DOI QR코드

DOI QR Code

연행론의 관점에서 본 전통 스토리텔링

The Significance of Traditional Storytelling in the sense of Performance Theory

  • 투고 : 2018.03.08
  • 심사 : 2018.04.14
  • 발행 : 2018.05.31

초록

스토리텔링 연구에서 그동안 '스토리'의 정태적 측면만이 고려되고, '텔링'의 동적이고 구체적인 현장이 등한시 되어 온 것이 사실이다. 그러므로 스토리텔링 논의에 있어서, 스토리 중심에서 탈피하여 말하기와 상호 작용성을 중심으로 하는 논의가 필요하다. 이런 점을 적극 수용하여 이 글에서 거론하는 '전통 스토리텔링'이란 설화 구연상황을 적극적으로 반영하기 위한 용어이다. 스토리텔링이 구연화자에 의해 표현될 경우가 바로 구술 연행이라는 '전통 스토리텔링'이라 할 수 있다. 사실상 스토리텔링의 오랜 역사는 이야기 연행과 같은 구연 스토리텔링으로부터 비롯된 것이다. 물론 현 시대의 스토리텔링이 구술 시대의 스토리텔링과 같은 것일 수는 없겠지만, 전통스토리텔링의 구연상황은 텔링이 중요한 이 시대에 새로운 시사점을 던져 준다. 우선 전통 스토리텔링의 형식에서 주목할 것이 바로 연행의 '반성성'이다. 이는 연행 형식 내에 자기 자신을 점검하고 되돌아보는 일종의 자기-참조의 양식이다. 이를 통해 전통 스토리텔링은 텔링의 현장성과 일회성을 수시로 의식하는 면모를 보이고 있다. 두 번째는 전통 스토리텔링의 '틀'이다. 틀을 통해 전통 스토리텔링은 연행의 시간과 공간을 확보한다. 틀은 일종의 연행 분위기를 조장하고 형성하는 일련의 발화와 행위를 포괄하는 것이다. 이를 효과적으로 다루기 위해, 전통 스토리텔링의 틀에 대한 일반적인 모형을 제시하였다.

Storytelling is a compound of two words, 'story' and 'telling'. While the static aspect of 'story' has been emphasized, the dynamic and specific aspect of telling has been ignored. So, in the argument of 'storytelling', it is necessary to break from talking about 'story' and discuss the matter in terms of 'telling' and 'interaction'. In order to accept this need, the term 'Traditional Storytelling' is coined to engage 'oral-storytelling situation' more actively. When 'storytelling' is expressed by a storyteller, it can be referred to 'traditional storytelling', called 'oral performance'. In fact, the storytelling, which has a long history, originated from oral storytelling such as 'oral narration'. It is natural that our current storytelling isn't the same storytelling of an oral period, but the traditional storytelling casts a few crucial viewpoints to us these days when 'telling' has a significant meaning. In the first place, it is 'reflexivity' that we should note in the form of traditional 'storytelling'. It is a kind of self-reference which means reflecting and looking back at oneself in the form of narration. Through this reflexivity, the storytelling is affected by the site of telling and an aspect of one-off thing very frequently. Another point we need to note is a frame. Through this frame, the traditional storytelling come to hold time and space of narration.

키워드

참고문헌

  1. KS Park, Approaches for Productive Discussion on Storytelling of Cultural Contents, The Society of Korean Language and Culture, 32;5-26, 2007.
  2. HS Song, A Narratological Significance of Storytelling Today, The Society of Poetics & Linguistics, 18;163-180, 2010.
  3. HS Choi, Theory of digital storytelling, Communications of the Korean Institute of Information Scientists and Engineers 21(2);12-15, 2003.
  4. HZ Kim, The Orality of Experience story and Folktales, Journal of Korean Oral Literature, 4;113-142, 1997.
  5. Barbara A. Babcock, Reflexivity : Definition and Discriminations, Semiotica 30(1/2);2-10, 1980.
  6. Harris M. Berger & Giovanna P. Del Negro, "Bauman's Verbal Art and the Social Organization of Attention : The Role of Reflexivity in the Aesthetics of Performance", Journal of American Folklore, 115;62-73, 2002.
  7. Beverly Stoeltje & Richard Bauman, "The Semiotics of Folkloric Performance", A. Sebeok and Jean Umike-Sebeok eds., The Semiotic Web, Mouton de Gunyter, 1-439, 1987.
  8. Richard Bauman, Verbal Art as Performance, Waveland Press, 1-150, 1984.
  9. M. L. Pratt, Toward a Speech Act Theory of Literary Discourse, Indiana University Press, 1-256, 1977.
  10. KS Kim, JLKim, The Significance of Korean Proverb and Riddle in the sense of Bias. Journal of the Convergence on Culture Technology, 3(4);35-42, 2017. https://doi.org/10.17703/JCCT.2017.3.1.35
  11. KS Kim, JLKim, Analysis on the special quantitative variation of dot model by the position transform, International Journal of Advanced Culture Technology, 5(3);67-72, 2017. https://doi.org/10.17703/IJACT.2017.5.3.67