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The Relationship between Creativity and Salespersons' Work Performance: Depending on the Classification of Sales Work and the Industrial Category

영업사원의 창의성과 업무성과와의 관계: 영업업무 분류와 산업군의 구분에 따라서

  • Received : 2019.01.03
  • Accepted : 2019.01.23
  • Published : 2019.02.28

Abstract

This study aims to examine a relationship between creativity and work performance of salespersons, and understand how the relationship between salesperson's creativity and their work performance changed depending on the classification of sales business and the industrial category. An on-line survey was targeted for salespersons who were working in consumer goods sales, industry materials sales, financial business, and service industry. A total number of the completed surveys was 588. According to the study, creativity is an important competency to improve salespersons' work performance. Also, companies should focus on the investment in developing creativity of employees who are in charge of industrial materials sales compared to people in other industrial categories.

본 연구는 영업사원의 창의성과 업무성과와의 관계를 규명하는 것을 연구 목적으로 하였다. 또한 영업업무의 분류 및 산업군의 구분에 따라 영업사원의 창의성과 업무성과와의 관계가 어떻게 변화하는 지 알아보고자 하였다. 본 연구를 위해 588명의 소비재, 산업재, 금융업 서비스업에 종사하는 영업사원을 대상으로 설문을 진행하였고, 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 먼저 창의성과 업무성과는 정적인 선형관계를 갖는 것으로 검증되었다. 창의성과 업무성과의 기울기에서는 단순영업과 수정영업의 업무 분류 사이에 큰 차이를 보이지 않았다. 산업군 별 구분에서는 산업재 영업사원의 창의성이 다른 산업군, 특히 소비재 영업사원에 비해 업무성과에 더 많은 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 창의성은 영업사원의 업무성과를 증진시키기 위한 중요한 역량이며, 산업재 영업을 담당하는 직원에 대해서는 다른 산업군보다 창의성을 개발하기 위한 투자를 집중하여야 한다는 결론을 도출하였다.

Keywords

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그림 1. 창의성과 업무성과 간 곡선추정 그래프

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그림 2. 창의성과 업무성과 분산형 차트

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그림 3. 창의성 수준 별 업무성과 그래프 (전체)

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그림 4. 영업업무 분류 별 분산형 차트

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그림 5. 영업업무 분류:창의성 수준 별 업무성과 그래프

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그림 6. 산업군 별 창의성과 업무성과 분산형 차트

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그림 7. 산업군: 창의성 수준 별 업무성과 그래프

표 1. 연구대상자의 인구통계학적 특성

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