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A Study on Visual Attention Factors for Advertising Photographs

광고 사진을 위한 시각적 주의 기초요인 연구

  • Kim, Dae-Wook (Department of Photographic Visual Media Dae-Gu Art University)
  • 김대욱 (대구예술대학교 사진영상미디어학과)
  • Received : 2018.12.18
  • Accepted : 2019.03.20
  • Published : 2019.03.28

Abstract

We see many images every day, some of these images are stored in memory, and the majority are immersed in the unconscious world. Visual elements are seen by personal attention or by visual or biological attention factors. Specific and clear discovery of this visual attention has not yet been made. However, there is an interesting discussion of this visual attention in the fields of interior, design, visual perception, advertising, and psychology. Advertising photographers are expected to produce what their work will have on viewers and consumers. However, the adjustment of subject, exposure, color, or post-production, which could have a visual effect on the consumer, was determined only by the photographer's senses rather than the experimental verification. The advertisement photographs provide a specific image related to the object to be advertised and deliver a certain message. Therefore, it is necessary to understand the effect of the image in a certain visual way. According to previous studies, there are two major factors that affect the visual impression of the viewer. One is the factor depending on the type and content of the subject and the other is the factor about the density and color of the subject. The purpose of this study is to investigate the meaningful changes in the visual perception depending on the shape, content, color and tone of the subject, which can be called the main subject, And to analyze the effects of I will study some implications of visual elements through various analyzes.

본 연구자는 시선 이동에 관한 연구를 진행 하였다. 시선이동의 기초적 변수는 디테일이다. 연구 결과 디테일의 변수는 컬러, 농도, 대비 등 다른 요인보다 시선 유입에 더 중요하게 작동하였다. 또한 사진의 피사체의 힘이 중심의 힘을 압도했다. 주 피사체와 배경이 되는 톤의 농도의 차이가 강하면 시각적인 중심이 주 피사체에 좀 더 유입된다. 주 피사체와 배경의 톤의 농도의 차이가 약하면 시선이 중심부와 주변부로 다양하게 퍼져 나가게 된다. 주요 요인은 노출의 차이로 노출의 차이가 심한 배경의 톤에는 시선이 거의 도달 하지 않는다. 피사체 중 사람은 주목 요인이 매우 높게 관찰되었다. 사람의 얼굴이 등장하는 사진은 다른 요인 보다, 비교적 주목도가 얼굴에 집중되는 경향이 있다. 사람이 들어간 사진에 관한 관심과 기억 효과는 높았다. 성적인 것, 위험한 것은 다른 요인보다 강하게 시선을 이동시키는 요인이 되는 것으로 관찰 되었다. 또한, 시선의 이동은 피사체의 형태, 위치, 밝기, 크기, 컬러, 패턴이 일정한 영향을 미치고 있다. 즉 피사체의 종류 및 내용이 시선 이동에 가장 주 요인으로 작동한다고 연구하였다. 또한 디테일이 다음변수로 중요한 요인이 된다. 그 외의 농도, 컬러, 위치, 크기 요인은 차선적 요인으로 관찰 연구하였다. 이는 광고사진에서 시선을 고정하거나 시선의 유도를 위해서는 피사체의 내용과, 디테일, 해상도 포커스 부분이 매우 중요하다는 시사점을 가진다.

Keywords

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Fig. 1. Wundt Curve[21].

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Fig. 2. Test picture 1

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Fig. 3. Test picture 2

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Fig. 4. Test picture 3

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Fig. 5. Test picture 4

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Fig. 6. Test picture 5

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Fig. 7. Test picture 6

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Fig. 8. Test picture 7

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Fig. 9. Test picture 8

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Fig. 10. Test picture 9

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Fig. 11. Test picture 10

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Fig. 12. Test picture 11

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Fig. 13. Test picture 12

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Fig. 14. Test picture 13

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Fig. 15. Test picture 14

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Fig. 16. Test picture 15

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Fig. 17. Test picture 16

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Fig. 18. Test picture 17

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Fig. 19. Test picture 18

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Fig. 20. Test picture 19

Table 1. GP3 HD Eye tracker 150HZ

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