DOI QR코드

DOI QR Code

학교 현장 중심의 학교공간혁신사업을 위한 개선방안 - 강원도교육청 학교 감성화사업을 중심으로 -

A Study on the Improvements of School Building Innovation Policy - Focused on Policy of School Building Emotionalization in Gangwondo -

  • 투고 : 2021.01.20
  • 심사 : 2021.03.30
  • 발행 : 2021.03.31

초록

본 연구는 교육부에서 2019년부터 국가수준에서 추진하고 있는 학교공간혁신사업의 학교 현장의 효과적인 운영을 위한 방안을 제시하기 위하여 대표적인 시도교육청 사업 중 하나인 강원도교육청의 학교 감성화 사업을 분석하였다. 2장에서는 학교 감성화사업의 추진프로세스와 단계별 주요 추진주체를 분석하였다. 3장에서는 단계별 주요 참여자들 대상의 면담조사를 통하여 주요 문제점들을 도출하였다. 마지막으로 4장에서는 사업설명회 실효성 증대, 퍼실리테이터 역량 강화, 가이드라인 개발 등 문제점들을 해결하기 위한 포괄적인 방안들을 제시하였다. 본 연구의 결과가 향후 지속적으로 추진되는 학교공간혁신사업을 학교 현장에서 효과적으로 추진하기 위한 정책 대안으로 활용되어 보다 학교 현장에 부합하는 혁신적인 학교 공간이 만들어지길 기대한다.

The objective of this research is to propose the policy alternatives which can assist schools to effectively carry out the School Space Innovation Project (SSIP) of the Ministry of Education. The Emotional Space Project (ESP) of Gangwon-do School District was analyzed as one of representative SSIPs. Chapter II analyzed the project process and stakeholders involved in the ESP. Chapter III carried out the interview with the representative stakeholders that had participated in each step. The interview described the major problems ESP and SSIP have. Finally, Chapter IV proposed the comprehensive alternatives to deal with the problems, such as improving the effectiveness of project information sessions, strengthening the competencies of facilitators, and developing guidelines. It is expected that the research alternatives can be applied for developing innovative school spaces more suited to school scenes as well as helping effective operation of SSIP in schools.

키워드

참고문헌

  1. 강원도교육청(2019). 감성화사업 추진도, 1.
  2. 강원도교육청(2019). 2019년 감성화사업 후 사용자 설문지, 1-6.
  3. 강원도교육청(2015). 2015년도 학교시설 감성화 추진 자문단 구성 현황, 4.
  4. 강원도교육청(2015). 2015년도 학교시설 감성화 추진 자문위원 명단, 1.
  5. 강원도교육청(2015). 2015년 감성화사업 현장평가 위원 현황, 2.
  6. 교육부(2020). 2020년 학교공간혁신사업 가이드라인, 5.
  7. 박성철(2019). 학교 감성화사업, 무엇이 달라져야 하는가? - 교육과정의 변화를 위한 공간 지원. 강원도교육연구원. 강원교육연구. 2019(76). 48.
  8. 차우규, 김병주, 이용환, 김영석, 홍승표(2019). 미래교육공간 리노베이션 사업 교육적 효과 평가-2018 대구광역시교육청 주관 사업을 중심으로-, 대구미래교육원, 41-91.