A terms learning strategy for improving learned capabilities of the subject, industry introduction

공업 입문 교과의 학습력 제고를 위한 용어 학습 전략

  • Received : 2006.10.30
  • Accepted : 2006.12.20
  • Published : 2006.09.30

Abstract

The purpose of this study was to establish and apply 'term learning strategy' for learners whose basic skill, interest, and motivation for learning is lower, and to increase the learned capabilities of subjects' 'industry introduction', required for industrial technical high school students. Another purpose was to identify when the learning strategy established was applied, its affect on how well learners understood terms in a particular unit of material, and, after instruction presented in accordance with 'term learning strategy,' evaluate the ease with which subjects understood the teacher's explanation of the unit of subject, how well they understand the main concepts of the unit of subject, and to what extent the presentation interested and motivated the subjects. The researcher established 'term learning strategy' based on the principles of Garg's "Nine Steps for Events of Instruction." The study included 35 first grade participants purposely selected from 33 classes at 1155 students in K industrial technical highschool. Data was collected via tests and surveys. Results indicated that 'term learning strategy' facilitated thorough understanding of terms and concepts related to the unit of subject, as well as a better understanding of the teacher's explanation and increased interest and motivation in learning. In addition, the "term learning strategy" increased interaction among learners in the instruction setting. Finally, implications of this study and implementation recommendations for this instructional strategy were presented.

이 연구는 목적은 학업 기초 능력, 학습 흥미와 동기가 저조한 공업 고등학교 학습자들에게 공업 고등학교의 필수 교과인 공업 입문 교과의 학습력 제고를 위한 용어 학습 전략을 수립하였고 적용하여 이 학습 전략이 용어 숙지 정도, 용어 숙지로 인한 단원의 주요 개념 이해 정도, 용어 학습 종료 후 교사 설명의 이해 정도, 용어 학습의 흥미도, 학습 동기 정도, 상호작용 정도에 어떻게 영향을 미치는지 파악하는 것이다. 가네의 수업 사태 9단계에 관한 문헌 연구에 기초하여 용어 학습 전략을 수립하였다. 연구 대상으로 K 공업고등학교 33학급 중 1학년 1개 반 35명을 무선으로 선정하였다. 자료는 시험과 설문 조사를 통하여 수집 및 분석하였다. 결론적으로 학습자들은 용어 학습 전략을 통하여 용어를 용이하게 숙지하였고, 단원의 개념, 교사 설명의 이해 정도, 학습 흥미도, 학습 동기 정도, 싱호작용 정도가 높아진 것으로 인식하고 있음을 확인하였다. 마지막으로 연구의 시사점과 제언을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2001). 고등학교 교육과정 해설 -공업에 관한 교과 (상)-, 교육부 고시 1997-15호, pp.
  2. 교육인적자원부(2001). 고등학교 교육과정 해설 -공업에 관한 교과 (하)-, 교육부 고시 1997-15호
  3. 교육인적자원부(2003). 2005 수능 직업탐구영역의 교과별 성취기준과 평가기준 개발 연구 -공업 입문-, 연구보고서
  4. 교육인적자원부(2003). 공업 입문, 서울: 서울 산업 대학교 산업교육 연구소
  5. 교육인적자원부(2004). 제7차 교육과정에 따른 성취기준과 평가기준 -공업 입문-, 연구보고서
  6. 김기수, 김선태, 김용재, 문대영, 이병욱, 이근오, 이용순, 전현중(2005). 공업 입문, 서울: 대한교과서(주)
  7. 양성모(1997). 동아 새국어 사전. 서울: 동아출판사
  8. 이창걸(2005). 교육학. 서울: 도서출판 박문각
  9. 이학춘, 이현목, 권진수, 권문홍, 김종률(1990). 기본교육학. 서울: 대명출판사
  10. Gagne, R. M. (1965a) The analysis of instructional objectives for the design of instruction. In R. Glaser (Ed.), Teaching machins and programmed learning, II: Data and directions. Washington, DC: National Education Association
  11. Gagne, R. M. (1985). The conditions of learning (4th ed). New York: Holt, Rinehart and Wilnston