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Effect of Tourism Motivation for Traditional Indigenous Foods on Expectation, Community Attachment and Tourism Satisfaction in Festival Event

축제이벤트에서의 전통향토 음식체험관광에 대한 관광동기가 기대도와 지역애착 및 관광만족에 미치는 영향

  • Received : 2011.08.08
  • Accepted : 2011.09.14
  • Published : 2011.10.28

Abstract

In this study, an empirical analysis was carried out to determine the effect of tourism motivation for traditional indigenous foods experience tourism on expectation, community attachment and tourism satisfaction in festival event. The result is as follows. First, the effect of tourism motivation for foods experience tourism on expectation of tourism products in experience event showed that exchangeable, educational, aesthetic, derivative and adventurous attributes have a positive effect on expectation of tourism products. Second, the effect of tourism motivation for foods experience tourism on community attachment in experience event showed that exchangeable, educational, aesthetic and derivative attributes have a positive effect on community attachment. Finally, expectation of tourism products and community attachment had a statistically significant effect on community attachment and tourism satisfaction, and tourism satisfaction, respectively. That suggests that the development of various food tourism resources as the tourist value, which can get tourism resources of traditional foods through festival events, could not only introduce tourists to unique food culture, but add the pleasure of delicious food and tourism. Consequently, the preservation, inheritance and development of regional indigenous foods could increased local patriotism, and develop the related industry, maximizing economic effects.

본 연구는 축제이벤트에서의 전통향토 음식체험관광에 대한 관광동기가 기대도와 지역애착 및 관광만족에 미치는 영향을 알아보는데 목적을 갖고 실증분석하였다. 분석결과 체험이벤트에서의 음식체험관광 관광동기가 관광상품에 대한 기대도에 미치는 영향을 분석한 결과 교류성, 교육성, 심미성, 탈일탈성, 모험성이 긍정적인 영향을 미치고, 지역애착에는 교류성, 교육성, 심미성, 탈일탈성이 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 관광상품에 대한 기대도가 지역애착 및 관광만족도에 미치는 영향과 지역애착이 관광만족도에 미치는 영향을 분석한 결과 통계적으로 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 축제이벤트를 통한 전통음식의 관광자원화가 얻을 수 있는 관광적 가치로 음식관광자원을 다양하게 개발함으로써 관광객들에게 고유한 음식문화를 소개하고, 동시에 미식의 즐거움이나 관광의 즐거움을 더해 줄 수 있으며, 지역의 향토음식을 보존, 계승 및 발전시킬 수 있어 향토애가 높아지고 관련 산업의 발전으로 경제적 효과를 극대화할 수 있음을 시사한다.

Keywords

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