한국디지털정책학회:학술대회논문집
The Society of Digital Policy and Management (DPM)
- Semi Annual
Domain
- Politics/Science of Public Administration > Sectional/Typical Administration/Policy
2005.11a
-
정보시스템 감리 시 시간적인 제한과 제한적인 검토로 인하여 문제점 도출에 한계가 있다. 이로 인하여 정보화계획 수립, 분석, 설계, 구현단계 산출물과 시스템에 대한 지적사항이 단편적으로 된다. 본 연구에서는, 정보시스템 감리 보고서에서 지적되었던 프로젝트관리에 대한 검토사항 및 지적사항을 유형별로 분석 하여, 체크리스트를 개선하였고, 이를 적용하여 프로젝트 관리를 효과적으로 하도록 제안하였다. 개선된 체크리스트를 이용하여 정보화 사업관리자가 관리의 포인트로 활용할 수 있고, 감리 시 생산성을 높이며 정보시스템 감리의 품질이 향상 될 것이다. 본 연구에서 제안한 개선된 체크리스트는 향후 자료를 보완하고 유형별 사례를 보완하면 프로젝트 관리 성과 측정 툴로서도 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
-
The purpose of this study is to classify customer by e-mailing responsiveness on time-series analysis and testify the effectiveness of grouping by ROI analysis. Response recency, response frequency and Activity(RFA) of e-mailing systems were adapted for Customer segmentations. ROI analysis were consisted of open, click-through, duration time, personalization, conversion rate and email loyalty index of email systems. Major findings are as follows: RFA analysis is used for customer segmentations that is fundamental process of e-CRM applications. Customer segmentations were loyal customer, odds customer, dormant customer, secession customer and observation customer by RFA grouping. Loyal customer group has high point in all ROI index compared to other groups. These results indicated that customer responsiveness of e-mailing systems were appropriate methods to grouping the customer with demographic variables. Therefore, effective e-mailing marketing strategy of e-Biz have suitable active DB and Behavior targeting is best approach to enforcing the target e-mailing marketing.
-
This research is about continuous improvement in productivity for the central and local government administration. It is a comprehensive execution manual that summarizes from preparation to completion of this task. If you follow the process described in this research, you will achieve the following. 1. You will motivate the innovators. 2. You will spare yourself of many trial and errors and risks thus increasing the effectiveness. 3. You will eliminate the obstacles to innovation. 4. You will continue to innovate and will be able to assess the results through visible index.
-
지방분권과 행정혁신이 지금 이 시대에 주어진 국정과제라고 한다면 지방차지단체도 이를 거부하거나 배타적으로 대응할 수 없다. 따라서 지금부터라도 지방자치단체는 행정혁신의 과업을 착실히 준비해 가는 것이 필요하다. 이제 지방자치단체는 각 자치단체별로 여건과 특성을 반영할 수 있는 지방자치단체의 고유 혁신모델과 전략을 개발하여 단계별 혁신활동을 추진해야 한다. 이 연구는 지방행정혁신의 의미와 필요성 그리고 지방행정혁신의 수준진단의 필요성과 그 역할을 살펴보고 C도의 도정 행정혁신을 사례로 진단하여 그 결과를 분석하고 C도의 행정혁신의 개선방안을 제시하는데 있다.
-
The e-business strategies ultimately pursue creating the maximal value for customers through the competitive advantages and business opportunities newly created on the basis of information technologies. For the realization of e-business strategies, the successful implementation and operation of e-business system must be the crucial activities in and out of an organization. Therefore, in physical world, there were lots of interests that what kind of key factors can lead the success of e-business system. Moreover, in the field of academia also, there have been many research results for investigating and finding out the key success factors for e-business system. However, the perceptual level of the significance of key success factors that organization members perceive can be changed over each phase of system life cycle such phases as introduction, growth, maturity, and decline. This study investigated that there might be significant differences in the perceptual level regarding importance of success factors among phases of system life cycle.
-
금융기관들은 개인들의 다양한 욕구를 충족시키기 위해서 경쟁적으로 수많은 금융상품을 개발하여 판매하기 시작하였으며, 이러한 상품들은 나름대로 독특한 특성을 지니게 되어, 개인들은 이에 대한 수많은 정보를 수집하고 분석할 필요성을 가지게 되었다. 금융상품정보의 정보원 선택 선호요인으로는 정보원 자체의 특정 이외에도 개인이 가지는 성격적 특징과 환경적 요인들을 들 수 있다. 따라서 개인의 성격유형에 따라 선호하는 정보원의 유사점과 차이점을 알아보았다. 본 연구에서는 금융상품정보를 취득하는 정보원에 대한 선호요인인 개인의 성격유형을 파악하기 위하여 MBTI(Myers Briggs Type Indicator)를 근거로 작성된 성격특성평정척도(Personality Trait Ration Scales: PTRS)를 이용하여 파악된 성격유형들이 금융상품 정보원 선택에 미치는 영향을 분석하였다. 성격유형변수를 4개의 군집으로 집단화하고 성격요인과 차이분석을 실시한 결과 감정 직관적인 성격이 강한 주관적 감정형, 외향 직관적인 성격이 강한 사교적활동형, 내향 사고적인 성격이 강한 수동적개인형, 인식 판단적인 성격이 강한 합리적이성형의 4개 군집으로 나누어졌다. 8개의 성격요인 중 감각을 제외한 7개 성격요인 모두가 p<. 05에서 4개의 성격유형군집과 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다. 사교적활동형은 여러 정보원 중 'TV'를, 합리적이성형은 '잡지', '금융상품팜플렛', '재테크서적'을, 주관적감정형은 '은행창구직원', '친구나친지'를 선호하였다. 그러나 수동적개인형은 어떠한 금융상품정보원도 선호하지 않았다. 특히, 합리적이성형은 전문금융정보를 원하는 것으로 나타났고, 주관적감정형은 인간적인 면을 더 선호하는 것으로 나타났다. 본 연구가 가지는 의의는 각 성격유형별로 선호하는 금융상품정보원의 차이를 분석함으로써 개인의 정보욕구를 보다 더 만족시킬 수 있는 하나의 요인으로 성격요인과 정보원의 차이에 관한 정보를 제공하며, 금융정보를 제공하는 주체들에게 각 정보원에 적합하도록 정보의 성격에 관한 특성요인과 고객선호정보원을 살펴볼 수 있는 정보취득방안에 대한 연구의 필요성을 제시하는데 있다.
-
The purpose of this paper is to analyze the concept and cultivating planning of leading company in digital contents industry to promote industrial competitiveness of Korea. Analysis of this study focuses on concept of leading company in digital contents industry through the delphi method. And in addition, we propose the cultivating planning through the value chain method and AHP method. Finally, this study presents the various implication and policy planning.
-
A study on the direction and an improvement plan of the youth economics education in the Digital Age본 논문은 우리나라 청소년들의 경제교육을 좀더 효과적이며 내실 있는 교육방법을 찾는 데에 그 목적을 두고 있다. 이를 위해 세계적 무한경쟁시대(無限競爭時代)에 주역이 되어야 할 우리나라 청소년들에게 어릴 때부터 체계적인 경제 지식과 마인드를 심어줌으로써 미래지향적이고 세계주도적인 인재로 성장할 수 있는 기틀을 잡아주고, 어떻게 교육하는 것이 가장 효과적이며 내실 있는 방법인가를 고찰하였다. 현재 우리나라 초 중 고에서의 경제교육에 관한 현황을 살펴보고, 실태조사를 바탕으로 경제교육의 방향과 활성화에 시사점을 두었으며, 특히 디지털 매스미디어를 중심으로 한 교육방법을 살펴보았다. 연구결과를 바탕으로 디지털 시대의 청소년 경제교육 방향을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 청년실업자의 활용이라는 측면에서 청소년경제교육을 직접 지도할 수 있는 전문가를 양성하여야 한다. 정년실업자를 청소년 경제교육에 관한 skill 교육을 통해 전문경제교육자로 양성한 후 현장에 투입하여 활용하는 방안이다. 현재 학교교육에서의 경제교육을 전문적으로 도와줄 수 있는 전문가의 부재를 청년실업자를 바탕으로 정책적, 민간기관의 지원을 바탕으로 자격증을 취득한 전문경제교육자를 현장에서 활용하는 것이다. 둘째, 청소년들의 환경에서 가장 큰 영향력을 행사하는 디지털 매스미디어를 경제교육의 도구로 활용하는 웹 활용교육(WBI)이 되어야 한다. 디지털을 이용한 경제교육의 매력은 매스미디어에 대한 청소년들의 거부감이 없다는데 있다. 그리고 웹 활용 교육(WBI)과 프로그램 개발을 통하여 인터넷과 홈페이지 그리고 다양한 경제교육과 학교 수업에 효율적으로 사용될 수 있다.식품으로서 사료의 위생적인 생산을 가져올 수 있을 것으로 생각된다. 서비스에 대한 인지된 유용성과 UI의 편의성은 사용자 선호에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 정보 품질, 서비스 연계성, 흥미 성, 시스템 품질은 사용자 선호에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그러나 정보 품질과 시스템 품질의 결과는 유의 수준에서 크게 넘어가지 않는 결과가 나와 반드시 영향을 미치지 못하는 것은 아니라고 조사되었다. 본 연구는 검색 서비스라는 특정 서비스에 대해서 사용자 선호에 영향을 미치는 요인에 대해서 알아보고자 하였다. 이는 학문적인 측면에서 기존의 통합적인 웹사이트 평가에 대한 연구의 확장을 가능케 하였고, 개인사용자 측면에서는 좀더 좋은 정보를 제공하는 검색 서비스에 대한 이해를 높일 수 있는 계기가 되었다고 할 수 있다. did not showed any characterized sign of acute or subacute liver damage or intestine lesion. So it is supposed that there is not any tocixants originated from some molds in fermented Korean domestic Meju which is prepared traditionally in winter.의 배설량은 10배 정도 증가하게 되어 진동만의 오염부하를 가중하게 된다. 진동만은 여름철 빈산소수괴 및 적조가 빈번하게 발생하고 있으므로 미더덕 양식장을 새로이 시설할 경우 오염부하가 가중될 것으로 판단되어, 앞으로 진동만의 양식장 수용능력을 파악하여 적정량의
-
지식경영은 기업의 지속적 경쟁력을 제공하는 중요한 경영기법으로 인식되고 있다. 그러나 많은 기업에서 know-how 지식이나 know-where 지식을 축적하여 놓고 관련 평가체계를 잘 정립하면 향후 사용될 것이라는 전제하에 지식관리를 하고 있는 실정이다. 이러한 관점에서 본 논문은 지식관리를 조직업무형태에 따른 체인, 허브, 웹 유형으로 구분, 관리함이 효과적일 것이라는 가설을 기존 논문을 근거로 도출하였다. 이 중에서 가장 관리하기가 어렵다고 판단된 웹 혹은 네트워크 유형의 지식관리를 체계적으로 하기 위해서는 네트워크의 구조 자체에 대한 분석이 클러스터링 계수와 네트워크를 확장하는 역할을 담당할 수 있는 구성원에 대하여 이루어져야함을 e-Business 모델을 이용하여 제시하였다. 이러한 네트워크의 선행분석은 기존의 지식관리방법론을 보다 적극적인 관점에서 계획 및 통제할 수 있는 수단을 제공할 수 있을 것으로 판단된다.
-
네트워크 연결형 가상화스토리지 기술의 대표로서 SAN(Storage Area Network)와 NAS(Network Attached Storage) 및 IP SAN이 있다. NAS와 SAN은 시스템 통합, 빠르고 편리한 설치, 중앙 관리, 편리한 백업, 고가용성, 데이터 공유의 장점을 가지고 있다. 현재까지는 SAN 제품들 간 호환성 문제나 투자비용의 문제 등으로 인하여 시장 형성이 빠르지 못하나 SAN 환경에 대한 투자가 증가하고 있다. 그리고 앞으로는 서버 종속적인 가상화스토리지 시스템의 증가세는 둔화되고 NAS 또는 SAN의 가상화스토리지의 성장세가 지속될 것이다. 본 연구에서는 최근의 인터넷 환경으로 인한 컴퓨팅 환경의 변화에 따른 가상화스토리지 시스템에 대한 요구 사항의 분석과 이를 만족하기 위한 스토리지 기술과 네트워크 연결형 가상화스토리지 기술의 NAS와 SAN을 비교하며 네트워크 연결형 가상화스토리지 시스템에 관련된 표준화에 대하여 연구하였다.
-
The purpose of this study is to generate a proper regulation improvement direction of the public IT project contract law through the current four contract methods and three methods of the awarding party of a contract method. The research method for this paper is derived from the written materials of the present public IT project contract law. Two problems have been processed in order to produce the results: the current contract methods and the awarding party of a contract method. The current contract methods consist of a competition contract, a private contract, and a supply methodology contract. The methods of the awarding party of a contract display a qualified evaluation regulation, the 2nd step competition bid, a standard cost separation tender, and a contract by a negotiation. The results exhibit that the general competition contract consists of four improvement items. The contract by a negotiation contains five improvement items. The group private contract has one improvement item. And the private contract includes one improvement item. These results implicate that the current public IT project contract law demands better improvement work for the ubiquitous Korea.
-
정보화가 발달할수록 데이터량은 증가한다. 21세기 정보화 시대가 말그대로 정보의 홍수속에 살게 될 것이다. 지금은 영상미디어 시대이다. 초고속인터넷시대는 향후 처리해야 할 정보가 단순 텍스트 데이터가 아니라 정보의 관리에 어려움을 가져왔다. 또한 인터넷이란 새로운 실시간 데이터 관리가 필요한 상황에서 고객의 어려움도 커져가고 있다. SAN(Storage Area Network)과 NAS(Network Attached Storage)는 가상화스토리지 전문기업 뿐만 아니라 이종 업체에서의 제안이다. 즉 NAS를 정의하는 방향도 다르다. 우선 서버 어플라이언스로 보는 업체로는 컴팩, IBM의 x시리즈, 마이크로테스트, 액시스 등이 있으며, IBM, 씬, EMC, 네트워크 어플리이언스, 히타치데이터시스템 등 전통적인 가상화스토리지 업체는 이를 가상화스토리지 네트워크의 한 아키텍처로 보고 있다. 이외에 맥스터, 퀸텀 등의 HDD업체들은 이를 네트워크에 연결할 수 있는 하드디스크로 보고 있다. 또한 네트워크 장비 업체인 3Com, 넷기어 등의 NAS제품을 보이는데 국내업체는 전무한 편이다. 예전에 우리가 포기한 고부가가 가치제품인 서버 스토리지 분야를 놓치면, 결코 국민소득
$2{\sim}3$ 만불 타령을 해야 아무런 소용도 없고 선진국에 기술 종속만 될 뿐이다. 그러므로 우리가 IT강국이라고 하는 데는 반성을 하여야 한다. -
This paper aimed to exam core factors of the relationship factors and analyze their effects on structural bonds and social bonds. And this paper analysis structural bonds and social bonds effects on relationship commitment. To accomplish this purpose, this study examined previous studies and summarized core factors of the relationship making. The result of this study are as follow: First, we examined that 6 factors-tech-shared, product characteristic, transaction specific asset, reputation, trust, communication-were relationship factors of buyer-seller industrial market. Second, it is shown that tech-shared, product characteristic, transaction specific asset factors have a positi-ve influence on the structural bonding. Third, it is shown that reputation, trust, communication factors have a positive influence on the social bonding. Fourth, it is shown that structural bonding, social bonding have a positive influence on the relationship commitment.
-
시공간 데이터베이스는 실세계에 존재하는 다양한 유형의 객체에 대한 공간 관리와 이력정보를 동시에 제공함으로써 사용자에게 시공간 데이터에 대한 저장 및 질의 수단을 제공한다. 질의 연산중 집계 연산은 특정한 조건을 만족하는 데이터에 대하여 계산을 수행한 결과 값을 반환하는 연산으로, 다양한 분야에서 데이터의 분석을 위해 사용된다. 그러나 기존의 집계에 대한 연구는 시간 또는 공간에만 편중되어 시간과 공간 제약을 모두 가진 실세계의 응용에 직접 적용할 수 없다. 따라서 이 논문에서는 실세계 응용들의 분석을 위한 시공간 집계함수를 제안하고, 실제 응용에서의 분석을 위한 질의 예를 보인다. 제안된 시공간 집계함수에 의해 사용자는 응용시스템에 따른 시공간 데이터 분석을 위해 간략하고 편리한 질의 할 수 있다.
-
차세대 인터넷 주소체계인 IPv6는 BcN, 디지털홈, 유비쿼터스 컴퓨팅 등 21세기 국가경쟁력을 좌우하는 핵심 인프라로 자리 잡고 있다. 본 논문에서는 차세대 인터넷 프로토콜(IPv6) 개념, 기술현황, 표준화 통향, IPv6의 적용 분야 등에 대하여 검토하기로 한다.
-
This paper is an analysis of the Category Individual Residence urban spatial structure along the National Route 20 (Koushu-Kaido), one of the major roads in Japan, and the degree of differences between locations and its changes between the points of time. The analysis was based on the GIS technique. Whilst, previous studies were based on municipal boundaries or mesh units as sources of data, GIS allowed the use of variable geographical units, Roadside zone, Inner zone, North zone, South zone, Blocks. As an example to apply the technology of GIS, 1986's sand 1991's building polygon data of the Urban Planning Bureau of Tokyo Metropolitan Government are used. The layers referred to the analyses is the building polygons with the amount of stories, building area, floor area and the material of the building. Two statistical analysis are executed; one is the test of the regional equality about the number of story of building, building area, floor area and fireproof building ratio.
-
This article introduces developing trends of an "Ubiquitous Interface" as an access method for use of various network resources, such as public wireless networks and un-licensed wireless networks in ubiquitous sensor network environments, without troublesome settings or operations by users. "Ubiquitous Interface" is include a relatively wide sense meaning not only physical interface of specified device or between processors, but anything method for access USN. These "Ubiquitous Interface" able to provide seamless services that adapt autonomously to the user's movements and changes in the state of wireless resources. Recently, strongly recommended candidates are RFID, NFC, Multi-mode mobile terminal, Wearable computer and OSGi for integrated digital home networking system as a future ubiquitous interface. These candidates are have to have flexibility and multiple physical communication channel for seamless service hand over and serve easy connection at huge USN to user. And, must have flexible software structure and multi-functional middleware. Consequently, for more enhance performance of an ubiquitous interface and developing, need more structured and integrated future plan.
-
외국의 하드웨어 제조업체들이 가상화 스토리지 기술을 발표하고 IT업계에선 가상화 스토리지 사업이 핫이슈(Hot Issue)로 떠오르고 있다. 가상화 스토리지 솔루션은 별도의 물리적인 저장공간이 필요없이 순간적인 데이터 복제가 가능한 하드웨어 디스크 및 소프트웨어를 가리킨다. 가상화 스토리지 솔루션을 이용하면 신속하게 데이터를 복제가 가능하다. 또한 데이터를 복제하기 위한 별도의 물리적인 저장공간이 필요없는 특정을 갖고 있다. 가상화 스토리지 솔루션의 핵심은 스냅샷(Snap shot) 기술이다. 이를 통해 복제에 걸리는 시간을 몇 초에서 몇 분 내 끝낼 수 있으며, 1 테라바이트를 이전의 방법으로 복제하기 위해서는 수 시간이 필요하지만 스냅샷 기술을 사용하면 불과 몇 분 안에 이를 끝낼 수 있다. 가상화 스토리지 솔루션은 저장장치 관련 비용을 절감할 수 있는 방안으로 연구되고 있다.
-
Globalization of economy brings both opportunities and threats especially for companies in developing countries such as Korea. Globalization is an opportunity because it may expand the size of market for the company where globalization brings a threat for developing global competitiveness. If the company has already built competitive advantage in its business domain, the company can easily transfer market growth to profit improvement. However, if the company has not developed competitive advantage, globalization of economy will give a serious threat for the survivor of the company. The company might lose its own domestic market share. For the less famous brand of product or company name, international expansion is a challenging strategy. The study evaluated organizational performance of companies that try international expansion by utilizing Miles and Snow's strategy typology. We clustered organizations based on their strategy typology (prospector, analyzer, defender, and reactor) in view of the level of product diversification, new product development instances, level of localization, and autonomy of foreign subsidiary. With the strategy typology, we evaluated international strategy in view of product competitiveness, marketing strategy, human resource strategy, and organizational strategy. The regression result demonstrates that the performance of the company is significantly higher when the company employs prospector strategy. We also found out that product quality and emphasis for developed countries in international expansion are the most important factors for success.
-
언제, 어디서나, 어떤 기기와도 접속을 가능하게 하는 유비쿼터스 컴퓨팅 시대가 다가오고 있다. 이러한 유비쿼터스 컴퓨팅이 가능하기 위해서는 기본적으로 사람과 사물을 유일하게 식별하고, 이를 바탕으로 하여 서비스가 제공되어야한다. RFID(Radio Frequency IDentification)는 자동 인식 및 데이터 획득 기술의 하나로 사람의 작업이나 판단을 요구하지 않으면서 객체의 ID를 자동적으로 취득하고 온라인으로 관련정보를 자동 처리하는 기술이다. 즉, 차세대 유비쿼터스 컴퓨팅의 핵심 기반의 기술이다. 현재 신성장 동력 산업의 하나로 RFID가 선정되었으며, 다양한 응용서비스 시험 사업과 관련 기술의 개발이 활발하게 진행되고 있다. 이에 본 연구에서는 RFID 활용 사례를 파악하여 기업들이 새로운 비즈니스 가치를 창출하기 위한 전략을 수립하는데 도움을 주고자 한다.
-
오늘날은 정보의 홍수라고 표현이 될 만큼 많은 양의 정보를 어디서나 얻을 수 있다. 이러한 많은 양의 정보 중 사람들은 그들이 필요한 정보를 얻기 위하여 인터넷을 사용하며 대부분의 사용자들이 포털 사이트의 검색 서비스를 통하여 그들이 원하는 정보를 검색하고 얻고 있다. 그러나 전통적인 여과 과정을 통해 검증된 인쇄 자원과는 다르게 인터넷상에 있는 자원은 대부분 여과되어 있다고 볼 수 없다. 인터넷상에서 발견되는 정보가 주로 여과되지 않은 상태라는 점을 이해하는 것도 정보를 얻는 사용자 입장에서 매우 중요하다. 그런 의미에서 웹에서는 제공되는 정보에 대한 선정, 조직화, 검색에 대한 표준화가 아직 없기 때문에, 단순히 웹 검색 엔진을 이용한 검색의 결과만을 통해서 원하는 정보를 찾는 것은 쉽 지가 않다(Spink et al, 1999). 비록 원하던 정보를 얻었다 해도 획득한 정보가 신뢰할 만한 것인지를 판단하기가 어렵다. 본 연구에서는 그러한 요구에 부응하기 위해 검색 서비스에 대한 사용자 선호 요인을 선별하고 설문 조사를 통해 검증하고자 한다. 본 연구는 크게 문헌 연구와 실증 연구로 구별되며, 실증 분석에서는 검색 서비스를 사용해 본 경험이 있는 인터넷 사용자를 대상으로 설문을 인터넷 사이트와 설문지를 배부하는 형식으로 진행하여, 통계 패키지를 이용 결과를 분석하였다. 문헌 연구에 따르면 인터넷 사이트를 사용하는데 있어서, 사용자 선호에 영향을 미치는 요인으로 정보 품질, 서비스 연계성, 인지된 유용성, 흥미성, 시스템 품질, UI의 편의성이 있으며 본 연구에서도 이러한 요인을 중심으로 연구 모형을 정하였다. 이러한 요인들에 대하여 가설을 정해 실증 분석을 한 결과, 기본적으로 검색 서비스에 대한 인지된 유용성과 UI의 편의성은 사용자 선호에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면에 정보 품질, 서비스 연계성, 흥미 성, 시스템 품질은 사용자 선호에 영향을 미치지 못하는 것으로 나타났다. 그러나 정보 품질과 시스템 품질의 결과는 유의 수준에서 크게 넘어가지 않는 결과가 나와 반드시 영향을 미치지 못하는 것은 아니라고 조사되었다. 본 연구는 검색 서비스라는 특정 서비스에 대해서 사용자 선호에 영향을 미치는 요인에 대해서 알아보고자 하였다. 이는 학문적인 측면에서 기존의 통합적인 웹사이트 평가에 대한 연구의 확장을 가능케 하였고, 개인사용자 측면에서는 좀더 좋은 정보를 제공하는 검색 서비스에 대한 이해를 높일 수 있는 계기가 되었다고 할 수 있다.
-
On the situation cooperating with business partners on the supply chain, systematic decision making process is a critical issue for them. The two major issues of purchasing strategy such as selecting vendors and managing them are important part of their overall business activities. This study mainly focus on the former issue of the vendor selection. Through the empirical study, analytical hierarchy process (AHP) method was applied to select vendors among supplier vendors based on four selection criteria such as the level of quality, product on management ability, delivery, and price. The results of study showed the main criteria of vender selection was the ability of quality management. The vender selected based on AHP and the current selection method was different, but implicitly projected the dilemma situation between quality and price which occurs in decision making process of real life.
-
The purpose of this paper is to develop the metadata on the information of research result in Science and technology and to design the domain knowledge structure using semantic web technology for further implementation. In this paper, we first analyze the existing theories and techniques related to the metadata in such fields as R&D research result, international standard, and semantic web. Then, we extract and group the relevant factors from Dublin Core, CERIF, and the research results for building the integrated metadata framework. Based on our proposed metadata, we design a domain knowledge structure which employs RDF/RDFS as knowledge representation tool. Therefore, we can implement the ontology which produce the 'intelligent' information service and improve the interoperability between the research institutions. Also, the metadata can be used as the basis for developing National R&D Performance Information, and in terms of research institutions, can be used as tools for managing the their own research results information systematically and consistently.
-
본 연구에서는 응답자들의 라이프스타일을 먼저 몇 개의 요인으로 분석 한 후, 도출된 요인들을 다시 군집분류를 하였다. 추출된 군집들에 따라 인터넷 뱅킹 신뢰성과 인지도 그리고 소득수준이 인터넷 뱅킹 이용도에 어떤 차이를 보이는지 분석하였고, 전체 군집에서 나온 결과와 어떤 차이를 보이는지 비교 분석 해보았다. 그 결과 라이프스타일에 따라 4개의 군집이 분류되었으며, 군집1을 '적극적 활동형', 군집 2를 '현실적 가족형', 군집 3을 '전통적 보수형', 군집 4를 '소극적 비활동형'으로 명명하였다. 군집들에 따라 신뢰성, 인지도, 소득수준이 인터넷 뱅킹 이용에 영향을 미치는지에 대한 연구 결과로는 전체군집에서는 소득에만 영향을 받았으나 군집을 세분화하여 세분화된 군집별로 알아본 결과 전체 군집과는 달리 '적극적 활동형'은 신뢰성, '전통적 보수형'과 '소극적 비활동형'은 소득수준, 그리고 현실적 가족형은 아무 영향을 받지 않는 것으로 보아 시장을 세분화 하였을 경우와 세분화 하지 않았을 경우의 연구 결과는 다르다는 결론을 얻어냈으며, 인터넷 뱅킹 활성화에 있어서도 라이프스타일에 따른 고객 세분화는 큰 의미가 있다.
-
A large scale automated material handling system (AMHS) is simulated using real industrial input data to analyze its performance so that one can scrutinize the critical factors that affect the AS/RS performance. The factors included in this study are line balancing efficiency, the distance between machines, and cycle time of the machines. The performance of AS/RS is measured in terms of R/M utilities that are latter used to classify the AS/RS structure into three types such as Good, Normal, and Poor. Among the three factors considered in this study, the line balance efficiency within each AS/RS is found as the most critical factor which statistically affect the AS/RS performance.
-
The purpose of this paper is to study a framework on building and continuing consumer trust in mobile travel and tourism content (M-TTC). Trust development life cycle in e-commerce is a trust-oriented building flow of online consumer. Travel information and content in mobile commerce is a initiative and immature step in the ubiquitous era. Travel and tourism industry is information intensive and network business between the bricks and clicks, the public and private, and the virtual and physical. A framework of travel and tourism content in m-commerce based on Siau and Shen (2003) and in perspective of information cities by Ferguson, et al. (2004) proposes conceptual components to build information and content for continuous consumer trust. The main results of the paper by focus group research methodology focus on building a conceptual m-trust model of mobile content in travel and tourism industry. Additionally, it shows what the important factor is and how the trustworthy improves continuously to the public, mobile vendors, and technological aspects.
-
VMI의 최종목표는 공급자가 수입을 유지하는 동안 최종사용자에게 있어서는 비용을 줄이고 서비스를 향상시켜주는 것이다. VMI는 소매상인과 공급자가 각 비즈니스의 계획, 예측, 보급과정에서 협력하는 것을 허용하며, 각 당사자에게 다른 비즈니스 데이터의 투명한 관점을 제공한다. 또한 VMI는 더욱 정확한 기획, 증가된 판매, 감소된 재고품과 빠른 주식의 회전결과를 처리한다. 본 연구에서는 현재 기업에서 많이 도입되고 있는 SCM 영역에서 주요한 이슈로 부각되고 있는 VMI 관련 기술 및 구축현황을 조사하였으며, 아울러 인터넷쇼핑몰 환경에 맞는 VMI 아키텍쳐의 개발에 대한 연구를 제시한다.
-
The purposes of this study is to investigate the factor structure of web-site characteristics and antecedents factors affected to trust, satisfaction and behavioral intention of web-site. Refined data were consisted of 4 internet shopping mall survey and estimated the perception to visiting web site. Statistical methods are adapted Frequency, Factor Analysis and CFA(Confirmatory Factor Analysis) of LISREL. 8 program. Research findings are as follows. The factors of web characteristics indicated to product information/buying procedure clarification, stability and function of system, usability of web site, security and protection of individual information, design, clarification of enterpriser information, various payment methods and customer service. In regression analysis, dependent variables were trust, satisfaction and behavioral intention. reputation of site were significantly effected variables. External variables consisted of the 4 characteristics of web-site and reputation and trust, satisfaction and behavioral intention were internal factor.
-
Knowledge has been widely recognized as a critical resource for competitive advantage of the organization. However, little has been done in the literature regarding under what conditions that organizations should develop knowledge internally or acquire knowledge from outside. Therefore, the purpose of this study is to examine the effects of some key factors such as environment and organizational climate, on the organization's decision to knowledge sourcing. Our findings suggest that organizations are more likely to acquire knowledge from outside if the environment is complex, munificent and dynamic; if they possess higher levels of goal-oriented and autonomy.
-
This paper aimed to exam core factors of the service quality and analyze their effects on trust, satisfaction. And this paper analysis trust and satisfaction effects on revisti intention. To accomplish this purpose, this study examined previous studies and summarized core factors of service quality. Form previous studies, we drawed core factor. Core factor is convenience, technologies, valuable of contents, service. These core factors will affect on customer trust, customer satisfaction and trust, satisfaction will affect on revisit intention. To be winner, companies must be consider these key factor(convenience, technologies, valuable of contents, service).
-
기능점수 방법은 소프트웨어 비용산정을 위한 규모산정에서 많이 이용되고 있다. 그러나 게임콘텐츠에서는 이를 이용하지 못하고 있다. ISO/IEC FDIS 19761(final draft)[8]에서는 게임콘텐츠에서 FP를 이용하지 말 것을 권고하고 있다. 이에 게임요소점수방식을 고안하였으나, 이 방식에서 쓰이는 게임요소의 가중치가 분명치 않은 부분이 있어 여기서 이 부분을 다루어 그 내용을 명확히 하였다. 게임요소에 대한 정의를 하여보고, 이중 그 의미가 불명확한 미션에 대하여 다소 세부적으로 다루었으며, 이들 게임요소의 가중치를 산정할 난이도에 대하여 검토한다. 난이도는 규모산정의 중요요소이므로 게임요소에 대한 명확한 난이도의 구분이 필요하다.
-
This study first tries to investigate factors that decide the quality of mobile contents with literature review from the previous studies. Second, we hope to establish and verify the research model, which shows the relationship among quality of mobile contents, the perceived usefulness, and the competent degree of expected value or not. Third, on the basis of research results, this study can suggest the advices and implications for activating mobile contents industry. Therefore, we believe that research results can provide basic guideline for measuring the quality of mobile contents. Also, mobile contents service providers who are preparing or on going can get the insight which factors should be considered to activate the quality of contents service.
-
본 연구는 국내 ASP 산업의 현황을 조사하고 이로부터 ASP 산업을 활성화시키기 위한 방안을 제시한다. 이를 위하여 ASP 산업의 제공자들을 핵심 경쟁력을 기준으로 분류하고, 이들이 제공하는 ASP 서비스를 정보화 단계별 솔루션으로 구분하였다. 사용자 집단은 기업 규모와 산업분류기준별로 분류하였다. 이들 사용자 현황 조사결과 현재 국내 ASP 산업의 가장 큰 애로점은 서비스 사용과 관련하여서는 보안문제에 대하여 가장 많은 우려가 제시되었으며, 서비스 제공과 관련하여서는 마케팅과 자금 부족이 가장 애로점으로 제시되고 있다. 이러한 점들을 고려해 볼 때, 국내 ASP 산업은 솔루션 개발이라는 차원을 넘어서 이제는 상요자들에게 빌려쓰는 IT 솔루션이라는 상품으로 다가갈 수 있는 능력 배양이 필요한 시점이라고 할 수 있다.
-
전자상거래(e-commerce)의 발달은 과거의 전통적인 상거래를 IT기술을 이용한, 새로운 시장구조를 제공하고 있다. 특히 인터넷을 통한 소프트웨어, 게임, 동영상 등 디지털 컨텐츠(digital contents)에 대한 상거래가 크게 증가하고 있어, 이러한 디지털 컨텐츠의 유통에 신뢰를 제공할 수 있는 시스템, 즉 디지털 저작권관리(digital rights management system), 또는 디지털 지적 저작권관리(digital intellectual property system)에 대한 유통 비즈니스 모델이 필요하다. XrML은 권리(rights)를 명시하는 언어로써 본 연구는 XrML을 이용하여 저작권관리에 필요한 권리구조를 구현한 시스템(prototype)을 표현했다. 벤츠와 그에 따른 서비스들을 사용할 수 있는 권리와 조건들을 명시해준다. XrML은 현재 디지털 저작권관리(Digital Rights Management: DIPR)에 가장 많이 쓰이고 있는 Rights Language이다. XrML은 ContentGuard가 개발한 DIPR 서술 언어로 전 세계 산업계 표준으로 추진하기 위하여 파트너 회사 확대, 기능 확장, 무료 / 공개 형식으로 보급을 추진중이다.
-
홈 네트워크 산업에 ASP 접목시 기대 효과는 (1) 홈 네트워크 관련 장비 및 서비스를 일괄적으로 구입하는 것이 아니라 임대 내지 빌려 쓰는 방식을 접목했을 때 고객이 쉽게 서비스를 이용함으로서 시장 규모가 기하급수적으로 늘어 날 수 있는 이점을 기대할 수 있고, (2)국내 128개 ASP 서비스 사업자와 1,959억원의 시장 규모를 보여 주고 있는 ASP 시장이건 설사, 통신사, 방송사, IT사 등 각각의 시장규모만으로도 현재 ASP 시장규모를 훨씬 넘어 설 수 있는 시장 창출 효과를 발생 시킬 수 있는 것으로 나타났다.
-
The new paradigm of education in the cyber space is not limited by time or locations. The students do not need to attend classroom physically and simultaneously. This study tries to probe the relationships among demographic variables and instructional variables with students' satisfaction with the management class in a cyber university. The results demonstrate that demographic variables are not significantly related with students' satisfaction. Rather instructional variables such as personal interactions with professors, job related contents and careful reduction of difficulties countered during the class proceeding are more significantly related with learning satisfaction. The result shows the newly emerged internet based education system requires in-depth cooperation among professors, system engineers, education instrument designers, and students.
-
A Study on the Influence of CEO Characteristics on Corporate Information Technology Investment Types정보기술의 급속한 발전은 기업환경에 많은 변화를 불러 왔으며 일반 기업들이 기업 경쟁력을 강화하기 위한 중요한 수단으로서 정보기술을 도입하는 추세이다. 대다수 기업의 최고경영자는 기업의 경쟁력 우위를 지키기 위해 도입하는 정보기술을 선택이 아닌 필수로 인식하고 있으며 기업의 경영전략과 연계시켜 다양한 정보기술을 기업에 도입해서 활용하고 있다. 본 연구에서는 기업의 최고경영자 특성이 정보기술에 대한 투자 선택 시 어떠한 영향을 미치는 지에 대해 알아보고자 하였다. 연구방법으로는 기존 연구 자료와 관련 문헌들을 고찰해보고 인터넷 검색 등을 통해서 학술지와 기존 논문들을 참고했으며 기업에 도입된 정보기술들과 최고경영자의 영향을 분석하기 위해 설문지 조사들 실시하고 조사결과를 분석해 보았다. 정보기술 투자 결정요인을 알아보기 위해 최고경영자의 성격과 정보기술 투자 유형과의 관계, 리더십과 투자유형과의 관계, IT에 대한 신념도와 정보기술투자유형과의 관계를 분석하였다. 연구의 결과 최고경영자의 성격, 리더십유형, IT에 대한신념도 중에서, 최고경영자 리더십유형이 기업의 정보기술 투자유형에 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 이 연구는 기업내의 정보기술 투자유형에 대한 결정요인을 분석하고 그 결정요인을 찾아내어 정보기술 도입 전략에 도움이 되는 자료를 제공하는데 그 의의가 있다고 할 수 있다.
-
최근 기술 중 국방, 교육, 오락 등 다양한 산업 분야의 핵심 기술로 부상하고 있는 "모델링 및 시뮬레이션 (M&S: Modeling & Simulation)"에 관한 기술 연구와 어플리케이션 개발이 활발하게 이루어지고 있다. 특히 e-Learning 산업분야와 관련하여 가상현실 또는 가상 시뮬레이션 기술로 대표되는 가상 시뮬레이터 교육 구현 기술에 관하여 집중적으로 조명되고 있다. 그러나 이를 만족시킬 수 있는 가상 시뮬레이션 기술에 공통으로 적용할 수 있는 표준 기술은 현재 매우 부족한 상태이다. 따라서 본 논문에서는 e-Learning 분야의 학습효과를 증대하기 위한 목적으로 가상 시뮬레이션 데이터 요소, 즉 이와 관련된 기재 사항들의 기재 방식에 관한 표준 기술을 정의하고, 이를 표준 요소들로 제안한다.
-
The objective of this study is to lead balanced development of tourism industry by proving the nature of customer service which is one of the service characters as well as ultimate goal of tourism industry. This paper contains a few case studies of service industry customer service and proposed desirable development plan. This study tried differentiate customer service from management side in its role. Meanwhile, management and tourism industry integration, partly in the service channel, is a task to be studied continuously in terms of customer satisfaction. Customer service should utilize for social welfare and improving the firm's competitiveness in the tourism industry.
-
The purpose of this study was to design and implementation of project learning site by using XML. The development of the Internet site for project learning was planned as per preparation, development and test/application stages. At the stage of preparation, literature and cases were reviewed to find the elements of design principles needed for development of a project learning program and those required in the actual development. At the stage of development, the elements of the design principles and those for the actual development, both explored from the stage of preparation were used to develop a draft Internet site for project learning. The elements used for the development of the Internet site for project learning were motivation, specification of learning goals, reminiscence of preceding knowledge, positive participation in teaching activities, learning-guide feedback, evaluation, reinforcement and correction. It is changing web based format. XML advent because of HTML limitations of web based internet and expand it's field. XML is able to gather data on HTML of text based format, thus it is possible to control it's inside. It is expected that many teachers apply this model to their classes and show realistic results.
-
본 연구는 eCRM 활용을 위한 운영 속성별 모델의 한 형태인 인터넷 콘텐츠를 기반으로 하여 그 특성을 파악하고, 이들 특성들에 의해 고객들이 사이트를 탐색하는 동안 경험하게 되는 플로우가 방문빈도 및 방문지속성인 고객밀착도에 어떠한 영향을 주는지 또한 고객밀착도가 eCRM의 활용에 어떠한 영향을 미칠 수 있는지에 대해서 연구하고자 하였다. 연구결과 콘텐츠 특성 요인 중 탐색의 편리성 및 디자인이 고객밀착도에 유의적인 영향을 미쳤다. 이는 인터넷 밀착도를 높이기 위해서는 인터페이스 중 탐색의 편리성과 콘텐츠의 디자인을 높게 지각할수록 고객의 방문빈도 및 지속성이 증가한다는 점을 시사하고 있다. 또한 콘텐츠 특성과 플로우 관계검증 결과 유의하게 결과가 도출되었다. 이는 콘텐츠가 가지고 있는 독특한 특성이 고객들로 하여금 흥미성, 새로움 추구 및 자발성을 이끌어 내야한다는 점을 시사한다. 플로우와 고객 밀착도와의 관계를 검증한 결과 유의적인 영향을 나타냈다. 이는 고객들이 사이트를 탐색하는 동안 플로우의 경험을 많이 할수록 밀착도인 방문빈도 및 방문 지속성이 높아진다는 점을 시사하고 있다. 마지막으로 고객밀착도와 eCRM 활용요인과의 관계를 검증한 결과 밀착도는 eCRM 활용요인인 고객유지(충성도), 신규고객확보(구전효과), 소비자 개발(고객 생애가치)에 모두 유의적인 결과를 보였다. 그러므로 eCRM을 활용하기 위해서는 인터넷 콘텐츠의 전반전인 고객밀착도를 제고할 수 있는 방안을 적극적으로 모색해야 한다.