DOI QR코드

DOI QR Code

한·중 친환경제품과 그린워싱의 구매의도에 관한 연구

A Study on the Purchase Intention of Eco-friendly Products and Greenwashing in Korea and China

  • 변선영 (동아대학교 국제무역학과)
  • 투고 : 2024.09.09
  • 심사 : 2024.09.29
  • 발행 : 2024.09.30

초록

친환경소비는 기후변화의 대응책으로 혹은 소비자의 친환경에 대한 인식이 높아지면서 친환경소비가 증가하고 있으며, 이러한 거시적 변화와 소비자의 요구를 충족시키기 위해 기업들도 친환경 제품을 출시하기 위한 노력을 기울이고 있다(Chaudhary and Bisai, 2016). 반면에 이러한 친환경 소비가 구매로 이어지는 트렌드가 형성되면서 친환경제품이 아닌데도 불구하고 친환경적인 이미지를 내세우는 그린워싱(Greenwashing) 역시 함께 이슈가 되고 있다. 따라서 본 연구에서는 연구에서는 한국과 중국이 환경에 대한 관심이 높아졌다는 점에서 친환경제품의 구매의도에 관한 연구를 통해 한국과 중국 소비자들은 친환경제품을 어떻게 바라보는지 살펴보고자 한다. 이를 위해 친환경제품을 개인적, 제품, 기업 속성으로 나누어 이러한 친환경 제품의 속성이 구매의도에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고 더불어 그린워싱에 대한 구매의도 또한 살펴보았다. 실증분석 결과, 한국의 경우 친환경 제품을 선택하는데 있어 개인적 속성과 제품 속성이 실제 친환경 소비의 구매의도에 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 소비자를 기만하는 그린워싱의 경우에는 구매의도에 부정적인 영향을 주는 것으로 나타나, 실제 친환경제품이 아닐 경우에는 소비자가 느끼는 배신감이나 불신이 상당히 크고 이것이 실제 소비에 부정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면, 중국의 경우 친환경 제품을 선택하는데 있어 개인적 속성만 실제 친환경 소비의 구매의도에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났으며, 그린워싱 변수 역시 기대한 부호로는 나타났으나 유의하지 않았지만 이 결과 역시 매체나 교육을 통해 앞으로 변화가 될 것이라 기대해 본다.

Eco-friendly consumption is increasing as a response of climate change or as consumers' awareness of eco-friendliness increases. In order to meet these macro changes and consumer demands, companies are also making efforts to release eco-friendly products. On the other hand, as this eco-friendly consumption trend leads to purchases, greenwashing, which promotes an eco-friendly image even though it is not an eco-friendly product, is also becoming a big issue. Therefore, this study aims to examine how Korean and Chinese consumers view eco-friendly products through research on the purchase intention of eco-friendly products, given that interest in the environment has increased in Korea and China. To this end, eco-friendly products were divided into personal, product, and corporate attributes, and the influence of these attributes on purchase intentions was examined, as well as purchase intentions for greenwashing. As a result of empirical analysis, in Korea, personal and product attributes had a positive effect on the purchase intention of actual eco-friendly consumption when choosing eco-friendly products. In addition, in the case of greenwashing that deceives consumers, it was shown to have a negative effect on purchase intention, and in cases where it is not an actual eco-friendly product, the sense of betrayal or distrust felt by consumers is quite large, and this has a negative effect on actual consumption. On the other hand, China, only personal attributes were shown to have a positive effect on the purchase intention of actual eco-friendly consumption when choosing an eco-friendly product, and the greenwashing variable also showed the expected sign, but it was not significant. However, it is expected that this result will change in the future through media or education in China.

키워드

참고문헌

  1. 곡만군.임형록(2023), 그린워싱 및 그린 구매의도: 그린구전과 그린 위험 지각의 매개 역할, 아시아태평양 융합 연구교류 논문지, 제9집, 제4호, 45-56. 
  2. 김민정.이강대(2014), 친환경 포장을 통한 기업의 사회적 책임과 활동, 한국포장학회지, 제20집, 제2호, 51-57. 
  3. 김주환(2012), 신자유주의 사회적 책임화의 계보학: 기업의 사회책임경영과 윤리적 소비를 중심으로: 기업의 사회책임경영과 윤리적 소비를 중심으로, 경제와사회, 210-251. 
  4. 문선정.이수형.홍성헌(2010), 개인의 가치관이 제품 사용에 대한 결과 지각과 친환경제품 구매의도에 미치는 영향, 마케팅논집, 제18집, 제3호, 31-50. 
  5. 박지호.박현숙(2022), 기업의 그린마케팅이 소비자 구전의도에 미치는 영향, 산업진흥연구, 제7집, 제3호, 9-16. 
  6. 박진채.정순희(2019), 친환경 소비행동의 일반화 수준에 대한 기초 연구-소비자 인식을 중심으로. 소비자정책교육연구, 제15집 제1호, 81-103. 
  7. 배순영.곽윤영(2012), 녹색표시 그린워싱 모니터링 및 개선, 정책연구보고서 12-02, 1-142. 
  8. 송유진.이정.김길홍.유현정(2011), 그린워싱 정보 인식에 따른 소비자의 구매행동의도, 소비자학연구, 제22권 제1호, 315-339. 
  9. 심상훈(2011), 대기업의 비윤리적 경영에 대한 소비자의 인지정도와 구매의사의 상관관계, 경영관리연구, 4(2), 17-36. 
  10. 이경아.황은애.김성천(2010), 녹색상품 구매 선택정보적정화 연구. 정책연구보고서 10-03, 1-163. 
  11. 이기한(2021), 기후변화에 대비한 중국의 탄소배출가스 저감을 위한 에너지 정책연구, 과학기술법연구, 제27집 제1호, 45-84. 
  12. 이유경(2019), 사회적 공감이 친환경 소비행동에 미치는 영향: 중국 소비자를 중심으로, 국제경영연구, 제30집 제3호, 1-26. 
  13. 이성균.권익현.이진석(2013), 소비자의 친환경 의식은 친환경 제품의 구매로 이어지는가?, 소비자학연구, 제24집 제4호, 47-72. 
  14. 임혜원(2023), 화장품 기업의 그린 마케팅이 브랜드 이미지, 브랜드 충성도 및 소비자의 구매의도에 미치는 영향 분석, 한국지식정보기술학회 논문지, 제18집, 제3호, 763-774. 
  15. 한국소비자원(2023), 그린워싱을 피하는 똑똑한 소비, 소비자교육자료 
  16. 허은정(2011), 소비자의 윤리적 상품에 대한 태도 및 구매의도의 관련요인 분석, 소비자학연구, 제22집 제2호, 89-111. 
  17. 허은정.김우성(2012), 소비자의 윤리적 소비행동과 관련요인 분석, 소비자학연구, 제23집 제4호, 105-130. 
  18. Alamsyah, D. P. and N. A. Othman(2021, July), Consumer awareness towards eco-friendly product through green advertising: Environmentally friendly strategy, In IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 824(1), 012043. IOP Publishing. 
  19. Barbarossa, C., and P. De Pelsmacker(2016), Positive and negative antecedents of purchasing eco-friendly products: A comparison between green and non-green consumers, Journal of Business Ethics, 134, 229-247. 
  20. Chen, K. and T. Deng(2016), Research on the Green Purchase Intentions from the Perspective of Product Knowledge, Sustainability, (2016), 8(9), 943. 
  21. Chaudhary, R., and S. Bisai(2018), Factors influencing green purchase behavior of millennials in India, Management of Environmental Quality: An International Journal, 29(5), 798-812. 
  22. Cullen, J., B., Victor, and J. W. Bronson(1993), The ethical climate questionnaire: An assessment of its development and validity, Psychological reports, 73(2), 667-674.
  23. Harris, J. R., and C. D. Sutton(1995), Unravelling the ethical decision-making process: Clues from an empirical study comparing Fortune 1000 executives and MBA students, Journal of Business Ethics, 14, 805-817. 
  24. Kim, Y. S. (2006), 친환경제품구매 결정요인들에 관한 모델, Asia Marketing Journal, 8(2), 1. 
  25. Kotra(2024), 2024 북미진출전략, KOTRA & KOTRA 해외시장뉴스, KOTRA 자료 23-095, 
  26. Kotra(2024), 2024 중국진출전략, KOTRA & KOTRA 해외시장뉴스, KOTRA 자료 23-096, 
  27. Maniatis, P.(2016), Investigating factors influencing consumer decision-making while choosing green products, Journal of Cleaner Production, 132, 215-228. 
  28. Morel, M., and F. Kwakye(2012), Green marketing: consumers Attitude towards Eco-friendly products and purchase intention in the Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector. 
  29. Leonidou, C. N., C. S. Katsikeas and N. A. Morgan (2013), "Greening" the marketing mix: Do firms do it and does it pay off?, Journal of the academy of marketing science, 41, 151-170. 
  30. Sharma, K., C. Aswal, and J., Paul(2023), Factors affecting green purchase behavior: A systematic literature review, Business Strategy and the Environment, 32(4), 2078-2092. 
  31. Tian, Z., R. Wang, and W. Yang(2011), Consumer responses to corporate social responsibility (CSR) in China, Journal of business ethics, 101, 197-212. 
  32. Yadav, R. and G. S. Pathak(2017), Determinants of consumers' green purchase behavior in a developing nation: Applying and extending the theory of planned behavior, Ecological economics, 134, 114-122. 
  33. Zhang, K. M., and Z. G., Wen(2008), Review and challenges of policies of environmental protection and sustainable development in China, Journal of environmental management, 88(4), 1249-1261.