Variables Affecting College Adaptation among International College Students in Korea

국내 외국인 유학생의 개인적 배경, 자아존중감, 문화적응 스트레스가 대학적응에 미치는 영향

  • Received : 2011.03.15
  • Accepted : 2011.06.20
  • Published : 2011.06.30

Abstract

The main purpose of this study was to examine the effect of demographic variables (gender, SES, period of residence in Korea, place of residence, type of program, Korean ability), self-esteem, and acculturative stress on the college adaptation of international college students in Korea. 346 (196 male, 150 female) students from three universities in Jeollanam province completed the Self-Esteem, Acculturative Stress Scale for International Students and The Student Adaptation to College Questionnaire (SACQ). While gender had no influence on the college adaptation of international college students, SES, period of residence in Korea, place of residence, type of program and Korean ability had significant influences. Also it was found that acculturative stress, type of program, self-esteem and place of residence had significant influence on academic adaptation whereas self-esteem, acculturative stress, type of program, and Korean ability had significant influences on social adaptation. Related to emotional adaptation, acculturative stress, place of residence, and self-esteem were significant variables. Finally, acculturative stress, type of program, self-esteem and place of residence were significant variables of institutional attachment.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 목포대학교

References

  1. 공영태(2005). 이공계 외국인 유학생을 위한 한국과 일본의 예비교육에 관한 관찰. 일본학보, 62, 267-282.
  2. 김귀성․황지인(2009). 재한 중국 유학생들의 문화적응 스트레스와 대학생활 적응간의 관계 연구. 학생생활연구, 29, 1-25.
  3. 김규원(1995). 국제화시태와 한국인의 대외양식. 성곡논총, 26, 985-1021.
  4. 김재우(2005). 재한 중국인 유학생이 느끼는 차별과 대처방식이 문화적응유형에 미치는 영향. 충북 대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 나임순(2006). 외국인 유학생의 문화적응 스트레스와 생활 스트레스에 미치는 영향. 한국비영리연구, 5(2), 159-197.
  6. 노유성(2004). 외국인 노동자의 문화적응 스트레스에 관한 연구. 이화여자대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  7. 노종희․이일용․유길한(2003). 외국인 유학생 유치 확대를 위한 국가별, 지역별 대학마케팅 전략. 교육인적자원부 연구논문.
  8. 박선영(2003). 자기효능감과 자아존중감이 대학생활적응에 미치는 영향. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 박은민(2001). 대학생활적응과 부모-자녀간 의사소통 유형 및 자아존중감의 관계. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 백지숙․도현심․박성연(1998). 한국청소년후기개체화척도 개발 연구. 대한가정학회지, 36(10), 89-102.
  11. 서선자(2009). 재한 일본인 유학생의 특성에 따른 문화적응 유형과 대학생활적응과의 관계. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문.
  12. 손로(2009). 재한 중국인 유학생 한국문화 적응 실태 조사 연구. 경의대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 윤성원(2001). 주한 외국 유학생의 한국에 대한 이미지 조사 연구. 서강대학교 언론대학원 석사학위논문.
  14. 이승종(1995). 문화이입과정․스트레스와 유학생의 신념 체계 및 사회적 지지와의 관계. 연세대학교 석사학위논문.
  15. 이익수(2009). 중국인 유학생의 문화적응이 학습동기 및 성취에 미치는 영향. 경상논총, 2(1), 1-13.
  16. 이인선(2004). 문화적응 스트레스가 외국인 노동자의 정신건강에 미치는 영향: 사회적 관계의 조절 효과를 중심으로. 연세대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  17. 이재모(2008). 국내 외국인 유학생의 적응실태 연구. 이화여자대학교 사회복지대학원 석사학위논문.
  18. 이정희(2008). 재한 중국유학생의 사회적 문제해결능력과 대학생활 적응과의 관계. 성균관대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 이정희․정경연․유희정(2007). 세대간 가족관계와 자아분화 및 자아존중감이 대학생활 적응에 미치는 영향. 청소년학연구, 14(5), 407-429.
  20. 이해연(2007). 중국유학생들의 학업자존감에 관 한 연구-서울대학교를 중심으로-. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 임수진․한규석(2009). 중국인 유학생이 겪는 심리적 부적응에 미치는 사회-심리적 요인분석. 한국심리학회지: 학교, 6(3), 413-427.
  22. 장연(2005). 재한 중국 유학생의 한국어 숙달 수준 및 문화 적응 스트레스 분석. 목포대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 장혁심(2005). 서울지역 중국인 유학생의 사회적지와 문화 적응 스트레스에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  24. 최송미(1999). 한․중 대학생의 대학생활적응과 정신 건강에 대한 비교연구. 연세대학교 일반대학원 석사학위논문.
  25. 한국교육개발원(2009). 2009년도 국내 외국인 유학생 통계.
  26. 한유경(2008). 재한 유학생의 대학생활 적응에 영향을 미치는 요인에 관한 연구-재한 몽골 유학생을 중심으로. 숭실대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 허춘영(1998). 재한 중국유학생의 문화적응과 정신건강실태: 한족, 조선족 유학생간의 비교연구. 한양대학교 대학원 박사학위논문.
  28. 황지인(2008). 재한 중국 유학생의 문화적응 스트레스와 대학생활 적응간의 관계. 원광대학교대학원 석사학위논문.
  29. 황혜연(2007). 재한 중국유학생의 대인관계문제와 대학생활 적응 간의 관계. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  30. Bachman, J. G., & O'Malley, P. M. (1983). Self-esteem in young men: Change and establity between 13 and 23. Developmental Psychology, 19, 257-268.
  31. Baker, R. W., & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
  32. Berry, J. W., Kim, U., Minde, T., & Mok, D. (1987) Comparative studies of acculturative stress. International Migration Review, 21(3), 491-511. https://doi.org/10.2307/2546607
  33. Fong, S. & Hull, P. (1969). Sex role strain and personality adjustment of Chinese-born students in America. Journal of Abnormal Psychology, 74, 563-568.
  34. Kagan, H., & Cohen, J. (1990). Cultural adjustment of international students. Psychological Science, 1(2), 133-137. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1990.tb00082.x
  35. Lysgaard, S. (1965). Adjustment in a foreign society: Norwegian Fulbright grantees visiting the United States. International Social Science Bulletin, 7, 45-51.
  36. Mallinckrodt, B. & Leong, F. T. L (1992). International graduate student, stress and social support. Journal of College Student Development, 33, 71-78.
  37. Mussen, P. H., Conger, J. J., & Kagan, J. (1980). Child development and personality. N.Y.: Harper & Row.
  38. Oberg, K. (1960). Cultural shock: adjustment to new cultural environment. Practical Anthropology, 7, 177-182.
  39. Prieto, S. (1997). International student populations and needs assessment. In S. Sabb, S. Harris, & J. Talley (Eds.), Multicultural needs assessment for college and university student populations (pp.203-223). Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher.
  40. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  41. Williams, C. L., & Berry, J. W. (1991). Primary prevention of acculturative stress among refugees. Application of psychological theory and practice. American Psychologist, 46, 632-641.
  42. Wang, Y. (2004). Pursing cross-cultural graduate education: a multifaced investigation. International Education, 33(1), 52-72.
  43. Zou Zhendong. (2009). 부산지역 중국유학생의 대학생활 적응에 관한 연구. 부경대학교 대학원 석사학위논문.