Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1993.04a
-
A human gait study is required for the biomechanical design of running shoes. A tow-dimensional dynamic model was developed in order to analyze lower extremity kinematics and loadings at the right ankle, knee, and hip joints. The dynamic model consists of three segments, the upper leg, the lower leg, and the foot. Each segment was assumed to be a rigid body with one or two frictionless hinge joints. The lower extremity motion was assumed to be planar in the sagittal plane. A young male subject was involved in the gait test and his anthropometric data were measured for the calculation of segement mass and moment of inertia. The experimental data were obtained from three trials of walking at 1.2m/s. The foot-floor reaction data were measured from a Kistler force plate. The kinematic data were acquired using a three-dimensional motion measurement system (Expert Vision) with six markers, five of which were placed on the right lower extremity segments and the rest one was attached to the force plate. Based on the model and experimental data for the stance phase of the right foot, the calculated vertical forces reached up to 492, 540, and 561 N at the hip, knee, ankle joints, respectively. The flexion-extension moments reached up to 155, 119, and 33 Nm in magnitude at the corresponding joints.
-
An object-oriented database was developed as a framesork for integrating into ergonomic interface models data for workplace modelling and ergonomic evaluation functions as well as basic anthropometric data required to construct a man model. In order to develop an ergonomic man model representing operators that interact with his working evnironments, not only anthro- pometric data but also efficient handling of such data and accurate representation of the work- space are needed as a prerequistite to proper ergonomic evaluation. Most existing man models are not, however, capable of fully utilizing these data due to the lack of a generallized formalism of data handling, which results in system performance degradation or a potential difficulty when the system is upgraded. In this research, these three sets of data with distinct characteristics were incorporated into a comon integrated database required to manipulate an ergonomic interface model fully coupled with the man model itself. An object- oriented scheme was sued for the database design Specifically, UniSQL/X, an object-oriented database management system and the X-window system on SPARC workstation were used for implementation. The ergonomic man model generated from the object-oriented database is found to possess great flexibility and performance compared to existing ergonomic interface models or ergonomic CAD systems.
-
When designing workplaces, controls should be placed within the reach of operator's arm or foot to guarantee effective performance. The aviation industry is perhaps the chief user of anthropometric data for its need to weight minimization and space optimization. In designing a workplace which must cater to a wide range of operator size, it might be sufficient to plan only for the 'average person'. Static arm reach measurements which are taken in conventional, standardized positions provide the necessary information, but they cannot be directly applied to dynamic situations. In this research, an approximate algorithm to generate the workspace of the human body including foot reach and trunk motion is proposed and tested. The robot kinematics was employed to represent the human body as a multi-link system.
-
컴퓨터는 다양한 사전 경험과 지식을 지닌 많은 사람들에 의해 사용되고 있다. 이 에 따라 컴퓨터를 좀 더 사용자와 친밀하게 만들고자 하는 많은 노력들이 행해지고 있다. 컴퓨터의 그래픽 처리능력은 User Interface Desinger들의 많은 관심을 모았으며, 아이콘 을 기초한 사용자 Interface는 많은 대중성을 확보해 왔다. 따라서 좀 더 효율적인 Interface를 위해서는, 아이콘의 의미가 사용자에게 정확히 전달될 수 있도록 아이콘의 해석에 영향을 미치는 많은 요인들이 그 설계단계에서 고려되어야만 한다. 컴퓨터는 작업 현장에서 다양한 계층의 작업자에 의해 사용되어지고 있다. 그러므로 아이콘 설계에 있어 어떤 성적편향(Gender bias)을 줄이는 것은 컴퓨터 작업의 효율이라는 측면에서 매우 중요 하다. 이 연구는 아이콘 인식과정에 영향을 미치는 요인들, 특히 성이 미치는 영향에 대 하여 연구한 것이다. 남성과 여성 피설험자에게 똑같은 지시어(Referents)가 제시되었으 며 피실험자는 각지시어에 해당하는 여러 아이콘중 하나를 선택하게 된다. 그러나 각 아이콘에 대해 그들 모드를 선택하거나 혹은 모드를 선택하지 않을 수도 있다. 실험의 결과로는 나이, 경험, 성별등이 결합된 요인일 경우 지각시간(Perception Time)에 미치는 영향이 유의하게 나타났다. 따라서 미래의 아이콘 설계는 이러한 요인들에 의한 편향을 줄일 수 있도록 그것이 실제로 컴퓨터 시스템에 사용되기 이전에 시험되어야만 한다. 아이콘과 지시어들간, 반복적 시도(Trial)와 지각시간간에는 유의한 영향이 나타났지만, 성과 자각시간간에는 관련이 없다는 것을 알 수 있었다. 이 실험의 결론은 여기서 사용된 아이콘에 대해서만 타당한 것으로 이것을 모든 아이콘에 대해 일반화시키기는 어려우나 이후에 행해질 Icon-based User Interface 분야의 많은 연구들의 기초가 될 것이다. 더불어 아이콘과 관련된 많은 요인들(문화적 영향, 아이콘 색깔, 크기, 아이콘의 위치등이 인식에 미치는 영향)에 대해서도 연구가 행해져야 할 것이다.
-
In order to provide design concept and guidelines for the user interface of MIDAS
$^{TM}$ (Medical Image Display and Archiving System), a questionnire survey and empirical study were conducted. User and task requirements were analyzed based upon usrvey results. The empirical study was done on the 1.0 version of MIDAS to find out the influence of user charactenistics (i.e.job, experiences, etc.) and UI design factors(i.e. layout, wording, procedures) on various usability measures(i.e. performance, satisfaction). To perform empinical tests, eight task scenarios were selected and user interactions were recorderded using an auto-logging software. The results show that the doctor group requires more learning time. Also, eight types of user errors such as commision, omission, repeat were identified and the causes of the errors were analyzed related to UI design factors. UI design guidelines were suggested for a new version of medical image filing system.m. -
국가기간전산망의 주전산기의 사용자 인터페이스의 표준화는 사용자와 개발자들에게 일관성 있도 호환성 있는 환경을 제공하여 사용자와 개발자의 생산성을 향샹시키는 것을 목적으로 한다. 표준 사용자 인터페이스에 의한 일관성 있는 사용자 인터페이스는 한번 익숙해지면 사용자가 쉽게 다른 응용프로그램을 사용할 수 있도록 해주며, 표준 응용프로그램 인터페이스(Application Program Interface: API)는 응용프 로그램의 이식성을 향상시켜 개발자의 생산성을 높인다. 본 연구는 주전산기의 사용자 인터페이스중에서 특히 국제적으로 표준화가 활발히 진행되고 있는 그래픽 사용자 인터페이스(Graphical User Interface: GUI)를 우리 환경에 맞게 지원하기 위하여 필요한 표준규약을 정한다. 이 표준규약은 분산환경 혹은 네트워크를 지원 하는 국가기간전산망 주전산기의 비트맵(Bitmap) 그래픽 사용자 인터페이스에 적용되는 것을 목적으로 한다.
-
감성공학은 "인간이 제품이나 주변환경에 대하여 감각기관으로 부터 받아들인 각 종 정보자 극과 개인의 판단을 통하여 갖게되는 복합감정으로서의 감성을 측정, 분석하여 제품이나 환경을 인간의 생활에 편리하고 안락하며 만족스럽게 개발하는 전체과정" 이라고 정의 되었다. 이러한 감 성공학의 의미를 표현할 수 있는 영문명칭으로는 "Sensibility Ergonomics"가 제안되었으며, 감 성공학의 정의에 따르는 연구의 내용에는 인간의 감각(sensing)과 인지(perception), 감각정보처 리(information processing), 정신적 작업부하(mental workload)와 스트레스, 인간복합감정변화 등이 포함되도록 하였다. 특히 감성변화를 객관적으로 측정 평가하기 위하여 실험심리학 (experimental psychology)과 심리생리학(psychophysiology)등의 실험연구가 강조되었다. 동일한 감각 또는 정보자극에 대한 개인별 감성변화의 차이를 체계화하기 위해서는 제반 인체의 특성과 함께 인종, 지역, 환경, 전통등을 포함하는 생활문화 연구가 필수적으로 수행되어야 할 것이며, 이렇게 사용자의 문화적 배경을 고려하여 감성공학적으로 개발된 제품을 "High Culture" 제품이라 명명하였다.High Culture" 제품이라 명명하였다.명하였다.
-
The idia of modern product design is translated from the concept of functional importance as the basic function to that of emotional importance as the supplement function. In other words, the interests of the emotion in human performance side based on psychological factors of human are increased as well as the function in technical performance side based on physical factors of product. The standard emotional works for understanding the human's emotion are arranged in this paper. The standard emotional words are composed of words expressing the humaa's emotion. The adjectives adaptable to human's emotional works are collected from Korean dictionaries and arranged in the semantic differential(SD) scale. Next, the words with great marks evaluated by SD method are analyzed by factor analysis(FA) method and characterized as emotional words for understanding the human's emotion. The standard emotional words arranged in this paper are important because they are basic information for the development of product or technology as well as for the matter of emotional measurement technical development.
-
원자력분야에서 인적요인의 검토, 평가, 개선의 필요성이 강조되고 있으나 인간공학 응용을 위한 기반기술의 미비로 인해 명시적 수단을 제공하지 못하고 있다. 본 연구는 인간공학적 응용수단의 하나인 운전원 모형을 개발하 기위하여, 그 첫 단계로 모형개발의 방향을 모색하였다. 원자력분야의 응용에 적합한 개발방향을 설정하기 위 하여, 첫째 모형화되어야 할 주요 운전원의 특성을 파악하였으며, 둘째 다른 응용분야와 원자력분야에서의 주요 모형개발사례를 조사분석하고, 셋째 모형화 방법론과 구현기법을 검토하였다. 그 결과, 중앙제어실 운전원을 대상 으로 진단(diagnosis)등 주요 직무수행에 나타나는 의사결정의 전략과 특성을 체계화하여 인지심리학적 기반이 확고한 개념모형(conceptual model)을 개발하고, 이를 전문가 시스템 개발도구(tool)에 의해 구체적인 소프트웨어로 구현함으 로써, 인적요인의 검토, 평가, 개선 등에 직접 활용가능한 시물레이션 수단(simulation tool)을 확보한다는 추진전략을 수립하였다.
-
등척성 수축에서 국소근육피로의 연구에는 표면전극을 사용한 근전도신호의 스펙트럼분석 이 효과적이다. 많은 연구결과에서 자발적 수축동안 근전도신호의 주파수 성분이 근육의 피로에 의해 낮은 쪽으로 천이 된다는 사실이 밝혀졌으며, 이를 근육피로의 지수로 사용하려는 노력이 계속되어 왔다. 본 연구에서는 실제와 유사한 형태의 주기적 작업수행시에 얻어진 근전도신호의 중간주파수 천이양상을 지속적 수축에서 얻어진 중간주파수의 천이양상과 비교하여, 주기적 작업의 피로축적은 지속적 수축에서의 피로축적과 같은 경향성을 지님을 찾아냈으며, 이 결과를 근거로 주기적 수축의 수축지속시간으로 정규화된 개념의 피로지수를 개발하였다. 이러한 피로지수는 정량적으로 제시될 수 있음은 물론, 작업설계와 허용한계의 설정등에 응용될 수 있을 것이다.
-
본 연구에서는 이미 연구된 MMH 기준에 관한 연구(NIOSH Guide)를 토대로, 이 기준이 우리나라 작업자에게 맞는가를 알아보았다. 실험은 심리육체적 방법을 이용해서 피실험자 대학생 30명을 대상으로 9개의 작업에 대해서 각각 20분간 실시하여 NIOSH Guide에 의한 신체특성과 제한무게가 문화적 배경이 다른 한국인 작업자에게도 적합한가를 알아보았다. 본 연구의 결론은 NIOSH Guide 가 한국인 작업자들에게 직접사용될 수 없으며, 연구와 조정을 거친 후 한국인에게 적합한 모델을 개발하여야 된다는 것이다.
-
To investigate the work-relatedness of carpal tunnel syndrome of some workers at packing department in a rayon manufacturing company, reseracher studied the symptoms and physical sign related to carpal tunnel syndrome of the workers at packing, ysrning, and washing department. The results are as follows: 1. By the results of ergonomic study, the packing work had the considerable probability to develop the carpal tunnel syndrome. 2. The prevalences of symptoms, physical sign and case by definition were higher in woman workers than in man workers. 3. In female workers, the age-agjusted prevalence rates of symptoms were 11.6/1, 000 in workers at washing department, 111.6/1, 000 in workers at packing department, and 70.1/1, 000 in workers at yarning department. In male workers, the age- adjusted rates of symptoms were 92.1/1, 000 in workers at washing department, 210.1/1, 000 in workers at packing and delivery department, and 0.0/1, 000 in workers at yarning department. 4. In female workers, the age-adjusted prevalence rates of physical signs were 119.5/1, 000 in workers at washing department, 104.4/1, 000 in workers at packing department, and 84.5 in workers at yarning department. In male workers, the age-adjusted rates of physical signs were 65.7/1, 000 in workers at washing department, 59.0/1, 000 in workers at packing and delivery department, and 176.9/1, 000 in workers at yarning department. 5. In female workers, the age- adjusted prevelence rates of carpal tunnel cases by case definition were 123.1/1, 000 in workers at washing department, 1117.2/1, 000 in workers at packing department, and 60.2/1, 000 in workers at yarning department. In male workers, the age-adjusted of cases were 355.9/1, 000 in workers at packing and delivery department, and 0.0/1, 000 in workers at other two departments. 6. The most of female workdrs at washing departmentn had the work history at packing department. 7. We concluded the carpal tunnel syndrome of female workers at packing department were work related.
-
TravTek이란 Travel Technology의 합성어이며, 미래의 여행자들이 차를 사용하여 여행할 때, 보다 편리하고 쾌적한 여행이 될 수 있도록 차에 컴퓨터단말기를 부착하여 현재 주행하고 있는 도로 를 차안에서 화면을 통하여 볼 수 있고, 컴퓨터가 최단경로를 운전자에게 제시하고, 도로의 상황과 여 행정보(즉 호텔, 관공명소, 행사안내등)를 컴퓨터화면으로 나타내고, 그 정보를 컴퓨터음성으로 들려 주는 것등이 TravTek 시스템의 주된 요소들이다. 현재 미국 플로리다주의 올란도시에서 GM회사가 TravTek 시스템을 설치한 차 100대를 가지고 10개의 기관이 합작으로 평가연구중에 있으며, 이 논문에서 다루고자 하는 것은 그중에서 이차의 인간공학적 평가로 제한하고자 한다. 이러한 시스템을 설치한 차 를 타고 여행할 때, 여행자가 과연 얼마나 안락하게 여행할 수 있으며, 도로의 체증현상을 줄이고, 사 고를 예방하며, 차의 설계와 목적이 인간공학적으로 합당한 가를 알아보고자 하는 연구이다. 인간공학적 평가 인자들은 (1) 운전자의 수행도, (2) 사용자 선호도, (3) 사용자 인식, (4) 운행정보등이다. 그리고 컴퓨터음성을 사용하였을 때와 사용하지 않았을 때의 두가지 경우와 (1) 움직이는 컴퓨터 지도를 사용하 였을 때, (2) 단순화 한 도로안내를 사용하였을 때, (3) 컴퓨터 지도를 사용하지 않았을 경우(종이지도 사용)에 관해 위의 4가지 인간공학적 인자들을 평가하고자 한다. 이 연구는 아직도 진행중이라 발표하 고자 하는 논문역시 현재까지의 연구결과를 토대로 발표하는 것이므로 완전한 결론을 내릴 수는 없고, 진행과정의 내용과 토의사항과 잠정적인 결론을 제시하고자 한다.기서 사용된 아이콘에 대해서만 타당한 것으로 이것을 모든 아이콘에 대해 일반화시키기는 어려우나 이후에 행해질 Icon-based User Interface 분야의 많은 연구들의 기초가 될 것이다. 더불어 아이콘과 관련된 많은 요인들(문화적 영향, 아이콘 색깔, 크기, 아이콘의 위치등이 인식에 미치는 영향)에 대해서도 연구가 행해져야 할 것이다. 확인하고 각각의 기능을 분명히 했다.가 수월하게 하였고 메모리를 동적으로 관리할 수 있게 하였다. 또한 기존의 smpl에 디버깅용 함수 및 설비(facility) 제어용 함수를 추가하여 시뮬레이션 프로그램 작성을 용이하게 하였다. 예를 들면 who_server(), who_queue(), pop_Q(), push_Q(), pop_server(), push_server(), we(), wf(), printfct() 같은 함수들이다. 또한 동시에 발생되는 사건들의 순서를 조종하기 위해, 동시에 발생할 수 있는 각각의 사건에 우선순위를 두어 이 우선 순위에 의하여 사건 리스트(event list)에서 자동적으로 사건들의 순서가 결정되도록 확장하였으며, 설비 제어방식에 있어서도 FIFO, LIFO, 우선 순위 방식등을 선택할 수 있도록 확장하였다. SIMPLE는 자료구조 및 프로그램이 공개되어 있으므로 프로그래머가 원하는 기능을 쉽게 추가할 수 있는 장점도 있다. 아울러 SMPLE에서 새로이 추가된 자료구조와 함수 및 설비제어 방식등을 활용하여 실제 중형급 시스템에 대한 시뮬레이션 구현과 시스템 분석의 예를 보인다._3$", chain segment, with the activation energy of carriers from the shal
-
Porper ergonomic design of a passenger seat for the highspeed train is one of the essential design components that is directly related to passenger comfort. This study investigated a systematic approach to ergonomic passenger seat design and evaluation for the Korean highspeed train. To design an ergonomic passenger seat that improves passenger comfort, seat dimensions, Korean anthropometry, passenger activities in the coach, body postures and body contours were considered. The interrelationship of these factors was analyzed and seat dimensions were suggested. To properly evaluate the dimensions suggested, four prototypes were made and iteratively evaluated as a feedback procedure. This approach is expected to be applicable to the passenger seat design of other transport vehicles as well as a train.
-
The psychophysical magnitude estimation thechnique can provide a useful tool for determining the best design features of a product in terms of user preference, especially when it is difficult or almost impossible to obtain objective and quantitative data on the user performance. In this research, several interior design features of a high speed train such as arrangement of passenger seats, and availability of interior facilities were examined quantitatively to provide interior design recommendations for the high speed train. A train simulator was built to provide a realistic interior enviror enviroment of the high speed train, and individual design features were manipulated by using a three-factor within-subject experimental design. At the same time, a psychophysical scale of verbal descriptors ranging from "extremly like" to "extremly dislike" was developed to explain the magnitude estimates of the design features in ordinary language.n ordinary language.
-
In bicycle design, saddle is the major part which effects the subjective comfort of rider. This study examines the correlation between the subjective comfort and elastic body pressure. The elastic body pressure measuring instrument for free-form surface such as saddle is developed by force sensor register, A/D converter and computer. The subjective comfort is measured quantit- atively by 11-point scale method and the elastic body pressure distribution is obtained through 3 different saddles at 4 postures. The pressure distribution is presented by computerized equi- pressure contour. While mean pressure, standard deviation of pressure, maximum pressure are inversely proportional to subjective comfort, the modified saddle-bearing weight which is the surface integral of pressure is directly proportional. Consequently, standard deviation of pressure is most important characteristic which affects variation of subjective comfort.
-
의복은 인간 생활의 기본적인 의.식.주의 하나로서 인간의 신체적, 사회적, 심리적 욕구를 만족시키 는 필수적인 부분을 차지한다. 이러한 의복은 정상인이나 장애인 모두에게 중요한 것인데, 장애인의 의복은 장애부위 및 그 정도와 밀접하게 관련된 특수한 요구사항이 추가된다는 점이 달라, 표준화된 대량생산체제를 지니고 있는 현대의 의복생산에 비추어 볼 때, 장애인들의 특수한 요구를 충족시켜 주는 의복을 제공해 준다는 것은 매우 어려운 일임을 알 수 있다. 또한 우리의 현 실정을 살펴보면 장애인을 위한 기성복은 물론 맞춤복도 별로 없고, 기존의 논문들의 대부분이 몇몇 지체장애인에게 국한된 의복형태를 제시하고 있어서 많은 장애인들 에게 동시에 적용되는 패턴의 연구가 절실함을 알 수 있다. 게다가 이러한 패턴 연구에 기본이 되는 장애인의 체형특성 연구는 거의 찾아보기 힘듬을 알 수 있다. 따라서 본 연구의 목적은 이러한 장애인들에게 보편적으로 적용될 수 있는 패턴의 제작에 기본이 되는, 의복구성시에 필요한 칫수를 계측하고, 그것을 동일한 연령층의 일반인과 비교하여 어떠한 차이가 있는가를 구명함으로써 장애인에게 보다 신체적합성이 높은 의복 패턴제작에 도움을 주는데 있다.
-
This paper introduces and discusses the 1992 National Anthropometric Survey of Korea and compares its results with those of the fomer national anthropometric surveys of 1979 and 1986. Further, the results of 1992 survey are compared with those of Japan and China. It is hoped that the results of 1992 survey are useful.