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A Study on Chatbot Profile Images Depending on the Purpose of Use

사용 목적에 따른 챗봇의 프로필 이미지 연구

  • Received : 2018.08.10
  • Accepted : 2018.12.03
  • Published : 2018.12.28

Abstract

In AI chatbot service via a messenger, a profile image of the chatbot is the first thing that users see to communicate with the chatbot. This profile image not only manages an impression about the profile owner in SNS on followers, but also makes an important impression about chatbot services on users. Thus motivated, this study investigates proper profile images tailored for the types of chatbot services and users. Specifically, I reviewed the preferred images and expressions of chatbots for each purpose of chatbot service. Then, in a case study, I collected and analyzed the representative chatbot profile images for the purpose of fun and counseling. The profile images are categorized as robot, human, animal, and abstract images. Based on these categories, I surveyed the preferred profile image of the chatbot service in either the text type or image type alternatives. For the purpose of fun, in the text version, I found that both men and women preferred a human image to others. However, in the image version, men preferred woman and robot images while women preferred cute animation character and robot images. For counseling services, both men and women preferred woman and animal images most, which is similar to the results of the text version of questionnaires as well. While both genders consistently preferred real photo images, women tend to like abstract images more than men do. I expect that the results of this study would be useful to develop the proper profile images of AI chatbot for each service purpose.

메신저 창에서 제공되는 AI 챗봇의 경우 프로필 이미지가 챗봇과 소통하는 첫 단계가 된다. SNS에서 인상관리 수단으로 이용되는 프로필 이미지는 챗봇의 경우에도 서비스에 대한 인상을 전달하기 때문에 사용 목적에 맞는 이미지를 설정하는 것은 매우 중요한 의미가 있다. 따라서 본 연구는 사용목적과 사용자에 따라 선호하는 챗봇의 프로필 이미지와 표현 방식을 밝히고자 한다. 대화 자체가 중요시 되는 심심할 때와 심리상담을 목적으로 하는 인기 챗봇들의 사례를 분석 하여 프로필 이미지를 추출한 결과 사람, 로봇, 동물, 추상적 이미지로 유형이 구분되었다. 이 기준에 따라 텍스트 버전과 이미지 버전으로 선택지를 만들어 설문한 결과 심심할 때 텍스트 버전에서는 남녀 모두 사람 이미지를 가장 선호하였으나 이미지 선택지를 보고 고른 경우 남성은 여성과 로봇 이미지, 여성은 귀여운 의인화된 만화 캐릭터와 로봇 이미지를 선호하였다. 심리상담의 경우 남녀 모두 텍스트 버전에서는 사람을, 이미지 버전에서는 여성과 동물의 이미지를 가장 선호하였다. 종합해보면 심심할 때는 남녀의 차이가 분명히 드러난 반면 심리상담의 경우 유사하게 나타났다. 차이점은 사람 이미지를 제외하고 재미에서는 로봇, 심리 상담에서는 동물 이미지를 선호하는 것으로 나타났다. 이미지 표현 방식에 있어서 남녀 모두 실사 이미지를 가장 선호하였지만 여성의 경우 2D 그래픽으로 단순화된 이미지와 추상화된 이미지에 대한 선호도가 남성에 비해 높았다. 본 연구 결과는 챗봇 서비스에서 긍정적인 인상을 제공하는 프로필 이미지를 설정하는데 중요한 역할을 할 것이라 기대한다.

Keywords

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그림 1. 목적에 따라 선호하는 챗봇의 성격 DISC 맵

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그림 2. 마사히로 이론에 따른 이미지 예시

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그림 3. 인크래더블 애니메이션

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그림 4. 삼성 이모지

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그림 5. 애플 미모지

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그림 6. 워봇

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그림 7. 테스

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그림 8. 와이사

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그림 9. 엘리

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그림 10. 허깅페이스

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그림 11. 미츠쿠

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그림 12. 리플리카

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그림 13. 에비봇

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그림 14. 심심할 때 선호하는 챗봇 프로필 이미지

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그림 15. 심리 상담할 때 선호하는 챗봇 프로필 이미지

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그림 16. 이미지 표현방식에서 남녀 선호도 차이

표 1. 챗봇 프로필 이미지 사례비교

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표 2. 설문응답자 구성

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표 3. 심심할 때 선호하는 이미지

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표 4. 심리상담할 때 선호하는 이미지

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표 5. 목적에 따라 선호하는 챗봇 프로필 이미지

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표 6. 상담목적 챗봇 프로필 이미지 표현방식 선호도 차이

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