Abstract
South Korea's mathematics curriculum emphasizes various subject competencies. This study analyzed ten current elementary mathematics textbooks, focusing on reasoning competency, which is prominently highlighted in both the 2015 and 2022 curricula. The analysis examined grade levels, areas, and sub-elements of reasoning competency, revealing differences in the composition and presentation of activities aimed at developing reasoning skills. Various efforts to structure activities related to reasoning competency were identified. Discrepancies were more pronounced across different areas than by grade level, and similar activities were often repeated within the same unit. Based on these results, implications for textbook writing and instructional design were derived.
2015 교육과정 및 2022 교육과정에서 공통적으로 강조하는 교과 역량 중 하나인 추론 역량을 중심으로 현행 초등 수학 검정 교과서 10종을 분석하였다. 학년 및 영역, 추론 역량의 하위 요소를 분석한 결과, 추론 역량을 함양하기 위한 활동의 구성과 제시 방향에 차이가 있음을 확인하였으며 추론 역량과 관련된 활동을 효과적으로 구현하기 위한 여러 노력을 확인하였다. 학년별 편차보다 영역별 편차가 더 크게 나타났으며 동일 단원 내 유사한 활동이 반복되기도 하였다. 이러한 결과를 바탕으로 교과서 집필 및 교수 학습 설계를 위한 시사점을 도출하였다.