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A Study on the Paradigm Phenomenon of Traditional Dance - Focusing on the Jinsoechum by Lee Dong An

전통춤의 전승 패러다임 현상에 관한 연구 - 이동안류 진쇠춤을 중심으로

  • Bong, Jung-Min ;
  • Choi, Ji-Won
  • 봉정민 (경희대학교 무용학부) ;
  • 최지원 (경희대학교 무용학부)
  • Received : 2021.03.17
  • Accepted : 2021.04.26

Abstract

In the historical trend of Korean dance, Korean traditional dance continues to evolve through the transition to stage dance due to the modernization process, the tangibleization of traditional dance, the reconstruction or re-creation of traditional dance. Moreover, the trend of reconstruction and re-creation of traditional Korean dances has been common in traditional dance performances since the 2000s, with two directions: performance of original restoration and preservation and evolution of traditional dances. Therefore, this study is a study of the change in the form of traditional dance and the process of the evolution of traditional dance, and among them, the change of the traditional paradigm of the Lee Dong-an Ryu Jin-so dance. The paradigm shift of traditional dance was staged through the trend of the times to the extent that the original's meaning and form were not undermined, and we can recognize that the paradigm of traditional dance is a way of introducing new aspects as a way of transmission.

한국춤의 역사적 흐름에서 한국 전통춤은 근대화 과정으로 인한 무대무용으로의 전환, 전통춤의 유형화 작업, 전통춤의 재구성 또는 재창작화라는 변화의 과정을 거치며 지속적으로 진화하고 있다고 할 수 있다. 더욱이 한국 전통춤 전승에 있어서 시대성을 반영한 재구성·재창작화 경향은 2000년대 이후 전통춤 공연 현장에서 흔히 발견할 수 있는데 이 과정에서 전통춤 공연은 원형복원과 보존을 수행하는 공연과 시대성을 반영한 전통춤 진화 현상이라는 두 가지 방향성을 가지고 있다. 이에 본 연구는 전통춤이 전승되는 형태의 변화와 전통춤이 진화하는 과정에 대한 연구이며, 그중 이동안류 진쇠춤의 전승패러다임의 변화에 관하여 연구하였다. 전통춤의 전승 패러다임의 변화는 원형이 가지고 있는 의의나 형태가 훼손되지 않는 범위 내에서 시대적 흐름을 통해 무대화 되었다는 점에서 시대적인 관점을 수용하고 전통춤의 현대화를 꾀하는 하나의 방법으로서 다양한 구성방식의 활발한 변화가 수행되어지고 있음을 알 수 있었으며 또한 전통춤의 전승 패러다임은 미래 지향적인 전통춤의 전승 방안으로서 새로운 면모를 제시하는 등 다양한 방향성을 유도 한다는 점에서 그 가치를 인정할 수 있다고 하겠다.

References

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