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Analysis of counting of multicultural students in the first grade of elementary school

초등학교 1학년 다문화학생들의 수 세기 분석

  • Do, Joowon (Seoul Yongam Elementary School)
  • 도주원 (서울용암초등학교)
  • Received : 2024.09.23
  • Accepted : 2024.10.22
  • Published : 2024.10.31

Abstract

This study investigated counting of multicultural students in the first grade of elementary school and derived implications for counting instruction based on the results. To this end, one-on-one interviews were conducted with three multicultural students in the first grade of elementary school as the experimental group and three non-multicultural students as the control group. The students' counting was compared and analyzed from the perspectives of accuracy, efficiency, and fluency, and the results of the study are as follows. In counting forward, there were differences in counting ability according to the linguistic characteristics of multicultural students. In counting backward, there were differences in counting ability according to the level of mathematics achievement. There were differences in counting by 10 up to 100 in native language numerals depending on the level of mathematics academic achievement. The factors that affect counting all objects in various ways may vary depending on the number of objects. Multicultural students used simpler counting strategies when counting a limited number of objects rather than counting all objects in various ways. The results of this study will provide basic data on counting of elementary school students in the lower grades, and will contribute to the establishment of effective teaching and learning methods for the counting.

본 연구는 초등학교 1학년 다문화학생들의 수 세기를 조사하고, 이를 토대로 수 세기 지도를 위한 시사점을 도출하고자 하였다. 이를 위해 초등학교 1학년 다문화학생 3명을 실험군으로, 비다문화학생 3명을 비교군으로 하여 일대일 면담을 하였다. 학생들의 수 세기를 정확성, 효율성, 유창성의 관점에서 비교 분석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 말로 앞으로 세기에서는 다문화학생의 언어적 특성에 따라, 거꾸로 세기에서는 수학 학업성취 수준에 따라 수 세기 능력에 차이가 나타났다. 고유어 수사로 100까지 10씩 뛰어 세기에서는 수학 학업성취 수준에 따라 차이가 나타났다. 여러 가지 방법으로 구체물 모두 세기에 영향을 미치는 요인은 구체물의 개수에 따라 다를 수 있다. 다문화학생들은 구체물을 여러 가지 방법으로 모두 세기와 비교해 제한된 수만큼 세기에서 단순한 세기 전략을 사용하는 특징을 보였다. 본 연구의 결과는 초등학교 저학년 학생들의 수 세기에 대한 기초 자료를 제공하여 수 세기의 효과적인 교수·학습 지도 방안 마련에 기여할 수 있을 것이다.

Keywords

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