Abstract
This study analyzed the impact of quality management training for production workers for ESG management on productivity. The data was analyzed using a survey of 53 regular production workers in the Chungnam region and the IBM SPSS Statistics 20 program. The results of the analysis showed that, first, satisfaction with quality management training significantly affected job productivity. Higher training satisfaction tended to increase job productivity. On the other hand, motivation for training did not significantly affect job productivity. High motivation to receive training did not necessarily increase job productivity. Second, satisfaction with quality management training and motivation for training were somewhat highly correlated with job productivity. This suggests that satisfaction with training and motivation for training can have a complex effect on job productivity. The explanatory power was approximately 48%. In other words, satisfaction with quality management training and motivation for training can explain approximately 48% of job productivity. This study focused on revealing the effectiveness of ESG training and analyzed a limited sample. This study is meaningful in that it can be used as basic data for more in-depth research in the future.
본 연구는 ESG경영을 위한 생산직 근로자의 품질관리 교육이 생산성에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 자료는 충남 지역 정규 생산직 근로자 53명을 대상으로 설문 조사를 실시하고, IBM SPSS Statistics 20 프로그램을 활용하여 데이터를 분석했다. 분석 결과, 첫째, 품질관리 교육 만족도는 직무 생산성에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 교육 만족도가 높을수록 직무 생산성도 높아지는 경향을 보였다. 반면, 교육 동기는 직무 생산성에 유의한 영향을 미치지 않았다. 교육을 받고자 하는 동기가 높다고 해서 직무 생산성이 반드시 높아지는 것은 아니었다. 둘째, 품질관리 교육 만족도와 교육 동기는 직무 생산성과 상관관계가 다소 높게 나타났다. 이는 교육 만족도와 교육 동기가 직무 생산성에 복합적으로 영향을 미칠 수 있음을 시사한다. 설명력은 약 48%로 나타났다. 즉, 품질관리 교육 만족도와 교육 동기가 직무 생산성의 약 48%를 설명할 수 있다는 의미이다. 본 연구는 ESG 교육의 효과성을 밝히는데 초점을 맞춰, 제한된 표본을 대상으로 분석했다. 이러한 연구는 향후 더욱 심층적인 연구를 위한 기초 자료로 활용될 수 있는데 연구의 의미가 있다.