DOI QR코드

DOI QR Code

Contents for Integrity Education at the Elementary School in South Korea using 4 Components Theory of Morality made by J. Rest

도덕성의 4구성요소를 활용한 초등학교 청렴교육 콘텐츠

  • 박균열 (경상대학교 윤리교육과)
  • Received : 2019.10.24
  • Accepted : 2019.11.06
  • Published : 2019.11.28

Abstract

This study focuses on the integrity education at the elementary school by the four components as follows: moral sensitivity, moral judgment, moral motivation, and moral practice. This class was conducted by senior teachers of 30 years of teaching experience in Seoul. As a result, teachers and students were very interested and involved in the new program. In the future, this study waits for more diverse quantitative and qualitative research to verify the effectiveness.

이 연구는 도덕성의 4구성요소를 활용하여 초등학교 수업에서 청렴교육을 구현하는 것에 주안을 둔다. 이 연구를 위한 수업은 도덕적 감수성, 도덕적 판단력, 도덕적 동기화, 도덕적 실천력의 다양한 도덕성의 개념들을 모두 동원했다. 이 연구를 위한 수업은 서울 소재 한 초등학교 6학년을 대상으로 교사경력 30년 이상의 수석교사에 의해 실시되었다. 연구결과, 교사와 학생들은 대체로 새롭게 도입되어 진행되는 수업방식에 대해 흥미롭다는 관심을 표명했고, 적극적으로 참여했다. 향후 이 수업방식은 보다 다양한 양적, 질적인 연구에 의해 더 검증되어야 하는 과제를 안고 있다.

Keywords

References

  1. L. Kohlberg, A. Colby, J. Gibbs, and B. Speicher-Dubin, Assessing moral stages: A manual. Cambridge, MA: Harvard University press, 1978.
  2. L. Kohlberg, The meaning and measurement of moral development, Worchester, MA: Clark University Press, 1981.
  3. L. Kohlberg, The psychology of moral development, NY: Harper & Row, 1984.
  4. C. Power, A. Higgins, and L. Kohlberg, Lawrence Kohlberg's approach to moral education, NY: Columbia University Press, 1989.
  5. J. R. Rest, "New Approaches in the Assessment of Moral Judgment," in T. Lickona, ed., Moral Development and Behavior, NY: Holt, Rinehart & Winston, 1976.
  6. J. R. Rest, D. Cooper, R. Coder, J. Masanz, and D. Anderson, "Judging the Important Issues in Moral Dilemmas: An Objective Measure of Development," Developmental Psychology, Vol.10, 1974.
  7. J. R. Rest, Development in judging moral issues, Minneapolis: University of Minnesota Press, 1979a.
  8. J. R. Rest, Moral Development: Advances in research and theory, NY: Praeger, 1986.
  9. J. R. Rest, Revised Manual for the Defining Issues Test, Minneapolis: University of Minnesota, 1979b.
  10. D. Narvaez and J. Rest, "The Four Component of Acting Morally," In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz, eds., Moral Development: An Introduction, Allyn & Bacon, 1995.
  11. 정창우, 도덕교육의 새로운 해법, 교육과학사, pp.63-65, 2004.