Coupang's Contents Growth Strategy: Building Lock-in Effect for Subscription Economy

쿠팡의 콘텐츠 성장 전략: 구독경제를 위한 락인효과 구축

  • Sang-Jib Kwon (College of Social Science, Department of Business Management, Hansung University)
  • 권상집 (한성대학교 사회과학부 기업경영트랙)
  • Received : 2024.05.03
  • Accepted : 2024.06.17
  • Published : 2024.06.30

Abstract

Content is now recognized as a key resource to sustain competitive advantage in the OTT market and for e-commerce companies. Coupang is pursuing a content growth strategy to maximize the lock-in effect that binds consumers to the subscription economy and its ecosystem. Given this background, this study aims to explain Coupang's content growth momentum through a case study method and examine Coupang's content strategy in detail. Based on this, this study describes Coupang's content growth strategy in detail and confirms that Coupang differentiates its content from the competition by focusing on sports and low prices to build a lock-in effect in the subscription economy. As a result, we can summarize that the purpose of Coupang's content strategy is to build a lock-in effect for the subscription economy based on content differentiation focused on sports, a bundle strategy linked to e-commerce, and a low-cost strategy. This study contributes to the field of venture creation research by carefully analyzing how Coupang grew from a venture firm to a Decacorn corporation and developed the influence of its content in a completely different industry, and systematically explains the importance of content strategy in strengthening the lock-in effect for the subscription economy. Future research should compare the impact of content strategy of venture and startups in the contents industry to broaden the scope of research in the field and suggest deeper lessons learned.

콘텐츠는 현재 OTT 시장 그리고 이커머스 기업의 경쟁우위를 유지하는 데 필요한 핵심 자원으로 인정받고 있다. 쿠팡은 구독경제 그리고 자사의 생태계에 소비자를 묶어두는 락인효과를 극대화하기 위해 콘텐츠 성장 전략을 추구하고 있다. 본 연구는 이러한 배경을 감안, 사례연구방법을 토대로 쿠팡의 콘텐츠 성장모멘텀을 설명하고 그들의 콘텐츠 전략을 상세히 살펴보고자 한다. 이를 토대로 본 연구는 쿠팡의 콘텐츠 성장 전략을 상세히 기술, 사례연구를 토대로 쿠팡이 콘텐츠의 경쟁 구도를 스포츠 영역으로 차별화하고 저가격에 초점을 기울여 구독경제를 위한 락인효과를 구축했다는 점을 확인하였다. 결과적으로 쿠팡의 콘텐츠 전략의 목적은 스포츠에 집중한 콘텐츠 차별화, 이커머스와 연계한 번들 전략, 그리고 저원가 전략을 토대로 구독경제를 위한 락인효과 구축으로 정리할 수 있다. 본 연구는 벤처기업에서 출발, 데카콘 기업으로 성장한 후 쿠팡이 전혀 다른 산업에서 콘텐츠의 영향력을 키우는 과정을 세심히 기술, 벤처창업 연구 분야에 관해 기여했으며 구독경제를 위한 락인효과 강화에 콘텐츠 전략이 얼마나 중요한지 체계적으로 설명하는 데 실무적으로 공헌하였다. 후속 연구는 미디어 콘텐츠 분야의 벤처창업 및 스타트업의 콘텐츠 전략의 영향력을 비교하여 관련 분야의 연구 영역을 더 넓게 확장, 깊이 있는 교훈을 제안해야 할 것이다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 한성대학교 교내학술연구비 지원과제임

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