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The Influence of Successful Participation in Global Sport Events on the Korean Image, Product Image, Purchase Intention and Revisit Intention

성공적인 글로벌 스포츠 이벤트 참여가 한국인이미지, 제품이미지, 구매의도 및 재방문의도에 미치는 영향

  • 김기탁 (배재대학교 레저스포츠학과) ;
  • 이완 (배재대학교 레저스포츠학과) ;
  • 김홍설 (배재대학교 레저스포츠학과)
  • Received : 2011.08.03
  • Accepted : 2011.08.02
  • Published : 2011.10.28

Abstract

The purpose of this study was to examine the change of Korean image, product image, purchase intention and revisit intention after successful results in the global sport event. A group of intercollegiate students were selected using the purposive sampling method for the study. Statistical methods were used for enhancing validity and reliability for this paper such as t-test, regression analysis, reliability analysis, frequency analysis, descriptive analysis and confirmatory factor analysis. The statistical package programs for this research were SPSS(ver. 12.0) and AMOS (ver. 7.0). The conclusion of this research were; (1) There are significant differences in factors such as Korean image, product image, purchase intention and revisit intention before and after the global sport events. (2) There are significant differences in factors before and after the global sport events when two groups were separated in terms of event involvements.

본 연구는 글로벌 스포츠 이벤트에 참여하여 얻은 성공적인 결과가 외국인이 인지하는 한국인이미지, 제품이미지, 구매의도 및 방문의도에 미치는 영향을 규명하기 위해 수행되었다. 모집단은 국내 대학에 재학중인 외국인 유학생을 대상으로 설정하였으며, 표본은 목적표집법을 통해 표집하였다. SPSS 12.0 프로그램을 이용하여 t검증, 회귀분석(regression analysis), 신뢰도분석(reliability analysis), 빈도분석(frequency analysis), 기술분석(descriptive analysis)을, AMOS 7.0을 이용하여 확인적 요인분석(confirmatory factor analysis)을 실시하였으며, 이러한 연구방법을 통해 도출된 결과 및 논의를 종합하여 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 글로벌 스포츠이벤트에 참여하여 좋은 성적을 거두었을 경우 외국인들이 인지하는 한국인이미지, 제품이미지, 구매의도 및 재방문 의도는 이벤트 개최 전에 비해 개최 후가 더 높다. 둘째, 글로벌 스포츠 이벤트에 참여하여 좋은 성적을 거두었을 경우 피겨스케이팅에 대한 관여도가 외국인들이 인지하는 글로벌 스포츠 이벤트 전 후의 한국인이미지, 제품이미지, 구매의도 및 재방문의도에 긍정적 영향을 미친다.

Keywords

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