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A Study on Repurchase Intention for the Products of Social Enterprise

사회적 기업의 제품 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구

  • 김은정 (동의대학교 경영정보학과) ;
  • 김종원 (동의대학교 경영정보학과)
  • Received : 2011.12.20
  • Accepted : 2012.01.26
  • Published : 2012.02.29

Abstract

This study investigated the effect of willing assistance and social responsibility, which motivate one to buy products from social enterprise, upon functional and emotional values, company image and repurchase. To that end, survey was conducted on the subject of customers buying social enterprise products. 178 responses were used to verify research hypotheses through covariate structural equation model. The study results are as follows: First, willing assistance and social responsibility for buying products from social enterprise were shown to have significant effects on functional and emotional values. Second, functional and emotional values were presented to have significant impacts on company image and repurchase intention. Third, company image has a significant effect on repurchase intention.

본 연구는 사회적 기업의 제품 구매동기인 돕는 즐거움과 사회적 책임감이 기능적 가치와 감정적 가치 및 기업이미지와 재구매 의도에 미치는 영향을 검증하였다. 이들 관계를 검증하기 위하여 사회적 기엽의 제품 구매 고객을 대상으로 설문조사를 질시하였다. 178부의 설문으로 공변량 구조방정식 모델을 통하여 연구가설을 검증하였다. 그 연구 결과는 다음과 같다: 첫째, 사회적 기업 제품 구매동기인 돕는 즐거움과 사회적 책임감은 기능적 가치와 감정적 가치에 유의한 영향을 마치는 것으로 나타났다. 둘째, 기능적 가치와 감정적 가치는 기업이미지와 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업이미지는 재구매 의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타난다.

Keywords

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