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Influence of Parental Reality Show on Both Marriage Expectation and Family Value : Focusing on

육아예능 프로그램 시청과 결혼 기대감, 가족 가치관의 관계 연구 : KBS '슈퍼맨이 돌아왔다'를 중심으로

  • 양문희 (상지대학교 미디어영상광고학부)
  • Received : 2018.11.07
  • Accepted : 2018.11.30
  • Published : 2018.12.28

Abstract

This study attempts to investigate the influence of the parental reality show viewing on both the marriage expectation and family value. More specifically, this study investigate the effect of the parental reality show() viewing on marriage expectation(romance and partner expectation), fair parental role model value, and parental nursing efficacy. Indeed, the mediation effects of wishful identification were examined. For this purpose, this study surveyed 407 college students from three different areas. The results showed that the viewing had significant influence on both romance and partner expectation directly as well as indirectly through wishful identification. For the family value, the viewing did not directly influenced on the fair parental role model value, however, it had indirect effects through wishful identification. Meanwhile, viewing had only the direct effect on the parental nursing efficacy.

본 연구는 육아예능 프로그램시청이 시청자의 결혼과 가족에 대한 인식에 어떤 영향을 미치는지를 실증적으로 살펴보았다. 구체적으로 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청이 결혼에 대한 기대감(로맨스 기대감, 배우자 기대감), 부모역할 공평성 가치관, 아버지 양육수행 유능감에 어떤 영향을 미치는지를 알아보며, 동일화갈망의 매개효과도 검증하고자 하였다. 대학생 407명을 대상으로 설문조사한 결과, <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청은 로맨스 기대감과 배우자 기대감 모두에 유의미한 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 동일화갈망을 통해 간접적으로도 정적인 영향을 미쳤다. <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청은 부모역할 공평성 가치관에는 직접적인 영향을 미치지 못하지만, 동일화갈망을 통해 간접적인 영향을 미쳤다. 반면, 아버지양육수행 유능감에는 직접적인 영향만을 주었다.

Keywords

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그림 1. 연구모형

표 1. 결혼 기대감 요인분석

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표 2. 육아예능 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청과 결혼관

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표 3. 육아예능 <슈퍼맨이 돌아왔다> 시청과 부모관

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표 4. 연구가설 검증 결과

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