DOI QR코드

DOI QR Code

A Conceptual Study on Transmedia

트랜스미디어에 대한 개념적 고찰

  • 윤혜영 (가톨릭대학교 글로컬문화스토리텔링융복합전공)
  • Received : 2019.10.10
  • Accepted : 2019.11.13
  • Published : 2019.11.28

Abstract

This study recognizes the problem of terminology surrounding the concept of transmedia and attempts to arrange and examine the concept by applying the syntagmes theory of linguistics. In transmedia, the prefix 'trans' means transversal, transformation, and transcendence. This versatility of the word transmedia itself provides a starting point for recognizing the concept of transmedia as an incomplete syntagmes with the verbal paradigm of transversal, transformation and transcendence. Depending on who is the subject of media content, such as media companies, creators, and users, syntagmes of transmedia is linked to terms such as transmedia franchise, transmedia storytelling, and prosumer. The purposes of the three subjects in the discourse of transmedia are different, using IP, expanding the story world, and enjoying the work. However, the common desires of 'repeat', 'extension', 'secure' and 'connection' are found in the purpose of three subjects. If terms like transmedia franchise, transmedia storytelling, and prosumer are 'parols' of the transmedia concept, then repetition, extension, securing and linking are the 'langues' of the transmedia concept.

본 연구는 트랜스미디어라는 개념을 둘러싸고 난립해있는 용어의 문제를 인식하고, 언어기호학의 통합체 이론을 적용하여 개념에 대한 정리와 고찰을 시도하였다. 트랜스미디어에서 접두사 '트랜스'는 횡단과 변형, 초월을 의미한다. 트랜스미디어라는 단어 자체의 이와 같은 다의성은 트랜스미디어 개념을 횡단과 변형, 초월이라는 동사적 계열을 가진 미완의 통합체로 인식할 수 있는 단초를 제공한다. 미디어 기업, 창작자, 사용자처럼 미디어 콘텐츠 분야의 주체이자 주어가 누구냐에 따라 트랜스미디어 개념의 통합체는 트랜스미디어 프랜차이즈, 트랜스미디어 스토리텔링, 프로슈머와 같은 용어와 연결된다. 세 주체가 트랜스미디어의 담화에 참여하는 목적은 IP 활용과 스토리 세계의 확장, 작품 향유로 각각 다르다. 하지만 세 주체가 미디어를 횡단하고 변형하며 초월하는 목적에서 '반복'과 '연장', '확보'와 '연결'이라는 공통의 욕망이 발견된다. 트랜스미디어 프랜차이즈, 트랜스미디어 스토리텔링, 프로슈머와 같은 용어가 트랜스미디어 개념의 '파롤'이라면, 반복과 연장, 확보와 연결은 트랜스미디어 개념의 '랑그'이다.

Keywords

References

  1. Henry Jenkins, 컨버전스 컬처, 비즈앤비즈, p.149, 2008.
  2. 신동희, 김희경, "트랜스미디어 콘텐츠 연구: 스토리텔링과 개념화," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.180-189, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.10.10.180
  3. 이영수, "문화콘텐츠에서 트랜스미디어가 가지는 현재적 의의," 인문콘텐츠, 제43권, pp.299-311, 2016.
  4. 신광철, "트랜스미디어의 개념 이해," 문화콘텐츠와 트랜스미디어 , HUINE, pp.35-53, 2016.
  5. 한혜원, "트랜스미디어 스토리텔링," 디지털콘텐츠, 제11권, pp.52-58, 2006.
  6. 이상민, "트랜스미디어 스토리텔링의 개념과 특성," 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제12호, p.19, pp.3-200, 2009.
  7. 김희경, "컨버전스와 트랜스미디어 프랜차이즈의 세계," 철학과문화, 제26권, pp.97-114, 2013.
  8. 오은경, "트랜스미디어 또는 인터미디어-사용자 중심콘텐츠 생상의 키워드," 독일어문학, 제65권, pp.75-94, 2014.
  9. 남정은, 김희경, "트랜스미디어 콘텐츠 유형에 관한 연구," 글로벌문화콘텐츠, 제20호 pp.23-49, 2015.
  10. 유제상, "트랜스미디어와 사용자 참여에 관한 연구," 글로벌문화콘텐츠, 제21호, pp.185-209, 2015.
  11. 류철균, 한혜원, 서성은, 안진경, 이동은, 권보연, 이진, 김은정, 윤현정, 윤혜영, 김유나, 이영수, 박은경, 트랜스미디어 스토리텔링의 이해, 이화여자대학교출판부, 2015.
  12. 서성은, 매체 전환 스토리텔링, 이화여자대학교 디지털미디어학부, 박사학위논문, 2015.
  13. 김희경, "트랜스미디어 스토리텔링 생성 원리와 국내 연구 동향," 인문콘텐츠, 제50권, pp.319-332, 2018.
  14. 캐롤 샌더스, 소쉬르의 일반 언어학 강의, 한불문화출판, pp.24-25, 1992,
  15. Rossella Ferrari, "Transnation/transmedia/tran stext : border-crossing from screen to stage in Greater China," Journal of Chinese Cinemas, Vol.3, No.2 pp.53-65, 2008.
  16. 임헌, "트랜스문화론의 변주( I ): 트랜스-방법론, 트랜스텔링, 트랜스테마론, 그리고 문화교육," 프랑스어문교육, 제47호, pp.83-120, 2014.
  17. 조윤경, "접두어 'trans-'의 인문학적 함의," 탈경계 인문학, 제3권, 제3호, p.10, 2010.
  18. 조윤경, "접두어 'trans-'의 인문학적 함의," 탈경계 인문학, 제3권, 제3호, pp.6-7, 2010.
  19. 페르디낭 드 소쉬르, 일반언어학 강의, 민음사, pp.170-175, 2006.
  20. 페르디낭 드 소쉬르, 일반언어학 강의, 민음사, pp.176-180, 2006.
  21. https://www.producersguild.org/page/coc_nm?&hhsearchterms=%22transmedia%22, 2019.10.9.
  22. Marc Steinberg, Anime's media mix: Franchising toys and characters in Japan, Univ Of Minnesota Press, p.27, 2012.
  23. Henry Jenkins, "Transmedia Storytelling and Entertainment," Journal of Media & Cultural Studies, Vol.24, pp.943-958, 2010. https://doi.org/10.1080/10304312.2010.510599
  24. 서성은, 매체 전환 스토리텔링, 이화여자대학교 디지털미디어학부, 박사학위논문, p.197, 2015.
  25. Marie-Laure Ryan, "Transmedial Storytelling and Transfictionality," Poetics Today, Vol.34, No.3, p.365, 2013.
  26. Andrea Philips, A Creator's Guide to Transm edia Storytelling , McGraw-Hill, pp.15-16, 2012.
  27. www.fanfiction.net, 2019.10.9.
  28. Dolezel, Lubomir, Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds, Baltimore: Johns Hopkins University Press, p.ix, 1998.
  29. Dolezel, Lubomir, Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds, Baltimore: Johns Hopkins University Press, p.206, 1998.