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A Study on Strategic Alliances between Terrestrial Broadcasters and Content Start-ups with a Focus on KBS LABS

지상파방송사와 콘텐츠 스타트업의 전략적 제휴에 관한 연구: 'KBS LABS'를 중심으로

  • 박희봉 (한양대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2019.03.26
  • Accepted : 2019.04.23
  • Published : 2019.05.28

Abstract

This study examines the types of strategic alliances formed between terrestrial broadcasters and content start-ups, their resource inter-dependence and the dynamic evolution of their relationship through a case study of KBS Labs, a strategic alliance between KBS and content start-ups. Mergers, acquisitions and strategic alliances sought by large media companies or strategic alliances made only between disparate providers in broadcasting and telecommunications industries are now actively pursued by traditional media and start-ups. The alliances between traditional media and start-ups are beneficial to both parties: traditional media can quickly implement start-ups' innovative ideas and business models and start-ups can tap into not only vast amounts of content being created by or in the archives of traditional media but also their capital, office space and reputation. Therefore, the case study of KBS Labs will help draw out important implications for motivating strategic alliances between traditional media and start-ups. To this end, the resource-based view and the evolutionary theory of the firm are adopted to explore the characteristics and development process of the KBS Labs business.

본 연구는 공영방송 KBS와 콘텐츠 스타트업간의 전략적 제휴 사업인 'KBS LABS'사업에 대한 사례분석을 통해 지상파 방송사와 콘텐츠 스타트업간의 전략적 제휴에서의 자원 상호의존 양태와 제휴 형태, 전략적 제휴관계의 동태적 진화과정을 고찰했다. 거대 미디어 기업 간의 인수합병이나 전략적 제휴, 방송과 통신 등 이종사업자 간에만 이루어졌던 전략적 제휴는 이제 전통적 미디어와 스타트업 간에 활발히 이루어지고 있다. 전통적 미디어와 스타트업 간의 제휴는 전통적 미디어의 입장에서는 스타트업의 혁신적인 아이디어와 사업모델을 제휴를 통해 바로 적용해볼 수 있다는 장점이 존재하며 스타트업 입장에서는 전통적 미디어가 생산하고 있는 콘텐츠와 방대한 콘텐츠 아카이브를 활용하고 자본이나 사무공간, 평판자원 등을 획득할 수 있다는 장점이 있다. 따라서 지상파 방송사와 콘텐츠 스타트업간의 전략적 제휴인 'KBS LABS' 사례를 분석해 보는 것은 전통적 미디어와 스타트업간의 제휴의 활성화를 위해 중요한 시사점을 줄 수 있을 것이다. 이를 위해 자원기반관점과 기업진화론을 차용해 'KBS랩' 사업의 특성과 전개과정을 살펴보았다.

Keywords

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그림 1. KBS-스타트업 간 자원교환 및 제휴 양태 정리

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그림 2. KBS-스타트업 제휴의 단계별 진화 양태 정리

표 1. 임정수[13]가 정리한 방송영역 기업과 MCN의 기업 내부 자원의 유형

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표 2. 기업 진화의 5단계

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표 3. 심층인터뷰 대상자 명단

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표 4. 자원유형 분석을 위한 기업내부자원의 유형 분류

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표 5. ‘KBS LABS’ 참여 스타트업 현황

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표 6. KBS와 콘텐츠 스타트업들이 보유한 기업 내부자원유형 비교

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표 7. KBS와 콘텐츠 스타트업의 상호의존 자원 정리

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