Abstract
Purpose: This study aims to analyze the current status of research related to infants and school-age-child published in the journal of Korean society for school & community health education from 2000 to 2023, with the goal of contributing to the future development and enhancement of the journal. Method: From 2000 to 2023, 52 papers were analyzed, comparing and classifying their journal topic, research types, data collection methods, and data analysis methods. Results: The results shows that the highest publication trend occurred between 2008 and 2012, with most studies focusing on school-age children. In terms of research topic, 'health behavior and health education' was the most frequent with 14 papers (26.9%), followed by oral health with 9 papers (17.3%), safety management with 7 papers (13.5%), and sexual awareness with 6 papers (11.5%). Quantitative research was the most common research type, with surveys being the primary data collection method. Descriptive statistics and t-test were the most frequently used data analysis methods. Conclusion: To enhance the quality of the journal of Korean society for school & community health education, there should be an expansion of evidence-based research focusing on infants and school-age children. Additionally, there is a need for greater diversity in research design, data collection, and analysis methods.
목적: 이 연구는 2000년부터 2023년까지 한국학교·지역보건교육학회지에 게재된 영유아 및 아동 관련 연구에 대하여 동향을 분석하고 향후 학술지 발전 및 증진에 기여하고자 한다. 방법: 2000년부터 2023년까지 게재된 논문의 연구주제, 연구유형, 자료수집방법 및 자료분석방법을 비교·분류하고 총 52편을 분석하였다. 결과: 52편의 문헌을 분석한 결과, 전반적으로 2008년부터 2012년도에 가장 많이 출판되는 추세를 보였고 학령기 아동 대상 문헌이 가장 많았다. 연구주제 분류에 따르면 '건강행동과 보건교육'이 14편(26.9%), 구강건강 9편(17.3%), 안전관리 7편(13.5%), 성의식(11.5%) 순이었다. 연구유형은 양적 연구가 가장 많았고 자료수집 방법은 설문조사가 주로 이루어졌으며 자료분석방법은 기술통계 및 t-test 분석 방법 빈도가 높았다. 결론: 한국학교·지역보건교육학회지의 질적 수준의 향상을 위하여 영유아기 및 학령기 아동 대상을 중심으로 근거기반 중심의 연구 확대가 이루어져야 하고, 연구설계, 자료수집 및 분석방법의 다양화가 요구된다.