Proceedings of the Korea Society for Simulation Conference (한국시뮬레이션학회:학술대회논문집)
The Korea Society for Simulation
- Semi Annual
Domain
- Culture/Arts/Sports > Design, General
2003.06a
-
A Simulation S/W is developed to evaluate performances of MLS (Microwave Landing System) and IBLS(Integrated Beacon Landing System) in precision auto-landing. For this study classical PID and optimal LQG controllers are developed as well as mathematical models of MLS and IBLS. Ship-landing condition is also considered by assuming sinusoidal movement of the ship in the pitch direction. The simulated aircraft is F-16 in the study of precision auto-landing. For the integrated simulation environment GUI windows are designed for input of parameter values necessary for simulation, such as vehicle performance and environmental data. For validation and verification of models various comparison graphs of simulation outputs are comprised in the GUI design as well as 3D visual simulation of vehicle dynamics.
-
최근의 일상 생활들은 정보통신 네트워크를 기반으로 제공되는 서비스와 밀접하게 연관되어 있다. 지난 1.25 인터넷 대란을 통해서 볼 수 있듯이, 네트워크 침해사고로 인해 네트워크 필수 서비스가 중단되었을 때 사용자를 위해 네트워크 기반으로 제공되는 주요한 서비스에 막대한 피해가 발생한다는 것을 직접 확인하였다. 컴퓨터 네트워크에서 필수 서비스의 가장 중요한 특성 중 하나는 서비스의 연속성이다. 필수 서비스의 연속성이 보장되지 못하게 되면 네트웍의 정상적인 동작에 큰 문제를 야기한다. 따라서 대상이 되는 네트워크가 필수 서비스를 보장하는 능력을 평가하여 안전하고 신뢰성 있는 네트워크 서비스를 제공하기 위한 연구가 필요하다. 본 논문에서는 시뮬레이션 기반 필수서비스의 연속성 평가 방법론을 제안한다. 이를 위해 평가 모델의 구성, 실행, 분석 등의 단계를 가지는 평가 절차를 제시한다. 또한 평가 프레임을 제시하고 프레임의 구조 및 동적 특성을 살펴본다. 마지막으로 서비스 연속성의 정도를 평가하기 위한 평가 지표를 가용성, 권한보호성, 정보비밀성, 복구가능성 등 4가지로 분류하고 각각에 대해 살펴본다.
-
전자파 산란해석 방법으로서 유한요소법, 경계요소법 및 모멘트법 등은 임의 구조를 한 산란체의 산란현상을 다룰 수 있다. 그러나 이러한 해석방법들은 정상 파동문제를 다루는데 편중되어 있어 시간영역에서의 비정상 파동문제를 해석하기 위해서는 여러 가지 제약이 따른다. 본 논문에서는 본질적으로 시간영역 해석방법인 TLM(Transmission Line Matrix)법을 이용하여 프레넬 렌즈의 산란특성을 해석하고 키르호프의 근사식과 PO(Physical Optics)법과 비교 검토하여 그 유효성을 검증한다.
-
가상현실을 응용한 의료 시뮬레이션은 가상의 3차원 인체모델을 대상으로 위험부담 없이 정확하고 반복적인 훈련 및 교육을 할 수 있는 환경을 제공하기 때문에 의료 시뮬레이션 분야에 도입되어 효과적으로 활용될 수 있다. 본 논문에서는, 사용자와의 상호작용이 가능하고, 기존의 데스크탑 기반 모니터와 테이블 형태의 가상환경 보다 몰입된 가상공간을 체험할 수 있도록 해주는 CAVE
$^{TM}$ -like 시스템에서의 수술실 환경 프로토타입을 구현하였다. 이를 위하여, 인체의 주요 장기와 뼈를 삼차원 모델로 생성하고, 이 삼차원 모델과 동시에 이에 대한 이차원 단면 영상과 각각의 명칭 및 구조를 설명하는 해부도를 제공하도록 하였다. 또한 실제 수술실과 유사한 환경을 제공해 줌으로써 몰입감을 향상시킨다. 이에 덧붙여 VRML의 센서와 자바 스크립트를 사용하여 인터렉션을 제공하며 보다 현실감 있는 환경을 제공한다 -
본 논문에서는 울진 표준형원전 시뮬레이터의 강의실용 교육훈련 시스템의 일원으로 개발된 CBT (Computer Based Training) 및 WBT (Web Based Training)에 대해 다루고 있다. CBT는 발전소 시뮬레이션, 노심 다이나믹스, 중대사고, 비상발령 및 증기발생기 열변환 과정으로 구성되어 있다. Simulator Operation 기능을 이용하면 강사는 강사조작 메뉴를 통하여 시뮬레이터를 조작을 할 수 있고, Sim-Diagram 등 각종 화면을 보여줄 수 있다. 중대사고는 모의사고에 의해 구축된 데이터를 근거로 하여 개발되었으며, 방사선 비상등급에 따라 백색비상, 청색비상, 적색비상으로 구성된 비상발령은 각 발령의 발령상황 등을 Open Window를 통하여 볼 수 있도록 하였다. 한편 WBT는 강사와 교육생이 강의실 이외의 장소에서 시간과 공간의 제약을 벗어나서 원격교육이 가능하도록 구축한 웹서버 환경이다. 현재는 기존에 구축된 강사들의 홈페이지를 Intra-Net환경에서 접근이 가능하도록 링크된 상태에 있다. 향후에는 일부내용에 대해서는 원격으로 강의가 가능하도록 다양한 컨텐츠를 개발할 예정이며, 현재는 발전소 운전과 관련한 교육자료, 각종 동영상 및 이미지, 각종교재 등에 대한 DB 구축을 준비중에 있다
-
In the late 1990s, ROK Army started developing a simulation model(ChangJo21) for division/corps level battle command training and finished it successfully. The CJ2l model provides realistic representation of Korean characteristics in doctrine, weapon systems, terrain, and climate etc. The successful development of CJ2l implanted us with confidence on high-technology model development and this has been our motive for development of JeonToo21 for battalion/regiment level battle command training and other war-game models like Hwarang21 (Rear Area Ops. Model) and Vision21 (Division Combat Analysis Model). Eventually, ROK Army was able to establish M&S system by echelons, from battalion to corps. Moreover interoperability between ROK-US simulation systems are on the progress. In this paper, we introduce recently developed 3 war-game simulation models and mention on the future directions of ROK Army Modeling & Simulation.
-
The flight simulator should be made like a actual flight. For the scene of sight, instrument should show the condition of flight and the pilot should catch the altitude, speed, pose and rate of lift of the airplane. The paper describes 3D flight visual training program of driving airplane in practice. It is for beginners using joystick in PC, implements airplane physical equations. And it uses rendering technology to implement vision parts of flying object.
-
고리 1호기 운전원 교육용 가상 시뮬레이터 개발은 고리 1,2호기 운전원, 특히 시뮬레이터가 없는 고리 1호기 운전원의 시뮬레이터 실습효과를 향상시키고 규제기관의 규제요건 충족 및 신입사원 등의 계통교육을 효과적으로 수행하는데 그 목적이 있다 현재 1단계가종료된 상태로 현재까지 개발된 범위는 고리 1호기를 기준발전소로 하여 전 범위 시뮬레이터 모델과 동일한 구조와 기능을 갖는 원자로심, 열수력 계통 및 CVCS등 주요 계통을 개발하였으며, 이들 계통을 제어하기 위한 강사조작용 소프트웨어, Sim Diagram Soft Panel 등이 개발되었다. 고리 1호기 가상 시뮬레이터를 개발함으로 기준 발전소 시뮬레이터가 없는 고리1호기 운전원의 교육훈련에 지대하게 효과를 높일 것으로 예상된다.
-
일반 항공기의 유형을 고정익기과 회전익기로 구별할 수 있다면, MAV (Micro Air Vehicle)의 경우는 곤충이나 조류들의 날개 짓 (flapping) 비행형태인 ornithopter 형이 추가된다. 1993년 미국 RAND사에 의하여 MAV에 대한 타당성 검토(1)가 시작된 이례로 실로 다양한 실험적 형태의 MAV들이 속속 소개되고 있는 실정이다. MAV는 초소형 무인항공기로 길이는 성인의 손바닥 크기인 2.5 inch 정도이고, 개발비용과 기간이 유인항공기에 비해서는 비교할 수 없을 정도로 적게 소요되며. 동체길이가 2~5m인 일반 무인항공기에 비해서도 상대적으로 유리하다는 장점, 그리고 새로운 소형화 기술들을 평가할 수 있는 매우 훌륭한 시험장치가 될 수 있다는 이유로 항공우주기술 분야는 물론 MEMS나 나노기술 분야에서도 상당한 관심을 갖고 있는 실정이다. MAV의 비행 시뮬레이션 또는 시뮬레이터에 대한 현재까지의 국내외 연구개발 노력(2,3)은 MAV의 기체나 부품기술개발 노력에 비하여 상대적으로 뒤쳐져 있는데, 본 논문은 그 기술적 문제가 무엇인지를 분석하고, MAV비행 시뮬레이터 환경을 통해 수행될 수 있는 효과적인 연구개발 분야는 무엇인지를 조명하고자 한다. 또한, MAV비행 시뮬레이터의 성능 요구사항 도출을 통하여 개념설계를 제시하고, 세종대학교와 (주)모델심이 공동 개발중인 "RC Virtual Flight" 비행 시뮬레이터에 MAV가 어떻게 접목되고 있는지를 소개한다.있는지를 소개한다.
-
현재 사용하고 있는 네트워크 망은 IPv4프로토콜을 사용하고 있지만, Mobile IPv6프로토콜을 이용하여 보다 더 빠르고 정확한 데이터의 전송이 필요하다. 본 논문에서는 컴퓨터 시뮬레이션을 통해 빠른 핸드오버를 이용한 Mobile IP의 성능을 분석한다. 일반적으로 데이터 트래픽, 버퍼관리 방법, QoS 등은 빠른 핸드오버 동안 Mobile IP의 성능에 많은 영향을 준다. 따라서 시뮬레이션 모델을 이용하여 다양한 트래픽 환경에서 위에 언급된 성능파라미터들의 영향을 분석한다.
-
Mobile IP has been designed only to maintain communication as they move form place to place, so it doesn't guarantee Quality of Service(QoS). QoS in mobile IP is important to provide multimedia and real-time applications services in mobile, and it is closely related to handoff delay. Therefore, handoff delay problem is actively studied to guarantee QoS as a main issue in mobile IP research area Next generation Mobile IPv6 resolve this problem somewhat, triangle problem for first packet and handoff delay still remain. In this paper, we suggest SNMP Information-based routing that adds keyword management method to Information-based routing in active network in order to resolve such a problem, and then suggest QoS controlled handoff based on SNMP Information-Based routing. After modeling of suggested method and existing handoff method simulations we carried out with NS-2 for performance evaluation. The results of simulations show the some improvement on handoff delay, and therefore on QoS improvement.
-
In order to manage a cluster system that consists of a number servers, management aspects such as configuration management, fault management, performance management, and user management should be considered. Especially, it is necessary to monitor performances for performance and fault management. An agent in each server collects performance counters, status changes, and events occurred in normal or abnormal states. The data collected are delivered to a collector sorter and processed in a report tool for performance analysts and management decision in the cluster system point of view, by detecting fault state and tracing out resource usage, service response, and response, and states until failed. In this paper we propose an architecture modeling of a performance report tool for proactive cluster system management. Some results on a cluster system are presented.
-
This paper proposes the simulator synthesis scheme which is based on the exploration of the total design space in attributed AND-OR graph. Attributed AND-OR graph is a systematic design space representation formalism which enables to represent all the design space by decomposition rule and specialization rule. In addition, attributes attached to the design entity provides flexible modeling. Based on this design space representation scheme, a pruning algorithm which can transform the total design space into sub-design space that satisfies the user requirements is given. We have shown the effectiveness of our framework by (ⅰ) constructing the design space of superscalar processor in attributed AND-OR graph (ⅱ) pruning it to obtain the ARM9 processor architecture. (ⅲ) modeling the components of the architecture and (ⅳ) simulating the ARM9 model.
-
이 논문은 빠른 ASIP(application specific instruction processor) 평가를 위한 재적응성을 가진 컴파일러/시뮬레이터 환경에 대해 이야기한다. ASIP의 성능은 하드웨어 구조뿐만 아니라, 수행되는 응용 소프트웨어에 영향을 받기 때문에, 높은 성능의 ASIP 개발을 위해서는 컴파일러 및 시뮬레이터의 개발이 선행되어야 한다. 그러나 다양한 ASIP 구조에 따라 적합한 고성능의 컴파일러/시뮬레이터를 만드는 일은 매우 시간 소모적인 일이 될 뿐만 아니라, 오류가 발생하기도 쉽다. 본 논문에서는 HiXR2라는 ADL(architecture description language)을 이용하여 명령어 구조를 기술하고 이를 바탕으로 컴파일러와 시뮬레이터를 자동 생성하였다. HiXR2의 재적응성 및 생성된 컴파일러/시뮬레이터의 정확성을 검증하기 위하여 ARM9 프로세서와 CalmRISC32 프로세서 구조를 각각 기술하고, 각각에 대하여 응용프로그램 코드를 컴파일 및 시뮬레이션 하는 예제를 보였다.
-
본 논문에서는 다중 프로세서 시스템에서 부하를 재분배할 때 소요되는 통신비용을 줄이기 위한 알고리즘을 제안한다. 또한 시뮬레이션을 이용하여 제안된 알고리즘의 성능을 기존의 알고리즘과 비교한다. 제안하는 알고리즘에서는 되도록 많은 수의 링크가 부하 평형에 참여 할 수 있도록 한다. 이를 위하여 부하 이동량 계산시에 각 프로세서는 자신과 연결된 모든 링크를 이용하여 부하 평형을 시도한다. 그리고 한 번의 링크를 통해 이동되는 부하 량을 단위 량으로 제한시키는 대신에 반복적인 방법으로 부하 이동량을 계산한다. 시뮬레이션은 8
$\times$ 8, 10$\times$ 10, 12$\times$ 12, 14$\times$ 14, 16$\times$ 16개의 프로세서를 갖는 메쉬 구조에서 실시하였다. 시뮬레이션 결과 기존의 알고리즘에 비하여 전체 부하 이동량은 약 30%, 부하 이동 시간은 약 70% 감소함을 보였다. -
In this paper we investigate the role that warfare played In the formation of the network of alliances between sites that are associated with the formation of the state in the Valley of Oaxaca, Mexico. A model of state formation proposed by Marcos and Flannery (1996) is used as the basis for an agent-based simulation model. Agents reside in sites and their actions are constrained by knowledge extracted from the Oaxaca Surface Archaeological Survey (Kowalewski 1989). The simulation is run with two different sets of constraint rules for the agents. The first set is based upon the raw data collected in the surface survey. This represents a total of 79 sites and constitutes a minimal level of warfare (raiding) in the Valley. The other site represents the generalization of these constraints to sites with similar locational characteristics. This set corresponds to 987 sites and represents a much more active role for warfare in the Valley. The rules were produced by a data mining technique, Decision Trees, guided by Genetic Algorithms. Simulations were run using the two different rule sets and compared with each other and the archaeological data for the Valley. The results strongly suggest that warfare was a necessary process in the aggregations of resources needed to support the emergence of the state in the Valley.
-
본 논문은 고리 1호기 원자력발전소를 기준발전소로 하여 개발된 PRE-MARK 소개 및 PRE-MARK을 기반으로 개발된 노심모델의 결과를 제시하고자 하는 것을 주된 목적으로 하고 있다. 노심 모델개발에는 REMARK 모델 프로그램을 기반으로 개발된 PRE-MARK를 이용하였으며, PRE-MARK의 주요 특징으로는 노심모델 입력자료를 노심설계코드 및 Lattice 코드로부터 자동으로 생성하며여 GUI 기반으로 변경된 REMARK으로 입력하여 노심모델을 구동함과 동시에 실시간으로 중요 변수의 현재 값들을 그래프로 도시해줌으로 조율 (Tuning) 상수를 용이하게 결정할 수 있도록 하는 것이다. 또한 BOL 및 EOL에서 HFP 평형 Xenon조건에서의 제어봉 위치에 따른 제어봉가(Rod worth)를 고리 1호기 20주기 NDR (Nuclear Design Report)과 비교하고, 원자로정지 이후 BOL, MOL 및 EOL에서의 시간에 따른 Xenon의 반응도 영향을 비교함으로 개발된 모델의 건전성을 입증하였다.
-
Lately CBD methodologies like as CBD96, Catalysis, fusion, and SCIPIO have been introduced. These methodoloties has their own proprietary component reference model. Using proprietary reference model falls interoperability among methodologies. Furthermore it can cause confusion and difficulty for component developers. In this paper, we propose a integrated component meta-model for support consistency and interoperability among component designs. Also, we compare our proposed meta model to existing component reference model by using component's characteristics. We expect that it is easy to add new meta model elements and extends meta-model by using integrated component meta-model.
-
It requires a great deal of efforts to maintain a distributed system. What is important here is that we should be able to upgrade/maintain a distributed system without stopping the system in operation. For this, what we need is a dynamic reconfigurable framework for highly available distributed systems. In this paper, we propose objects-hot-swapping methods as a solution to our problem. These methods permit us to dynamically upgrade/expand a system without stopping the system in operation. In addition, we analyze these methods and show that an approach based on proxy is the most efficient. Furthermore, we propose two proxy-based approaches: the first one based on the static proxy provides for a fast execution time but it is difficult to implement. The second one based on the dynamic proxy provides for a slow execution time but it is easier to implement. Finally, we propose a hot swapping framework for these static and dynamic proxy.
-
본 논문은 시뮬레이터 각 계통 모델을 개발하고, 개발된 각 모델링 실행파일을 실시간으로 실행하며, 각 계통 모델의 건전성 시험을 용이하게 수행하기 위해 개발중인 시뮬레이션 환경을 소개하는 것을 목적으로 하고 있다. 개발중인 시뮬레이션 환경은 울진 표준형원전 시뮬레이터의 전 계통을 모델로 하고 있으며, 현재 각 계통 변수 데이터베이스 제어프로그램, 멈춤/실행 (Freeze/Run), 운전상태의 저장 (Snapshot), 임의의 변수에 대한 동적인 변수값 도시 (Display), 각 계통 실행파일들의 실시간 제어, 3차원 실시간 형상화 툴 등 여러 기능이 있으며, 영광1호기 최적운전분석기 등의 시스템에 이미 활용중이다. 본 시스템의 구축으로 모든 시뮬레이션 모델 및 각종 코드의 실시간 실행/빠른실행/느린실행 등의 개별 운전모드 시간조정도 가능해져 시뮬레이터 모델 이외에도 기존의 사용 프로그램의 통합등 다양한 응용이 가능할 것으로 기대된다.
-
In this paper, we determine optimal reduction in the lead time and setup cost for some stochastic inventory models. And we propose more general model that allow the backorder rate as a control variable. We first assume that the lead time demand follows a normal distribution. And we assume that the backorder rate is dependent on the length of lead time through the amount of shortages. The stochastic models analyzed in this paper are the classical continuous and periodic review policy models with a mixture of backorders and lost sales. For each of these models, we provide a sufficient conditions for the uniqueness of the optimal operating policy. We also develop algorithms for solving these models and provide illustrative numerical examples.
-
반도체 제조 공정 중 FAB공정은 수많은 단위공정들로 이루어져 있고, 한 Lot에 대한 모든 공정을 진행하는 데에는 약 1개월 이상이 소요된다. 반도체 산업의 특성상 고객이 원하는 제품을 최단 시간 내에 생산을 해서 적기에 제품을 공급해야만 최대의 수익을 올릴 수가 있다. 그러므로 FAB공정의 공기단축은 반도체 생산에서 중요한 부분이 된다고 할 수 있다. 본 연구는 FAB공정 중 단위공정과 단위공정 사이에서 이루어지는 작업을 라인자동화를 통한 새로운 모델을 적용해서 단위공정에서 소요되는 시간을 단축함으로써, 반도체 제조의 생산성향상 및 공기단축을 목적으로 한다.
-
자동차 엔진블럭을 생산하는 라인은 대표적인 흐름생산 방식의 가공라인이다. 자동차 제조업체에서는 새로운 차종을 개발하면 엔진가공라인을 새롭게 설계해야 할 필요성이 생긴다. 엔진가공라인을 설계하기 위해서는 연간생산목표량을 비롯한 여러 가지 요인들을 고려하게 되는데 설계단계에서 발생하는 오류는 향후 라인설치가 완료되어 양산에 들어가면 많은 문제점을 발생시킨다. 따라서 초기 설계안이 확정되면 검증절차를 거치게 되는데 이때 가장 유용한 도구가 시뮬레이션이다. 따라서 본 논문에서는 자동차 엔진블럭 가공라인 설계를 할 때 반영해야할 요인들과 설계안 검토시 고려해야 할 요인들을 고찰하고, 시뮬레이션을 이용한 실제 검증사례를 소개하고자 한다.
-
경제성장과 더불어 발생되는 환경오염물질 배출의 증가로 인해 이를 규제하려는 세계적인 동향이 강화되어 이러한 환경문제를 경제 내적인 문제로 발전하고 있다. 특히 전력부문에 있어서 여러 가지 투자대안들이 환경에 미치는 영향을 고려할 경우, 각 대안들이 전력을 생산하기 위해 필요한 비용은 사회적 비용을 고려치 않는 사적인 비용과 커다란 차이가 생길 수 있다. 이에 본 연구에서는 균등화발전 원가법으로 유연탄과 LNG화력 발전의 경제성을 분석하였는데. 환경 규제상황에서 발전원간 평가를 위해 저감설비 도입비용, 탄소세, 연료비 인상, 할인율 변동에 따른 경제성 비교를 통하여 유연탄 및 LNG발전의 발전원가를 컴퓨터 시뮬레이션에 의한 민감도 분석을 통해 비교하였다.
-
Today, for improvement of container terminal productivity, it is necessary to develop ACT(Automated Container Terminal) But, decision rules for conventional container terminals expose various limitations to be applied to ACT. Specially it is important fact to assignment of containers, because the character of ACT which block layout is vertical for berth. And then there is need which assignment of containers with remarshaling work using ATC(Automated Transfer Crane)s. The objective of this study is to provide the operation rules for remarshaling work in ACT. To analyze the proposed rules, the simulation is performed, and we show efficiency of remarshaling on various remarshaling operation rules.
-
Semiconductor Manufacturing has emerged as one of the most Important world industries. Even with the highly automated and precisely monitored facilities used to process the complex manufacturing steps in a near particle free environment, processing variations in wafer fabrication still exist. The causes of these variations may arise from equipment malfunctions, delicate and difficult processing steps, or human mistakes. In this paper, we could specify the cause stage and the cause equipment and take countermeasures at a speed by the conventional method, without depending on the experience and skills of the engineer
-
본 연구는 (s, S) 재고시스템의 최적 재고정책을 수립하는 문제를 시뮬레이션을 통하여 분석하고자 한다. 이러한 목적으로 재고관리비용에 대한 파라미터 (s, S)의 민감도를 퍼터베이션 분석법으로 구하고 확률 최적화 기법을 적용하여 단위 기간에 평균 재고관리비용을 최적으로 하는 재고정책을 발견하였다. 민감도의 추정에는 IPA법과 SPA법을 표본경로의 주문 사건 변동에 따라 조건적으로 결합하여 사용하였다. 시뮬레이션 결과 s와 S의 최적정책 추정치를 상당히 정확한 값으로 얻었으며 이러한 결과는 보다 일반적인 재고관리 문제의 분석에 도움을 줄 것으로 기대한다.
-
HLA-RTI is middleware for the distribute simulation that developed in the US Department of Defense. This provides fast accomplishment speed and reliability than distribute simulation Middleware by transfer. However, DDM(Data Distribution Management) service is used as data filtering technology in the existing HLA-RTI. As for this, the problem that network traffic increases in data exchange between the mobility simulation objects is generated. it proposes applying agent technology to the mobility simulation object in order to solve these problems in this paper in this. And this paper applies that to practical simulation and analyzes performance between each data filtering technology with comparison.
-
이산사건 시스템을 기술하는데는 다양한 방법론들이 있으며 event의 관점에서 본다면, event loss 방법론과 event lossless방법론이 있다. event loss방법론의 경우 때때로 원치 않는 event loss가 발생하여 시스템을 deadlock의 상태로 이끌 수가 있으며, 이러한 것을 피하기 위해 본 논문은 event loss방식의 동기식방법론인 DEVS형식론으로 기술된 모델을 본 논문에서 제안하는 TSRG란 방법을 이용하여 event loss의 유무를 해석할 수 있는 기법을 소개하고자 한다. 소개된 해석 기법은 linear programming을 이용하여 해를 구할 수 있으며, DEVS형식론으로 기술된 이산사건 모델들간의 event loss의 유무를 해석함으로써 서로간의 통신 동기화의 가능성 분석을 가능하도록 한다.
-
The major objective of this paper is to perform modeling of cyber attack and defense using vulnerability metrics. To do this, we have attempted command level modeling for realizing an approach of functional level proposed by Nong Ye, and we have defined vulnerability metrics that are able to apply to DEVS(Discrete Event System Specification) and performed modeling of cyber attack and defense using this. Our approach is to show the difference from others in that (ⅰ) it is able to analyze behaviors of system emerged by interaction with functional elements of components composing network and each other, (ⅱ) it is able to analyze vulnerability in quantitative manner, and (ⅲ) it is able to establish defense suitably by using the analyzed vulnerability. We examine an example of vulnerability analysis on the cyber attack and defense through case study.