DOI QR코드

DOI QR Code

A study on user experience of Instagram IGTV -Focus on fashion·beauty contents service

인스타그램 IGTV의 사용자 경험 연구 -패션·뷰티 콘텐츠 서비스를 중심으로-

  • Woo, Soo-Hee (Digital Media Design, HongIk University, International Design School for Advanced Studies) ;
  • Kim, Seung-In (Digital Media Design, HongIk University, International Design School for Advanced Studies)
  • 우수희 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공) ;
  • 김승인 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인 전공)
  • Received : 2018.12.03
  • Accepted : 2019.03.20
  • Published : 2019.03.28

Abstract

The purpose of the study is to investigate a usability of using fashion and beauty service and suggest better user experience on Instagram's newly released mobile video platform, IGTV. The study expects to be a resource of improving the usability on fashion and beauty contents on IGTV and encourage further research for suggesting better guidelines. As a research method, it will experiment current mobile video service first with literature review. Afterwards, the research conducted tasks and in-depth interview with eight Instagram users to evaluate a usability of using fashion and beauty service on IGTV. As a result, it is able to derive two plans that needed improvement. Firstly, IGTV is required to have high accessibility for user's to use service longer and intuitive user experience. Secondly, unlike previous service that Instagram have offered, IGTV need to differentiate to share and get information of fashion and beauty trends.

본 연구는 국내외의 대표적 소셜 네트워크 서비스(SNS)인 인스타그램에서 새롭게 출시한 모바일 동영상 플랫폼 IGTV에서의 패션 뷰티 서비스를 위한 사용성을 연구하고 더 나은 사용자 경험을 제시하는 것에 목적이 있다. 최근 스마트폰을 이용한 동영상 소비와 그 콘텐츠의 분량이 늘어나며 IGTV를 비롯한 다양한 모바일 동영상 서비스가 출시되고, 이에 트렌드에 민감한 패션 뷰티 업계가 가장 발 빠른 대응을 보인다. 연구 방법으로는 1차로 문헌 연구를 통해 현재 제공되는 모바일 동영상 플랫폼 서비스를 조사하였다. 2차로 IGTV의 사용성 평가를 위해 현재 스마트폰을 통해 패션 뷰티 콘텐츠를 소비하는 8명의 사용자를 대상으로 태스크를 주고, 그에 따른 심층 인터뷰를 진행하였다. 그 결과 두 가지 개선 방안을 도출할 수 있었다. 첫째로 기존 인스타그램 사용자들이 IGTV로 유입되어 오랜 시간 서비스를 이용하기 위해 높은 접근성과 직관적인 사용자 경험 제공이 요구되었다. 둘째로 기존에 제공되던 서비스와 다른 패션 뷰티 트렌드와 정보를 얻고 공유하기 위한 IGTV만의 차별전략이 필요하다. 본 연구를 바탕으로 추후 IGTV에서 패션 뷰티 영상 콘텐츠 서비스 사용성이 개선되고, 다양한 후속 연구가 진행되기를 기대한다.

Keywords

DJTJBT_2019_v17n3_405_f0001.png 이미지

Fig. 1. Jakob Nielsen's Curve

DJTJBT_2019_v17n3_405_f0002.png 이미지

Fig. 3. Result of Userability Test

Table 1. Profile of Interviewees

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0001.png 이미지

Table 2. Basic Information about Watching Fashion·Beauty Contents

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0002.png 이미지

Table 3. Basic Information about Using Instagram

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0003.png 이미지

Table 4. Usability Task of Instagram IGTV

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0004.png 이미지

Table 5. Restructured Survey list of Honeycomb Model

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0005.png 이미지

Table 6. Feedback of Userability Task on IGTV

DJTJBT_2019_v17n3_405_t0006.png 이미지

References

  1. H. H. Lee. (2018). Instagram vs Youtube: Competition on Video Application. Korea Fashion Association. http://www.koreafashion.org/info/info_content_view.asp?clientIdx=1723&flag=2
  2. J. J. Han. (2018). [ITrend] Z generation's change their mind...Youtube and Instagram will be a key. Asia Economy. http://view.asiae.co.kr/news/view.htm?idxno=2018031611582663368
  3. Y. H. Kim. (2018). Instagram is the only one that increases its growth. Hold the second rank of social media in Korea. ZDNet Korea. http://www.zdnet.co.kr/news/news_view.asp?artice_id=20180315090859
  4. J. Y. Choi & Y. J. Cheong. (2017). The Study on the Strategies of Beauty Influencer Marketing : Mass Media vs. Social Media. The Korean Journal of Advertising, 28(4), 47-72. https://doi.org/10.14377/KJA2017.5.31.3
  5. Anonymous. (2016). Beauty Creator, who move beauty market with independent media channel. Nielsen Koreanclink. http://www.koreanclick.com/english/insights/newsletter _view.html?code=buzzword&id=411&page=2
  6. Y. A. Lee & E, H. Lee. (2018). Consumer Perceptions of Images in Fashion Instagram by Information Providers (Brand vs Consumers) -Focusing on Credibility, Usefulness, Enjoyment-. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 42(3), 379-396. https://doi.org/10.5850/jksct.2018.42.3.379
  7. J. H. Ahn & S. I. Kim. (2016). Comparison the Difference of User Experience for Mobile Facebook and Instagram Using Nonparametric Statistics Methods - Focused on Emotional Interface Model -. Journal of Digital Convergence, 14(11), 481-488. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.11.481
  8. Anonymous. (2018). How Instagram's IGTV catch Youtube?. Thinking Note. https://insidestory.kr/20847
  9. H. H. Shin & K. R. Kim. (2017). The Differences in Motivation and Usage according to Morphological evolution of SNS - Focusing on university students' use of Facebook and Instagram -. Journal of Digital Convergence, 15(6), 155-164. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.2.155
  10. M. H. Ko. (2018). New Wave, Video War of Social Media. Fashion Channel Vol. 9. http://dl.moazine.com.libproxy.hongik.ac.kr/viewer/index.asp?libraryid=9MtJb2T3nzH344oTj1QAbKe09ssZm2VTYAp4&a_i=69chw40UfXY25L9wg09M4RJ1&keyword=&s_i=9#page/4
  11. H. J. Lee. (2018). New media business become as video platform. Broadcast Journalist, 43, 38-39.
  12. J. Nielsen & T. K. Landauer. (1993). A mathematical model of the finding of usability problems. Proc. ACM INTERCHI'93 Conf. (Amsterdam, the Netherlands, 24-29 April). 206-213.
  13. P. Morvile. (2004). Semantic Studios User Experience Design, http://semanticstudios.com/publications/semantics/000029.php.
  14. Y. L. You & S. I. Kim. (2014). Evaluation of Usability for Mobile Video Production Application - Focus on Road Movie and Snap Movie. Korea Digital Design Association. conference, 201-204.
  15. S. H. Yoon & S. I. Kim. (2015). Evaluation of Usability for Mobile Streaming Application - Mainly with Analysis on 'Youtube' and 'Youku'-. Journal of Digital Design, 15(3), 705-713. https://doi.org/10.17280/jdd.2015.15.3.067
  16. S. H. Yu. (2018). A Study on Usability Improvement of Instagram for Users in their 40s and 50s. Journal of the Korea Convergence Society, 9(9), 177-182. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.2.177