DOI QR코드

DOI QR Code

Discussions on the Theoretical Background for Librarianship as a Profession

전문직으로서의 사서직 논의를 위한 이론적 접근

  • Published : 2008.03.30

Abstract

Based on that the purpose of professionalization in librarianship is to achieve social recognition of its specialty, we discuss about theoretical background for the professionalization in librarianship in Korea. Some characteristics from the previous discussions are identified, such as functionalism, altruism in service, and individualism. Also, we identify organization-centered characteristic as an inherent one in librarianship. Based on the characteristics identified, we discuss about some supportive concepts, such as advanced or complex knowledge, service, organization-centered characteristic, and market, and their interrelationships. We hope such concepts would encourage further discussions on this topic for the professionalization.

한국 사서직의 전문직화의 목적을 사서직에 대한 사회적 인식의 확보로 파악하고, 이를 위한 논의에 필요한 이론적 배경과 그 개념들을 살펴보았다. 우선 전문직으로서의 사서직 논의의 특성을 기능주의, 봉사정신 및 이타성 강조, 및 개인성으로 파악하였고, 사서직 직무의 조직중심 특성을 살펴보았다. 이를 배경으로 사서직화 논의를 위한 개념으로 전문적 지식, 서비스, 조직중심, 그리고 시장개념과 그들의 상호연관성을 논의하였다. 이러한 이론적 배경의 제시가 전문직으로서의 사서직에 대한 발전적 논의를 촉진하는 역할을 하기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 구본영. 2003. '문헌정보학입문'. 서울: 한국도서관협회
  2. 구혜란. 2003. 전문직 자율성의 사회경제적 토대: 이론적 접근. '한국사회학', 37(2): 231-248
  3. 김용근. 2002. 한국 사서직의 전문성에 관한 연구. '한국도서관, 정보학회지', 33(4): 283-306
  4. 김용근. 2005. 한국 사서직에 대하여. '한국도서관, 정보학회지', 36(1): 1-20
  5. 김혜경, 남태우. 2004. 한국 사서직의 윤리규정 방향 제안. '정보관리학회지', 21(4): 329- 352
  6. 남태우. 1996. 사서직의 전문성과 국가고시제도의 도입에 관한 연구. '제3회 한국정보관리학회 논문대회 논문집' 115-118, '제3회 한국정보관리학회 논문대회', 1996년 8월 16-17일. [서울: 중앙대학교]
  7. 박인웅. 1997. 한국 사서직의 전문직화 연구. '도서관학논집', 25: 207-223
  8. 박종연. 1993. 한국 의사의 전문직업성 추이: 의사에 대한 사회적 인식 및 태도 변화를 중심으로. ' 한국사회학 ', 27: 219-244
  9. 신민식, 권중생. 2006. '경영의 이해'. 파주, 경기도: 법문사
  10. 안인자. 2005. 사서직 업무변화에 관한 연구. '한국비블리아학회지', 16(1): 233-246
  11. 엄영애. 2007. 미국과 영국 정보전문직 교육현황의 비교 연구. '한국도서관, 정보학회지', 38(4). 277-298
  12. 엄영애. 2004. 사서직의 전문직 요건과 수행업무에 대한 연구. '한국문헌정보학회지', 38(3): 159-175
  13. 엄영애. 1998a. 미국, 영국, 한국 사서직 교육의 비교. '도서관학논집', 27: 1-25
  14. 엄영애. 1998b. 도서관계의 경향과 사서직 교육의 변화. '도서관학논집', 29: 141-169
  15. 연세대학교 문헌정보학과. 2006 문헌정보학이란. 로부터 2008.2.5일 검색
  16. 윤소정. 1998. 사립대학교도서관 사서직 직원의 계속교육 실효성에 관한 연구: 인터넷과 전산 OA 교육을 중심으로. '한국비블리아', 8: 157-178
  17. 윤영대. 2003. 의학사서직의 교육에 대한 연구. '한국도서관정보학회지', 34(1): 131-146
  18. 윤희윤. 2007a. 도서관 경영패러다임과 기법의 변화. '한국도서관, 정보학회지', 38(3): 5-23
  19. 윤희윤. 2007b. 공공도서관 경영형태 변용성 연구. '한국문헌정보학회지', 41(4): 5-28
  20. 윤희윤. 2005a. 영미 및 한국의 사서직제 분석과 시사점. '한국도서관, 정보학회지', 36(2): 121-140
  21. 윤희윤. 2005b. 한국 사서직제 개선방안에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 39(3): 45-47
  22. 이기은, 박경규. 2002. 전문직종사자의 조직 및 전문직업에 대한 이중몰입 결정요인에 관한 연구: 평행모형을 이용하여. '경영학연구', 31(2): 551-574
  23. 이명희. 디지털도서관에서의 사서의 역할에 관한 연구. '사회과학연구', 12: 270-290
  24. 이병목. 2004. 참사서가 되려면. '도서관문화', 45(9): 46-67
  25. 이용훈. 2002. 사서의 전문성 강화 방안. '도서관', 57(1): 17-39
  26. 이은철, 김갑선. 2002. 사서직의 직업이미지에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 36(3): 25-47
  27. 이제환. 2003. 전문직 이론을 통해 본 사서직의 전문성. '한국문헌정보학회지', 37(2): 57-87
  28. 임동빈. 2001. 사서직의 전문성 제고를 위한 계속교육 발전 방안에 관한 연구. '한국문헌정보학회지', 35(4): 51-77
  29. 전명숙. 1996. 사서직의 전문성과 성장에 관한 연구. '정보관리학회지', 13(2): 165-187
  30. 전병재, 안계춘, 박종연. 1995. '한국사회의 전문직업성 연구'. 서울: 사회비평사
  31. 정동열, 조찬식. 2007. '문헌정보학 총론'. 서울: 한국도서관협회
  32. 정연경. 1995. 정리부서 사서직의 임용조건: 1970년부터 1995년까지 미국을 중심으로. '제2회 한국정보관리학회 논문대회 논문집'143-146, '제2회 한국정보관리학회 논문대회', 1995년 8월 10-11일. [서울: 이화여자대학교]
  33. 조찬식. 1996a. 사서직 공무원 인사체계의 문제점. '제3회 한국정보관리학회 논문대회 논문집'107-110, '제3회 한국정보관리학회 논문대회', 1996년 8월 16-17일. [서울: 중앙대학교]
  34. 조찬식. 1996b. 우리나라 사서직의 역사적 발전: 1961년에서 1979년까지. '한국문헌정보학회지', 30(3): 67-84
  35. 최상희. 2007. 사서직 구인광고에서 나타난 교육사서 직무와 역량분석 연구. '한국문헌정보학회지', 41(3): 201-215
  36. 한국도서관협회. 2005. 가입안내.로부터 2008.2.6 검색
  37. 한국문헌정보학회 최신 문헌정보학의 이해 편찬위원회. 2006. '최신 문헌정보학의 이해'. 서울: 한국도서관협회
  38. 황옥경. 2006. 대학도서관 사서직 계속교육 프로그램 연구. '한국도서관, 정보학회지', 37(2): 173-190
  39. Calhoun, Craig, Ed. 2002. Dictionary of the Social Sciences. New York, NY: Oxford University Press
  40. Carter, Chris. 2007. Professions, organized. In George Ritzer Ed. The Blackwell Encyclopedia of Socialogy. Vol. 7(N-P). Malden, MA: Blackwell Publishing
  41. Dessler, Gary. and Frederick A. Starke. 2004. Management: Principles and Practices for Tomorrow's Leader. 2nd Canadian Edition. Toronto, ON: Pearson Education Canada Inc
  42. Elias, N. 1964. professions. In Julius Gould & William L Kolb Ed. A Dictionary of the Social Sciences”. New York, NY: The Free Press
  43. Kasper, Hans; Piet van Helsdingen; Mark Gabbott. 2006. Services Marketing Management: A Strategic Perspective. $2^{nd}$ Ed. West Sussex, UK: John Wiley & Sons Ltd
  44. Kerin, et. al. 2006. Marketing. $8^{th}$ Ed. New York, NY: McGraw-Hill/Irwin
  45. Macdonald, Keith M. 1995. The Sociology of the Professions. London, UK: Sage Publications Ltd
  46. Roos, Patricia A. 1992. Professions. In Edgar F. Borgatta & Marie L. Borgatta Ed. Encyclopedia of Sociology. New York, NY: Macmillan Publishing Company
  47. White, Kevin. 2006. profession. In Bryan S. Turner ed. The Cambridge Dictionary of Socialogy. Cambridge, UK: Cambridge University Press

Cited by

  1. Towards an Understanding of User Satisfaction and Continuance Intention in Human-Mediated Services: An Investigation of Academic Libraries vol.42, pp.3, 2011, https://doi.org/10.1633/JIM.2011.42.3.187
  2. A Study on Organizational Commitment and Goal Perception of University Librarians: A Qualitative Approach vol.31, pp.1, 2014, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.251
  3. An Ethnographic Study of Factors Contributing to the Occupational Socialization of Librarians vol.43, pp.4, 2009, https://doi.org/10.4275/KSLIS.2009.43.4.381
  4. Characteristics of the Library Services Market vol.32, pp.3, 2015, https://doi.org/10.3743/KOSIM.2015.32.3.183