DOI QR코드

DOI QR Code

Policy and Case Study Analysis of University Career Education in Developed Countries: Focusing on UK, USA, and Singapore

주요 선진국의 대학 진로교육 정책 및 사례 비교: 영국·미국·싱가포르를 중심으로

  • Lim, Hae-Kyoung (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Jeong, Yun-Kyeong (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Rha, Hyeon-Mi (Korea Research Institute for Vocational Education & Training) ;
  • Lee, Ji-Eun (Korea Research Institute for Vocational Education & Training)
  • Received : 2018.04.13
  • Accepted : 2018.06.30
  • Published : 2018.06.30

Abstract

In order to respond to rapid change in career world and future society, there has been need to strengthen the competitiveness of higher education institutions and career education system in universities. The article discusses an exemplary case studies of career education that being held in universities of developed countries such as, the United Kingdom(UK), the United States(USA) and Singapore. According to the analysis, in the UK, there has been a gradual interference by the British government; in the US, states respectively establish an educational policies and laws, as a result, it has quite a strong local government style. On the other hand, in the Singapore, as the majority of the universities are national university, the Government leads in establishing career education policy. As a result, this article aims to explore policies of career education in higher education institution in developed countries and provide an implication for Korean national career education.

미래 사회와 직업세계 변화에 대응하기 위하여 고등교육기관의 경쟁력 및 대학의 진로교육 체계와 서비스 강화에 대한 필요성이 높아지고 있다. 이에 본고에서는 영국, 미국, 싱가포르 등 주요 선진국의 대학 진로교육 정책 및 사례에 대해서 분석하였다. 분석 결과, 영국의 경우에는 정부에서 대학 운영을 점차 간섭하는 추세로 변화하고 있었으며, 미국의 경우에는 각 주별로 고유의 교육정책 및 법안을 수립하여 운영하는 지방자치적 성격을 갖고 있었다. 반면 싱가포르는 대다수가 국립대학으로 진로교육 정책이 정부에 의해 주도되고 있었다. 따라서 주요국의 대학 진로교육 정책 및 지원 실태와 운영 사례를 비교 분석하고 우리나라 대학의 진로교육의 방향성에 대한 시사점을 제시하였다.

Keywords