance and comfort was appeared more suitable on the experiment pattern than on the conventional pattern. -
인체높이항목의 키에 대한 프로포션 특징을 20대남자 350명, 20대 여자 284명을 대상으로 하여 분석하였다. 그 결과 하지부위의 길이비율은 남자보다 여자가 더 높게 나타나는 프로포션을 하고 있음을 알 수 있었다. 각 특정항목간의 상관계수에서는 여성의 경우, 키와 높은 상관을 나타내는 부위는 무릎중 앙높이, 겨드랑점높이, 장골극높이로 나타났다. 남성의 경우는 키와 가장 높은 상관을 나타내는 부위는 목뒤높이, 겨드랑점높이, 무릎중앙높이 였으며, 그 다음으로 허리높이, 팔굼치높이였다. 각 측정치의 키 에 대한 분포에서는 특히 영덩이밑높이의 분포는 여성의 경우 더 넓게 분포가 흩어지므로서 개인차가 심 하고 여성 둔부체형의 형태를 결정하는 중요한 항목임을 알 수 있었다.
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To investigate the difference of sweating reaction on somato types. We measured total sweat rate, locl sweat rate, skin temperature, physiological reactions and psyschological reactions at
$25{\pm}1^{\circ}C$ and$25{\pm}1^{\circ}C$ under laboratory conditions. Nine healthy adult females were divided into three somato types (slender(3), normal(3) and obese type(3)). The results were as follows; Total sweat rate was highest in obese type, and then comes normal type and slender type in order. Local sweat rate was highest in infrascapular area, and then breast, the back of the hand, upperarm, ant. leg, and ant. thigh in order in all somato types. Mean skin temperature was highest in slender type, and then normal type and obese type in order. Rectal temperature, blood pressure and pulse rate were highest in boese type. Psychological reactions were appeared 'hot' 'humid' 'sweat' as ambient temperature go up. And somato types make little difference in psychological reactions. -
급속히 변화하는 현대사회에서 생활수준의 향상과 식생활의 서구화 및 신체의 활동량 감소, 과잉 영양공급으로 체중이 증가하여 체형의 변화가 일어난다. 이에 본 연구에서는 체형을 변화시키는 여러 요인 중에서 피하지방으로 인한 변화를 알아보기 위해 초음파 피하지망 계측기를 사용하여 20대 남성을 대상으로 19 .approx. 24세를 집단1, 25 .approx. 28세를 집단2로하여 각 집단간의 피하지방 분포경향과 각 집단간의 피하지방 계측피를 요인분석하여 남성복 의복제작 및 현대남성의 올바른 체형해석을 위한 기초자료 제공이 본 연구의 목적이다. 피하지방이 침착하기 쉬운 부위는 허리앞1/2과 배앞 1/2로 나타 났고, 피하지방이 침착하기 어려운 부위는 하퇴전면으로 나타났다. 피하지방두께 계측에서 집단간 유의 차 검증결과 20대 후반으로 연령이 증가함에 따라 작은 폭으로 지방침착이 일어났다. 집단1의 요인분석 결과 요인1은 허리부위, 요인2는 체간부1/2과 체간부 측면부위로 나타났다. 집단2의 요인분석결과 요인 1은 윗가슴부위와 허리부위, 요인2는 전체적부위로 나타났다. 전체집단에서는 요인분석결과 요인1은 상 지, 하지부위, 요인2는 허리부위로 나타났다. 연령의 증가와 함께 피하지방 침착이 체간부 하부인 허리 와 배를 중심으로 이루어지는 것으로 나타났다.
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The purpose of this study is to survey colors of background, marker, and pointer being used in passenger car's display panel, and to suggest ergonomic design guidelines of car's display panel to enhance driver's visibility. An experiment was conducted, in which reading time of display was measured as dependent variable, and colors of black, white, blue and green were selected as background colors of display, and black, white, yellow, and green as marker's colors, and black white, yellow, green and red as pointer's colors. The results showed that reading time of display with white background, yellow marker and pointer was shortest. It was expected that this results could be used as valuable design guidelines in car's display panel.
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자동차 내장 설계의 주요 검토 사항으로 거주성, 조작성, 시인/시계성, 승강성, 적재성, 안전성 등 을 들 수 있다. 특히, 승용차의 주행 시 운전자는 주위 환경에서 일어나는 상황의 대부분을 눈을 통해 인식하게 되므로, 주행 중 운전자에게 충분한 시계를 확보해 주는 것이 자동차의 설계에서 중요한 요인 이 된다. 본 연구에서는 시계성을 중심으로 미국의 FMVSS(Federal Motor Vehicle Sfety Standard), 유럽의 EEC(European Economy Community), 한국공업규격 등에서 규정하고있는 시계 요소들을 조사 비교하고, 시계 성 평가의 기준으로 활용한다. 시계성을 평가하기 위해 전방가시거리, 전방수평시계, Inside Rear View Mirror와 Outside Rear View Mirror를 통해 볼 수 있는 Viewing angle, Inside Rear View Mirror와 95%ile Eyellipse와 높이 등의 요소를 측정하였다. 측정 결과는 승용차의 운전 공간 내의 0ptimal Eye Point를 결 정하는 데 이용되며, 시인/시계성을 개선하는 Seating Packaging Procedure 개발의 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
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오늘날 자동차는 자동차 자체에 대한 기능적 측면뿐만 아니라 운전자 및 탑승자에게 적절한 거주 공간을 제공하여야 한다는 인간공학적 측면을 동시에 만족시켜야 한다. 특히 부적절한 거주 공간에서 비롯된 좋지 않은 운전 자세는 운전시 신체 각 부위에 과다한 피로를 유발시키고 운전 성능에도 영향 을 미칠 수 있기 때문에 안전 측면에서도 매우 중요하다. 거주 공간의 설계시 출발점이 되는 것은 SgRP(Seating Reference Point)이며 이의 설정은 운전 자세에 직접적인 영향을 미치므로 운전자의 불편도 (Discomfort)를 최소로 하며 운전성능을 높일 수 있도록 설정되어야한다. 본 연구에서는 Driving Simulator 를 이용하여 운전자가 취할 수 있는 Seat의 전후, 상하 위치에 따른 여러 운전 자세에서 운전자가 느끼는 불편도 및 각종 Control의 조작성등의 주관적인 Measure와 운전시의 운전성능을 나타내는 객관적 Measure를 측정, 평가하였다. Seat의 위치는 Whole Body Discomfort, Steering Wheel, Gear, Pedal의 조작성 등의 주관적 종속 변수에는 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 객관적 종속변수에는 유의한 영향이 나타 나지 않았다. 실험 결과를 바탕으로 Regression식을 도출하였으며 이를 바탕으로 Isocomfort Surface를 제시 하였다. 본 연구의 결과는 한국인에 적합한 SgRP 및 Seat Track 설정의 자료로 활용될 수 있을 것으로 기대 된다.
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우리 나라에서 발생하는 누적외상성질환 실태에 대한 조사,연구는 그리 많지 않은 편으로서, 이미 보 고된 연구 결과나 직업병으로 인정된 사례들은 대부분 사무직종에 근무하는 VDT 작업자들이다. 특히 제조업의 경우, 이 질환을 유발시킬 수 있는 업종과 공정이 매우 다양하고 작업자수 또한 전체산업인 구 (10인 이상 상용근로자 기준)에서 차지하는 비율이 '97년 1월 현재 47.5%에 해당하는 2,513,000명에 달하는 등 작업자 수가 가장 많은 업종임에도 불구하고, 이에대한 실태 보고는 매우 적어 더 많은 연구 와 조사가 필요한 실정이다. 특히'95년 미구 제조업에서의 누적외상성질환 발생율(10.0건/1000명당)을 적용하면 우리 나라에서의 누적외상성 질환자 수를 약 25,130여명 정도로 추정할 수 있다. 본 연구에 서는 누적외상성질환과 관련하여 법제도상의 문제, 직업병 인정기준에 관한 문제, 의학적 관리상의 문 제, 작업환경 평가 및 관리에 관한 문제, 사업장 내 보건관리의 문제에 대한 쟁점 사항 및 이의 분석을 행하였다.
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누적외상성질환(Cumulative Trauma Disorders)의 발병 위험요인을 찾아내기 위한 기법의 하나로 체크 리스트가 활용된다. 이미 외국에서는 누적외상성질환의 예방을 위한 체크리스트 관련 연구가 상당히 진 척되었다. 체크리스트를 이용하여 누적외상질환의 위험요인을 발견하고 이에 대한 예방 대책을 세우기 위한 일환으로서, 본 연구에서는 우리 나라 제조업 현장의 누적외상성질환 예방을 위한 체크리스트의 개발 및 이의 과정, 목적과 활용에 대하여 연구하였으며, 앞으로 제조업 현장에서 활용이 가능한 체크리스트를 개발하였다.
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본 연구는 주부들의 주활동공간인 부엌가구와 공간의 설계에 있어사용하기 편리하며 가사활동에 따 른 피로를 경감시키고 요통과 같은 주부직업병을 예방할 수 있는 부엌가구와 공간의 개발에 그 목적을 두었다. 연구는 먼저 수도권의 32평형 규모의 아파트150가구를 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 만 24시간동안의 실제 가사활동을 Video로 촬영하여 동작분석을 실시하였다. 그 결과 주부들은 수납의 용 이성과 공간의 크기, 작업대의 높이 등을 가장 많은 개선사항으로 지적하였으며, 절반이상의 주부들이 앉은 자세에서 작업이 이루어졌으면 좋겠다고 응답하였다. 또한 동작분석 결과 작업의 70%이상이 개수 대를 중심으로 조리대와 가열대 주변의 한정된 공간에서정적으로 선 자세에서이루어지는 것으로 파악 되었다. 이러한 선 자세에서의 작업에 따른 피로도를 감소시키기 위하여 입좌식 의자를 도입하였으며, 개수대를 씽크대의 'ㄱ'자 코너에 위치하여 주방활동시의 이동거리를 단축하고자 하였다. 피로도의 경감 을 측정하기 위하여 입좌식 의자를 도입한 개선된 씽크대와 기존의 입식씽크대에서 가사활동시 요구되는 주부들의 에너지 대사량을 비교하기 위하여 심장박동수와 산소호흡량을 측정하였다. 실험결과에 따르면 주방에 입좌식의자를 도입한 경우가 가사활동에 요구되는 에너지 소모량이 심장박동수와 산소호흡량의 기준에서 각각 평균적으로 30%와 57.5% 이상이 감소하는 것으로 파악되어 이러한 부엌가구의 도입으로 주부들의 가사활동에따른 피로도가 절반 가까이 감소될 수 있음을 니타내었다. 또한 부엌가구의 재배치 에따른 가사활동시 이동거리가 평균적으로5.5%이상이 감소하는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 주방설 계에 적용할 경우 가사활동의 효율성과 편리성이 향샹됨은 물론 가사활동에따른 피로도를 경감 시키고 요통 등의 주부직업병을 예방할 수 있을 것으로 기대된다.1일 1회씩 4회 투여한 군에서도 암수에 상관없이 전 농도 군에서 염색체이상을 나타내지 않아 유전독성을 나타내지 않음을 관찰하였다. 특히 vitamin C와 E의 병용투여는 상승적으로 적용하여 간세포손상을 더욱 억제시킴을 알 수 있었다.mance and on TFP(Total Factor Productivity) growth which is a pure measure of firm performance. To utilize the advantage of panel data, FEM(Fixed Effect Model) and REM(Random Effect Model) were used. The empirical result shows that the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtained three findings. First, only VI (Vertical integration) has a significant positive correlation with ROS. Second, when using TFP growth as an dependent variable, both TR(Technological Relatedness) and f[ are signif
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인간공학을 적용하는데 있어 가장 기본적으로 다루어져야 할 것은 인간의 신체적, 심리적능력에 관한 연구이다. 특히 산업 현장에서 흔히 이루어지는 인간의 힘을 그 동력원으로 하는 수작업의 경우에 있어 서는 작업자가 직업적인 요인에 의해 피로가 누적되거나 신체적인 무리를 가져오지 않고 수행할 수 있는 안전한 작업기준의 설정이 필요하며 이를 위해서는 인간의 신체적 능격에관한 연구가 필수적이다. 특히 최근 들어 여성의 사회진출 기회가 다양해지고 있으며 많은 여성들이 육체적 노동을 필요로 하는 직업에 종사하고 있는 현실에서 한국여성들의 신체적 능력에 관한 자료가 절대적으로 부족한 상황이다. 따라서 본 연구에서는 현재 한국의 여성들이 활동하고 육체적 작업조건들이 적절하게 설정되어 있는지를 분석하기 위한 기초 자료로서 한국 여성들의 생리학적 작업능력(PWC:physiological work capacity)을 최대산소소모 능력(Maximal Oxygen Consumption: V0
$_{2}$ Max)의 관점에서 파악하고자 하였다. 또한 외국 여성의 생리 학적 작업능력과 한구 여성의 생리학적 작업능력을 비교 평가하여한국 여성에게 외국여성의 기준치를 적용 시키는 것이 적절한지를 분석해 보았다. 본 연구는 피실험자에게 위험부담을 주지 않는 Submaximal test의 연속적인 방법(continuous mathod)중 하나인 램프 테스트(Ramp test)를 사용하여 심박수(H.R)와 산소 소모 량(V0$_{2}$ ) 측정하여 최대심박수에서의 PWC를 추정하였다. 작업 부하는 자전거 에르고노미터와 트레드 밀을 사용하여부과하였다. 실험 결과로서 자전거 에르고미터의 경우 치대산소 소모량의 추정치 평균이 1818.79ml/min으로 나타 났고 트레드밀의 경우 2076.33ml/min으로 나타났다. 이 결과는 자전거 에르고 노미터의 결과는 자전거 에르고노미터의 결과가 트레드밀의 결과에 87.60%정도 나타났다. -
The statistics of work related Low Back Pains(LBPs) in Korea and outside the countires have erviewed. Despite improved working enviroment with increased automation in industry, the LBPs hve been gradually increased and the workers compensation of such injuries has increased drama- tically. An epidemiological study indicated tha tthe LBPs is te major cause of injury, lost time and medical costs in many industrial workplace especially, a high occurrence rate of LBPs among construction and manufacturing workers. The objective of this study is to investigate problems involved with LBPs in Korea and outside the country for identifying its possible causal factors and characteristics. This study will thus contribute as a basic reference to the industries and ergonomic practitioners for preventing and managing LBPs.
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The purpose of this study is to know load for each human body's knee joint to endure load efficiently, when weight lifter pulls suitable bar in the each weight lifting level. To use the difference of load and correlation between men and women, the conclusion of this stduy is to find parameters to conduct maximum limitation of maximum load to search maximum limitation. The moment of each joint in the lower area was to have a much difference between group of the turunk in the first step. It decreased rapidly until decent and greatly pulled in the second step. Neuromusclar moment increased suddenly in the decrease phase. This phenomenon resulted from shock-absorbing function to sbsorb a load from bar.
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작업장 뿐만 아니라 일상생활에서도 결코 무시될 수 없는 것이 레져활동으로 인한 소음이다. 최근 급격히 늘어가는 개인 휴대용 카세트(Personal Cassette Players: PCP)사용은 심각한 소음성난청 발생이 우려된다. 본 연구는 PCP사용에 관련된 여러 인자들이 청력손실과 어떻게 얼마나 관련이 있는가를 파악 하고 PCP를 일정시간 사용했을 때 오는 청력 손실을 정량적으로 파악, 분석하는데 근본 목적을 둔다. 정상 청력을 가진 피실험자 18명의 대학생들을 대상으로 정상 청취조건 그리고 배경소음(지하철)에 노출 중과 후의 사용환경과 소음원으로 Hard Music, Soft Music 및 Language/News를 고려하여 평균소음도와 최고 소음도를 측정하였다. 또한 현실적 상황을 고려한 2시간 정도의 PCP의 청취 전과 후의 청력변화를 측정하였다. 통계 분석 결과, 사용환경과 소음원에 대해 휴대용 카세트 청취 소음수준이 유의한 차이가 있었으며, 특히 Hard Music 청취시에는 95dB, 그리고 지하철 소음하에서는 92dB의 높은 (위험한) 청취수 준을 보였다. 최고소음수준의 경우 NIOSH기준을 초과하는 117dB 정도의 매우 위험한 수준까지 나타났다. 또한 2 시간 정도의 PCP소음에 노출 전 후의 청력손실이 주파수 대역에 걸쳐 유의하게 나타났으며, 특히, 가장 민감한 주파수 대역인 4000Hz에서 최고 7dB 정도의 청력 손실이 발생하였다. 본 연구 결과에 따라, PCP사용에 대한 청력보호대책안을 제시하고자 한다.
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본 연구에서는 교대근무를 시행하는 사업장을 조사아여 교대 분류방법에 의해 교대제의 명확한 분류 와 국내의 교대제 적용업체의 편성상의 문제점을 파악하고 개선안을 제시하며, 문제점과 편성의 성격에 따을 스트레스의 정도를 분석하고자 하였다. 교대제는 크게 비심야 교대제, 심야 교대제, 휴일이 있는 종일 교대제, 휴일이 없는 종일 교대제로 나누어 진다. 마산, 창원 지역의 교대제는 휴일이 있는 종일 교대제를 가장 많이 취하고 있었으며, 전반적인 문제점으로는 휴일이 없는 교대제가 존재하며, 야근 연 속 일수가 4일 이상으로 길고, 생체리듬의 길어지는 특성에맞지 않는 역순환이 존재하며 휴일이 없는 종 일 교대제에서 야간 근무에서 주간근무로 근무간격시간이 짧다는 여러 가지 문제점을 가지고 있다. 편성 상의 문제점과 성격에 의한 SACL의 분석에서장시간 근무하는 12시간 2교대 보다 8시간 정상 근무하는 3교대 의 스트레스가 낮고, 야근 연속일 수는 5일 이하인 경우의 스트레스가 제일 낮았고, 휴일은 있는 경우가 높았다. 연령별로는 40대에서 교대제 편성상에따른 프트레스 점수간 차이를 보였지만 다른 연령대에서는 차이를 보이지 않았다.
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우리 나라는 한해에 안전사고로 인해 12만 .+-. 2만명정도의 재해자를 발생시키고 있으며, 재해의 천국이라는 오명까지 얻게 되었다. 따라서 본 연구는 우리나라의 산업안전관리자의 안전의식을 분석함으로써 재해발생의 감소에 일조를 하고자 함을 본 연구의 목적으로 한다. 연구기간은 1997년 3월에서 8월까지며, 총 200여명의 강원지역의 산업안전관리자들을 대상 으로 설문조사하여, 그중 불성실하게 답한 것을 제외한 183명의 관리자들의 응답결과를 토 대로 통계분석을 실시하였다. 연구내용은 안전의식에 대한 설문조사를 통하여 그들의 근무 조건과 안전에 대한 지식정도, 현 직장에의 만족과 불만족요인과 자주 쓰는 재해통해방법들을 조사하여 우리나라의 안전관리자들의 현 상황을 유추해 보고자 시도하였다. 분석결과 183명 중 여성은 불과 3명뿐이며, 83%가 기혼이며, 대졸은 전체의 25.1%이며, 59.6%가 고졸이며 , 전문대졸은 15.2%나 되었다. 전담 안전관리자는 전체의 8%에 불과했으며, 대부분 겸임을 하고 있었다. 놀라운 것은 안전관리자들의 92.6%가 안전관리자격증이 없었으며, 2급이 4.7% 에 불과했다. 과거에 부상을 당한 경험이 있는 안전관리자는 전체의 26.3%에 달해 회사가 부상을 당한 근로자를 안전부서로 발령한다는 사실을 확인할 수 있었다. 다친 원인의 50%가 시설물 결함으로 나타나 작업환경개선이 시급함을 알 수가 있었다. 우리나라도 선진국과 같은 교욱담당의 NIOSH와 제재담당의 OSHA와 같은 기관의 설립이 보다 효율적이고 근본적인 안전 관리의 문제해결책이라고 사료된다. 열악한 중소기업에 나라에서 안전교육을 담당해 주는 대신 기업은 근로자들에게 보다 안전한 환경을 제공해야 된다는 것이 이러한 기관설립의 목적이라고 하겠다. 더 나아가 이를 총괄하는 안전관리청의 신설이 보다 근본적인 문제해결을 제공해 줄 수 있을 것으로 사료된다.의 결과는 자전거 에르고노미터의 결과가 트레드밀의 결과에 87.60%정도 나타났다.음을 관찰하였다. 특히 vitamin C와 E의 병용투여는 상승적으로 적용하여 간세포손상을 더욱 억제시킴을 알 수 있었다.mance and on TFP(Total Factor Productivity) growth which is a pure measure of firm performance. To utilize the advantage of panel data, FEM(Fixed Effect Model) and REM(Random Effect Model) were used. The empirical result shows that the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtained three findings. First, only VI (Vertical integration) has a significant positive correlation with ROS. Second, when using TFP growth as an dependent variable, both TR(Technological Relatedness) and f[ are significant and positively related to the
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The production activity by human is accompanied by various accidents which resulted in human and property loss. If information on these industrial accidents can be collected and analyzed for the purpose of preventing industrial accidents, we sill be able to get ride of inductrial accidents. The accidents which involved absence from work at least 4 days in small manufacturing factories were considered in this study. 84 accidents which occurred in 1996 were investigated. These accidents were analyzed in terms of employment sector, work period, cause of accident and form of acciednt. The accidents of small manufacturing factories are numerous and are often serious and worthy of greater attention than they have received. Successful strategies for accident prevention depend on effective analysis.
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In spite of many accidents still occur repeatedly. The reason why we have so many accidents in industrial plants is mainly due to lack of effective safety education. Most safety education committed by safety staff is composed of general education and/or accident case studies. However, it is quite natural that the safety education should be more task- specific rather than general, if it be effective. Thus for preventing gas leakage accidents during changing explosive gas cylinders, this study aimed to analyze a manual chaning work in semiconductor plants, and to deaw importamt educational points. With the help of HRA and ETA, the most important task truned out to be reconfirmation of regulator gauges. Under the assump- tion of independent events, the estimated leakage probability was 23004E-05 which seriously understimated the probability, 8.1008E-05 under the assumption of dependent events. And the most probable situation would be gas leakge from the used gas cylinder. It was made clear that the assumption of independence could distrot safety educational focus.
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졸음에 의한 순간적 과오는 자동차운전을 비롯한 각종 산업안전에 인명피해를 포함하는 치명적 손실 을 수반한다. 따라서 이분야에 대한 연구가 국내를 포함한 전세계에서 활발히 진행되어 상업화가 추진 중이다. 그러나 이러한 연구는 실용적 차원에서 주로 피부전기활동(Electrodermal Activity: EDA)과 눈 깜박임 등의 측정방법에 의존하고 있으며 졸음의 첫 지시치로서 중요하고 객관적인 각성-졸음 과도기 뇌파를 포함하는 수면 다원생리신호 측정에 관한 연구는 이 방법이 피험자에게 구속성을 주고 측정 자체가 까다로워서 현실적으로어려운 실정이다. 본 연구에서는 그 동안 Medilog SAC847 Polysomnography를 이용한 수면에 관련된 종합적 생리신호를 측정.분석 연구해온 경험을 토대로 정상적인 성인의 각성-졸음 과도기 생리신호특징으로서 뇌전도(Electroencephalogram:EEG), 턱 및 다리근전도(Electromyogram:EMG), 심전도( Electrocardiogram:ECG), 안전도(Electrooculogram:EOG) 등을 종합적으로 분석한 결과 졸음상태가 각성상 태에 비하여 EEG의 주파수는 감소하고, EMG와 ECG의 진폭은 줄어들고, EOG에서는 느린 안구운동의 특징을 갖는 것을 알 수 있었다.
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교통사고의 주요 원인은 운전자의 부주의에서 유발되며운전자의 부주의는 운전환경에 대한 인 식의 결핍에서 유발되어진다. 따라서 교통환경에 대한 정보제공을 위하여 정량적 분석과 위험지 수의 제시가 필요된다. 본 연구는 위험지수 산출을 위한 시험작이라 할 수 있다. 위험지수를 산출하는데 필요한 기본적 자료수집과 분석과정을 보여주었으며, 위험지수 산출로직의 기초를 만드는데 주력하였다. 또한 그 응용에 대한 비젼을 제시를 하였다. 교통환경의 정량적 분석을 위하여 교통환경을 요인별로 나누어 요인분석법을 이용하였으며 분석 패키지로는 SAS 프로그램을 활용하였다. 위험지수는 요인 및 수준별로 분류한 후 각 분류에 따른 가중치에 의해서 주어지며 위험지수는 수치와 문자 및 막대그래프에 의해 표현하였다. 본 연구의 결과로 운전자에게 정량적 정보의 제공으로 운전상황에 대한 좀더 명확한 인식을 심어주고 또한 경각심을 고취시켜 안전운행 에 도움이 되도록 하였다.
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전 세계가 하나의 Global 시대로 전환되면서 국적에 관계없이 기업의 생존이 소비자들의 욕구 를 충족시키는 능력에 따라 결정되는 시대가 되었다. 우리나라의 경우에도 경제협력개발기구(OECD)에 가입한 상황에서앞으로 21C는 외국기업 및 제품들이 자유경쟁적으로 우리시장에 선 보이게 될 전망이 며 우리기업의 제품도 외국에서 다른나라 제품과 치열한 경쟁을 하여야 할 전망이다. 따라서 우리나라 에서도 질이 나쁜 수입품으로부터 국내제품과 소비자를 보호하고 외국으로 수출된 국내제품이 그 나라 에서 이미 시행되고 있는 규제들에 의해 피해를 입지 않ㄷ록 하는 방안이나 정부규제가필요하게 되었는데, 그 중에 대표적인 것이 제조물 책임법(Product Liability)인 것이다. 본 연구에서는 첫째, 외국의 제조물 책임법 시행 현황 및 우리나라 제조물 책임법 시행안에 대해 조사하였으며 둘째, 국내외 제조물 책임 사고 사례를 수집하여 제조물책임법 시행이 소비자와 기업에 미치는 영향등에 대해 분석하였다. 연구결과, 이미 제조물책임법이 시행되어 정착화 되어있는 선진 여러나라의 경우 각국의 제조물책임법 내용은 그 나라의 국가경제, 사회적여건, 자국민을 보호한다는 관점에서 조금씩 차이점을 보이고 있었으며 제조물책임법의 영향 또한 각국의 상황에따라 긍정적 혹은 부정적 영향을 끼치고 있었다. 우리나라의 경우 제품의 안전성을 향상시키기 위해서는 정부의 체계적 정책수립 뿐만 아니라 기업의 제조물책임에 관한 인식 전환 및 대책이 필요한 것으로 조사되었다.
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후각장애를 가져오는 질환에는 비, 부비동 질환, 두부외상, 상기도 감염, 간질 및 노인성치매 등의 신 경게 질환, 칼만증후군과 같은 대사성 질환 등이 있으나, 현실적으로 후각장애의 정도를 측정하기가 쉽 지않고, 후각역치가 개인간에 차이가 많아 아직 연구가 미진한 상태이다. 특히 교통사고나 산업현장에서 쉽게 접할 수 있는 두부외상이나 독성화학물질 등에 의해 후각장애가 많이 나타나고 있으나 아직 보상의 기준이 없어 환자들이 어려움을 겪고 있다. 두부손상 후에 발생하는 후각장애는 병원에서도 놓치기 쉬우며, 알아내더라도 두렷한 치료방법이 없기 때문에 간과되어온 것이사실이다. 그러나, 이런 후각장애 환자들은 집안에서 가스가 새는 것을 느끼지 못하며, 화재로연기가 나더라도 알아차리지 못하고, 음식이 상해도 잘 모르므로 위험에 빠지기가 쉽고, 후각에 이상이 있으면 자연적으로미각도 감소하므로 식욕도 떨어지고, 때로는 우울증에 빠지기도하며, 주부의 경우에는 음식을 만들기가 어렵게 된다. 두부외상을 받은 전체 환자 의 약5 -10%에서 후각장애가 나타나는 것으로 알려져 있으나, 냄새가 나지만 정확히 무슨 냄새인지 이름을 대지 못하거나 어떤 냄새를 다른 냄새와 감별하지 못하는 경우까지 합하면 대개 20-30%로 생각된다. 두부 손상 후의 후각장애의 정도는 얼마나 크게다쳤는 가에 달려있지만, 조금 다치더라도 후각장애가 심한 경우도 있다.
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As the gap between competing products narrows in terms of performance and quality, the product usability is rapidly becoming a new dimension of product design as the key to offering distinctive value to the customer. Because the user interface is important, not only for the user but also for the efficiency of te whole organiation, system designers require increasingly precise evaluation methods to determine how effective and usable human-product interface is. In this study a new methodology named usability analysis diagram(UAD), for evaluating usability of human-product interface systematically, was developed. UAD is a top-down flow diaagram of a human-product interaction, in ehichfour basic elements - perception, understanding, intellectual decision and action - were classified and then represented by a particular symbol for each. The usability of the product is assessed by the frequency of each symbol in a diagram which represents a sequence of cognitive and physical activities of users during the use of the product, and by the level of difficulty that is classif- ied in three levels in terms of easiness of perception, understanding and action. In order to test validity of the proposed UAD in a real situation, a case study was performed on two different cameras, automatic and manual, and their usability was successfully evaluated and compared.
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The Navigation Streets Map that directly supplies information for a driver plays an important role in Car Navigation System(CNS). Therefore, cause the compatibility, preference, visibility, and readability of the navigation streets map will be hold sway over driver's information acquisition, safety, and performance in CNS, it is important that designer's requirements should be analyuzed for ergonomic design of navigation streets map. Especially, there are differences between the topographical objects marking method and that of the general map in a navigation streets map. Because much information is marked in a narrow space, it is important that the text information should be done in navigation streets map. Also, because it is a important factor to mark the text format for the marking method of the topographical objects, the design requirements will be drawn out through the factor analysis for the text marking method. And when ergonomic designers are doing, this result will be basic research for developing driving simulator of CNS and it will be a ergonomic guideline of navigation streets map.
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현대는 자동차 제조업체나 차종이 매우 다양하다. 따라서 이들은 보다 고객들이 좋아하고 만족할 만한 자동차를 제조하려고 노력하는 실정이다. 하지만 현재 우리 나라에서는 자동차와 같은 인간-기계 시스템의 설계 요소들의 인터페이스 구축이 디자이너의 이상적 설계(good design)와 제품 개발자의 공학적 기능 기술에만 상당 부분 의존하고 있다. 따라서 이러한 자동차 내부 인터페이스의 설계에 있어서 인간 의 정신적, 육체적 능력을 고려한 HMI설계에 대해서는 상대적으로 등한시하고 있는 실정이다. 이에 기계의 사용성이나 인간의 인지 능력, 그리고 시스템의 성능을 고려한 인간-기계-시스템 인지 모형 개발 및 사용자 중심의 인터페이스 구축이 시급하다고 여겨진다. 본 연구에서는 동작 분석을 통한 운전 Performance를 설명하고 이에 걸리는 시간을 예측할 수 있는 모델에 대하여 연구하였다. 본 연구결과, 운전자의 Object조작에 대한 손의 움직임은 크게 세가지로 나눌 수 있었으며, 이를 바탕으로 하여, 시각과 손의 조합에 의한 모델을 제시하였다.
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본 연구에서는 운전 중에 빈번히 나타나는 부작업을 모의 운전 실험하에서 선정하여 그때의 운전 수행 도와 운전자의 심리적 작업부하에미치는 영향에 대해 연구하였다. 운전의 수행도는 브레이크 작동시의 시간의 적절성을 사용하였으며, 이를 측정하기 위해도로교통안전협회에 설치되어있는 운전기능검사기기를 사용하였다. 또한 운전자의 심리적 작업부하를 측정하기 위해 심리적 작업부하 측정 방법의 하나인 NASA- TLX를 사용하였다. 다양한 운전 상황을 설정하기 위해도로의 형태를 골목길과 일반도로로 나누었으며, 부작업의 종류는 전화 걸기, 라디오 조작, 대화로 선정하였다. 실험에는 17명의 피실험자가 참가하였고 결과에 대한 통계분석(SAS)이 이루어졌다. 본 연구 결과, 운전시 전화 걸기와 라디오 조작의 경우가 다른 부작업에 비해 운전 수행도를 통계적으로 유의한 정도 저하시키는 것이 조사되었다. 부작업에따라서 3 . approx. 22%의 수행도의 저하가 나타났으며, 42 .approx. 59%의 심리적 작업부하의 증가가 나타났다. 본 연구에서는 부작업이 정도의 차이는 있으나 수행도의 감소와 심리적 작업부하의 증가를 유발시키는 것이 정량적으로 입증되었다. 차후 보다 실제상황에 가가운 모의 실험과 다양한 수행도 측정지수를 사용한 연구 를 통해 운전시 부작업이 사고에 미치는 영향이 검증될 것으로 기대된다.
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The objective of this study was to make comparison of the physical work capacities(PWCs) for three different types of tasks. For this purpose, an ergometer exercise, a treadmill exercise, and lifting activities with four different frequencies (2, 5, 8, 11 lifts/min) for the lifting range from floor to 76cm were considered. Oxygen consumption rates and heart rates were measured during the exercises and lifting activities. The PWC values for ergometer exercise test was 2562.71 ml-O
$_{2}$ /min and the one for treadmill exercise was 2874.89 ml-0$_{2}$ /min. The value of lifting PWC increased from 1774.07ml-0$_{2}$ /min to 2296.76 ml-0$_{2}$ /min as the lifting frequency increased from 2 to 11 lifts/min. The ratio of the lifting PWCs to the ergometer PWCs increased from 69.36% to 89.77% as the lifting frequency increased. To the treadmill PWCs, the ratio increased from 62.21% to 85.24% as the lifting frequency increased. From this result, it is appears that the PWCs based on the lifting tasks rather than PWCs by ergometer or treadmill exercise should be considered to determine the physiological criterion for safe weights for lifting tasks. Therefore, the physiological criteria of the NIOSH Guideline should be reexamined. -
본 논문은 원자력발전소 사고관리 방안의 평가를 위하여인간 신뢰도 분석(Human Reliability Analysis: HRA)을 수행하고, 그 문제점을 보완하기 위하여 가능한 오류에 대한 정성적인 인적오류 분석(Human Error Analysis: HEA)과정을 추가하였다. 인적오류 분석의 기본 체계(framework)를 기법들을 검토하여 사고관리 방안 평가에서 인적오류의 가능성을 분석하는 절차와 대표적인 사례에 대한 분석 결과을 예시하였다.
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This study is carried out to investigate performance differences between two alarm presentation methods from the viewpoint of human factors and to provide items to be improved. One of the alarm display methods considered in this study displays alarm lists on VDT combined with hardwired alarm panels. The other method displays alarms on plant mimic diagrams of VDT. This alarm display method has other features for operator aid with which operator can get detailed information on the activated alarm in the mimic diagrams, and the capability for alarm processing such as alarm reduction and prioritization. To compare the twodisplay methods, a human factor experiment was performed with a plant simulator in the ITF(Integrated Test Fcility) that plant operators run for 4 event scenarios. During the experiment, physiological measurements, system and operator action log, and audio/video recordings were collected. Operators' subjective opinion was collected as well after the experiment. Time, error rate and situation awareness were major human factor criteria used for the comparison during the analysis stage of the experiment. No statistical significance was found in the results of our statistical comparison analysis. Several findings were identified, however, through the analysis of subjective opinions.
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There is currently a focus on usability of interactive computer software. Previous research in software ergonomics has indicated the importance of evaluating the usability of software user interfaces. Software developers, interface designers or human foctors engineers often confront the task of comparative evaluation among systems, versions or interface designs. This study presents a structured model for comparative evaluation of user interface designs using usability criteria and measures. The proposed model consists of twomain phases : the prescreening phase ad the evaluation phase. The first phase involves expert judgment-based approach with qualitative criteria. The prescreening phase uses absolute measurement analytic hierarchy process to filter possible altermative interfaces to a reasonable subset. The second phase involves user-based approach such as usability testing, with quantitative criteria. The objective of the evaluation phase is to evaluate a subset of altermatives using objective measures. A set of criteria and measures for evaluating the usability of computer software designs is presented. The proposed model provides practitioners with a structured approach to select the best interface based on usability criteria and measures.
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It is very diffcult to applied ergonomics data & experiments in industrial design. At the industrial design process attempted toadoption a egonomics. But sometimes easyto use ergonomics data and at other times very hard to adopted a element into a design process. Industrial design of the essence is a sensual act. As ergonomics data is to the hardware, sois the design sense to the software. The harmony are important to hardware & software of design process. New products demand to new form. Therefore, designer neglect to ergonomics experiments for user. Anyway, ergonomics experiments & data endlessly applied to more things year after year. This paper show improved computer front design with graphic, knobs size & control panel tilt angle.
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본 연구에서는 각종 통신기기의 입력방식으 사용되고 있는 전화기 버튼을 이용한 여러 가지 한 글입력방식의 사용성 평가를 통해 어떠한 입력방식이 더 사용하기 편리한가를 살펴보는데 있다. 기존의 많은 사람들이 전화기 버튼을 이용한 한글입력방식을 개발하기 위해 노력하였고, 그 결과 현재 여러 가 지의 특허가 나와 있다. 하지만 한글의 자모가 영어 알파벳보다 많다는 것과 복잡한 구성체계를 갖고 있다는 한글의 특징으로 인해 영어권과 같이 실생활에서 쉽게 쓰이지 못하고 있고, 또한 한글입력방식에 대한 체계적인 연구가 미흡 실정이다. 이에 본 연구에서는 여러 가지 한글입력방식에 대한 사용성 평 가를 통해 좀더 실생활에 적용력이 높은 창의적인 입력방식을 제안하고자 한다.
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We performed a study to investigate the characteristics of color perception according to some factors and to suggest the initial setting value of color temperature in each mode of a PC and TV monitor. Investigated factors were monitor coating (coating vs. noncoating)and screen brightness(30fL vs. 35fL). Twenty-three subjects (male 12, female 11) participated in this experiment. The experiment was performed in eachmode of a PC and TV monitor. Average color temperatures were obtained in both PC- mode and TV- mode. In addition, effects of monitor coating and screen brightness were investigated.
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This paper presents an experimental study of te relationship between sound parameters of synthesized voice warning and perceived (psychoacoustic) urgency. Twenty four subjcts participated in two experimental sessions to evaluate and quantify the effects of te voice parameters. Experiments showed that speech rate, fundamental frequency, fundamental frequency contour types and voice types have clear and consistent effect on perceived urgency. The results of these experiments can be applied to the improvement of existing auditory warning systems and the design of new systems.
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Index of performance is dervied from consideration of movement times in routine selection tasks. The discrete movement task employed in this study consisted of moving a cursor from the home position to targets located 6.8, 15.9, 25.0, and 34.0 cm. The target widths were 2.3, 4.5, and 6.8cm. Eight subjects with nomovement disabilities took part in the experiment. Fitts' law is found to be applicable in this experiment.
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A global model of simulator sickness is outlined that suggests the sequence of events leading to the development of simulator aftereffects. The model attempts to link coupling effects of illusory self-motion(vection) and compensatory head sway to the origin of simulator sickness. A pilot study was conducted in support of a rescarch program that will investigate the proposed model. Seven males and four females participated in a 5-min scssion in a fixed-base automobile simulator. Due to restricted sample size, descriptive statistics are presented for measures of simulator sickness, lateral sway velocity (Y-velocity), driving performance, control inpuls, and vection ratings. Although potential trends are discussed, no statistical conclusions can be drawn. Measurement issures for te next phase of reasearch mclude increasing the sensitivity of vection ratings, and examination of the timecourse got development of compensatory sway.
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When grasping a movable object or making an object move, humans feel kinesthetic sense. Kinesthetic sense is the human sense that the human feels in response to the motion acted on the human. The objecive of the paper is tranforming the kinesthetic sense to quantitized data that is useful from the viewpoint of engineering. To provide various motion patterns, 2-dimensional motion generator was built using 2-axis linear motors. Active stiffness and active damping were implemented by means of current control and force feedback techniques. Based on Taguchi method, the most dominant factors to affect kinesthetic sense were investigated. Also, some functions adequate to quantize the kinesthetic sense were found.
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Although the concept of usability has been well defined in the software usability engineering area, it is not appropriate to apply the same concept directly to the consumer electronic products. A new concept of usability appropriate for evaluating consumer electronic consumer electronic products was suggested in this study. It is characterized by integrating both the performance and the impression factors. Based on the concept developed, a systematic and integrated methodology for usability evaluation was proposed. The methodology contains four major steps; the development of the measurement methods for evaluating usability attributes, the development of the analysis techniques for the human interface elements, the development of the evaluation method for the usability of human interface elements, and the development of the usability model. The results of this study can be applied to evaluate the usability of various electonic products in a systematic and efficent manner.
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Classivication scheme of usability element for the evaluation of consumer electronic product was developed in this study. Using hierachical structuring and clustering methods, usability element of consumer products interface is developed both for the performance perspective and for the image/appeal perspective of a product. Perfoormance element included variables such as simplicity, directness, learn- ability, flexibility, user support and effectiveness. Image/Appeal element included variables such as sensibility, descriptive impression, evaluation of appeal, and attitude towards the product. The classifi- cation scheme developed in this study is found to be comprehensive and robust relative to other existing paradigms. They can be effectively used and applied for the usability evaluation of consumer electronic products.
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This paper describes usability evaluation techniques for the human interface of consumer electronic products. The techniques include measures for evaluating the user performance and emotion/impression on the product. Evaluation method for collecting the measures were also surveyed and summarized. Finally, this paper describes a systematic way of finding appropriate methods for collecting a specific measures.
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수면생리신호는
${\mu}V ~ {\mu}V$ 급으로서 미소하므로 고이득 증폭기를 이용하여 기록하는데 이때 외부에서의 전기적 잡음이 혼입된 경우 그 잡음까지 기록되어 기록 파형으로 부터의 수면단계 해석에 오류를 초래한다. 일반적으로 수면기록장치에는 주관심 주파수대역이 낮으므로 하드웨어에서 기본적으로 저역필터링을 수행할뿐아니라 소프트웨어에서 전원잡음을 필터링하는 기능을 제공한다. 그렇지만 이러한 필터링에도 불구하고 실제에는 예기치 못하는 전기적 잡음이 혼입되어 있을 수 있으므로 본 연구에서는 Medilog SAC847(Sleeping Analysing Computer) 다원수면기록장치(Polysomnograph)를 이용하여 수면생리신호들을 측정한 뒤 SAC847 본체에 기록 저장된 raw signal을 자체 제작한 Data Acquisition System으로 읽어들여 Matlab 으로 FFT 시켜본 결과 여전히 전원잡음이 관측되어 60 Hz notch 필터를 설계하여 완전히 제거할 수 있었다. -
SAC 847 컴퓨터를 통해서 뇌파를 기본으로 턱과 다리의 근전도, 몸의 뒤척임, 심전도, 혈중 산소 농 도, 안전도 등을 동시에 기록하는 다원수면검사(polysomnogram)를 전자기가 차폐된 수면실에서 실시하 였고 수면단계기록 국제기준에 의한 수면단계와 최근 새롭게 제시되고 있는 수면의 경과에 따른 수면방 추파(sleep spindle)의 변동추적에 의한 수면단계 판정방법을 비교 분석하였다. 또한, 수면경과에 따른 .beta. .alpha. .theta. .delta. 파형의 발생빈도를 제시하고 평가하였다. 이러한 수면단계 분석은 종합 수면생리신호의 일환으로 인간공학적인 쾌적침대개발에 활용될 수 있을 것이다.
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본 연구에서는 손동작(Hand Motion)과 수작업(Manual Task) 분석에 VR환경에서 사용되는 각도 측정 장갑(3-D Glove)을 이용하는 방법을 제안하였다. 본 연구에서 개발된 손동작(Hand Motion)과 수작업(Manual Task)의 분석 시스템은 18-sensor
$Cyberglove^{TM}$ 정 시스템으로부터 측정된 angle data를 기초로 손동작이나 수작업에 대한 totalmuscle moment값과 total muscle excursion값을 구하고, digit와 joint의 moment값을 X,Y.Z방향별고 구하는 기능을 가지고 있다. 시스템의 구성은 : (1)$Cyberglove^{TM}$ System과 분석 시스템의 digital data 처리를 기반으로 하는 손동작의 측정 시스템 ; (2)$Cyberglove^{TM}$ System에서 얻어진 자료를 바탕으로 3차원 공간에서 손동작을 표현할 수 있는 Kinematic Hand Model ; (3) Hand Model과$Cyberglove^{TM}$ Systme을 기반으로 3차원에서 손동작의 역학적 분석을 할 수 있는 3-D Hand Biomechanical Model ; 등으로 되어있다. 본 시스템은 Telerobotics, Medicine, Virtual Reality 등 다양한 분야에 응용이 가능하며, 수작업에 관련되는 Product Design, Manual Control Device, Computer I/O Device의 설계에도 도움이 될 것으로 기대된다. -
과거 8년간의(1985-1992) 통계에 의하면 정면과 측면 충돌시 구속 시스텡의 하나인 Airbag장착 차량의 사망자 및 중상자 수가 현저히 감소하고 있는 것으로 나타나고있다. 그 러나 최근 소비자로 부터의 Airbag에 관한 불만을 보고 받고 있다. 즉 구속효과를 발휘함에 있어 부수적으로 인체 부상을 유발하고 있다는 것이다. 사망내지는 심각한 부상은 방지하고 있으나 경미한 부상은 오히려 증가하고 또한 신체가 적은 여성 운전자나 6세 이하의 어린이 에게는 심각한 부상의 우려가 있다는 것이다. 본 연구에서는 구속시스템의 총아인 Airbag 시스템의 심각한 부수적인 부상 보고를 입증하기 위하여 우리나라 어린이 6세 신체를 기준 으로하여 구속시스템을 착용하지 않았을 경우(실제로 많은 경우), seat belt만 착용시, Airbag만 작용시, 그리고 seat belt와 Airbag을 동시에 사용할 때를 컴퓨터 Simulation Package 이용 신체 dynamic을 모의실험 하였다. 실험결과, 기존에 알려진바와 같이 구속시스템을 사용하지 않았을 경우에 부상은 매우 컸다. 신체 사이즈가 작은 어린이 혹은 여성 운전자의 경우 Seat belt만을 사용한 경우는 Airbag만을 사용한 경우보다는 부상정도가 약간 경미하였으나 두 경우 모두 인체가 구속시스템의 구속 범위를 이탈하여 구속 시스템으로써의 역할을 충분히 하지 못하고 있었다. 특히 Seat belt와 Airbag을 동시에 사용하였을시에도 Airbag이 충분히 개선된 이후라도 신체 사이즈가 작은 경우에는 흉부부위에 의한 충격 흡수가 먼저 이루어지지 못하고, 머리에 먼저 Airbag이 접촉이 되어 충격 흡수 역할보다는 반동효과가 더 커서 머리 및 몸체가 뒤로 Rebound 하는 효과로 머리, 혹은 목의 신체 부상한계를 넘고 있어 큰 부상 내지는 사망에 이르고 있음을 알 수 있었다. 사료된다.의 결과는 자전거 에르고노미터의 결과가 트레드밀의 결과에 87.60%정도 나타났다.음을 관찰하였다. 특히 vitamin C와 E의 병용투여는 상승적으로 적용하여 간세포손상을 더욱 억제시킴을 알 수 있었다.mance and on TFP(Total Factor Productivity) growth which is a pure measure of firm performance. To utilize the advantage of panel data, FEM(Fixed Effect Model) and REM(Random Effect Model) were used. The empirical result shows that the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtained three findings. First, only VI (Vertical integration) has a significant positive correlation with ROS. Second, when using TFP growth as an dependent variable, both TR(Technological Relatedness) and f[ are significant and positively rel
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근전도(EMG:Electromyogram)를 사용하여 국부 근육 피로(Localized Muscle Fatigue)를 정량화으로 분석 하기 위해 널리 이용되고 있는 AR(Autoregressive)모델의 1차 계수, RMS(Root Mean Square), ZCR(Zero Crossing Rate), MPF(Mean Power Frequency), MF(Median Frequency)를 선택하여, 근육이 발휘하는 힘과 시간의 흐름에 따라 근육 피로의 정도를 민감하게 나타내는 매개변수를 규명하였다. 피실험자 10명의 좌우 척추세움근(Erector Spinae Muscle)을 대상으로 등장수축(Sustained Isometric Contraction)조건에서 허리의 신전(Extension)운동을 실시하였다. 이때 발휘해야 하는 힘의 수준은 15%, 30%, 45%, 60%, 75% MVC 로 정하였고 각 수준마다 20초 동안 근전도를 측정하 였다. 데이터 분석은 총20초 구간의 근전도를 0.5초 간격으로 나누어 매개변수들을 각각 구하고 분석을 실시하였다. 시간의 흐름에 대한 피로도 분석 결과, AR 모델의 1차 계수와 MPF가 유의한 차이를 보였으며, 낮은 수준의 %MVC에서는 AR 계수가, 높은 수준에서는 MPF가 민감한 반응 결과를 나타냈다. 그리고 근육이 발휘하는 힘의 정도를 분석하기 위해 주로 사용되고 있는 RMS 보다는 더 AR 계수가 모든 수준에서 뚜렷하게 차이를 보인 것이 확인되었다. 따라서 AR 모델의 1차 계수가 근육의 피로 정도와 힘의 수준을 다른 매개변수에 비해 더욱 민감하게 구별함이 입증되었다. 이러한 결과는 다른 분야에서도 근육 피로를 정량적으로 측정하는데 사용될 수 있을 것으로 생각되며, 개인적 변이도를 고려한 확률 기법을 사용한다면 보다 정확한 근전도 분석이 이루어질 것으로 기대된다.있음을 알 수 있었다. 사료된다.의 결과는 자전거 에르고노미터의 결과가 트레드밀의 결과에 87.60%정도 나타났다.음을 관찰하였다. 특히 vitamin C와 E의 병용투여는 상승적으로 적용하여 간세포손상을 더욱 억제시킴을 알 수 있었다.mance and on TFP(Total Factor Productivity) growth which is a pure measure of firm performance. To utilize the advantage of panel data, FEM(Fixed Effect Model) and REM(Random Effect Model) were used. The empirical result shows that the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtained three findings. First, only VI (Vertical integration) has a significant positive correlation with ROS. Second, when using TFP growth as an dependent variable, both TR(Technological Relatedness) and f[ are signif
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Standark polysomnograms, and questionnaires were measured using 4 subjects during simulated 150m heliox saturation dives. These measurements were performed on 4 pre-dive nights, 8 bottom nights, 6 decompression nights and post decompression nights. Sleep disturbances caused by frequent awakening were found throughout the dive period, but the disturbances were more intense on the second and fourth nights at the bottom and on the third and fourth nights of decompression. Stage 4 of sleep decreased every night at the bottom and from the first through third nights of decompression. The subjective self-evaluation of sleep was in agreement with the physiological variables. Complaints of subjective feeling of fatigue slightly increased throughout the dive period. It could be surmised that sleep disturbance or fatigue was not as significant under the 150m deep hyperbalic environment of He-O/ sub 2/ mixture, and therefore should be able to be coped with partially, through there moght be individual differences in adaptation.
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본 연구에서는 EMG를 이용한 수리적 parameter를 사용하여동일한 병명(L4/L5 herniated disk)의 요통환자들의 근육활동의 정상 여부를 측정하였다. 특히 본 연구에서는 동작분석기를 사용하지 않고 근 전도의 주기를 판독하여 기존의 연구에서 사용되었던 것보다 측정이간편하고, 주관적 통증 정도가 낮 은 환자를 대상으로 실험함으로써 통증이 parameter에 미치는 심리적 영향을 최소화하였다. 또한 본 연 구에서는 동작주기마다의 근전도 신호의 변이도(variance ratio)를 새로운 parameter로 선정하여 검증하 였다. 측정된 자료를 분석한 결과 quadriceps-hamstrings의 peak time difference와 erector spinae- rectus abdominis의 coexcitation이 통계적으로 매우 유의하게 요통환자와 정상인을 구분해주는 지표임이 확인되었고, rectus abdominis와 externa/internal oblique의 근전도 변이도(variance ratio)가 진단지표 로서 의미가 있음이 밝혀졌다. 본 연구의 방법은 차후 다양한 환자군에 대한 자료와 정상인에 대한 자료를 DB화 함으로써 진단기법으로 사용할 수 있는 가능성을 보여주었다. 이 방법은 차후 요통의 조기 발견과 예 방에 기여할 것으로 기대한다.
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Automobile assembly tasks consist of many kinds of manual work which are very stressful to workers because of repetitive poor working postures and dealing heavy weights. To decrease the level of workload, it is necessary to evaluate the workload quantitatively. In this study, a workload evaluation method based on EMG was experimentally evaluated. We measured EMG at 6 main muscles with 2 healthy male workers during doing 9 assembly tasks, which were selected as high workload jobs. The tasks were decomposed into 36 elementary tasks. The workload was calculated through an equation with %MVIS and work duration time. To evaluate the result, subjective discomfort on the tasks was assessed by 29 workers. By the calculated workload, we were able to ranked the workload of tasks, elementary tasks. The comparison between the EMG-based workload and subjective rating showed a positive correlation(P-value=0.0246). We think it is possible to adapt the EMG-based workload evaluation technique to all assembly tasks by expending the experi- ment size.
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The association of poor body postures with pains or symptoms of musculoskeletal discorders has been reported by many researchers. An ergonomic evaluation of postural stresses as well as biomechanical stresses is also important especially when a job involves highly repetitive or prolonged poor body postures. The human body is divided into five parts: shoulder/upper arm, lower arm/wrist, back, neck, lower extremities. A work-sampling based macropostural classification system was developed to characterize various postures in this study. Application of the posture classification schema developed in this study to 7 automobile assembly tasks showed that the schema can be used as a tool to didntify the operation and tasks involving highly stressful body postures. This posture classification schema can also be applied as a basis for quantitive evaluating the workload of manual task.
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본 연구에서는 safework 소프트웨어를 이용하여 쾌적한 운전좌석에 대한 3차원 모델링을 하였다. 자동차 시트와 운전대의 조절 범위 및 레이아웃(layout), 그리고 운전자의 눈의 위치 등을 결정하기 위하여, 한국인과 미국인 체형의 95th percentile의 성인 남자와 5th percentile의 성인 여자, 그리고 50th percentile의 성인 남자에 대한 최적 운전상태에서의 엉덩이 점(hip point), 운전대 중심(steering wheel center), 눈의 위치(eye point) 등의 3차원상의 위치를 측정하였다. 인간의 모든 치수와 형태학적 윤곽 뿐만 아니라. 신체의 유동성, 기능적 제한 등이 충실히 반영된 safework 마네킹(mannequin)을 이용하 였으며, 여러 신체 부위의 복합적 움직임을 결정하는 역기구학(inverse kinematics)에 근거하여운전좌석을 모델링 하였다. Safework을 이용함으로써 기존의 마네킹이나 실물모형(mockup)의 제작에필요한 시간과 비용을 절약할 수 있을 뿐만 아니라, 인간의 신체 특성과 유사한 마네킹을 이용하여 인간과 환경사이의 인터페이스를 보다 효율적으로 모델링 할 수 있을 것이다.
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본 연구의 목적은 국내 사무환경 실태조사를 통하여 사무환경 구성이나 사무환경 개선시 활용 할 수 있는 적용기준을 제안하고, 사무실 환경관리규정 설계시 활용하는데 있다. 실태조사는 관공 서 및 정부투자기관 사무실, 일반기업체 사무실을 대상으로 실시되었다. 조사 내용으로는 개인점유 면적, 가구 재질 등에 대한 일반적인 사무환경 조사와 소음환경, 온/습도환경, 조도환경 등과 같은 쾌적성의 요인이되는 환경을 측정하였다. 조사의 실시는 7월 20일 부터 9원 12일 사이에 이루어졌으며, 조사된 사무실은 총 39개 기관 45개사무실이다. 일반적으로 사무환경을 보면 1인 1PC 사용률은 77.3%, 1인 사무실 면적은 약 7.6M
$^{2}$ , 조명방식은 직접조명방식이 67.6%로 나타났으며, 별도의 회의 공간을 구획하여 사용하는 경우가 56.7%로 나타났다. 환경측정은 사무실을 출입구, 중앙, 안쪽(또는 창가) 등 3개 위치를 선정하여 바닥으로 부터 85cm 떨어진 지점에서 각각 3회씩 측정하였다. 조도의 경우 등과 등 사이의 평균 조도를 보면 출입구는 400.11x, 중앙은 481.91x, 안쪽은 629.61x로 나타났으며 등밑에서는 각각 435.81x,518.11x, 666.31x로 나타나 일반 사무실에서의 작업수준을 만족하고 있는 것으로 나타났다. 온도와 습도환경을 보면 측정지점별 각각 평균 27 .deg. C 54.5%, 26 .deg. 55.4%, 26.3 .deg. C 55.4%, 26.3 .deg. C 56.2%로 나타났으며, 소음환경은 측정위치별 각각 52.9db, 54.1db, 53.7db로 나타났다. -
디자이너에게 필요한 정보가 제품의 성격이 변함에 따라 변하면서 정보 수집의 흐름도 달라져가고 있다. 지금까 지의 디자인 정보 수집이 단순 설문조사에서 사용자의 사용상황을 관찰하는 보다 실질적인조사 혹은 컨텍스트 디 자인(Context Design: 사용환경을 고려한 디자인)으로 바뀌어 가고 있다. 그러나 기존의 조사분석방법들이 특정한 면(인지적 혹은 행위적)에 편중된 자료 수집에 초점이 맞추어져 있어서 다양한 정보의 수집과 이러한 정보의 통합 적 관리가 어려운 문제점을 가지고 있다. 정보의 수집과 통합적 관리의 어려움이 발생하게 되는 원인을 좀더 구체 적으로 살펴보면 첫째, 수잡되는 데이터의 문제이다. 데이터의 성격을 사용자인 개인의 조작행위에 중점을 두거나 또는 작업상황이나 사용자의 성격/선호도와 같은 부분에 중점을 두기 때문에 서로 상호작용하여 사용자 인터페이스에 큰 영향을 미치는 이 두 유형의 데이터에 관한 분석을 어렵게 하는 원인이 되고 있다. 둘째, 적당한 데이터 수집도구 (data logger)의 미비를 들 수 있다. 이것은 기존의 Data logger들은 정보를 문자나 숫자 또는 특수문자로서 정보를 추출하게 됨으로써 데이터를 뽑는 당시부터 정보가 추출자로인하여 1차적으로 가공이 된다는 점이다. 이것은 보다 실질적이고 분석단계에서 보다 면밀한 분석이 이루어 질 수 있는 중요한 데이터가 유출될 수도 있다는 것을 의미하는 것이다. 마지막으로 위에서 언급했던 두 유형의 데이터를 동시에 분석할 수 있는 방법의 부재와 실질적인 데이터를 분석하여 이를 디자인에 활용할 수 있는 정보로 가공할 수 있는 도구가 마련되어 있지 않다는 점이다. 디자인 작업은 종합적인 시각화 과정임에 비해 분석된 결과가 비시각적이며 위에서 언급했듯이 분절된 정보가 되기 쉽기 때문에 이를 디자인에 곧바로 적용시키기 어려운 점이 있다. 이에 본 연구는 기존의 바용성 평가를 위한 분석도구들이 갖는 문제 점들 해결하여 제품의 사용자 인터페이스 디자인 개발과정에서 활용할 수 있는 평가 분석도구를 개발하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 첫째, 다양한 유형의 정보를 포함하는 비디오 정보를 선정하였따. 둘째, 데이터를 다양한 측면에서 추출할 수 있는 Data logger를 개발하였다. 셋째, 데이터를 시각적으로 정리하고 분석할 수 있는 도구를 제안한다. 마지막으로 인터페이스 디자인에서 여러 가지 디자인안을 도출해 내는 작업에 이용할 수 있는 종합화과정을 개발한다. 이러한 일련의 과정이 통합된 컴퓨터 시스템 안에서 이루어지도록 프로그램을 개발하여 정보의 유용성을 높일 수 있도록 한다.
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인간에게 운동감을 적절히 제시해주기 위하여는 Newton에 의한 운동의 세가지 법칙뿐만 아니라 EInstein의 상대성이론이 첨가되어야 한다. 즉, Newton운동의 제1법칙에 의하여 피실험자가 외력을 받지 않으면 등속운동 또는 정지상태를 계속 유지하게 되어 자신이 등속좌표계에 고정되어있기 때문에 시각적 인 정보가 없으면 어떠한 운동감도 못 느낀다. 이때 피실험자에게 정지해있는 기준좌표계에 대하여 등속 으로 움직이는 것을 인식시켜주기 위하여 피실험자에 대한 기준좌표계의 상대속도를 시각정보로 제공해 주어야 한다. 또한 Newton운동의 제2법칙에 의하여 똑같은 힘이 외력으로 작용하더라도 피실험자의 질량과 가속도는 서로 반비례하므로 화면이동속도변화를 피실험자의 질량에 반비례하도록 제시해 주어야 한다(김 정흠, 1982). 본 연구에서는 이러한 개념에 근거하여, 체중이 다른 여섯 피실험자들로 구성된 시스템에 대해서 각 피실험자에게 서로 다른 변위를 주고자할 때, 여섯가지 외력에 요구되는 작용시간을 Jacobi Iteration 방법과 Gauss-Seidel Iteration 방법으로 구하는 알고리즘을 제시하였다(D.V. Griffiths and I.M. Smith, 1991).
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Visual Emotion is attempted to be evaluated by EEG(Electroencephalogram). Twenty university students were participated in this study. IAPS(International Affective Picture System) was used for the visual stimuli. Most positive and most negative emotional response were pairely compared. The results showed alpha increase, delta and beta decrease with postive emotional response, and alpha-delta inter-variation with emotional progress.
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Human visual emotion were investigated by analyzing HRV from ECG signals, which were varied by the visual stimuli. In this paper, twelve university students experienced visual emotion by pictures from IAPS. ECG and subjective rating were obtained for human emotion evaluation. For determination of HRV, ECG was extracted into HF and LF via power spectrum analysis. The results showed that HRV is good for discrimination between positive and negative emotions.
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We are exposed to the various external stimuli input from the environment, which cause emotional changes based on the characteristics of the stimuli. Unfortunately, there are noquantitative results on relationship between human sensibility and the characteristics of physiological signals. The objective of this study was to quantify EEG signals evoked by visual stimulation based on the assumption that the analysis of the variability on the characteristics of the EEG waveform may provide the significant information regarding changes in psychological states of the subject. Seven university students were participated in this study. The experiment was devised with eleven experimental conditions, which are control and ten different types of visual stimulation based on IAPS(International Affective Picture Systems). Seven subjects were used to obtain EEGs while introducing visual stimulation. Wavelet transformation was employed to analyze the EEG signals. Most Positive and negative emotional response were pairely compared. The results showed that the reconstructed signals at the decomposition level revealed the different energy value on the EEG signals. Also, general patterns of EEG signals in rest state compare with negative and positive stimulus were found. This study could be extended to estabish an algorithm which distinguishes psychophysiological states of the subjects exposed to the visual stimulation.
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인간과 기계의 인터페이스로서 EEG를 이용한 방법이 새로이 부각되고 있다. 두뇌 피질로부터 추출되 는 EEG 신호를 처리해서 컴퓨터로 하여금 사람의 생각을 예측사고 원하는 바를 처리해주도록 하자는 것 이 궁극적인 목표이다. 본 연구에서는 두뇌피질 부위 중 손과 팔의 움직임에 민감하게 반응하는 부분 으로부터 EEG 신호(signal)를 추출해서 오른손 움직임인지 왼손 움직임인지를 구분해 주는 운동 신호 분류 방법을 제안하고 실험했다. 제안된 방법에서 성공률은 최대 89%를 보였으며, 이 방법을 응용하면 간단한 작업을 EEG로 처리하는 인터페이스의 설계,구현이 가능할 것이다.
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본 연구는 F-16 Simulator에서 모의비행하는 조종사를 그 대상으로 하였고 피실험자의 시역에서 물체에 대한 상대적인 눈의 움직임을 분석하고영상처리기법을 사용하는 EL-MAR의 eye-tracking system을 사용하여비행시 cross-check 하는 좆ㅇ사의 준 위치를 정확히 측정하고 안구움직임의 특성을 파악하였다. 비행상황을 정상상황, 비상상황으로 나누고 조종사는 숙련급, 비숙련금조종사로 구분하여측정, 분석하였다. 정상비행상황에서는 숙련급조종사가 비숙련급조 종사보다 계기에 머문시간은 짧고 계기의 관찰횟수는 많았으며 비상비행상황에서는 두 그룹의 조종사가 중점적으로 보는 계기가 달랐다. 조종사들이 많이 관찰하는 계기를 살펴보면, 계기에 머문시간에서는 HSI-ADI-ASI-ALT순으로 나타났고 계기의 관찰횟수에서는 ADI-HSI-ASI-ALT순으로 나타났다.