Proceedings of the ESK Conference (대한인간공학회:학술대회논문집)
- Semi Annual
Domain
- Environment > Industrial Environment
1995.04a
-
To investigate the effect of illumination conditions on visual inspection performance for TV panel glasses, three dependent variables, inspection time, error, and preference , were measured and analyzed through two consecutive experiments. The first experiment for reflection inspection was conducted using two independent variables, position and brightness. The second experiment for transparent inspection was made using two independent variables, height and brightness. The summary of the results of the experiment for reflection inspection are as follows ; The inspection performance of the position right above the subject (Position 1) was the best among the conditions in terms of errors, while the performance of the position slightly in front of and above the subject(Position 2) was the best in terms of inspection times. Inspection time was statistically different according to the brightness conditions specifically at the position in front of the subject(Position 3). The results of the second experimen for transparent inspection are that the inspection performance at medium height (Height 2) was the best among the three conditions in terms of errors while the performance at lower height(Height 3) was the best in subject preference. Based upon both results with respect to actual field conditions, two alternative inspection station designs were proposed for each lighting conditon.
-
90년대 중반에 이르러 세계는 정보화사회로의 진입이 예고되고 있으며21세기는 지 식과 정보로 이루어진 사이버스페이스(Cyberspace)가 지배하는 가상사회(Virtual Society), 그리고 나아가 가상세계(Virtual World)가 될 것이다. Cyberspace는 컴퓨터와 통신망을 통한 다양한 멀티미디어 정보통신 서비스에 의해 형성되는 가상의 공간을 의미한다. 이러 한 21세기 정보화사회의 특성은 사회적 그리고 기술적 Paradigm 변화의 추세와 속성이 변질되고, 정보사회의 변화에 대해 그 근간이 되는 21세기 정보통신기술은 각각 정보의 운반수단, 정보용량, 정보신호처리방식, 통신영역, 그리고 정보통신 자원 등의 영역에서 그 기준과 수준이 변화할 것이다. 본 논문에서는 21세기 사회의 변화에 적응하는 정보통신 기술의 진화 모델과 차세대 정보통신 기술의 예측항목들을 분석하여 지능화(Intelligent), 복합화(Multimedia), 개인화(Human) 등의 IMPH의 특성 요소를 정의 한다. 정보화사회에 있어서 인간 중심의 정보통신 체계(Human Oriented Information and Tele-communication Service System)는 인간의 성능과 특성에 가장 최적합한 서비스 기능 체계를 구축하기 위해서 인간의 각 정보통신 처리 영역인 Perceptual Processor, Cognitive Processor에 대한 구현 서비스들의 정의와 그와 관련하여 예측되는 연구 및 기반기술 과제를 기술한다. 또한, 광대역 멀티미디어 정보통신 서비스들의 형태, 응용, 정보 요소, 기술적인 대칭성과 연결형태 등을 분석하고 4단계로의 차세대 정보통신 기술의 연구개발 전략과 방안을 제시한다.
-
The importance of usability evaluation is increasing in developing a new system and product. The current approaches for usability evaluation are: the comparative evaluation to measure usability, and the iterative user interface design to find usability problems. This paper pressents three types of characteristics and a set of criteria for usability evaluation. The methodology for criteria-based quantitative analysis of user interface usability is investigated with a view to measuring usability. The fuzzy weighted-checklist method with linguistic variables is used for quantitatie analysis. This analysis provides a quantitative measure, which reflects the degree of excellence of user interface usability during the design and development phases.
-
When we design a product, we need to consider human sensibility for the product. In this study, we developed a technique to measure human sensibility for a product. Because human sensibility for a product is very subjective and fuzzy, it is hard to measure easily. To deal with this difficulty effectively, we used fuzzy-weighted checklist to this problem. The fuzzy- weighted checklist presents a fuzzy version of the weighted checklist technique computerized for evaluating or comparing complex system (or subjects). In this technique, we used pairwise comparison to get the relative weights of wensibility factors. Also, we used linguistic ratings to get the scores of sensibility factors for a product. Then, we synthesize the scores of sensi- bility factors to get fuzzy composite score (and linguistic approximation). If there are several alternatives, we can conduct alternative comparison. Finally, we wrote the program of this technique by Quick Basic software. As an example, this technique applied to car. The results show that we can use this technique effectively to the quantitative evaluation of human sensibility
-
The operator's performance of nuclear power plants is affected by many performance shaping factors(PSF). The objective of this study is to find out the PSFs and their effect on the nuclear power plant operations. We extracted PSFs in five category, and identified the relationships between PSFs and performance using the four survey methods; literture survey, case study, video task analysis and questionnaire survey. Finally the knowledge on PSFs and their effect was represented as rule form for cognitive simulation.
-
인간의 감성평가 기술은 제품설계에 필요한 중요한 기술로 인식되고있다. 정량적이고 객 관적인 감성평가를 위한 구체적인 연구가 요구된다. 본 연구는 생리신호가 인간감성에 따라 변화한 다는 가정아래 인간 오감(청각, 시각, 후각, 미각, 촉각)에 대한 생리신호 (EEG, ECG, GSR, FEMG)의 변화를 측정하였다. 감각종류로 긍정적 감성과 부정적 감성을 유발할 4개의 자극이 피실험자에게 제시되었고, 모든 생리신호를 동기화하여 측정하였다. 측정된 신호는 통계처리하여 주관적으로 평가한 감성과의 상관성을 분석하였고 긍정적인 감성과 부정적인 감성에 따른 신호변화의 특성을 파악하여 감 성평가를 위한 상관성을 관찰했다.
-
차세대 원자력발전소 주제어실에서의 인간-기계 상호작용(Man-Machine Inter- action)에 대한 연구 및 인간공학 실험평가에 전문가시스템 기술의 응용에 관해 고찰 한다. 차세대 원전 주제어실에서의 인간-기계 상호작용에 대한 연구 및 실험평가는 차세대 주제어실이 CRT/VDU, 대형정보화면, 컴퓨터 시스템, 그리고 운전지원 소프트 웨어를 이용함으로서 운전원이 제어에서 의사결정 직무의 증가 특징을 가지게 되며, 이러한 환경에서 인간-기계 상호작용에 대한 연구 및 평가를 위한 전문가시스템의 주 요 응용은 rapid prototyping, 사용자 인터페이스 및 인간-기계 인터렉션의 지식기반 평가, 운전원 사고모형 개발, 실험데이타 해석 시스템 개발, 그리고 인터뷰 시스템 개 발 등을 들 수 있다. 차세대 주제어실에서의 인간-기계 상호작용 연구 및 인간공학 실험평가에 실시간 전문가시스템 쉘 G2의 실시간 시뮬레이션 기능, 객체지향 프로그 래밍 기능, rapid prototyping 기능, 그리고 추론기능을 중심으로 응용에 관해서 고찰 하였다.
-
원자력발전소의 비상운전시에 작업자의 특성을 파악하기 위하여 훈련용 시뮬레이터를 이용한 작업특 성의 실사검토를 수행하였다. 실사는 두개의 비상운전 시나리오에 대하여 2회에 걸쳐 현직 운전원등을 대상으로 수행되었으며, 비디오 촬영 및 재검토(debriefing)와 함께, 운전원 당사자에 대한 면담 및 운전 경험자들의 검토의견을 수집하여 운전작업의 특성을 파악하고자하였다. 본 논문은 연구방법, 주요 과제, 예비분석 결과 등 실사작업에 대한 중간보고를 담고 있다.
-
인체 CAD 모델링 시스템은 장비와 인체를 모델링하여설계 초기단계에서 부터 별도의 Mock-up 없이 전 벙위의 운용자에 대한 작업자세의 안락도(Comfort), 동작한계(Reach), 적 합성(Fit), 시계(Vision)등 제반 작업공간 설계 및 평가에 수반되는 고려요소들을 보다 과학적 이고 합리적으로 반영할 수 있는 도구로 인식되고 있다. 본 연구는 크게 한국군 전차병의 인체 CAD 모델의 설계와 설계된 인체 모델을 활용한 한국형 전차 작업공간 평가로 구성되었다. 한국 군 전차병의 인체 CAD 모델링에서는 전차병의 인체 측정자료를 이용하여 5%, 50%, 95%치 전차병 에 대한 선 자세와 앉은 자세의 인체 모델을 설계하였으며, 보다 정확한 인체 모델의 구현을 위 해인체의 기능적 치수에 대한 실측치와 CAD 설계치와의 차이를 비교, 보정하여 줌으로써 작업공 간 평가시 보다 정확한 결과를 얻을 수 있도록 하였다. 한국형 전차 작업공간 평가에서는 설계 된 인체 모델과 한국형 전차 주요 구성품의 CAD 모델을 활용하여 각 승무원의 작업역을 분석하였고, 승무원 해치, 주요 조종장치의 운용 적합성, 판넬류 등의 위치 적합성에 대해 분석, 평가하였다. 본 연구를 통해 무기체계를 대상으로 하여 CAD 프로그램을 이용한 Man-Machine Interface에 대한 검토가 이루어 졌으며, 기존의 도면이나, Mock-up, Prototype에 의존하던 작업공간 타당성 검토가 CAD를 이용하여 3차원적으로 이루어 질 수 있는 기반을 마련하였다는데 의의가 있다.
-
We spend about 40% of lifte time on a bed and seek how such amount of time is spent comfort. Bed comfort has been pursuited. The pressure distributions on a bed by body pressure has been considered as one of the most important factors of bed comfort. This study is to quantify the subjective assessment by the body pressure distribution and develop the objective evaluation method of bed comfort. A new measurement system for body pressure on a bed was developed in this study. The thin film pressure sensor (FSR: Force Sensing Resistor) of an elastomer-type was used to prevent the distortion of contact pressure. The pressure distribution is measured by FSR and displayed on the monitor by color-coded contour patterns. Some of the bed test results were described. And the relations between body pressure distribution and bed comfort were evaluated.
-
This paper measured the range of arm joint motion for Korean 54 male in twenties. The subjects are measured directly using Goniometer and angle gauge. The static measurement variables are seven and the dynamic measurement variables are thirteen. The anthropometric datum are analyzed by basic statistical analysis, correlation analysis and regression analysis using commercial SAS program. The results of analysis are compared with American students anthropometric data by Laubach, 1978.
-
This study are to investigate the variations of the recruitment patterns of the nine lower extremity muscles, and to analyze the changes of the role assigned to each muscle during the seated posture. For exertion levels, the transition point of type F more unit of each muscle is inferred by analyzing the electromyogram at the seated postures. Also, for predetermined seated foot operations exertion levels, the recruitment pattern and the changes of the role assigned are identified in the continuous exertion, by analyzing the electromyogram change sdue to the accumulated muscle fatigue. The developed model can be used to design and to assess the pedals and foot-related equipments design.
-
우리 나라도 최근들어 소득수준 향상, 건강의식의 고조, 평균수명의 연장등으로 고령화 사회의 진전추세가 가속화되고 있다. 한국보건사회연구원(1987)의 조사에 의 하면 국내 인구의 고령화 속도는 급속히 빨라져 65세 이상 노인 인구의 비가 전체 인구의 5.5%를 차지하고 있으며, 2,000년에는 노인이 전체인구의 7%, 2,025년에는 14%에 달할 것이라고 하며, 이 속도는 프랑스 보다 4.6배, 미국에 비해서는 3배나 빠르다 한다. 인구 구성비에서 65세 이상의 노인 인구가 7%를 넘는 사회를 고령화 사회, 14%를 넘으면 고령사회로 정의를 하고 있는 유엔의 규정을 감안한다면 우리 나라도 앞으로 수년내에 본격 고령화 사회로 접어들게 될 것이다. 본 연구에서는 인간의 행동이 머리의 판단과 수족의 동작으로 이루어 지므로 동작 및 판단속도의 연령대별, 성별 수행성취도 차이를 비교분석하여 그 특성을 고찰하고 그 결과로 고령 자의 고용에 필요한 근로능력의 평가, 고령자의 근로적응을 위한 직무나 작업장의 설계, 더 나아가서는 노인의 복지향상을 위한 복지시설의 설계시 이용할 수 있는 기초자료를 제공하고자 한다.
-
본 연구의 목적은 드는 작업에 있어서 한국 작업자의 적정하중을 구하여 중량물 안전기준을 정하는 것이다. 본 연구에서는 주어진 작업조건하에서 피실험자가 들어올릴 수 있는 적정하중을 결정하기 위 한 기준으로서 피실험자 자신에 의해서 인지되는 스트레스 정도를 이용하는 심리육체적 방법(Psychophysical method), 주어진 작업조건하에서 요추에 가해지는 압력을 이용하는 생체역학적 방법(Biomechanical method), 주어진 작업조건하에서 피실험자의 에너지 소모량을 이용하는 생리학적 접근법등이 이용되었다. 피실험자는 학생(n=3) 두개의 군으로 나뉘어진다. 실험에 들어가기 전에 피실험자에 대한 인체측정과 근력측정을 수행 하였다. 실험은 수직면에서 드는 빈도(1,2, 와 4회/분)와 드는 높이(0-8cm 와 47-102cm)를 조합한 6가지의 작업을 무작위로 선택하여 심리육체적 방법으로 각 작업에 대한 적정하중을 구하였다. 연구결과로서 피실험 자의 신체자료와 근력의 비교로부터 신체조건은 학생이 우수하였으나, 근력은 작업자가 우수하였다. 본 연구 에서 채택된 들기의 빈도가 변함에 따라 최대허용 하중은 변하였다. 작업자군에 대하여는 빈도가 증가할수록 최대허용 하중은 감소하였으며, 학생군에 대하여는 분당 1회와 분당 4회간의 유의한 차이가 있었다. 들기의 시작-종점의 변화에따른 최대허용 하중은 통계적으로 유의하지 않았다. 위의 두 결과는 들기의 빈도가 들기의 시작-종점보다 민감한 변수임을 가리키며 이는 미국 NIOSH의 결과와 일치한다. 심리육체적 방법을 사용하여 우리나라의 젊고 건강한 남성의 대부분(99%)을 고려하여 산출된 최대허용 하중은 미국 NIOSH 안전기준과 큰 차 이가 없음을 발견하였다. 또한 이 최대허용 하중은 인체역학적방법과 생리학적 방법을 사용하여 검토한 결과, 무리가 없는 수준임이 입증되었다. 본 연구의 결과를 토대로우리나라 젊고 건강한 남성에게 적합한 무게상수는 작업자군에 대하여 25.05kg, 학생군에 대하여 20.24kg 으로 나타나 이는 미국 NIOSH 안전기준과 대체로 일치함을 발견하였다.
-
A local manufacturing companyin which low back pain(LBP) complaints were frequently reported was selected, and regularly perfomed lifting tasks were investigated using questionnaires and the 1991 NIOSH lifting guide. Among several processes of manufacture in the company, three processes-forming, heating and packing-were studied, where most of tasks were perfomed through manual materials handling (MMH). Questionnaire surveys showed that anthropometric data such as stature, weight and someatotype did not affect and weight of load influenced significantly the incidence of LBP, and workers who expwrienced LBP was older than the inexperienced. In addition, safety education conducted at the company was found to be ineffective in preventing LBP injuries. Lifting indexes(LI) was ranged from 0.86 to 17.0 with an average of 4.49, which revealed that tasks performing in the selected factory were in danger of LBP, and should be ertonomically redesigned. The critical factor reducing LI was found to be the horizontal component in all three processes, and most of weight of load was heavier than load constant(23kg) of the 1991 NIOSH lifting equation in heating process and packing.
-
As modern industrial technologies progress, critical incidents (both conventional and new) occur as well. Although majority of these safety incidents are human-related, or human factors problems, industrial systems and/or occupational safety operations are often designed without seriously considering important roles of human factors in industrial safety. The purpose of this paper is to show how a human factors approach can contribute to industrial safety. The paper introduces a systems safety concept with some useful analysis techniques for proactively preventing human-related safety problems. A behavior-based safety analysis approach to modify hyman behavior is suggested to reduce unsafe behavior and promote safe behavior. Finally, a sound human factors/ergonomics program is recommended for management to establish a hazard-free work environment. Some current and future research issues are discussed.
-
The anthropometric data are one of the most important factors to be considered for an aircraft systems design. Rescently, co-development program between the countries is considered frequently as a type of aircraft acquisition in aircraft industry. Consequently, the comparision of anthropometric data beteen the countries for the cockpit design is essential. In this paper, we simpoly compares anthropometric data of Korean air force pilots with those of Japan air force pilots. Although further collection of data are reauired, the result shows a few differences and it shows the possibility of future co-development program between the countries.
-
A field study was conducted to assess the preferred height and the range of discomfort recognition of school desks and chairs for students from elementary school to high school. For this study 43 male subjects and 44 female subjects in Taejon area were surveyed. The result shows that the preferred height of chairs is about 1.7cm higher than the popliteal sitting height, while the preferred height of desks shows no significant difference with the elbow sitting height which is known to be the ergonomically proper desk height. The threshold value between comfort and discomfort recognition of chair height is 1.88cm below the most prefeered height and 1.79cm about it. The threshold value between comfort and discomfort recognition of desk height is 1.76cm below the most prefeered height and 2.62cm about it.
-
최근 워크스테이션이나 오피스 설계에서 인간공학의 중요성이 대두되고 있으며 작업대 높이, 다리 여유공간, 시트 조절범위 등에 대한 인간공학 지침서가 있다. 그러나 이런 지침서가 일부 제 품의 디자인에는 적합하더라도, 많은 제품에서는 설계가 복잡하여 마네킨의 사용이 요구된다. 특히 초기 디자인의 개념과 설계의 개략적인 평가를 위해서는 마네킨의 사용이 필수적이며 특히 작업공간이 제한되거나 특수한 작업이 요구될 때는 더욱 사용성이 증대된다. 본 연구에서는 다양한 신체크기를 대표할 수 있는 마네킨을 구성하는 방법과 cad 마네킨을 모델링하였다. 우선 마네킨의 기본 구조와 형상을 결정하는데 필요한 25개 기본인체부위를 선정하고 인자분석을 통하여 이들부위의 크기를 대표할 수 있는 마네킨 그룹을 결정하였다. 또 각 마네킨 그룹별로 25개 기본 인체부위의 마네킨 설계치수를 도출하였으며 이들 값을 바탕으로 2차원 인체모형을 ANSYS로 모델링하였다.
-
복잡한 생산시스템 속에서 빠른 속도로 제품을 생산하기 위해서 도입된 신형 고성 능 기계류의 경우에는 검사 작업자가 제품의 결점을 검출하기가 매우 어렵다. 검사작 업을 위해서 충분한 시간이 주어진다면 정확하게 처리할 수 있겠지만, 실제로는 많은 제약이 있다. 이러한 관점에서 검출오류의 결과에 대한 중요성은 증가되고 있다. 본 연구에서는 검사작업의 개인차에서 비롯하는 작업자의 결점검출방법에 관하여 살펴보고자 한다. 이를 위해서, 먼저 피실험자를 대상으로 두가지 작업방법, 즉 기능적 검사(functional search)를 하는 작업자와 지형적 검사(topographic search)를 하는 작업자로 나누어 실험을 하였다. 또한 이들이 검사작업을 하는 동안 일어나는 안구운동(eye movements)의 몇가지 요인을 측정하여 시각검사작업에 영향을 미치는 안구운동요인을 파악하고자 한다.
-
For efficient operation, vital hand controls must be easily controlled by the operator from his normal working position. The primary working area based on operator's working comfort was developed to serve as a design guideline tothe control panel layout. Ten male subjects participated in the experiment in which working comfort was measured for two controls of a lever type control and a knob type control with respect to the frontal and sagittal distances from the body center and the slope of a workplace. The response surface methodolgy using a central composite design was employed to develop a prediction model for perceived working comfort of each control. Both controls have a similar pattern of comfortable working area, but the lever type control has slightly broader working area. The concept of the proposed working area is a significant extension to the conventional working area such as Farley's or Squires' curves. It is shown that the distance toa control device and the slope have a quadratic effect to working comfort. It is noticeable that comfortable working area exists outside the conventional working area. The result of the response surface analysis also indicated that a little slope of about 15 .deg. for a control panel improves working comfort.
-
Twenty six subject drove screws with a screw driver into thick wooden sheet at three vertical and horizontal locations. Subjects drive screws for 3 minutes at each location and they assessed the conditon using the psychophysical scale. An ANOVA showed that only vertical location was a signicant factor in determining the pain ratings of various body parts. Driving screws at elbow height on the vertical surface ans with the lower arm close to the body on the horizontal surface were the work locations with the smallest ratings of perceived pain and discomfort. Wearing gloves had significant effects on reducing the pain of the hand.
-
박근상;서유진;박영만 175
산업계를 중심으로 많은 직장에서 교대제 근무가 실시되고 있으나, 교대작업에 관한 작업시간의 단축이 요구되고 있는 실정이다. 교대제근무의 도입에 따라 직장내에서 취하는 수면과 이러한 수면후 아침 일찍 작업을 계속하는 경우도 일반화 되고 있다. 일반적으로, 수면시간은 적어도 7시간 정도 취하는 것이 이상적 이라고 일본 후생성 등에서 권장하고 있지만, 직장에 따라서는 심야 근무의 종료시간등의 문제때문에, 반드시 이러한 수면의 장려시간이 지켜지는 경우는 많지 않다. 따라서, 수면량의 부족 및 그에 따른 수면의 질적 저하가 다음날 작업시에 작업자의 심신반응에 좋지않은 영향을 미치게 될것이라는 것은 쉽게 예상할 수가 있다. 이러한 점을 배경으로, 본 연구는 신경감각작업의 대표적인 예의 하나인 열차운전에 종사하는 운전사을 대상으로 새벽에 하는 작업에 대해 전날밤에 취한 수면의 양.부가 작업시에 작업자의 자각적 피로감에 양향을 미친는 가를 사례적으로 연구하여 분석한 것이다. -
박경수;이안재 181
This study investigated the effects of several factors - stimulus color, background color, and predicted depth - that affect depth perception in stereoscopic displays. For this study, two experiments were conducted; in the first experiment, the subjects were asked to indicate the depth perceived from presented image(rectangle) using matching mark, and in the second experiment, the subjects were asked to adjust one image(controllable rectangle) to have the same perceived depth as the other image(fixed rectangle) using keyboard. The depth perceived under various combination of levels of these factors was compared with depth predicted by the geometry of streopsis. Through two experiments, we found that stimulus color, predicted depth, and interaction between stimulus color and background color affected perceived depth significantly, and that red was perceived to be closest to the observer followed by yellow, green, and then blue. -
The physiological change of eyes while viewing 3D TV was investigated. The change of pupil size was used as the measure of evaluation. The results are as follows: (1) The pupil size decreases after viewing 3D images. (2) The indoor illumination has a significant effect on the pupil size in both 2D and 3D cases. (3) Less change of pupil size were observed under the indoor illumination. Thus, if we only focus on the visual load on the eye, for viewing 3D images, it will be better to use indoor illumination.
-
본 연구에서는 사람이 한글을 읽는 동안에 문자인식에 영향을 미치는 문장구조의 여러 요소 중 글자크기와 줄간간격에 대한 주시시간과 오독률을 분석함으로써 한글 인식에 있어서 사람에게 적합한 문장구조를 제시하는 데 그 목적이 있다고 할 수 있다. 실험에서는 남녀 각 5명씩의 피실험자에게 아이카메라를 착용시킨 후, 40cm 거리에서 문장중심과 피실험자의 시선이 일치되게 하여, 각기 다른 문장구조를 가 지는 9개의 실험예문(B5용지)을 소리내어 읽게 하였다. 실험결과로 부터 글자크기 와 줄간간격은 읽기수행도(reading performance)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 이용하여 인쇄물의 제작시에 적용시켜 읽기수행도를 제고시킬 수 있다.