Designing Payments for Environmental Services on Genetic Reserve Forest in Korea

생물다양성서비스 지불제 도입방향: 산림유전자원보호림을 대상으로

  • Received : 2008.04.25
  • Accepted : 2008.06.19
  • Published : 2008.06.29

Abstract

Payments for Environmental (or Ecosystem) Services (PES) are emerging as new conservation policy tools. The basic concept underlying PES is that users pay to providers of environmental services for ensuring the continual provision of services based on the voluntary contracts. The purpose of this paper is to introduce the concepts and types of PES and to design a pilot PES scheme for biodiversity/ecosystem conservation on Genetic Reserve Forest in Korea. Genetic Reserve Forest is one of the protected areas designated in Korea to maintain forest biodiversity. PES is designed for the pine forests only in Genetic Reserve Forest, which corresponds to 943 ha. Service providers are to manage their forests based on the contracts in ways that maintain and enhance forest biodiversity and receive the payments in return. The payments are calculated as the sum of management, monitoring, and opportunity costs, resulting 1,140,378 won/year/ha (it corresponds to approximately $1,227 based on the 2007 average exchange rate 1$ = 929.2 won). Because PES are relatively new policies, however, more work needs to be done. Future work includes researches on the correlation between forest biodiversity and management practices and the economic evaluation of forest biodiversity. In addition, enhancing awareness on PES and education of stakeholders are warranted to further develop the scheme.

본 연구의 목적은 최근 새로운 환경보전 정책수단으로 부상하고 있는 환경서비스 지불제의 개념과 유형을 소개하고, 산림유전자원보호림을 대상으로 국내 적용 가능한 생물다양성서비스 지불제를 설계하는 동시에 제도의 정착과 효율적 운영을 위한 정책방안 및 향후과제를 도출하는 데 있다. 환경서비스 지불제는 자발적 계약을 기반으로 서비스 이용자가 공급자에게 사용의 대가를 지불하는 것을 골자로 하고 있으며 효율적인 보호지역 관리로의 유도라는 목적을 가지고 있다. 지불제는 2006년 현재 지정되어 있는 산림유전자원보호림 중 지정수종이 소나무인 경우(943ha)를 대상으로 설계하였다. 계약에 참여한 산주는 계약서에 명시된 대로 건강한 산림생태계 유지를 위한 관리사업을 이행하여야 하며 관리에 소요된 비용을 지급받는다. 지불액은 보상에 기반하여 보호림 관리의 실질비용(관리 및 모니터링 비용)과 행위제한으로 인한 기회비용에 근거하여 산정하였으며, 총지불액은 1,140,378원/년/ha으로 산출되었다. 한편 장기적인 제도의 정착을 위해서는 산림생물다양성과 관리사업간의 상관관계, 산림생물다양성 서비스의 경제적 가치 등에 대한 기초연구가 뒷받침 되어야 하며, 이해당사자를 중심으로 한 인식제고 등이 지속적으로 추진되어야 할 것으로 보인다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 산림청

References

  1. 국립산림과학원, 지속가능한 산림자원관리 표준메뉴얼 , 2005
  2. 국립산림과학원, 백두대간 보호지역내 벌기령이상 산림의 표준입목가액 산정 기준 , 2006
  3. 산림청, 산림의 공익적 가치와 환원방안에 관한 연구 , 한국농촌경제연구원, 2006
  4. 산림청, 수원함양보안림 지불제 도입 연구 , 한국농촌경제연구원, 2007a
  5. 산림청, 산림유전자원보호림 지불제 도입연구 , 한국환경정책.평가연구원, 2007b
  6. 산림청, 숲가꾸기 설계.감리 및 사업시행 지침 , 2007c
  7. 이태동, 철원지역 생물다양성 보전을 위한 관리계약제도의 타당성 분석 , 서울대학교 환경대학원 석사학위논문, 2003
  8. 임종환, 산림유전자원보호림 관리를 위한 산림작업 , 미게재 원고, 2007
  9. 환경부, 생물다양성 관리계약 시행체계에 대한 연구 , 한국농촌경제연구원, 2001
  10. 환경부, '07년도 생물다양성관리계약사업 시행지침 , 2007
  11. Forestry Commission England, English Woodland Grant Scheme, 2006
  12. Land-Mills, N. and I.K. Porras, Silver Bullet or Fools' Gold?, International Institute for Environment and Development (IIED) Report, London, 2002
  13. Mayer, A.L. and M.T. Paivi, 'Biodiversity Conservation Incentive Program for Privately Owned Forests', Environmental Science & Policy, Vol. 9, 2006, pp. 617-620
  14. OECD, Saving Biological Diversity: Economic Incentives, 1996
  15. OECD. Handbook of Incentive Measures for Biodiversity: Design and Implementation, 1999
  16. OECD. Harnessing Markets for Biodiversity: Towards Conservation and Sustainable Use, 2003
  17. OECD. Handbook of Market Creation for Biodiversity: Issues in Implementation, 2004
  18. Pagiola, S., J. Bishop, and N. Land-Mills, Selling Forest Environmental Services, London:Earthscan, 2002
  19. Ravnborg, H.M, M.G. Damsgaard, and K. Raben, Payments for Ecosystem Services, Danish Institutue for International Studies(DIIS) Report, Copenhagen, 2007
  20. Wunder, S., Payments for Environmental Services: Some Nuts and Bolts, Center for International Forestry Research (CIFOR) Occasional Paper No. 42, 2005