Proceedings of the Korean Society for Emotion and Sensibility Conference (한국감성과학회:학술대회논문집)
Korean Society for Emotion and Sensibility (KOSES)
- Semi Annual
Domain
- Cognitive/Emotion and Sensibility Sciences > Science of Emotion and Sensibility
2008.10a
-
본 연구는 유아용 시트 고정 장치 커버의 개폐 시 사용자가 느끼는 물리적 영향도와 감성적 영향도의 상관관계를 분석하여 주요설계인자와의 관계를 분석하고자 한다. 이를 위하여 커버의 형상이 각기 다른 차종을 선정, 주요설계인자에 대한 치수를 측정하고, 시험기를 이용하여 개폐 시 사용자에게 가해지는 물리적인 힘을 측정하였다. 또한, 감성평가 체크리스트를 통한 사용자의 감성평가도 실시하였으며, 감성평가의 기준은 힘평가(힘만 고려한 평가)와 감각평가(힘을 제외한 평가)로 분리하여 평가하였다. 정리하면 기계적으로 측정된 물리적 힘과 감성에 의한 힘평가의 결과값을 비교 분석하여 두 측정값의 상관관계를 분석하고자 하고, 또한 감성평가 중 힘평가와 감각평가 사이의 관계도를 분석하여 주요설계인자에 대해 어떠한 감성적 영향을 미치는 가를 알아보고자 한다. 최종적으로 유아용 시트 고정 장치의 최종 제품에 대해 감성을 고려한 설계인자를 제공하고자 한다.
-
This study proposed the Knowledge Base Building method reflecting the user's preferences based on the fuzzy set theory to develop information contents which support pedestrian's navigation. This research evaluated subject's preferences on the commercial spaces set to the hypothetical destination. Also it surveyed the causal relationship between the visual characteristics and the emotional characteristics to propose the methods of Navigation Knowledge Base (NKB). The NKB was composed by three elements; 1.the correlation model between emotional characteristics, 2.the causal relationship between visual characteristics and emotional characteristics, 3.the transformation model between visual characteristics and the physical characteristics.
-
현재 게임 역사를 보면 조이스틱의 인기가 눈에 띄게 떨어졌음을 알 수 있다. 비행 시뮬레이션 장르의 게임의 수가 적어지고 있기 때문이다. 조이스틱들은 일인용 슈팅 게임을 지원하지만 마우스나 컴퓨터 키보드에 견주어 보면 정확성이 떨어진다. 최근에 나온 소수의 게임들은 콘솔 PC와 연계가 되지만 PC 사용자들에게 자동 발사 기능을 사용할 것을 요구함으로써 사용자들에게 불편을 주었다. 본 연구는 기존의 게임 컨트롤러 구성요소를 분석하고, 아동의 조작능력과 신체발달과의 상호관계를 통해 아동의 놀이 발달기별 특징에 적합한 게임 컨트롤러를 개발한다는 것을 목적으로 한다.
-
주택문화관은 소비자와의 접점으로 주택상품을 전시하고 판매하는 실질적인 공간이다. 따라서 주택문화관은 다양한 디자인을 통한 경험을 제공하고, 소비로 이어질 수 있는 마케팅 요소로써의 공간이 되어야 한다. 특히 행동체험은 신체적 경험을 유도함으로써 기억과 추억을 남기는 핵심적 공간마케팅 전략이다. 본 연구에서는 현실적 체험요소와 호기심 자극 체험요소를 제안하여 소비자들에게 은유적이고 장기적인 인식을 지원하며, 이것이 공간 마케팅 관점에서 반복적이고 지속적으로 접근 가능한 소비환경이 되는 전략을 제시한다.
-
리테일 브랜딩은 자사 브랜드의 아이덴티티를 소비자가 직접 체험하고 교감할 수 있는 공간을 제공하는 새로운 개념의 공간 마케팅 전략이다. 각 기업들은 광고 등을 통한 단순한 브랜드의 이미지 주입보다는 리테일 브랜딩 공간 제공에 주목하고 있다. 본 연구의 목적은 리테일 브랜딩이 적용한 사례의 분석을 통해 리테일 브랜딩 공간 유형을 도출하여 리테일 브랜딩 공간 마케팅의 기초자료를 마련하고자 한다.
-
감성 컨버전스 시대에 있어 상품의 성능이나 기술은 더 이상 소비자의 선택요소는 아니다. 소비자들은 능동적으로 상호작용이 가능한 체험을 원한다. 체험을 줄 수 있는 공간의 역할을 강조되고 총체적인 공간마케팅 전략의 필요성이 부각되고 있다. 본 연구는 사례를 분석하여 소비자 욕구 충족 요소와 체험요소의 관계를 파악하고 공간마케팅 전략의 방향성을 제언하고 있다.
-
본 연구에서는 스포츠웨어 착용 시 운동 속도별로 직물이 스치면서 발생하는 마찰음에 대한 음향특성과 주관적 감각 감성을 고찰하기 위하여, 3종류의 스포츠웨어용 직물 마찰음을 walking(0.63m/s), jogging(1.10m/s), running(0.98m/s)의 3가지 속도로 녹음한 후, 총음압(SPL)과 Loudness(Z), Sharpness(Z), Roughness(Z), Fluctuation Strength(Z)를 계산하였다. 이들 마찰음에 대한 주관적 평가는 9개 쌍의 형용사(시끄러운, 높은, 날카로운, 거친, 딱딱한, 탁한, 변화있는, 거슬리는, 불쾌한)에 대해 의미미분척도로 평가되었다. Jogging시 직물의 마찰음은 가장 시끄럽고 거슬리며 불쾌하게 평가되었고, running시의 직물 마찰음은 walking시나 jogging시의 마찰음보다 덜 시끄럽고 거칠기와 탁한 정도가 적으며 거슬리고 불쾌한 정도가 가장 적게 평가되었다.
-
현대 소비사회에서는 소비자의 감성을 자극할 수 있는 문화적 가치를 활용하는 것이 중요하며, 이를 활용하는 문화 마케팅을 통하여 기업은 이미지를 향상시킬 수 있다. 새로운 문화 경영의 패러다임에 따라 기업은 소비자에게 문화 공간을 제공하는데 주력하고 있으며, 특히 예술 체험이 가능한 갤러리 공간은 기업 이미지 향상을 위한 공간 마케팅의 주요한 대상으로서 기업과 예술인, 소비자 사이의 상호작용을 통한 예술의 사회적 공헌 및 발전의 효과를 기대할 수 있다.
-
본 연구에서는 기존의 키패드 조작방식에 익숙해져 있던 모바일 폰 이용자가 새로운 터치스크린 모바일 폰으로 기종을 변경하였을 때 생성하는 멘탈모델의 특징에 대하여 고찰하였다. 먼저, 터치스크린 모바일 폰의 기능 가운데서 가장 사용 빈도가 높은 상위 7개의 기능에 대한 실험과제를 설정하여 비디오 관찰실험을 실시하였다. 다음으로 수집된 데이터를 프로토콜 분석법을 이용하여 사용자의 조작과 관련된 사고의 변용과정을 분석하였다. 분석결과 키패드 조작방식에 익숙해져 있던 피험자들은 실험이 거듭될수록 새로운 터치스크린 모바일 폰의 조작과정에 적응하기 위하여 버튼이나 화면에 탭, 더블 탭 등 컴퓨터 운영시스템(윈도우)과 웹 브라우저 상의 내비게이션과 관련된 지식을 이용하여 멘탈모델을 수정하려는 경향이 있었다.
-
This study's basic intention is to analyze property of combination relations of formative element composing robot' s face based on a result of preference response on robot's design. Also, in order to improve preference from the analysis result, the study intended to inquire into possibilities of suggesting design guideline. For the above, photographs of 27 robots' faces were selected as a experimental stimuli, and experiments on preference response and association response were performed. As a result, various properties such as robots' form of eyes having greater influences than facial structure, etc. Based on the result, each formative element's property that could have positive influence preference response on robot's face could be drawn and basic design guideline could also be suggested.
-
Derivation of modern products from the by gone age has contributed much for the new modern living. It has been generally recognized that the various ethnicities in Borneo with different backgrounds had made Borneo a place of cultural diversity. However as time passed, most indigenous products are no longer in used or are stored in poor condition. Most products nearly aged over a century are still in a good condition with invaluable sentiments. Indigenous product is an artifact that had been designed and used by certain community of people such as tools, clothing, crafts and goods. Each design may have its own identity to the community. Some of the indigenous products which are no longer in use at present are kept by the community as their collections. The research reveals similarities in the interests of indigenous products, concerns and realities of indigenous communities from the different regions. The study suggests that learning about indigenous materials, such as hand-made products and machine-made products is necessary for the local industry to develop a product identity that is distinctly local. Most indigenous products show evidence of connections to old traditions, yet are new to the design market.
-
This study aims to suggest basic materials to develop an emotional font for future Hangeul font development plan by investigating emotional reaction displayed through the subjects and by quantifying its contribution of the stimulation elements causing such reaction. For this, a survey of 150 university students who are currently enrolled in the College of Design was conducted in order to analyze correlation between 30 emotional words extracted from the Hangeul font and the selected 36 sample fonts. The combined data was described with the two dimensional dispersion using the quantification theory type III. The analysis found out that the Hangeul font forms the x-axis showing "soft(dynamic).hard(static)" and the y-axis showing "modern(light).classic(heavy)”. Specifically, there exist emotional groups such as "archaic","masculine","feminine","negative", and "modern static"on each axis. In addition, to extract the casual relationship between the value of emotional reaction and its stimulation elements quantitatively, the author indicated the emotional words of each axis and the total value of equivalent five emotional word groups as the standard variance and the constituent of Hangeul font as the independent variable, and then the quantification theory type I was used to analyze the physical elements of the Hangeul font. As a result, "the centerline of gravity(base line)" and "thickness variance of a stroke" on the two axes, and "the centerline of gravity(base line)" and "decoration" among the five groups were identified as the most influential elements that affect the emotional reaction of the subjects.
-
본 연구에서는 목표자극을 포함한 P300 숨긴 정보 검사와 목표자극을 제거한 P300 숨긴 정보 검사의 정확도를 비교하였다. 목표자극을 제거한 경우에는 피검사자의 주의를 검사상황에 집중하도록 하기 위하여, 1) 검사자극이 속한 범주에 대한 판단을 하도록 하거나, 2) 검사자극이 제시된 지 1.5초 후에 재인검사를 실시하였다. 16명의 피검사자에게 반복측정 설계를 이용하여 실험한 결과, 세조건 모두에서 에서 관련자극의 P300이 무관련자극의 P300보다 통계적으로 유의하게 큰 것으로 나타났다. 부트스트랩 방법을 이용한 개인별 판단 결과, 세 자극 방안의 정확도가 93.8%로 가장 높은 것으로 나타났으며 재인검사를 이용한 두 자극 방안의 정확도는 81.3%였으며, 범주판단을 이용한 두 자극 방안의 정확도가 62.5%로 가장 낮았다.
-
This study is aimed to inspect how the different sensitivities in Behavioral activation system (BAS) and Behavioral inhibition system (BIS) modulate on the properties of physiological responses stimulated by positive or negative affective sound. We measured the electroencephalogram (EEG) of 32 students, consisted of four groups depending on the BAS and BIS sensitivities, during listening to meditation music or noise. The EEG was recorded at Fp1 and Fp2 sites. After listening to music or noise, subjects reported the affect induced by the sound. For EEG, the power in the alpha band at Fp2, especially in the alpha-2 band (9.0-11.0 Hz) increased during the subjects listening to music, while the power at Fp1 increased during noise. During listening to meditation music, there is a tendency that the left-sided activation in prefrontal cortex (PFC) is positively correlated with the difference of BAS(Z)-BIS(Z). During listening to noise, there is a tendency that the right-sided activation in PFC is dominant in case any of the sensitivity of BAS or BIS is high. From these results we suggest that the physiological responses of different individuals in BAS and BIS react differently under the same emotionally provocative challenge.
-
융합과 사용자 중심의 학문을 지향하는 현대 과학의 연구 흐름을 감성과학 분야에 적용하기 위해서는 감성 데이터의 생산, 정제, 관리, 시각화, 공유를 표준화된 플랫폼으로 제공할 필요가 있다. 이를 통해 인접 분야의 감성데이터를 손쉽게 연동하여 해석하고자 한다. 시각화 플랫폼을 통하여 외부 자극에 대한 실험참여자의 정서 데이터베이스와 분석 도구를 구축하고 이를 역 방향으로 진행시켜 자신의 의지대로 정서를 변화시키기 위하여 외부 자극을 선택할 수 있도록 돕는 것이 구축중인 플랫폼을 통한 감성 측정과 표현에 대한 디자인 목표이다.
-
Kim, Jong-Hwa;Hwang, Min-Cheol;U, Jin-Cheol;Kim, Jong-Seo;Choe, Won-Min;Yun, Jung-Sam;Hwang, Byeong-Cheol 62
White Noise는 일반적으로 이완의 감성을 유발한다고 알려져 있다. 본 논문에서는 두 종류의 음향에 White Noise를 혼합하였을 때 사용자에게 이완의 감성을 유발시킬 수 있는지 실험을 통하여 검증하였다. 실험은 20명의 피험자를 대상으로 원본 음향과 White Noise가 추가된 음향을 들려주고, 각성-이완에 대한 주관적 설문과 중추신경계 반응 그리고 자율신경계 반응을 측정하였다. 실험결과는 t-test를 통하여 음향 별 감성평가 유의성 검증을 실시하였다. 분석 결과 White Noise가 혼합된 음향은 그렇지 않은 음향에 비해 이완감성 측정값이 큰 것으로 나타났다. 따라서 White Noise가 혼합된 음향은 이완 유발 효과가 크다고 할 수 있다. -
본 연구에서는 포레스터 그룹에서 제시한 커뮤니티 활용그룹을 중심으로, 실험 참여자 12명을 섭외하여 사용자 조사를 진행한후, 정성적 분석을 진행하였다. 그 과정에서 슈나이더만의 네트웍을 활용하는 4가지 주요 행동들을 대입하여 이에 해당하는 행위들을 파악할 수 있도록 프레임웍을 갖추었다. 결과로 이들의 행동들이 6가지로 차이를 분명하게 나타내고 있으며 이를 통해 사용자 연구에서의 정성적 분석이 구체적 근거를 가질 수 있음을 검증하였다. 본 논문은 사용자 조사를 통해 연구를 진행하는 과정에서 섭외된 사용자의 객관적 검증을 위해 연구자의 성향을 조사할 수 있는 프레임웍을 반영하여 신뢰도를 높일 수 있음을 케이스 스터디로 연구하였다.
-
본 연구는 이미지의 장르의 차이가 사용자의 시각 피로도에 미치는 영향에 관한 연구이다. 실험은 20명의 대학생을 대상으로 각각 다른 감성반응을 위해 선정된 다큐멘터리, 사랑, 뉴스 및 스포츠 장르의 이미지를 각각 10장씩을 보여주고, 그에 따른 시각 피로도를 자율신경계 반응 측정(PPG, GSR,SKT)과 동공 영상 기록(동공 변화율) 및 주관적 설문(불쾌도, 긴장도, 피로도)을 하였다. 유의성 검증을 위하여 이미지의 장르를 독립변수로 그에 따른 종속변수를 개인차가 고려된 생리신호 결과와 동공 변화율(픽셀/초) 및 주관적 설문 응답 결과로 하여 일변량 분산 분석을 하였다. 본 연구를 통해 이미지의 장르에 따라 불쾌, 긴장 및 피로 할 경우 자율 신경계 반응의 특정한 패턴을 발견 할 수 있었다.
-
Online shoppers are not able to try clothing on. Therefore, the pictures of clothing on the website play a significant role when shoppers make decision on their purchase. There are generally three different ways to show clothing at online shops. The first one is showing only clothing images, and the second one is showing the pictures that have actual fitting models wearing clothing on (In this case, Model's face is mostly not shown in the picture.), and the third is showing the pictures of professional fitting models who wear goods. The shopping malls adopt each of the different ways but little is known about affect on purchasing from these three ways. The aim of this study is to figure out how the online shopper's emotional status is affected by these three ways of presenting pictures of clothing. At first, we developed a set of adjective words of human emotion to set up the evaluation criteria for user's emotional status. Those adjectives are originally from the precedent research on human emotion. To cut 99 adjectives down to a proper number for the criteria, we conducted a preliminary survey, and finally, 5 adjectives are selected as appropriate criteria for evaluating users' emotional status while they are shopping. Those five adjectives are 'possess','sensual', 'unique', 'tasteful', and 'stylish'. Then, we conducted the main survey showing 10 kinds of cloth (each cloth was consist of 3 ways). And in the page of model images, we measured the model's preference for understanding the relation with customer's emotion criteria of the product. As a result of the test there was statistically significant difference between product only images and anonymous images, but there was no significant difference between anonymous images and model images. And the preference of the model and value of the emotion criteria have large correlation except 'unique' criteria. It is expected that the result in this study will help to build new marketing strategy which satisfy customers' emotion.
-
The purpose of this research is to verify whether presentation order has an effect on the evaluation of products. In the empirical study, three types of humidifier and those of toaster were used. These products have 6 different sets of combination (3! = 3
${\times}$ 2${\times}$ 1), and each set was evaluated by 15 subjects who were provided with two sets of images from humidifier and toaster in empirical study (N=90). Subjects completed measures assessing the five aspects: attractiveness, convenience, hygiene, efficiency and durability of the product. Each of the dependent measures was assessed on Likert-scale ranging 1 to 7. The ratings to the five aspects were added individually. Three types of humidifier and those of toaster were divided into 3 classes in terms of 'class A' which consists of the highest rated product, 'class C' which consists of the lowest rated product, and 'class B' which consists of the rest. Two main findings were discovered: First, the presentation order of both class A and class C influences the product evaluation whereas that of class B does not. As class A was presented as the last one, the subjects evaluated it the most positive. In the case of class C, on the contrary, when it is presented as the first is the best for itself; Secondly, the result shows that presented C-B-A sequence combination has a greater effect on entire evaluation than all other conditions in this study. -
사람과 제품의 인터랙션 과정 중에서 제품 사용 초기 단계에서의 사용자 감성을 평가해 보기위하여 본 연구에서는 처음 접하는 휴대폰을 사용하는 도중에 표출되는 사용자의 감성을 평가해 보았다. 전반적으로 사용성 측면을 상당히 고려하여 디자인한 제품이라고 할 수 있는 휴대폰의 경우 높은 사용적 만족성과 낮은 불편성이 표출되었다. 반면에 전반적으로 새로운 기능과 스타일에만 집중하여 사용자의 사용성 측면에 대해서는 다소 불편한 제품이라고 할 수 있는 휴대폰의 경우 낮은 사용적 만족성, 높은 불편성이 표출되었지만 그 외 심미성, 신규성, 유쾌성, 우수성에서는 높은 값을 나타내었다. 본 연구의 결과를 가지고 성급하게 제품의 사용성과 사용자의 감성에 대한 결론을 내리기에는 다소 미흡하지만 향후 제품 경험 시간에 따라 표출되는 사용자의 감성변화를 분석함으로써 제품의 사용성과 사용자의 감성 간의 관계를 보다 더 명확하게 밝혀낼 수 있으리라 기대한다.
-
The effects of brand image on luxuriousness of cellular phones by the approach of kansei engineering휴대폰 디자인 및 설계와 관련하여 휴대폰의 고급감과 같은 사용자의 감성을 여러 가지 휴대폰 설계 요소로 번역하여 밝혀내는 감성공학의 방법이 많이 이용되고 있다. 하지만 제품의 이미지에 많은 영향을 미치는 브랜드에 대한 감성공학적인 분석은 아직 체계화되거나 정립되지 않은 실정이다. 본 논문에서는 휴대폰의 시각적 고급감에 브랜드가 미치는 영향을 조사하기 위하여 브랜드 로고를 제거한 제품과 제거하지 않은 제품을 이용하여 설문을 실시하고 수량화 분석과 브랜드 유무에 따른 평균비교를 수행하였다. 그 결과 브랜드에 따라 휴대폰의 고급감에 미치는 영향이 다르게 나타난다는 것을 확인할 수 있었고, 각 제조사가 구축해온 브랜드 이미지에 따라 휴대폰 디자인에서 로고의 역할에 차이를 두어야 함을 알 수 있었다.
-
In natural language, it is common that repetitive constituents in an expression are to be left out and it is necessary to figure out the constituents omitted at analyzing the meaning of the sentence. This paper is on recognition of boundaries of parallel noun phrases by figuring out constituents omitted. Recognition of parallel noun phrases can greatly reduce complexity at the phase of sentence parsing. Moreover, in natural language information retrieval, recognition of noun with modifiers can play an important role in making indexes. We propose an unsupervised probabilistic model that identifies parallel cores as well as boundaries of parallel noun phrases conjoined by a conjunctive particle. It is based on the idea of swapping constituents, utilizing symmetry (two or more identical constituents are repeated) and reversibility (the order of constituents is changeable) in parallel structure. Semantic features of the modifiers around parallel noun phrase, are also used the probabilistic swapping model. The model is language-independent and in this paper presented on parallel noun phrases in Korean language. Experiment shows that our probabilistic model outperforms symmetry-based model and supervised machine learning based approaches.
-
CD Now, Video Recommender, Amazon 등과 같은 현재의 협업 기반 필터링 서비스는 일반적으로 서비스를 요구하는 사용자가 관심을 가진 아이템과 비슷한 속성의 아이템을 추천하고 있다. 하지만 영화와 같은 경우 사용자의 주관적 평가가 배제된-명시적 속성만으로는 아이템의 특징을 표현하는데 한계가 있다. 때문에 이를 이용한 방법은 서비스를 제공하는 데 있어 제한을 가지게 된다. 따라서 본 논문에서는 소셜 네트워크 서비스 사용자가 영화에 대한 자신의 감정을 간단한 선택을 통해 표현함으로써 쉽고 편하게 사용자의 영화 취향을 도출하고 이를 기반한 소셜 네트워크를 형성하는 방법에 대해 논의해 보고자 한다. 이러한 방법을 통해 일반적으로 사용되는 빈도나 인기도 기반의 추천이 아닌 실제 사용자와 유사한 취향과 특성을 가지는 사용자들은 연결해줌으로써 보다 사용자에 특화된 추천을 가능하게 할 것이다.
-
The goal of this paper is to select and analyze the sound for robot which can help and serve the big retail market, as the part of research for design foundation development of Human Robot Interface. The sounds which are related with activity, such as thanks, reject, agony,absurdity, gladness, approval, were selected among targeted sounds with 2 step SD method. The result for using Quantitative analysis model-3 with psychological similar degree of selected sound was argued with 'the brightness of sound' and 'violent of sound'.
-
본 연구는 근미래에 실현 가능할 것이라고 판단되는 홈 오토메이션 시대에 대비하여, 유저의 사용편의성 향상과 메이커 입장에서의 디자인전략 수립을 위한 홈 네트워크 정보가전의 통합형 유저 인터페이스 구축을 목표로, 대표 메이커의 홈 네트워크에 대한 현황파악과 분석을 실시하였다. 그 결과, '스테이션 의존형 시스템 구축', '조작성의 향상', '기기 간의 친화성 향상'의 필요성 규명과 함께, 네트워크 가전의 인터페이스 구축의 개념 모델의 필요성을 도출하였다. 나아가, 유저 인터페이스의 통합화가 가능한 기종의 선별과 네트워크 가전으로서의 조작방법상 특징을 추출하기 위하여, 총 34개 제품에 대한 38가지의 물리적 특성에 대한 분석을 실시, 가전제품은 크게 4가지의 조작방법에 따른 총 7개의 그룹으로 분류할 수 있었다. 그 중 Full Control과 Remote Control, Non Control, Simple Control, Direct Control의 5개 그룹에 속하는 정보가전제품들이 홈 네트워크 가전에 적합하며, 공통되는 인터페이스를 구축하는 것이 가능하다는 것을 알았다. 또한 그 제품군들의 통합형 인터페이스 구축을 위한 공통조작 요소로 Direct Control과 Simple Control, Non Control이 적합하다는 점도 규명했다.
-
The aim of this study is to develop a model of layering system for future soldier system. Future soldier has been supposed to carry various digital devices embedded into the combat uniform. The combat uniform must be developed to be fit to soldier's body and movement, and can be felt comfortable to soldier. The Uniform must be studied in ergonomic and physiological component because it is different from the present one. It has many devices inside, so there are some unknown barriers to set the devices on to the body. For making the ergonomic aspect of future combat suits clear, the movement of the body was researched. The size of arms(3 parts), torsos(4 parts), and legs(3 parts) of people were measured by movement. Many dots were drawn on the testees' bodies every 3cm. Each time they made compulsory poses, the distances between dots be measured and analyzed. For making the physiological aspect of future combat suits clear, the thermo-map and sweating map of body were made. The 3 maps - movement, thermo and sweating- were overlapped. The devices for future soldier were arranged on the overlapped map considering relations between devices. The final layering system developed on the arrangement of devices.
-
현대사회는 문화, 관습, 의식구조 등에 의해 소규모 아파트 및 원룸에서 개인 혹은 2 인 이상 거주하는 생활 방식으로 그 거주형태가 점차 변화하고 있다. 하지만 이런 유동인구가 늘어남에 따라 각자의 생활 속에서 서로의 사생활 침해가 빈번하게 일어나고 있으며, 우리 생활 속에 그대로 노출되어 있다. 또한, 사생활 문제뿐만 아니라 좁은 공간에서의 생활에 따라 좀 더 사생활이 보장되고 수납할 수 있는 공간이 필요하게 된다. 본 연구에서는 이런 문제점을 보완할 수 있는 방안으로서 아파트 및 원룸 거주공간에서 혼성 또는 동성, 2 인 이상이 거주하는 공간을 대상으로 수납공간의 효율성이 더해진 사생활 보호의 방안을 찾는 것을 목적으로 한다.
-
The purpose of this study was to quantify the emotional design and designs a kind of toy-foldable container to create new market and occupy it.Through analyizing the characteristics of activities and behavior about the target using-crowd, we get the direction for this design.And design a kind of new container for loading toys, with the mat's function and can be folded convenient too.This will meet demand of the customers, and the most important point is to create new market.
-
The purpose of this study was to evaluate the wearing sensation of T-shirts made with silver combination yarns. The four different single jersey fabrics were knitted to make long sleeve T-shirts: cotton(C), cotton/silver(CS), polyester(P), and polyester/silver(PS). The four kinds of T-shirts were evaluated by six healthy male subjects in a climatic chamber(
$25^{\circ}C$ , 65%RH, 0.5m/sec). The results were as follows. Thermal and fatigue sensation of wearing CS was best. It was found that overall subjective sensation was improved by using silver yarn with cotton for health knitwear. -
Even though many researchers studied the foot shape and dimension, those applications lacked. The purpose of this study was to develop insole pattern of elderly women according to footprint. Discrepancy in the classification criteria among of foot parameters complicates attempts for elderly women classification of foot sole. To develop a footprint-based classification technique for the classification of foot sole types by allowing simultaneous use of several parameters. Foot sole data from static standing footprints were recorded from 48 elderly women. The factors of footprint shape were determined. Cluster analysis was applied to obtain individual foot sole classifications. The classification model of foot insole is proposed for a classification of footprint in elderly women. An application of ANOVA, Duncan's analysis, frequency analysis, factor analysis, and cluster analysis have been made to footprint data. In order to make clear foot sole characteristics, the factors of footprint shape have been discussed. The results are as follows. The factors of footprint shape have been classified into four types: foot length, sole slope, outside sole slope, and foot width. The types of foot sole shape have been classified into four types: longed, shortened, outside sloped, and toes sloped.
-
본 연구에서는 남자 중학생을 대상으로 1) 티셔츠 단독무늬에서 어떤 감성을 느끼는지 알아보고, 2)선호하는 티셔츠가 무엇이며 그 특징은 무엇인지 알아보았다. 또, 3) 성격에 따라 티셔츠 단독무늬에서 느끼는 감성차이가 있는지에 대해 알아보았다. 본 연구의 연구문제를 실증적으로 조사하기 위하여 설문지법을 이용하였다. 설문지의 구성은 3부분으로 구성하여 1부에서는 MBTI를 이용한 성격유형에 관한 측정문항 2부에서는 의복행동에 관한 측정 문항 3부에서는 티셔츠 단독무늬에 대한 감성 측정 문항이 포함되었다. 본 연구는 인천 지역에 사는 중학생 380명을 대상으로 설문조사에 의해 진행 통계분석은 SPSS 10.0을 이용하여 t test와 분산분석, 대응분석 등으로 분석하였다. 이 중 무성의한 설문지를 제외한 총 331부를 자료 분석에 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 남자 중학생들이 선호하는 단독무늬는 인공물을 소재로 한 사실적인 모티브로 주변에서 쉽게 접할 수 있는 친근한 소재를 활용한 무늬였다. 반대로 친근하지 않은 소재나 이해하기 어려운 단독무늬는 선호하지 않는 것으로 조사되었다. 둘째, 단독무늬에 대한 감성은 성격유형에 따라 다르게 나타났다. 외향형인 학생들은 감성에 대해 극적으로 대답하는 반면, 내향형인 학생들은 중간값에 가깝게 대답하는 성향이 강하게 나타났고, 감각형/직관형에서의 감성차이는 모든 단독무늬에서 직관형 학생들의 선호도가 높게 나타났다. 사고형/감성형에서 나타난 특징은 특정감성이 두 성격유형 모두에서 높게 나타난 경우 항상 사고형 학생집단에서 더 높게 평가하고 있다는 것이다. 판단형/인식형에서는 감성에 따라 의미있는 차이가 가장 많이 나타난 것이 특징이다. 이 결과는 단독무늬에서 느끼는 감성차이가 판단형과 인식형에서 가장 크다는 것을 의미한다.
-
오늘날 3D 캐릭터 애니메이션은 실사영화, 애니메이션, 게임, 광고 등 대다수의 영상물에서 쉽게 접할 수 있다. 캐릭터의 부드러운 움직임은 모션캡쳐(Motion Capture)나 숙련된 애니메이터의 키 프레임(Key Frame) 작업의 결과물일 것이다. 이런 작업들은 고가의 장비나 많은 인력을 요구하고 완성된 결과물은 수정하거나 효과를 주기가 힘들다. 본 연구에서는 3D Studio MAX Script를 이용한 삼차원 회전 값의 연산으로 바이페드(Biped)의 포즈나 애니메이션을 합성하고 보다 사실적인 합성을 위한 방법을 제시하고자 한다.
-
중국의 디자인은 올림픽과 많은 국제적인 행사를 통하여 국제적인 위상과 글로벌 마인드를 갖추고 있다. 그런데 국제성과 민족성은 서로 상충하면서도 추구해야할 양면적인 것이다. 국제적인 기업으로 성장하는 중국기업의 디자인적 마인드의 현주소를 찾기 위하여 본 연구는 비교디자인적 방법에 의하여 한국 기업의 CI디자인과 비교연구를 통하여 중국적인 CI디자인의 원형을 찾고자 한다.
-
본 연구는 소비연령층에 따른 소비 형태와 기업의 공간마케팅 전략사례를 분석하고자 한다. 이를 통하여 실제 공간마케팅에 활용될 수 있는 방향을 제안할 수 있는 기초적 자료로서의 역할을 하는데 그 목적을 둔
-
The objectives of this study were to evaluate color sensation for yellowish natural dye fabrics using magnitude estimation to determine physical colorimetric factors significantly related to human sensibility by establishing power function in psychophysical analysis. Fourteen different yellowish fabrics dyed with natural colorants were selected as stimuli and subjective color sensations including brightness, heaviness, softness, strength, warmth, activeness, classicalness, femininity, and pleasantness for each stimulus were evaluated. As results, yellowish natural dye fabrics in general seemed to evoke feeling of brightness, femininity, and pleasantness more strongly than that of heaviness and classicalness. Most of color sensation were significantly related with more than one of physical color properties, which leads to establishing reliable power functions between them. In the power functions, these relationships could be utilized to design color-sensible natural dye textiles.
-
Sim, In-Seop;Lee, Kyeong-Hui;Kim, Eun-Jin;Cha, Myeong-Hun;Kim, Eun-Jeong;Kim, Ga-Min;Kim, Hyeong-A;Lee, Bae-Hwan 147
Vitamin C ascorbic acid (AA) and dehydroascorbic acid (DHA) as an antioxidant have been shown to have protective effects in experimental neurological disorder models such as stroke, ischemia, and epileptic seizures. The present study was conducted to examine the protective effect of AA and DHA on Kainic acid (KA) neurotoxicity using organotypic hippocampal slice cultures (OHSC). After 12h KA treatment, significant delayed neuronal death was detected in CA3 region, but not in CA1. Intermediate dose of AA and DHA pretreatment significantly prevented cell death and inhibit ROS level, mitochondrial dysfunction and capase-3 activation in CA3 region. In the case of low or high dose, however, AA or DHA pretreatment were not effective. These data suggest that both AA and DHA pretreatment have neuroprotective effects on KA-induced neuronal injury depending on the concentration, by means of inhibition of ROS generation, mitochondrial dysfunction, and caspase-dependent apoptotic pathway. -
The purpose of this research project is to provide information on emotional design and designs a kind of shoe storage for small space. Through researching the activities of target user and analyzing the present market, we get the clear understanding of direction for storage design, and create a new domain of for storages, with its added value and competition too. This will satisfy demand of consumers and benefit for enterprise.
-
오늘날 다양해지는 산업구조에서 가장 핵심적인 분야로 떠오르고 있는 서비스는 국가의 미래전략사업으로 현재 각 국가들은 서비스를 중요한 이슈로 타 학문과의 연계 가능성에 대한 연구가 진행되고 있다. 서비스란 국가의 생활환경과 문화 수준에 따라 현저한 차이를 보이고 있지만 신 개념의 서비스는 접근방법에 있어서 소비자가 원하는 요구조건을 개인의 특성에 맞는 맞춤형서비스라는 공통된 방식으로 진행되고 있다. 동양에서의 서비스란 단순히 무료로 가치를 보상받지 않고 육체적, 물리적 가치를 상대에게 제공한다는 의미로 해석되고 있는 반면, 서양에서 서비스 개념은 가치를 제공함 으로서 합당한 대가를 돌려받는다는 의미로 해석된다. 이러한 서비스의 개념은 디자인을 서비스라는 시각에서 볼 때 소비자에게 가치의 제공이라는 개념으로 지금까지 많은 기업 및 산업체에서는 디자인을 실시하는 행위가 소비자를 위한 서비스 제공이라는 개념으로 생각하지만 실제 디자인에서 서비스 접근방법은 명확한 기준과 근거가 부족한 편이다. 따라서 본 연구에서는 기존 연구에서 밝혀진 부산 관광자원의 중요 요소인 쇼핑환경을 개선하기 위해 소비자의 이용 빈도가 높은 부산시 마트(Mart)를 중심으로 이용자에게 좀더 편리한 쇼핑환경을 제공하기 위한서비스디자인 방법을 연구하고자 한다. 연구방법에 있어서는 실제 마트(Mart)를 이용하는 소비자의 심리분석과 문제점, 행동분석을 통해 쇼핑환경을 개선하고 이용자에게 편리한 제품디자인 방법을 연구하여 마트(Mart)의 서비스 디자인 방법을 찾아본다.