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대학생이 인식하는 스마트폰 관광정보서비스 특성과 관광정보 신뢰성에 대한 영향 관계 : 성별에 따른 차이분석

The Relationship Influence between Characteristics of Smartphone Tourism Information and Reliability of Tourist Information Perceived by University Students: Gender differences

  • 나정미 (동강대학교 호텔관광과) ;
  • 여영숙 (호남대학교 관광경영학과)
  • 투고 : 2018.03.18
  • 심사 : 2018.04.09
  • 발행 : 2018.05.31

초록

본 연구는 대학생을 대상으로 스마트폰을 이용한 관광정보서비스 특성과 관광정보 신뢰성에 미치는 영향을 파악하기 위하여 실시하였다. 연구대상자는 전라남도와 광주광역시 소재 대학교에 재학 중인 대학생 251명이다. 자료수집은 2017년 10월 23일부터 10월 27일까지 5일간 전남소재 4년재 대학교 2곳과 광주광역시 소재 4년재 대학교 5곳의 캠퍼스를 방문하여 조사하였다. 연구결과, 주로 이용하는 관광정보서비스의 항목에서는 전반적으로 남성보다는 여성들이 항목별 대부분의 서비스를 훨씬 많이 이용하고 있음을 알 수 있다. 또한 남성은 스마트폰 관광정보서비스특성 중 정보적품질 요인이 관광정보 신뢰성에 유의적인 정(+)의 영향을 미치고, 여성은 스마트폰 관광정보서비스특성 중 용이성 요인이 관광정보 신뢰성에 유의적인 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.

This study investigates characteristics of smartphone tourism information service and influence on reliability of tourist information among university students. A total of 251 students attending university in Gwang-ju city and South Jeolla provence participated in this research. Data was collected for 5 days at 5 different university campus, 2 in South Jeolla provence and 5 in Gwang-ju city, from October 23 to October 27, 2017. The result of this study showed that the female-group tends to use mostly every tourism service in the category far more than the male-group. Moreover, the informational quality factor among characteristics of smartphone tourism information influences on reliability of tourist information in the male-group while the ease-of-use factor among characteristics of smartphone tourism information influences on reliability of tourist information the female-group.

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참고문헌

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