DOI QR코드

DOI QR Code

Teacher Training Program Emphasis on Knowledge in Technology Integration in Teaching and Learning: American N University Instructional Systems Technology Program Case Study

디지털 기반 교수-학습 지식습득을 위한 교사교육 프로그램: 미국 N대학 교육공학과 사례를 중심으로

  • Received : 2017.11.01
  • Accepted : 2017.12.12
  • Published : 2018.02.28

Abstract

The study introduced an actual American university program student's learning outcomes in instructional technology integration knowledge in order to acknowledge implication considering the current status of relevant Korean teacher training programs. With utilizing complete sampling (students enrolled in a master's program in Instructional Systems Technology at the N University in Fall 2015), the survey was conducted on knowledge, strategies and performance in instructional technology integration, and interview assessed deeper understanding of students' relevant competencies in their specific professional setting. The results and findings based on triangulation of the data confirmed that the students gained sufficient knowledge, and applied the relevant knowledge and competencies into their work setting. For future research, the implications were offered on reviewing Korean teacher training programs in professional competency development related to technology integration in teaching and learning.

본 연구는 대학의 교과과정을 통한 학생들의 디지털 기반 교수-학습 개발 프로그램을 지식 측면에 집중하여, 미국의 실제 교육사례를 소개함으로 한국의 디지털 기반 교수-학습 교사교육 실태와 더불어 시사점을 찾고자 수행되었다. 2015년 가을학기 미국 N대학 교수시스템공학 석사 프로그램에 등록한 학생들 전원을 대상으로 설문하여 디지털 기반 교수-학습 지식, 전략 및 활용에 대하여 그 학습결과를 조사하였으며, 학기말 이들의 실제 업무와 관련해 디지털 기반 교수-학습 역량에 대한 심층적인 내용을 인터뷰하였다. 또한, 실제로 사용한 강의 계획안을 수집하여 연구 참여 학생들의 실제 수업 과정을 구조적으로 파악하였다. 이와 같이 다각화를 통해 프로그램 교과과정의 디지털 기반 교수-학습 교육의 실효성을 분석 및 평가하였다. 그 결과 학생들이 디지털 기반 교수-학습 활용 지식을 충분히 습득하였으며, 이를 그들이 실제 근무지에서 적용하여 역량을 발휘하는 데 적절한 도움이 되었음을 확인할 수 있었다. 이 사례와 준하여 국내 학술연구 속의 한국 현직교사 및 예비교사들의 교육 프로그램의 실태 및 실제 사례를 바탕으로 한국의 디지털기반 교수-학습 교사교육에 대한 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.

Keywords

References

  1. K. Issroff and E. Scanlon, "Educational technology: The influence of theory," J. of Interactive Media in Education, 2010.
  2. R. A. Reiser, "A history of instructional design and technology: Part I: A history of instructional media," Educational Technology Research and Development, Vol.49, No.1, pp.53-64, 2001. https://doi.org/10.1007/BF02504506
  3. U.S. Department of Education, "National Education Technology Plan 2010(NETP)," U.S. Department of Education Office of Educational Technology, 2010.
  4. Organisation for Economic Co-operation and Development, Learning to change: ICT in schools, schooling for tomorrow, OECD Publishing, 2001.
  5. S. Banister and V. R. Reinhart, "Assessing NETS.T performance in teaching candidates: Exploring the Wayfind teacher assessment," J. of Digital Learning in Teacher Education, Vol.29, No.2, pp.59-65, 2013. https://doi.org/10.1080/21532974.2012.10784705
  6. 김수환, 한선관, "스마트러닝 환경에서의 프로젝트 학습전략 및 요인 분석," 한국정보교육학회논문지, 제17권, 제3호, pp.243-252, 2013.
  7. 강영옥, 조나혜, "모바일 현장체험학습 저작도구 개발을 위한 기초연구," 한국공간정보학회지, 제23권, 제23호, pp.123-132, 2015.
  8. 정영식, 서진화, "스마트 교실을 활용한 '뒤집힌 교수학습모형' 개발," 한국정보교육학회논문지, 제19권, 제2호, pp.175-186, 2015.
  9. F. A. Inan and D. L. Lowther, "Factors affecting technology integration in K-12 classrooms: A path model," Educational Technology Research and Development, 2010.
  10. M. Jenkins, T. Browne, R. Walker, and R. Hewitt, "The development of technology enhanced learning: Findings from a 2008 survey of UK higher education," Interactive Learning Environments, Vol.19, No.5, pp.447-465, 2011. https://doi.org/10.1080/10494820903484429
  11. H. A. Spires, G. Morris, and J. Zhang, "New literacies and emerging technologies: Perspectives from U.S. and Chinese middle level teachers," RMLE Online: Research in Middle Level Education, Vol.35, No.10, pp.1-11, 2012.
  12. R. E. Clark and F. Estes, Turning research into results: A guide to selecting the right performance solutions, CEP Press, 2008.
  13. R. Rueda, The 3 dimensions of improving student performance: Finding the right solutions to the right problems, Teachers College Press, 2011.
  14. Association for Educational Communications and Technology, AECT Standards, AECT. 2012.
  15. K. Zeichner and S. Wray, "The teaching portfolio in US teacher education programs: What we know and what we need to know," Teaching and Teacher Education, Vol.17, No.5, pp.613-621, 2001. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00017-8
  16. AECT, AECT strategic plan summary, AECT, 2013.
  17. D. R. Krathwohl, "A revision of bloom's taxonomy: An overview," Theory into Practice, Vol.41, No.4, pp.212-218, 2002. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
  18. 이철현, 신수범, 유인환, 이태욱, "예비교사를 위한 ICT 활용 교육과정 모형," 한국컴퓨터교육학회논문지, 제3권, 제1호, pp.87-95, 2000.
  19. 전미연, 김의정, 교원정보활용능력기준(ISST)에 따른 사범대 예비교사의 정보통신기술활용능력수준 현황 분석 및 개선방안, 한국해양정보통신학회, 2006 춘계 종합학술대회, pp.837-840, 2006.
  20. 장경윤, "테크놀로지 통합을 위한 예비 중등수학 교사교육: 현황과 과제," 대한수학교육학회지, 제27권, 제1호, pp.137-156, 2017.
  21. 허유성, 박성기, "예비 일반교사의 특수아동에 대한 교수역량을 높이기 위한 멀티미디어 앵커드프로그램 효과 분석," 학습장애연구, 제9권, 제1호, pp.1-25, 2012.
  22. 최현종, 이태욱, "TPACK 모형에 기반한 예비교사의 테크놀로지 지식 교육 프로그램 적용과 분석," 한국컴퓨터교육학회논문지, 제20권, 제2호, pp.231-239, 2015.
  23. 진성희, 성은모, "e-Learning 첨단교수매체를 활용하는 교사의 교수수행 및 효과인식에 영향을 미치는 변인들의 구조적 관계분석," 아시아교육연구, 제12권, 제3호, pp.225-246, 2011.
  24. 한해숙, 임희석, "초.중.고에서의 스마트교육 교수.학습 유형 분석," 디지털융복합연구, 제11권, 제2호, pp.51-58, 2013. https://doi.org/10.14400/JDPM.2013.11.2.051
  25. 임걸, 박상훈, 김미화, "교사의 개인배경과 연수경험이 디지털교과서 활용역량, 이해수준, 효과성인식 및 태도에 미치는 영향," 디지털융복합연구, 제14권, 제9호, pp.53-61, 2016. https://doi.org/10.14400/JDC.2016.14.9.53
  26. S. Bennett, K. Maton, and L. Kervin, "The digital natives' debate: A critical review of the evidence," British J. of Educational Technology, Vol.39, No.5, pp.775-786, 2008. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2007.00793.x
  27. S. Kumar and K. Vigil, "The Net generation as preservice teachers: Transferring familiarity with new technologies to educational environments," J. of Digital Learning in Teacher Education, Vol.27, No.4, pp.144-153, 2011. https://doi.org/10.1080/21532974.2011.10784671
  28. L. Breares, B. MacIntyre, and G. O'Sullivan, "Preparing teachers for the 21st century using PBL as an integrating strategy in science and technology education," Design and Technology Education, Vol.16, No.1, pp.36-46, 2011.
  29. L. J. Copeland and R. C. Gray, "Developing Maryland's technology education leaders for the 21st century: Technology Education Leadership Project(TELP)," J. of Industrial Teacher Education, Vol.39, No.3, pp.104-121, 2002.
  30. L. Archmbault, K. Wetzel, T. S. Foulger, and M. K. Williams, "Professional development 2.0: Transforming teacher education pedagogy with 21st century tools," J. of Digital Learning in Teacher Education, Vol.27, No.1, pp.4-11, 2010. https://doi.org/10.1080/21532974.2010.10784651
  31. P. A. Ertmer and A. Ottenbreit-Leftwich, "Teacher technology change: How knowledge, confidence, beliefs, and culture intersect," J. of Research on Technology in Education, Vol.42, No.3, pp.255-284, 2010. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  32. K. Kereluik, P. Mishra, C. Fahnoe, and L. Terry, "What knowledge is of most worth: Teacher knowledge for 21st century learning," J. of Digital Learning in Teacher Education, Vol.29, No.4, pp.127-140, 2013. https://doi.org/10.1080/21532974.2013.10784716