DOI QR코드

DOI QR Code

The Determinants of Popular Music and Its Relationship with Music Concert Performance

대중음악 흥행결정요인과 공연성과와의 관계

  • 이남미 (한양여자대학교 실용음악과) ;
  • 구요한 (한양대학교 교육공학과) ;
  • 유명현 (한양대학교 교육공학과) ;
  • 김재현 (한양대학교 교육공학과)
  • Received : 2019.04.04
  • Accepted : 2019.06.27
  • Published : 2019.07.28

Abstract

The purpose of this research is to examine and identify the factors that influence the outcome of performances in the popular music market. Therefore, this research analyzes music and concert ticket revenue charts, which serve as the most representative success quotient for singers, to delve into the elements that affect concert performance. Also, to secure reliability and validity of this research, 6 years(2012-2017) worth of data from Gaon Chart, a representative domestic music chart, and Interpark, the largest ticket purchasing site, were collected and analyzed. Research model identified how music chart ranking, genre, tv music shows, type of singer (gender and idol), and career affect concert performance rank via multiple regression analysis. The results suggest that music charts, music bands, tv music shows, and career had a significant effect on concert performance and rise in ranking; and the type of singer (gender and idol) had no significant influence. Finally, the result of this research could contribute to the understanding of the market of popular music.

본 연구의 목적은 현 대중음악시장에서 공연성과에 영향을 미치는 요인들을 탐색하고 규명하는 것이다. 따라서 본 연구에서는 공연성과에 영향을 주는 요인들을 탐색하기 위하여 가수의 대표적 성과지표인 음원차트와 공연 예매순위 차트의 분석을 통해 공연성과에 영향을 주는 요인들을 탐색하고자 하며, 연구의 신뢰도 및 타당성 확보를 위하여 국내 대표 음원차트인 가온차트와 가장 많은 예매현황을 보유하고 있는 인터파크의 6개년(2012-2017) 데이터를 수집하고 분석하였다. 공연성과에 영향을 주는 요인들을 이론적 배경에 근거하여 도출하였으며 이를 통해 음원차트 순위, 음악 장르, 방송 출연 여부, 가수 유형, 아이돌 여부, 가수 활동기간이 공연성과 순위에 미치는 영향을 살펴보기 위해 다중회귀분석을 실시하였다. 분석 결과, 음원차트, 음악 장르 중록/인디음악, 방송 출연 여부, 가수 활동기간이 공연성과 순위의 상승에 유의한 영향을 미쳤으며 가수 유형과 아이돌 여부는 유의한 영향을 미치지 않았다. 이 결과를 통해 대중문화 산업에 있어 공연성과와 관련해 영향을 주는 다양한 요인들을 규명함으로써, 현 대중음악 공연시장에 대한 이해에 기여하고 대중문화의 생산 및 소비자들에게 실천적 보탬이 되고자 한다.

Keywords

CCTHCV_2019_v19n7_54_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

CCTHCV_2019_v19n7_54_f0002.png 이미지

그림 2. 분석 대상의 분포

표 1. 분석 대상의 인구통계학적 분포

CCTHCV_2019_v19n7_54_t0001.png 이미지

표 2. 변수들 간 상관계수

CCTHCV_2019_v19n7_54_t0002.png 이미지

표 3. 분산분석표

CCTHCV_2019_v19n7_54_t0003.png 이미지

표 4. 공연성과순위에 미치는 영향

CCTHCV_2019_v19n7_54_t0004.png 이미지

References

  1. 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2016 음악 산업백서, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  2. J. D. Montoro-Pons and M. Cuadrado-Garcia, "Live and prerecorded popular music consumption," Journal of Cultural Economics, Vol.35, No.1, pp.19-48, 2011. https://doi.org/10.1007/s10824-010-9130-2
  3. M. Connolly and A. B. Krueger, "Rockonomics: The economics of popular music," Handbook of the Economics of Art and Culture, Vol.1, pp.667-719, 2006. https://doi.org/10.1016/S1574-0676(06)01020-9
  4. 유지연, "라이브 콘서트 소비 경험과 딜레마," 대중음악, 제14권, pp.133-158, 2014.
  5. S. Roy, Popular Music: The Key Concepts, Routledge, 2005.
  6. 장유정, 서병기, 한국 대중음악사 개론, 성안당, 2015.
  7. 김양석, 음악콘텐츠의 흥행요인이 K-POP 흥행성과에 미치는 영향, 호서대학교, 박사학위논문, 2015.
  8. A. Spoerri, "Authority and ranking effects in data fusion," Journal of the American Society for Information Science and Technology, Vol.59, No.3, pp.450-460, 2008. https://doi.org/10.1002/asi.20760
  9. H. Leibenstein, "Bandwagon, snob and Veblen effects in the theory of consumers' demand," The Quarterly Journal of Economics, Vol.64, No.2, pp.183-207, 1950. https://doi.org/10.2307/1882692
  10. 곽아영, 데이터 분석을 통한 온라인 음원차트의 어뷰징 영향요인 탐색, 서울시립대학교, 석사학위논문, 2017.
  11. 범상규, 심리학이 소비자에 대해 가르쳐준 것들, 바다출판사, 2013.
  12. 김양석, 이상혁, "대중음악 흥행결정요인이 국내대중음악 흥행성과에 미치는 영향," 벤처창업연구, 제10권, 제1호, pp.23-31, 2015. https://doi.org/10.16972/APJBVE.10.1.201502.23
  13. 박미선, 미디어요인이 디지털음원흥행성과에 미치는 영향 분석: OST 여부, 티저영상 조회 수, 사전홍보 인터넷 기사 수를 중심으로, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2016.
  14. 홍종윤, 팬덤문화, 커뮤니케이션북스, 2014.
  15. 서일호, 스타 속성이 스타와 팬 커뮤니티 동일시와 팬자발적 행동에 미치는 영향: 방탄소년단을 중심으로, 경기대학교, 박사학위논문, 2018.
  16. J. Arndt, "Role of product-related conversations in the diffusion of a new product," Journal of Marketing Research, Vol.4, No.3, pp.291-295, 1967. https://doi.org/10.1177/002224376700400308
  17. E. Borgida and R. E. Nisbett, "The differential impact of abstract vs. concrete information on decisions," Journal of Applied Social Psychology, Vol.7, No.3, pp.258-271, 1977. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.1977.tb00750.x
  18. R. Deshpande and G. Zaltman, "Factors affecting the use of market research information: A path analysis," Journal of Marketing Research, Vol.19, No,1, pp.14-31, 1982. https://doi.org/10.1177/002224378201900102
  19. 현창민, 디지털 음원의 흥행요인에 관한 연구, 중앙대학교, 석사학위논문, 2014.
  20. 채지영, 유지연, 대중음악페스티벌의 전략적 육성방안, 한국문화관광연구원, 2008.
  21. 김승미, 만원사례 예술경영학, 늘봄, 2008.
  22. 우성화, 김경규, 신호경, 장항배, "인터넷 티켓팅 시스템의 사용과 만족에 영향을 미치는 요인," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제17권, 제3호, pp.1-24, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1365-2575.2006.00241.x
  23. 김수경, 인터넷 마케팅이 공연예술 소비자의 의사결정에 미치는 영향 연구 : 인터넷 티켓 예매 서비스 중심으로, 추계예술대학교, 석사학위논문, 2008.
  24. 최일도, 최미세, 최미금, "인터넷의 예약 및 예매기능이 공연관객의 소비행동에 미치는 영향 연구," 한국광고학보, 제12권, 제3호, pp.53-76, 2010.
  25. 전해웅, "SAC Ticket 예매시스템 데이터를 이용한 공연상품 구매자의 소비 지형 연구," 한국예술경영학회지, 제35권, pp.61-89, 2015.
  26. 김현모, 김민용, 박재홍, "음원 추천시스템이 온라인 디지털 음원차트에 미치는 파급효과에 대한 연구," Information Systems Review, 제16권, 제3호, pp.49-68, 2014. https://doi.org/10.14329/isr.2014.16.3.049
  27. 유현석, "한국 음반시장의 판매요인에 관한 연구," 문화정책논총, 제16권, pp.199-215, 2004.
  28. 임성준, 윤문수, "음반 제작주체의 역량 및 제작시스템이 흥행에 미치는 영향에 관한 연구," 전략경영연구, 제11권, 제2호, pp.131-154, 2008.
  29. 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2016 콘텐츠 산업백서, 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2017.
  30. 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2017 콘텐츠 산업백서, 문화체육관광부, 한국콘텐츠진흥원, 2018.
  31. 범상규, 멍청한 소비자들, 매경출판, 2015.
  32. 최혁재, 안성아, "K-pop 히트 유형 분석," 문화경제연구, 제17권, 제1호, pp.3-34, 2014.
  33. 송정은, 장원호, "유투브 (YouTube) 이용자들의 참여에 따른 한류의 확산," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제4호, pp.155-169, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.04.155
  34. 조인희, 윤여광, "한류문화에 영향을 미친 Youtube 파급효과에 관한 연구," 한국엔터테인먼트산업학회논문지, 제7권, 제2호, pp.9-18, 2013.
  35. W. J. Severin and J. W. Tankard, Communication Theories: Origins, Methods, and Uses in the Mass Media, New York: Addison Wesley Longman, 2001.
  36. 정회경, 미디어 경영.경제, 커뮤니케이션북스, 2013.
  37. 이남미, "서바이벌 오디션 프로그램의 유형 분류 및 대중음악시장에 미치는 영향 분석," 차세대컨버전스정보서비스기술논문지, 제6권, 제1호, pp.31-41, 2017.