Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1997.04a
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EEG(electroencephalogram) is attempted to determination of human emotion. Ten university students were participated in this study. Ten auditory stimuli were presented for a subject to evoke emotion. Data homogeneity according to brain local area and basic mechanism of relative variation for combinational delta, theta, alpha and beta waves were analyzed. As the result, the local area characterized by factor analysis and the relative variation of alpha-delta wave can be considered as the determinants of human emotion.
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The ride comfort is one of the most important indices which decide the quality of automotive seats. A subjective evaluation is the general method for comfort evaluation of automotive seats. But the subjective evaluation assess the individual sensibility using questionnaire. Therefore, a need to develop methodologies to obtain objective measurements of the fatigue evaluation is evident. In an effort to monitor muscle activity during driving electromyography (EMG) was employed. In an experimental setting the subjective evaluation was conducted using questionnaire under the static conditions (8 subjects) and the fatigue was induced in muscles using EMG under the dynamic conditions (2 drivers). The resultant EMG signals were then sampled for three different muscles. In test involving 2 subjects of similar size and build, utilizing four different automotive seats, test results support the use of EMG to quantify muscular fatigue as a viable means of objective evaluation for the different automotive seats.
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The evoked potentials for concentrations of solutions of the four qualities of tastes(i.e., sweet, salty, sour, and bitter tastes) were measured. The solution was applied to the chorda tympani nerve located on the left side of the tongue at 20mm from the tip and 15mm left from the center line. The evoked potentials were detected from Cz referred to A1(left lobe) with the ground at the Fpz position. The Maximum potential level and its latency were evaluated. The individual threshold level of concentration of the solutions of four tastes were measured. Artificial saliva was used as a control solution. The evoked positive potentials for four qualities of tastes (i.e., gustatory evokde potentials) were found to be around 150ms by averaging eight responses. The arbitrary concentration of the solutions were presented by the relative concentration, which was the ratio of the arbitrary concentration to the individual threshold level. The characteristic relations between the latency and the relative concentration ;and those between the potential level and the relative concentration were evaluated. These evalutions showed that (1) the latencies for salty and bitter tastes denoted the minimum values due to for the change of relative concentration, and that (2) the latency for sour taste decreased as the relative concentrations increased, while the latency for sweet taste denoted the inverse tendency, Sinificant differences between any two maximum potential levels were not recognized. A response latencies to sucrose were abolished after treatment of tongue by a sweet-suppressing agent.
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현대 사회는 사용자의 Needs가 중요시 되는 사회이다. 따라서 모든 생산 활동은 사용자의 욕구와 감성에 부합하는 제품의 생산에 초점이 맞춰져 있다. 특히, 자동차 분야에서는 사용자의 욕구와 인간 공학적인 측면을 얼마나 잘 반영하는 차를 만들어 내는가가 점차 중요한 요소로서 부각되어지고 있다. 하지만 이들에 대한 Usability test를 위해 실제 Prototyping을 하는데는 많은 액수의 비용이 들게 된다. 본 논문에서는 이러한 비용적 측면과 재사용성 측면을 고려하여, 사용자의 감성에 부합하는 자동차를 만들기 위해 필요한 Usability test를 위해 Virtual reality 기법을 적용한 Simulator(VISVEC : Virtual Simulator for Vehicle Cockpit)를 설계하였다. 그 중, 본 Simulator 상에서 Instrument panel을 중심으로 HMD를 이용한 display시 보다 정확한 Interaction을 위해 Virtual Environment 내에서 보다 빠른 Display 화면 갱신과 사용자의 Object 인지에 영향을 끼치는 Level of detail의 설계에 관해 연구하였다.
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최근 사용자 인터페이스 및 감성공학에 대한 관심이 높아지면서 기업의 제품개발 방향에도 영향을 미치고 있다. 그러나 제품개발에 직접 응용할 수 있는 구체적인 지식은 체계화 되어가는 단계라 할 수 있다. 따라 서 실제의 제품개발을 위하여 어떤 방법 및 프로세스로 개발하여야 할 것인가에 대한 기초적인 연구를 수행하였다. 그 결과 구조화수법을 위해서는 객체지향의 수법이 유용함과, 시뮬레이터 제작을 위해서는 Altia, Rapid, ToolBook 등의 기법이 유용함을 알게되었다. 그리고 시뮬레이터에서 얻어진 데이터를 분석하기 위해서는 사용되는 일반통계 기법과 프로토콜 분석등은 많은 제품을 개발하기위한 일정에는 분석하기에 많은 시간을 필요로함으로 실효성은 고려 해 볼 여지가 있었다. 향후, 관련연구가 활성화 됨에따라 많은 방법들이 제공될 것으로 기대되며 실제품개발에의 응용에는 기업의 활발한 연구가 기대된다.
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The objective of this study was to make comparison of the psychophysical MAWLs for different manual materials handling tasks. Lifting activities with four different lifting frequencies (2, 5, 8, 11 lifts/min) for one lifting range from floor to 76cm height were studied. The oxygen consumption rate and heart rate were measured or recorded while subjects were lifting their MAWLs. Psychophysical MAWL decreased from 22.38 kg to 7.48 kg, while th oxygen consumption rate with the MAWL increased from 717.8 ml/min to 1114.7 ml/min as the frequency increased from 2 to 11 Lifts/min. Heart rate also increased from 104.5 to 120.7 bpm. It was found that the relationship between MAWL and frequency can be described best by the exponentaial function with the R-sq value 0.9865 for this study. The percent ratio of oxygen consumption rate with the MAWL and PWC ranged from 28% to 43%.
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본 연구에서는 일반적으로 생산 현장에서의 로봇 작업이 "getting"과 "putting"의 동작으로 구서 되는 것에 기초하여 이들 동작을 분류. 표준화하여 2단계의 단위동작 (GET, PUT) 별로 여러 가지의 모듈을 설정하고, 동작거리별로 표준시간을 산출하는 기법을 다룬다. 즉 기존의 로봇 작업측정법이 작업을 기존동작으로 분석하는 것과는 다르게 시간의 변동요인인 모듈의 Type과 동작거리의 Case를 선택함으로써 표준시간을 설정한다.를 선택함으로써 표준시간을 설정한다.
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The study of human erroneous actions has traditionally taken place along two different lines of approach. One has been concerned with finding and explaining the causes of erroneous actions, such as studies in the psychology of "error". The other has been concerned with the qualitative and quantitative prediction of possible erroneous actions, exemplified by the field of human reliability analysis (HRA). Another distinction is also that the former approach has been dominated by an academic point of view, hence emphasising theories, models, and experiments, while the latter has been of a more pragmatic nature, hence putting greater emphasis on data and methods. We have been developing a method to make predictions about error modes. The input to the method is a detailed task description of a set of scenarios for an experiment. This description is then analysed to characterise thd nature of the individual task steps, as well as the conditions under which they must be carried out. The task steps are expressed in terms of a predefined set of cognitive activity types. Following that each task step is examined in terms of a systematic classification of possible error modes and the likely error modes are identified. This effectively constitutes a qualitative analysis of the possibilities for erroneous action in a given task. In order to evaluate the accuracy of the predictions, the data from a large scale experiment were analysed. The experiment used the full-scale nuclear power plant simulator in the Halden Man-Machine Systems Laboratory (HAMMLAB) and used six crews of systematic performance observations by experts using a pre-defined task description, as well as audio and video recordings. The purpose of the analysis was to determine how well the predictions matiched the actually observed performance failures. The results indicated a very acceptable rate of accuracy. The emphasis in this experiment has been to develop a practical method for qualitative performance prediction, i.e., a method that did not require too many resources or specialised human factors knowledge. If such methods are to become practical tools, it is important that they are valid, reliable, and robust.
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큰 사고가 일어날 때마다 '안전관리는 그 무엇보다도 중요하다'라고 강조하지만 우리나라 안전 관리의 현 상황은 열악하다고 할 수밖에 없다. 많은 중소기업이나 심지어 대기업에서도 무의식적 으로 등한시하거나 별로 크게 중요하게 여기는 것 같지는 않은 데, 이것은 현재의 사고발생율과 강도율들을 살펴 보면 누구나 쉽게 공감할 수 있을 것이다. 이러한 맥락에서 이 논문은 안전의 또 하나의 사각지대인 호텔관련업에서의 종사원들은 과연안전에 대하여 어떤 사고방식을 가지고 있으며, 실제 그들의 안전사고는 어떤 것들이며, 안전교육의 효과는 어떠한 가 등을 중점적으로 연구하였다. 실증적 분석에서는 안전관리가 어떻게 이루어 지고 있는 가에 대한 설문조사를 통하여 조사분석하였다. 조사 표본대상으로는 우리나라의 특급 호텔4개와 1개의 콘도미니엄 종사원들을 대상으로 하여 설문지를 배포하여 총 207명에 대한 답변을 토대로 분석을 하였다. 부상내용은 칼종류에 베임이 제일 많았으며, 안전사고의 주원인은 불안전한 자세와 불안전한 행동으로서 이에 대한 교육이 요구된다. 직업과 관련된 육체적 고통으로는 만성피로가 가장 많았다. 그외 구두가 발에 피로감을 주지말 것, 주방의 미끄럼방지, VDT증후군예방, 안전체조 및 구호복창 등의 사항들을 안전사고 예방을 위해 주의해야할 사항으로 요약할 수 있다.
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Integration and standardization of the related regulations and guidelines are necessary to evaluate a CFMS in a systematic manner. In this study, a hierachically categorized evaluation checklist was developed by collecting and structuring human factors issues listed in the various regulations, design requirements, and technical report. A PC-based database management system was developed to update and review the evaluation results. Standard interpretation examples, evaluation guidelines, and sample evaluation formats were also designed and integrated into the database system to reduce discrepancy in evaluation.
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기술의 발달로 인하여 인간이 사용하는 많은 공구들은 전동화되어 사용의 간편함과 아울러 작 업성능의 획기적인 변화를 이루었다. 그러나 이는 반대로 누적외상병이나 VWF(Viberation induced Whiter Finger)와 같은 새로운 문제점과 함께 중량의 증가로 인체에 더 많은 부하를 안겨 주는 부작용도 초래하고 있다. 현대의 많은 수공구들은 그 중량과 반발력을 지탱하기 위하여 대 부분 양손으로 작동하도록 설계되어 있느며, 제품의 성능의 향상에만 그 초점이 맞추어져 왔고 사용자의 안전과 편이성은 상대적으로 무시되어 왔다. 이에 본 연구에서는 이러한 양손공구의 인 간공학적 설계를 위한 체계적인 접근방식을 제시함으로써 산업디자인에 활용됨과 함께 유사한 제 품의 디자인에도 응용될 수 있는 바탕을 마련하고자 한다.
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We used a three-dimensional motion capture method to measure the grasping reach of Korean. This method was applied well to the grasping reach measurement with low measurement error and high efficiency. We measured the grasping reach of 29 males and 21 females at the different height from seat reference level; -10, 0, 30, 60, and 90cm. The grasping reach data were summarized at each 15 .deg. in polar corrdinates to compare with the former researches. If the number of subjects increases in the supplement research, the grasping reach data will be used in the ergonomic design of the driver's cabin or workstations in industry.
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Many workers like welders are working in squat sitting postures with te object on the ground for an entire work shift. It is suspected that such prolonged squat sitting without any supporting stool would gradually cause musculoskeletal injuries to workers. This study is to quantitatively evaluate the physical stress caused by the prolonged squat sitting and to recommend a safe work/rest schedule for the task with squat sitting posture based on the lab experiment. In this study, 8 healthy student subjects participated in the experiment. They maintained a squat sitting posture for 16 minutes with 4 different stool height conditions: no stool, 10cm hight, 15cm height, 20cm height. Every 2 minutes, the discomfort was subjectively assessed using the magnitude estimation method for the whole body, lower back, upper leg and lower leg. Based on discomfort rating, we found that 10cm height stool relieved the workload most. Discomfort rating results also indicated that 20cm height stool showed the heghest workload, and that there was no difference in workload between 15cm height and no stool. We recommend to provide the workers with 10cm height stool for prolonged squat sitting tasks.
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Most studies in manual material handling (MMH) have paid more attention to single MMH activities-lifting, lowering, carrying, holding, pushing or pulling and have ignored combined activities. Also, many studies have been involved with two-handed MMH activities rather than to one-handed MMH activities. Very few studies are reported on the determination of workers' capacities for combinations of one-handed MMH activities (e.g. lifting a box, then carrying the box, and lowering the box). The objective of this study was to utilize the psychophysical approach to examine the combinations of lifting, carrying and lowering activities from a simulated industrial task involving one- handed and two-handed combined tasks and to develop mathematical models for combined tasks. Ten male students served as subjects for the study. The capacities that were determined as the maximum acceptable weight workloads for 1 hr work period for one-handed and two-handed combined tasks-lifting a box from floor to knuckle height, carrying the box for 4.3 m, and lowering the box form knuckle to floor height -were determined psychophysically under three frequencies: six handlings per minute, one handling per minute and one handling per five minutes. Combined MMH capacities models for one-handed tasks were developed. Te advantages and disadvantages of different models are discussed.
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The purpose of this study is to measure perceived joint discomfort in the seated and standing position, and to provide a ranking system of joint discomfort measured in this study. Seven male subjects with no history of musculo-skeletal disorders participated in the experiment. Their physical characteristics were: age -
$27.6 {\pm}1.8$ years, stature -$171.0 {\pm}5.5cm$ , and body weight -$66.4{\pm}9.3kg$ . The results showed that perceived joint discomfort was different depending on the human body joints involved in motion and their movement directions, which imply that the human body motions should be classified intoseveral distinct classes that need to be assigned different weights of postural stress. In the seated postion, the hip movement was the most stressful, the back was the second, and the shoulder was the third. Similarly, in standing postures, the hip was given the highest ranking, followed by the back, and the wrist. -
In this paper, an interfacing method to control rehabilitation assitance system with bio-signal is proposed. Controlling with EMG signals method has certain advantage on signal-collecting, but has some drawbacks in the function resolution of EMG signals because data-processing process is not efficient. To improve function-resolution and to increase the efficiency of EMG signal interfacing with rehabilitation assistance system, Multi-layer Perception which is highly effective with static signal and hidden-Markov model for dynamic signal resolving are fused together. In proposed method. The direction and average speed of the rehabilitation assitance system are controlled by the trajectory control and estimation of the moving direction result from the fused model. From the experiment, proposed GMM and 2-level MLP hybrid-classifier yielded 8.6% perception-error rate, improving function resolution. New acceleration control method constructed with 3 nested linear filter produced continuous acceleration paths without the information of destination point. Thus, the mass output caused by non- continuous acceleration-deceleration was eliminated. In the simulation, the necessary calculation, in the case of multiplication, was reduced by 11.54%.
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본 연구에서는 다양한 작업역과 동작범위 설정에 관련이 많은 인체특정 부위와 손, 팔에 해당하 는 부위 49개 항목을 선정하여 18세-65세 사이의 한국인 성인 남자 179명, 여자 236명을 대상으로 측정하였다. 측정된 자료의 분석은 4개 연령그룹으로 구분하여 주요부위에 대해 연령그룹에 따른 차이를 보았으며, 이를 일본인의 측정 자료와 비교하여한국인과 일본인의 발육차이를 비교하였다.
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이 연구에서는 서로 다른 사용자 인터페이스의 대화 방식에 따라 PC통신 소프트웨어 의 사용편이성이 어떻게 달라지는가를 살펴보고자 한다. 이를 위해 현재 국내에서 이 용되고있는 3개의 PC통신소프트웨어를 대상으로 남녀대학생 18명에 의한 사용편이성 평가 시험을 실시하였다. 시험은 강사에 의한 1:1 방식에 의해 실시하였다. 평가척도로 는 학습소요시간, 시험소요시간, 정답률을 이용하였다. 실험결과, 윈도우환경에서 구현 되는 메뉴, 아이콘, 명령어를 혼합한 대화방식의 소프트웨어보다도 도스환경에서 구현된 명령어 대화방식의 소프트웨어가 학습용이성 측면에서의 사용편이성이 높을 수 있다는 점이 시사되었다.
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본 연구의 목적은 소프트웨어 뿐만 아니라 각종 전자제품의 입력방식으로 사용되는 Numeric keypad를 이용한 숫자 입력방식들의 사용성 평가를 통해 어느 방식이 더 사용하기 편리한가를 살 펴보는데 있다. 현재 Numeric keypad를 이용한 입력방식은 크게 3가지로 분류할 수 있는데 컴퓨 터의 숫자 입력이나 노래방의 노래번호 입력과 같은 'Enter 입력방식' TV에서 100채널이상 입력 과 같은 '+100 입력방식', 그리고 숫자입력 후 일정시간을 기다리는 'Wait 입력방식' 등이다. 본 연구에서는 위성방송, 케이블방송 등으로 인한 다채널시대로 접어들면서 이러한 3가지 입력방식이 모두 혼용되고 있는 TV의 채널 입력방식을 대상으로 사용성 평가를 실시하였다. 사용성 평가실험 은 Prototyping tool인 RAPID
$^{TM}$ 를 이용하여 실제 제품과 유사하게 기능하는 프로토타잎을 제작하여 실험하였고 피실험자가 주어진 과업(Task)을 수행하는데 걸린 시간, 조작오류, 그리고 주관적 인 만족도 등을 사용성 평가기준으로 고려 하였다. -
본 연구에서는 VRML(Virtual Reality Modeling Language)을 이용하여 월드 와이드 웹(World Wide Web; WWW) 상에서의 3차원 디렉토리 서비스인 "3D 한마당"을 구현하였다. 현재 WWW 상에서는 많은 2차원 디렉 토리 서비스가 존재하나 3차원검색 서비스에 비해 사용자를 위한 가상 현실감이 부족한 단점이 있다. 또한 3차원 검색 서비스는 그 잠재적 수요가 점차 증가함에도 불구하고 아직 적은 편이며, 또한 중오성이 차츰 커 지는 전자 상거래를 위해 특화된 디렉토리 서비스도 그 요구에 비해 많지 않다. 3차원으로 디렉토리 서비스의 기능을 수행할 수 있는 3D 한마당은 HTML(Hyper Text Markup Language)에 의해 기술되는 2차원 전자 거래용 디 렉토리 서비스인 "한마당"을 보조하기 위해 제작된 것으로, VRML 1.0 사양에 맞추어서 만들어졌다. 3D 한마당 을 위한 VRML 월드를 만들기 위해, Pentium PC에서 3-D MAX 소프트웨어로 각 구성 객체들을 저작한 후, 이를 조합하여 VRML 1.0 사양을 따라 월드로 변환하는 방법을 사용하였다. 이렇게 완성된 3D 한마당은 기존의 2차원 전자 거래용 디렉토리 서비스인 한마당에서 하이퍼링크로 바로 접근할 수 있으며, 또한 월드 안의 객체에서 그 객체에 대한 2차원 테이블로도 연결이 가능하게 하였다. 이러한 3차원 가상상점 디렉토리 서비스는 전자 거래에 특화된 특성 때문에 정해진 개수의 객체들만 요구되어 구현이 쉬운 이점이 있고, 보다 인간에게 자연스러운 인테 페이스로 정보 검색을 지원하게 해줄 수 있다.정보 검색을 지원하게 해줄 수 있다.
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General joystick using spring only has a vibration when operaor drops the joystick. If it is used as input of motorized wheelchair, its system have a serious problem which operator fall into dangerous situation. Therefore, In this paper proposed non-vibration joustick which control a motorized wheelchair. Non-vibration joystick was designed which return to origin point when operator drops joystick by mistake. Reflected force of non- vibration joystick is defined as addition displacement and variation rate. And each parameter has elasticity of spring and viscosity of DC servo motor. Through simulation for virtual environment, we found two coefficient to return origin point smoothly when a disabled person drops the joystick. In case of larger elastic coefficient of spring than viscous coefficient, we confirmed the result has the equal vibration of general joystick (under-damping). In opposite case, joystick returned to origin point with excessive force. As a application of non-vibration joystick, we experimented wall-following controlling. In this trial, we corroborated that joystick follows smoothly around the corridors.
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VDT의 한글 화면을 탐색하는데 있어 가독성에 영향을 주는 요인에 대한 연구는 한글 VDT 화면의 표준지침 선정의 기초자료로서 중요하게 활용될 수 있으나 그 연구가 부족한 실정이다. 영어와 한글의 글자체계에는 차이가 있어 외국의 연구결과 및 표준지침을 적용하는 것은 무리가 있기 때문에 한글 글 자체계에 대한 쳬계적이고 인간공학적 연구가 시급하다 할 수 있다. 이에 본 연구에서는 글자크기와 서체(font)를 선정하여 사용자의 시각성능과 관련하여 최적의 수행도 및 피로도를 경감하여 주는 서체와 글자크기 수준을 실험을 통하여 제시하였다. 그 결과는 다음과 같다. (1) VDT 화면에서 한글 고딕체가 명조체보다 사용자의 시각성능 및 수행도가 우수하다. (2) 초적의 수행도를 주는 글자크기는 명조체의 경우 35.4' .approx. 55.5', 고딕체의 경우 시각 39.8 .approx. 52.6'이다. (3) 우수한 수행도를 보이는 글자크기에서 피로도 저하율이 낮게 나타난다.
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본 논문은 각성도 평가시 주관적 평가와 생리신호인 GSR과 자극에대한 반응시 간(RT)와의 관계 및 각성상태에 따른 human performance에 대하여 연구하였다. KSS level이 높을 수록 Nz와 RT가 증가 하였고, 특히 KSS level 5이하 에서는 RT 값이 0.8 초 미만으로 낮으며 KSS level 7 이상에서는 평균 1.6초 이상의 높은 값을 갖는다. 이 는 KSS level 7 이상부터는 저각성상태로 인하여 작업에 대하여 human performance가 급격하게 저하함을 나타낸다. 5단계의 KSS level 에대한 Nz를 구현하였으며 KSS level 5에 대한 평균 Nz는 약 1.4이었다. 따라서 생리 신호를 기준으로한 각성상태의 효과적인 제어를 위해서는 Nz 값이 1.4이하의 범위 내에서 이루어져야 함을 알 수 있었다.
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Brain potential is described by using Euler Lagrange equation derived from Lagrangian based on SMNI(Statistical Mechanics of Neocortical Interaction). It is assumed that excitatory neuron firing is amplitude-modulated dominantly by the sum of two modes of frequency
${\omega}and 2 {\omega}$ . Time series of this neuron firing is numerically calculated.$I_{L}$ related to low frequency distribution of power spectrum,$I_{H}$ high frequency, and S(standard deviation) are introduced for the effective extraction of the dynamic property in this simulated brain potential.$I_{L}$ ,$I_{H}$ , and S are obtained from EEG of 4 persons in rest state and are compared with thoretical results. It is of importance in various fields related to human well-being such as comfort-pursued industrial design, psychology, medicine to characterize human emotional states by EEG analysis. The pleasant and unpleasant sensation among various emotional states would be demonstrated to be determined in terms of${\epsilon}$ and${\gamma}$ parameters estimated by the simulated$I_{L}$ -$I_{H}$ -S relations. -
본 연구는 고객 지향적 통시서비스 품질기준 정립을 위한 기초연구 과제로서 크게 통신 고객의 감 성파악 및 감성실험 부분으로 이루어졌다. 우선, 전형적 감성공학적 접근법에 의해 화상회의 시스템 을 사용할 때 느낄 수 있는 206개의 감성어휘가 추출되었으며 이를 어의적 기준과 상대적인 중요도를 기준으로 하여 10개의 주요 감성으로 정리하였다. 사용자의 불만사항 등으로부터 감성실험을 위한 설계변수를 추출하였으며 실험환경 구축을 위한 simulator가 구성되었다. 실험은 음성지연, 음성에코, 화면의 초당 프레임수 그리고 통화주제를 인자로 하는 2
$^{4}$ 요인배치법에 의해 실시되었으며 16명의 피실험자와 Magnitude Estimation방법을 이용하여 파악된 각 감성이 주관적으로 평가되었다. 분산분석 결과, 음성지연은 모든 주요 감성들에 유의한 영향을 미쳤으며, 화상프레임 수는 거리감과 안정성을 제외한 모든 사용자 감성에 주인자로 작용하였다. 또한 요인분석을 실시한 결과 동적인 요인과 정적인 요인으로 전체 감성을 구분지을 수 있었으며 속도감과 깨끗함이 각각을 대표하는 감성으로 나타났다. 주관적이고 복합적인 통신 사용자의 여러 감성을 단일 품질 평가지수로 나타내어 통신소비자의 시스템 선호도 평가에 사용할 수 있는 방법이 제안되었다. -
In order to help develop more comfortable seat cover fabrics, this study primarily surveyed the actual using conditions and the consumers' opinions of the seat cover fabrics. The results of this study were as follows: 1) The colors of seat cover fabric were mostly achromatic. Regarding comsumers' satisfaction on the colors of seat cover fabric, comsumers in their 20's were less satisfied than other age groups. Most unsatisfied consumers prefered bright colors. 2) On the materials of seat cover fabric, synthethic leather and woven were most widely used. Real leather was most prefered due to its luxury and tactile sensation. Woven was secondarily prefered due to its price and tactile sensation. About fourty percent of consumers covered the seat with other cover fabrics because of soil and other reasons. It will be useful if they could choose and change the seat cover fabircs with different materials and colors. 3) When consumers used the seat cover fabrics, the problems that they indicated were not durability and colorfastness but low breathablity during sweating, static electricity, soil, firmness, and cool sensation at the first contact.
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Medilog SAC847 수면종합분석시스템을 이용하여 침대와 온돌에서 성인 남 자가 수면시 피험자의 뇌전도, 턱근전도, 다리근전도, 심전도, 안전도(눈) 등의 생리신호를 동시 측정하여수면단계기록국제기준에 근거하여 NREM 4단 계와 REM 단계의 수면시간을 산정 하였다. 수면감을 평가하기 위하여 침대 와 온돌에서 수면시 입면지연시간과 NREM 단계4의 수면시간 비중을 고찰한 결과 침대수면이 온돌수면보다 입면지연 시간이 더짧게 나타났으며 나머지 NREM 4단계와 REM 단계에 소요된 수면시간은 서로 비슷하게 나타났다. 본 연구를 통한 수면생리신호 분석연구는 쾌적침대개발에 활용하고자 한다.
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This paper describes the implementation process of Virtual Modeling system for a customer-oriented product. The human sense is measured and analyzed by physical design factors and can be applied also for the product design. The first step implementing virtual modeling is to make a human sensibility("Kansei") database. Human sensibility database is constructed with the relational data of Kansei words and design factors. The next step is extraction the design information from the human sensibility database by fuzzy inference algorithm. This design information is used for the input data for the graphic database. Virtual implementation software compounds 3D shape of product. The final product can be modified according to the customer's requirement.quirement.
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본 연구는 기온
$15^{\circ}C{\pm}1^{\circ}C$ $26^{\circ}C{\pm}1^{\circ}C$ ,습도$55%{\pm}5%$ 환경조건에서 손가락 끝마디 부분을 얼음물에 침지시킨후 구강온과 4부위 피부온, 손가락끝 피부온, 전신온냉감, 전신쾌적감, 손가락 끝 동통감의 변화를 젊은 남자 피험자와 노인남자 피험자를 대상으로 비교측정하고자 하였다. 본 학회에서는 젊은 남자피험자 그룹에 대하여 보고하고자 한다. 결과는 다 음과 같다.$15^{\circ}C{\pm}1^{\circ}C$ 에서 4부위 피부온을 보면 가슴과 상완은 손가락끝 침지시 약간 하강하고 다시 상승하지만 대퇴와 하퇴에서는 하강하고 그 상태가 유지된다. 특히 하퇴의 경우는 급격히 하강하는 경향을 보이고 있다. 손가락끝 피부온은 손가락 침지와 동시에 급격한 하강을 나타내나 손가락을 꺼낸후에 손가락 침지전의 온도로 회복되지는 않았다. 평균피부온을 보면 손가락 침지시 하강하는 경향을 보이고 있다. 전신 쾌적감은 약간 불쾌하게 나타났고, 전신온냉감은 서늘하다고나타났고 손가락끝의 동통 감은 매우 아프다고 나타났다.$26^{\circ}C{\pm}1^{\circ}C$ 에서 4부위 피부온을 보면 가슴 상완대퇴 하퇴 모두 손가락끝 침지시 약간 하강하고 낮은 상태로 유지되는 경향을 보이고 있다. 손가락끝 피부온은 손가락 침지시 급격한 하강을 나타내었고 손가락을 꺼낸후에도 침지의 온도로 회복이 되었다. 평균피부온은 손가락 침지후에 약간 하강하였지만 큰 차이는 없었다. 전신쾌적감은 약간 쾌적하게 나타났고 전신온냉감은 약간 따뜻하다라고 나타났으며 손가락끝의 동통감은 약간 아프다고쪽으로 나타났다.때문에 이를 디자인에 곧바로 적용시키기 어려운 점이 있다. 이에 본 연구는 기존의 바용성 평가를 위한 분석도구들이 갖는 문제 점들 해결하여 제품의 사용자 인터페이스 디자인 개발과정에서 활용할 수 있는 평가 분석도구를 개발하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 첫째, 다양한 유형의 정보를 포함하는 비디오 정보를 선정하였따. 둘째, 데이터를 다양한 측면에서 추출할 수 있는 Data logger를 개발하였다. 셋째, 데이터를 시각적으로 정리하고 분석할 수 있는 도구를 제안한다. 마지막으로 인터페이스 디자인에서 여러 가지 디자인안을 도출해 내는 작업에 이용할 수 있는 종합화과정을 개발한다. 이러한 일련의 과정이 통합된 컴퓨터 시스템 안에서 이루어지도록 프로그램을 개발하여 정보의 유용성을 높일 수 있도록 한다.at the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtained three findings. First, only VI (Vertical integration) has a significant positive correlation with ROS. Second, when using TFP growth as an depende -
Industrial design aiming the mutual benefit of both user and manufacturer demands grasping and analyzing the needa and wants of consumer for the establishrment of the optimum plan and production by attribute oriented approach. Inspite of its usefulness, however, it might be impossible to help industrial designers to develop a new product effectively without full understanding of industrial design activity in attributes of products and using the appropriate methodology for grasping the main attributes. This thesis is purposed for developing the guideline of research models of consumer for industrial design by studying characteristics of industrial design activity in attributes of products through bibliography and defining the clear limit of design research focused on consumer selection through comparison with real purchase decision making procedure at every phase. Through the observation and analysis of the real purchase decision making procedure following the proposed guideline, the possibility of difference between the two cases has been shown in both theoretical and practical aspects.
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With a view of to providing basic data for designing male's and female's clothes, heslthy males and females(five each) were exposed to three different environmental temperature(
$20{\pm}1.0^{\circ}C$ $28{\pm}1.0^{\circ}C$ ,$32{\pm}1.0^{\circ}C$ in the nude. Their adaptation of skin temperature, physilogical responses, oral temperature, blood pressure, pulse rates) and psychological reactions (thermal, comfort and perceptive sweat sensations) were analyzed to be as follows; The subjects's skin temperature had a similar look of adaptation, but the stability of skin temperature differed at the$20{\pm}1.0^{\circ}C$ and at the$28{\pm}1.0^{\circ}C$ Males had higher skin temperatures at three environmental temperatures, but females showed a higher temperature change at the$20{\pm}1.0^{\circ}C$ and$28{\pm}1.0^{\circ}C$ and males at the$32{\pm}1.0^{\circ}C$ Thus females were more resistant to the cold, while male were more resistant to the heat. As environmental temperature increased, oral temperature and pulse rates also grew up. Females turned higher in oral temperature and lower in blood pressure, but both sexes had a normal range of physiological reactions. Even though three environmental temperature were same changes in thermal sensation at and in perceptive sweat sensation at$28{\pm}1.0^{\circ}C$ and in perceptive sweat sensation at$32{\pm}1.0^{\circ}C$ the two sexes had the same response in comfort sensation at the three environmental temperature. -
In this study, the comparison of the basic human body measurement definitions and anthropometric terms between the Korean Standard and the International Standard. Measurement definitions, measurement method and measurement terms of the international standard ISO 8559, 7250 were compard with the KSRI-88-103-IR. We have tried to suggest the new methods and new terms such as eye height, waist height, arm length.
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The purpose of this study was to investigate the effects of clothing pressure of Bell-bottom slacks according to various movements of the legs In this study, movements of legs were classified by M1, M2, M3, M4, M5, M6. (M1: erecting Position, M2: Setting Position, M3: Stepping Pssition, M4: Leapfrogging Position, M5: Sit-on-one's Position, M6: Traditional noble-sitting) The results were as follows: clothing pressure was very different according to the movements of the legs and was in order M4>M5>M6>M2>M3>M1. Particually, clothing pressure in the knee point is the highest in the M4 movement
$(550.81g/cm^{2})$ . -
A series of experiments was carried out while using totally six female subjects in order to evaluate their psycho-physilolgical variations during their work with VDT both subjectively and objectively compared to those of ordinary office type work and speech communication type work. The results led by the experiment were as follows; the effects with data input work on the subjects from the view point of psychological load was larger than those with the ordinary office work. Oral communication between subjects gave the positive effects upon each subjects to reduce their psychological and mental burden.
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원자력발전소의 인간공학적 설계 및 검토를 효과적으로 수행하기 위한 설계 현안관리체계 (Design Issue Management System;DIMS)를 구축하였다. DIMS는 세가지 기능을 갖도록 구성되었는데, 규제문건들로 부터 추출된 설계상의 인간공학적 요건들을 분석하고 관리하는 요건 분석 기능, 규제 기관, 운전원 및 설계자로 부터 제기된 설계 현안의 추적 기능, 설계상의 의사결정을 지원하기 위한 현안들의 중요도 평가 기능의 세부분으로 구성되었다. DIMS의 활용사례로 원자력발전소 감시계통의 일부인, 울진 3,4호기 CFMS(Critical Function Monitoring System) 화면설계 검토에 적용하였다. 주요 검토 업무로 CFMS 화면 설계에 대한 가용성 검토, 적합성 검토, 유효성 검증을 수행하였고, 이 과정을 통하여 울진 3,4호기 CFMS 화면 설계의 인간공학적 문제점(Human Engineering Discrepancy; HED0들을 찾아내었다. HED들은 문제의 심각성에 따라 조기 해결 요망, 가능한 한 조기 해결 요망, 장기적 해결요망의 세 그룹으로 분류되었다. HEE의 심각성 평가는 인간공학 전문가, 설계자, 운전원의 세 그룹에 의하여 평가되었다. 검토 결과 최종적으로 CFMS 화면에 대한 인간공학적 설계 개선의 근거 로 사용되었다.
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We developed the system which could trace the hand and arm motion to test the product usability by integrating a wired-glove and a magnetic position sensing system. The magnetic position sensing system traces the position and orientation of the arm while the sired-glove measures 18 phal angeal joint angles. A case study was performed on two different camcorders in weight. The heavier camcorder was more stable than the lighter one. Also the recording task is more stable than the zoom-in and zoom-out tasks. This system could be used to monitor and quantify the hand and arm motion in real time and also could be used to test the product usability where the hand motion is important.
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인터넷이 전세계적으로 확산됨에 따라 여러 가지의 많은 변화가 사회에 오고 있다. 그래서 각 기 자신의 전문분야에 인터넷을 어떻게 활용하느냐에 관심이 모아지고 있다. 이 논문은 인간공학의 수업이나 교육에서 어떻게 하면 인터넷을 이용하여 좀더 재미있게 다양하게 인간공학자료를 수집하여 수업에 활용할수 있는 지를 설명해 보기로 한다. 첫째로 간단한 인터넷의 역사와 용어들의 간단한 설명을 설명한 뒤, 둘째는 사용가능한 검색엔진을 통하여 어떻게 원하는 정보를 찾으며, 여기서의 문제점은 무엇 이며, 어떻게 극복할 수 있는 가를 논하고, 셋째는 인간공학정보제공사이트와 인간공학관련 서적 출판사 들의 사이트를 통한 유용한 정보의 수집과, 마지막으로 원하는 사이트에서 얻어진 정보를 어떻게 가공하여 학생들이나 기타 이를 알고자 하는 사람들에게 전달하는 가 하는 것들을 논하고자 한다. 아울러 원하는 사이트에서의 정보를 온라인이나 off-line에서 대략적인 번역을 해 주는 프로그램들도 소개하고자 한다.
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This study was initiated to investigate suitability of men's dress shoe sizes made for young men. Experiments were performed on 172 men for 19 to 29 years of age. Nine dimensions were measured from the subject's right foot and 11 dimensions were measrued from the outline of the foot. The data were analyzed for six different groups. The subjects were grouped by their dress shoe size or the ratio of the foot width to foot length. The result of the experiments lead to the following conclusions: 1. Foot length, metatarsal width and heel width were significantly different among the small, medium and large dress shoe size groups. 2. No significant differences in front foot angle and the inside metatarsal width were found among the above three groups. 3. The difference between wearing shoe size and the foot length was larger for the subjects with wide foot shape.
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연세대학교 영동세브란스 병원에서 94년 요통환자 2천4백10명을 직업별로 분류한 결과, 주부가 56%, 학생이 13.4%를 차지했다고 발표했다. 특히 주부환자비율은 85-90년에 38.9%로 조사된 것에 비하면 주목할만한 증가세를 보였다. 이러한 주부요통증가의 원인 중 임상적으로 이미 확인된 것이 하이힐에 의한 것이다. 하이힐을 신을 경우 허리에 부담을 주고 요통을 유발할 수 있다는 것이다. 그러나, 이러한 임상적 가설에 대한 구체적인 연구나 검증이 이루어진 바 없어 하이힐이 허리에 어떤 영향을 주는지에 대해 확인할 수 없었다. 따라서, 본 연구에서는 하이힐이 허리에 미치는 영향에 대한 임상적 가설을 검증하고 영향 정도에 대한 구체적 수치를 제시하고자 한다. 이를 위해 5명의 신체 건강한 20대 초반의 여성들이 모집되었고, 하이힐의 굽높이를 독립변수로, 허리 근육 피로도를 종속 변수로 설정하여 하이힐의 굽높이가 허리 근육에 미치는 영향에 대해 조사하였다. 허리 근육 피로도는 Spectral EMG를 통해 분석하였고 정량화되었다. 측정된 자료를 통계 분석한 결과, 하이힐의 굽높이가 여성의 허리 근육에 유의하게 영향을 미침이 발견되었고, 우리 나라 여성에게 적합한 하이힐의 굽높이는 3-5cm 정도임이 밝혀졌다. 본 연구 결과는 하이힐의 디자인에 있어서 굽높이에 대한 추천치로 제안될 수 있으며 여성들의 하이힐로 인한 요통을 어느 정도 예방할 수 있어 여성 근로 손실을 줄이는 데 기여할 수 있다. 본 연구를 하이힐 굽형태나 충격흡수 등의 독립변수 요인을 추가하여 확대하면 하이힐 디자인에 응용하는데 더욱 유용하리라 생각된다. 없었다. 전신쾌적감은 약간 쾌적하게 나타났고 전신온냉감은 약간 따뜻하다라고 나타났으며 손가락끝의 동통감은 약간 아프다고쪽으로 나타났다.때문에 이를 디자인에 곧바로 적용시키기 어려운 점이 있다. 이에 본 연구는 기존의 바용성 평가를 위한 분석도구들이 갖는 문제 점들 해결하여 제품의 사용자 인터페이스 디자인 개발과정에서 활용할 수 있는 평가 분석도구를 개발하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 첫째, 다양한 유형의 정보를 포함하는 비디오 정보를 선정하였따. 둘째, 데이터를 다양한 측면에서 추출할 수 있는 Data logger를 개발하였다. 셋째, 데이터를 시각적으로 정리하고 분석할 수 있는 도구를 제안한다. 마지막으로 인터페이스 디자인에서 여러 가지 디자인안을 도출해 내는 작업에 이용할 수 있는 종합화과정을 개발한다. 이러한 일련의 과정이 통합된 컴퓨터 시스템 안에서 이루어지도록 프로그램을 개발하여 정보의 유용성을 높일 수 있도록 한다.at the entropy index as a measurement of inter-business relatedness is not significant but technological relatedness index is significant. OLS estimates on pooled data were considerably different from FEM or REM estimates on panel data. By introducing interaction effect among the three variables for business portfolio properties, we obtai
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사회가 발달함에 따라 교통사고 등에 의한 외상 환자는 20 -30 년전에 비해 기하급수적으로 증가 하고 있으며 그러한 외상 중에 경추부 상해의 빈도는 매우 높다. 경추부 상해 원인을 규명하기 위한 임상학적 시도는 한계성을 지니고 있다. 본 논문에서는 실제 경추부 형상을 바탕으로 근육과 인대 등 을 비선형 스프링, 댐퍼 등으로 수치 모델링하여 후면 충돌시 경추부의 거동과 경추부에 미치는 상해를 구현하였다. 이를 이용하여 편타성 상해와 에어백으로 인한 경추부 골절의 생리학적 원인을 분석하고 자 한다.
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교통사고로 인하여 정형외과를 찾는 환자 중 60%정도가 경추부 상해 때문이나 이에 대한 보호장구개발은 미흡한 실정에 있다. 자동차 충돌사고시의 경추부 상해는 대 부분이 후면 충돌로부터 기인하며 특히 차체의 변형이 적은 저속충돌시에도 경추부의 연질 조직이 상하는 편차성 상해가 쉽게 발생된다. 본 논문에서는 이러한 편타성 상 해를 보다 근본적으로 분석하기 위하여 활차 실험과 그에 대한 컴퓨터 시뮬레이션 결 과를 소개하였다. 현재 진행 중인 본 연구를 통하여 아직까지 규명되지 않은 경추부 의 하중 경로와 상해기구를 파악하고자 하며 이를 바탕으로 보다 인체공학적인 시트 설계에 필요한 기반 기술을 확보하고자 한다.
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'인체공학적 학생용 책상과 의자 개발(김정용, 1996)'에 관한 연구에서 제작된 1차 시제품을 면밀히 재평가한 결과, 책상 상판의 상하 탄력으로 인한 안전성, 파이프 처리 기술과 높이 조절의 용이성, 한 호수의 의자로 초등 학생부터 고등 학생까지 만족시키지 못하는 신체 적합도 등의 보완점이 제기되었 다. 이를 해결하기 위해 1차 시제품에서 추구하고자 했던 인체공학적 설계 요소를 유지하면서 재료역 학적인 요소와 파이프 가공 기술 등을 고려하여 개선안을 제시하였다. 책상의 무게중심이 중앙에 위치 하도록 다리를 안쪽으로 이동시켜 상판의 흔들림을 방지하였고, 파이프 사이에 삽입된 PVC와 열쇠 모 양의 조립 구멍, 특수 설계된 나사로 조절이 용이하고 고정성과 안전성이 향상되었으며, 파이프 용접 방식으로 넓은 범위의 신체 특성을 포함할 수 있게 되었다. 의자는 초등 학생용과 중.고등 학생용으로 나누어 2호로 설계하였고, 좌판의 곡면을 보다 완만하게 디자인하여 Lumbar와 오금 부위의 압박을 최 소화하였다. 이 외에도 좌판 밑부분에 보조 서랍을 두어 수납 공간의 부족 문제를 해결하였으며, 등받 이에 손잡이용 구멍을 뚫어 이동 시 편의를 제공하였다. 다양하고 세심한 평가 결과를 바탕으로 세부 설계를 완성하였고, 개선된 2차 시제품은 신체 적합도가 더욱 향상되고, 기능성과 편이도가 증대되어 초.중.고등 학생용 교구로서 학생들의 건강한 신체 발달과 학습 의욕 증가 및 중소기업의 이윤 향상 이 기대된다.