DOI QR코드

DOI QR Code

서울시내 초등학교의 유니버설 디자인 적용 실태에 관한 연구 - 유니버설 디자인 7원칙의 적용 현황 분석을 중심으로 -

A Study on the Universal Design Application of Elementary Schools in Seoul - Focused on the Analysis of the Application Status of Universal Design 7 Principles -

  • 투고 : 2020.11.25
  • 심사 : 2021.03.10
  • 발행 : 2021.03.31

초록

본 연구는 초등학교 물리적 환경의 유니버설 디자인 적용수준을 유니버설 디자인 7가지 원칙을 기준으로 평가하여 공간 및 시설 측면의 개선안을 제시하고자 하였다. 이를 위하여 초등학교 243개소를 대상으로 현장 실태조사를 실시하여 적용수준이 낮은 시설을 분석하였다. 분석결과 '쉽게 인지할 수 있는 정보' 및 '사용상의 융통성'과 관련한 환경개선이 가장 시급한 것으로 조사되었으며, '적은 신체적 노력' 원칙의 적용성 향상을 위해 대지선정과 설계 초기부터의 계획 적용이 필요한 것으로 나타났다.

Elementary schools in Korea need to create an environment for integrated education and transform into school facilities that are central to the local community. This study assessed the level of universal design application in the physical environment of elementary schools based on the seven principles of universal design in order to create an environment in which all users, including elementary school students, can access and use school facilities equally. For this aim, field research was conducted on 243 elementary schools, and facilities with low application level were analyzed. As a result of the analysis, in order to apply the principle of 'flexibility in use', the rotating handle on the side of the toilet, which is used by the wheelchair user in the way the toilet is accessed, must be installed in a top-to-bottom rotational manner. In order to improve the applicability of the 'low physical effort' principle, it is necessary to select land and apply the plan from the beginning of the design.

키워드

참고문헌

  1. 강병근(2007). 장애학생을 고려한 통합학교 계획 방향. 한국교육시설학회.
  2. 교육부 특수교육정책과(2017). 제5차 특수교육발전 5개년 계획('18-'22).
  3. 김보일(2013). 유니버설 디자인 원리에 기초한 초등학교 서비스의 보편성 평가지표 개발. 한국초등학교.정보학회지.
  4. 박재국, 김경희, 김소희(2006). 통합교육을 위한 유니버설 디자인에 관한 교사의 인식. 특수교육재활과학연구.
  5. 보건복지부(2018). 장애인편의시설 전수조사.
  6. 변성헌(2006). 통합교육의 장애인 편의시설 실태와 개선방안에 관한 연구, 건국대학교 석사학위논문.
  7. 오찬옥(2015). 공간디자인을 위한 유니버설 디자인 평가도구 및 지침개발. 한국실내디자인학회.
  8. 오찬옥, 박진경(2012). 교육공간에 대한 유니버설 디자인 관점에서의 평가 사례연구(1)-G초등학교 사례를 중심으로-. 한국실내디자인학회.
  9. 이선영, 이민우(2016). 초등학교시설의 유니버설 디자인에 관한 연구-설계지침 분석을 중심으로-. 한국교육시설학회.
  10. 이연숙(2008). 유니버설 디자인. 연세대학교 출판부.