A Study on the Order of Mixed Calculations in Korean Elementary School Mathematics

우리나라 초등학교 수학에서의 혼합계산 순서에 대한 연구

  • Received : 2017.07.15
  • Accepted : 2017.08.23
  • Published : 2017.08.31

Abstract

This study explores the basis for determining priority among the four arithmetical operations in order to provide useful pedagogical content knowledge for teaching the order of operations. The study also discusses the perspective for viewing the order of operations. It presents the following five suggestions based on the results of the discussion. First, teachers should be made to realize that the same result can be obtained on calculation even when subtraction and division are performed first in mixed operations of addition and subtraction and mixed operations of multiplication and division. Second, teachers should understand why the rule of calculating sequentially from the left side of an equation has become customary. Third, teachers should be offered an explanation for the driver of the rule setting that multiplication takes precedence over addition in mixed operations of multiplication and addition. Fourth, the significance of the quantity within parenthesis must be emphasized to teachers. Fifth, teachers must gain an in-depth understanding about the order of operations by getting a description of all the customary and conceptual perspectives on the order of operations when describing the same in the teacher's guide.

본 연구에서는 계산 순서를 지도하는데 유용한 교수법적 내용 지식을 제공하기 위해 사칙계산 사이의 우선권은 어떠한 근거로 결정되었는지 살펴보고, 계산 순서를 바라보는 입장에 관해 논의하였다. 이러한 논의 결과를 바탕으로 다음 다섯 가지 제언을 결론으로 제시한다. 첫째, 교사들에게 덧셈과 뺄셈의 혼합계산 및 곱셈과 나눗셈의 혼합계산의 경우, 각각 뺄셈과 나눗셈부터 계산해도 동일한 계산 결과를 구할 수 있다는 것을 확인하는 기회를 제공할 필요가 있다. 둘째, 교사들에게 식의 왼쪽부터 차례대로 계산하는 규칙이 관습으로 자리 잡은 이유에 관해 논의할 수 있는 기회를 제공할 필요가 있다. 셋째, 교사들에게 덧셈과 곱셈의 혼합계산에서 곱셈이 덧셈보다 우선한다는 규칙 설정의 동인을 설명해 보는 기회를 제공할 필요가 있다. 넷째, 교사들에게 괄호가 있는 식에서 하나의 수량이라는 괄호의 의미를 강조할 필요가 있다. 다섯째, 교사용 지도서에서 계산 순서의 입장을 기술할 때는 계산 순서의 관습적, 개념적 입장을 모두 기술하여 교사들의 계산 순서에 대한 이해를 심화시킬 필요가 있다.

Keywords

References

  1. 강흥규 (2009). 배 개념에 기초한 자연수 곱셈 개념의 지도 방안. 학교수학, 11(1), 17-37.
  2. 교육부 (2014). 수학 1-2. 서울: 천재교육.
  3. 교육부 (2015a). 수학 4-1 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  4. 교육부 (2015b). 수학 4-1 익힘책. 서울: 천재교육.
  5. 교육부 (2015c). 수학 4-1. 서울: 천재교육.
  6. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8]. 서울: 교육과학기술부.
  7. 고정화 (2012). 초등학교 4학년 혼합계산 지도에 대한 고찰. 수학교육학연구, 22(4), 477-494.
  8. 고준석, 김지원, 박교식 (2014). 초등학교 수학에서 취급하는 식의 정의와 분류에 관한 연구. 학교수학, 16(2), 303-315.
  9. 김진환, 박교식 (2013). 나눗셈 알고리즘과 유클리드 알고리즘의 확장에 관한 연구. 수학교육학연구, 23(1), 17-35.
  10. 김창수, 강정기 (2016). 괄호 생략 관점에서 식의 표기에 관한 고찰. 한국학교수학회논문집, 19(1), 1-19.
  11. 김판수, 박성택 (1999). 인지적 구성주의에 따른 수학과 교육 현장 적용 연구. 한국초등수학교육학회지, 3, 21-39.
  12. 김화수 (2013). 사칙연산의 1차적 개념을 학습한 학습자의 Schema가 거듭제곱과 혼합계산의 관계적 이해에 미치는 영향에 대한 사례연구. 한국수학교육학회지 시리즈C <초등수학교육>, 16(3),251-266.
  13. 백선수, 김원경, 문승호(2008) 초등학교 5학년 학생의 자연수 혼합계산에서 나타난 오류에 대한 연구. East Asian Math. J. 24(5), 547-564.
  14. 변희현 (2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 39-56.
  15. 임재훈 (2013). 등호 해석의 두 시간적 차원인 읽기.쓰기의 불일치와 그 해소. 한국초등수학교육학회지, 17(2), 207-223.
  16. 이혜경, 김선유, 노은환, 정상태 (2010). 혼합계산을 포함한 분수와 소수의 계산에서 피드백 프로그램의 개발.적용에 대한 효과 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 377-399.
  17. 정기근, 김민정, 노은환 (2007). 자연수 혼합계산에서 처방 프로그램의 개발.적용에 대한 효과 분석. 한국학교수학회논문집, 10(4), 471-485.
  18. 조완영 (2011). 중등 수학교사의 수학내용 지식. 학교수학, 13(2), 347-364.
  19. 최지영, 방정숙 (2011). 초등학교에서의 대수적 추론 능력 신장 방안 탐색. 학교수학, 13(4), 581-598.
  20. EBS Learning (2017). (EBS 초중고 교육) 초등수학 개념 잡기-<05강 혼합계산의 원리> _#001. https://youtu.be/_vq-ZGfItWI /에서 2017년 1월 인출.
  21. 梶孝行 (2003). 数式の計算の順序に関する研究. 兵庫教育大学大学院 学位論文.
  22. 片桐重男 (1995). 數學的な考え方を育てる式の指導. 東京: 明治圖書.
  23. 片桐重男 (2004). 指導内容の体系化と評価-数学的な考え方を育てるために (数学的な考え方とその指導). 明治図書出版.
  24. 片桐重男 (2012). 算數敎育學槪論. 東京: 東洋館出版社.
  25. 杉山吉茂 外(2014). 新しい算數 4下. 東京: 東京書籍.
  26. 日本數學敎育學會(編) (2011). 算數敎育指導用語辭典(第四版). 東京: 敎育出版株式會社.
  27. Ameis, J. A (2011). The Truth about PEDMAS. Mathematics Teaching in the Middle School, 16(7), 414-420.
  28. Baumert, J., Kunter, M., Blum, W., Brunner, M., Voss, T., Jordan, A., & Tsai, Y. M. (2010). Teachers’mathematical knowledge, cognitive activation in the classroom, and student progress. American Educational Research Journal, 47(1), 133-180. https://doi.org/10.3102/0002831209345157
  29. Bender, M. L (1962). Order of operations in elementary arithmetic. The Arithmetic Teacher, 9(5), 263-267.
  30. Booth, L. R. (1982). Ordering your operations. Mathematics in School, 11(3), 5-6.
  31. Cajori, F (1928). A history of mathematical notations (Vol. 1). Courier Corporation.
  32. English, L. D (1995). Children's Problem Posing in Computational Contexts. Paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association(ERIC Document Reproduction Service ED391639).
  33. Jennifer M. Bay-Williams and Sherri. L. Martinie (2015). Order of operations: The Myth and the Math. TCM 22(1), August 2015.
  34. Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. The University of Chicago Press. 노양진, 나익주(역) (1995). 삶으로서의 은유. 서울: 서광사.
  35. Linchevski, L., & Livneh, D. (1999). Structure sense: The relationship between algebraic and numerical contexts. Educational studies in mathematics, 40(2), 173-196. https://doi.org/10.1023/A:1003606308064
  36. Linchevski, L., & Livneh, D. (2002). The competition between numbers and structure:Why expressions with identical algebraic structures trigger different interpretations. Focus on Learning Problems in Mathematics, 24(2), 20.
  37. Math forum(2015). Ask Dr. Math: FAQ. "Order of Operations." http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.order.operations.html
  38. McLellan, J., & Dewey, J (1895). The psychology of number (pp. xvi+-309). D. Appleton.
  39. Sierpinska, A. (1994). Understanding in mathematics (Vol. 2). Psychology Press. 권석일 외 7명(역) (2010). 수학에서의 이해. 서울: 경문사.
  40. Slaught, H. E., Lennes, N. J (1907). High School Algebra : Elementary Course. Allyn & Bacon.
  41. Peterson(2000). History of the order of operations. http://mathforum.org/library/drmath/view/52582.htm.
  42. Wu-Yi, H.(2007). "Order of operations"and other oddities in school mathematics. http://math.berkeley.edu/-wu/order5.pdf.
  43. Zorin, B., & Carver Jr, D (2015). Operation: Save Aunt Sally. Mathematics Teaching in the Middle School, 20(7), 438-443. https://doi.org/10.5951/mathteacmiddscho.20.7.0438