Differences in Tour Characteristics and Ecotourism Preferences by Cross-cultural Traits : A Comparison of Korean, English, Japanese, and Chinese Speaking Tourists visited Jeju Island

문화적 특성에 따른 여행특성과 생태관광선호 차이 : 제주를 방문한 한국, 영어권, 일어권, 중어권 관광객간 비교

  • Received : 2008.04.28
  • Accepted : 2008.05.23
  • Published : 2008.06.29

Abstract

This study was done to compare socio-economic characteristics and travel pattern, preferences for ecotourism facilities and programs of domestic and international tourists who visited to Jeju Island. On-site survey was carried out during July, 2006 and a total of five hundred and fifty five (555) individuals' data were analyzed. Survey results showed that there were significant differences between socioeconomic characteristics and travel patterns as well as preferences of both parties. Even among international tourists from countries with different languages showed different characteristics. These different characteristics among tourist groups imply that tour route design and program development should be accordingly considered to provide satisfactory experiences.

본 연구는 제주도를 방문하는 우리나라 관광객과 외래관광객의 사회경제적 특성과 여행특성 그리고 생태관광 시설과 프로그램에 대한 선호도 등을 비교조사함으로써 문화적 배경에 따른 차별적 관광특성을 밝혀내고 이를 통해 제주시험림 및 제주 전체 지역에서의 효과적인 생태관광 개발을 위한 기초자료를 제공하고자 수행되었다. 2006년 7월에 제주도를 방문한 국내외 관광객을 대상으로 설문조사를 실시하여 총 555부의 유효설문자료를 확보하였다. 분석결과, 제주도를 방문한 우리나라 관광객과 외래관광객 간에는 서로 다른 사회경제적 특성과 여행특성을 보일 뿐만 아니라 생태관광 프로그램과 시설에 대한 선호에서도 차이를 나타냈다. 이때 외래관광객 내에서도 언어권별로 서로 다른 특성을 보였다. 우리나라 관광객과 외래관광객간의 서로 다른 차별적 특성과 언어권별 서로 다른 관광객의 이러한 특성은 이들을 위해 계획하는 관광 코스의 설정에 반영되어야 하며 이를 통해 생태관광을 포함한 만족스러운 제주관광 경험을 제공할 수 있을 것이다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 제주시험림의 지속가능한 산림경영 이행체계 수립

Supported by : 국립산림과학원

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