DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Language Culture of the Neologisms

신어의 언어 문화적 고찰

  • Yu, KyungMin (Dept. of Korean Education, college of Education)
  • 유경민 (전주대학교 국어교육과)
  • Received : 2019.10.26
  • Accepted : 2019.11.27
  • Published : 2020.02.29

Abstract

What has been rapidly changed and developed is not only technology, but also language and culture, of which the diverse consensus has been speedily formed between generations and spread throughout all the social grades. Therefore, Neologisms need to be understood as part of the cultural history that is created at each period. We cannot keep neologisms, initially formed among the youths, from spreading all over the generations, not just for their enjoyment, convenience, and familiarity, but more for the fact that they are impossible to be replaced in use. Another reason is that a community is created according to language. The youths would like to make distance from the existing community by building an invisible wall of new language. This paper is intended to deal with neologisms, centered on visual pun. The characteristics of the Neologisms are the result of the tendency of the younger generation to avoid interference and to enjoy adding ingenuity to the existing order.That is why in all ages Neologisms are created, and although they differ in form, the principles of new word generation are old. We will also consider the historical characteristics of neologism in this paper.

빠르게 변화하는 것은 기술 발전만이 아니다. 언어도 세대별 계층별로 다양한 공감대를 형성하며 급속으로 만들어지고 확산되어 간다. 그러므로 신어는 시기마다 생성되는 문화사의 한 부분으로서 이해할 필요성이 있다. 신어는 언어공동체의 공인 속에서 재미와 편리함, 친밀감 이상의 대체 불가능성을 지니고 있어 규범 언어에서 그 사용을 자제하도록 한다 해도 그 파급 속도를 막을 수가 없다. 그것이 얼마나 오래 살아남을 것이냐는 중요한 문제가 아니다. 언어를 중심으로 작은 공동체가 만들어지고 기존 공동체를 파편화시켜 보이지 않는 벽을 세우는 것이 신어 향유자들에게는 오히려 흥미로운 언어 생활로 여겨지기 때문이다. 우리는 이 논문에서 한 글자를 두 가지 또는 그 이상으로 읽거나 거기에 담긴 다의적인 연상을 의도적으로 오독하는 시각적 유희, 즉 문자 유희를 중심으로 신어를 연구한다. 신어의 특성은 간섭 받기 싫어하고, 기존의 질서에 기발함을 더하는 것을 즐기는 젊은 세대의 성향이 만들어낸 결과물이다. 그렇기 때문에 어느 시대에나 신어는 만들어졌고, 형태는 다르지만 신어 생성의 원리는 오래된 방식이다. 우리는 이 논문에서 신어 생성의 역사적 특성에 대해서도 고찰할 것이다.

Keywords

References

  1. Y. W. Lee. The effects of SNS use and the individual differences on the social connectedness, The Journal of Convergence on Culture Technology, Vol. 5, No. 3, pp. 215-227, 2019. https://doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.3.215
  2. J. L. Lee & Y. Choi, Why people use social media?: A comparison of open and closed SNSs, Korean Journal of Journalism & Communication Studies, Vol. 59, No. 1, pp. 115-148, 2015.
  3. Leung, L., User-generated content on the Internet: an examination of gratifications, civic engagement and psychological empowerment, New Media & Society, Vol. 11, No. 8, pp. 1327-1347. 2009. https://doi.org/10.1177/1461444809341264
  4. M. J. Sin, Interpersonal relationship, body image, academic achievement according to SNS use time of college students, The Journal of Convergence on Culture Technology, Vol. 5, No. 1, pp. 257-264, 2019. https://doi.org/10.17703/JCCT.2019.5.1.257
  5. Taraglia, S., Different medalities of using Facebook: The influence of actual social relations, wellbeing, and attitude toward the medium, Studia Psychologica, Vol. 58, No. 1, pp. 3-17. 2016. https://doi.org/10.21909/sp.2016.01.703
  6. Wei, R. & Lo, V., Staying connected while on the move: cell phone use and social connectedness, New Media & Society, Vol. 8, No. 1, pp. 53-72. 2006. https://doi.org/10.1177/1461444806059870
  7. van Dijk, T.A. Discourse, Power and Access, in C.R. Caldas-Coulthard and M. Coulthard(eds) Texts and Practices: Readings in Critical Discourse Analysis, pp. 84-104. London: Routledge, 1996.
  8. Ban, H. & Noh, B. K. The Role of Evaluative Language in News Translation: Focusing on Soft and Hard News, International Journal of Advanced Culture Technology(IJACT). Vol. 6 No, 2, 2018.
  9. K. M. Yu, A study on Tensing Meaning and Real pronunciation in Dictionary information of monosyllabic Sino-Korea, words, Korean Semantics 64, pp. 85-66. 2019. https://doi.org/10.19033/sks.2019.6.64.85
  10. Schlein, S., Guerney, B., & Stover, L., The interpersonal relationship scale, Pennsylvania State University, 1971.