DOI QR코드

DOI QR Code

Trends of Studies on Interactive Media in the Country and Foreign Countries - as the spot which time is from 1912-1929 -

중국 중화민국 초기의 포스터 연구 - 1912년 ~ 1929년 중심으로 -

  • Received : 2017.04.28
  • Accepted : 2017.06.05
  • Published : 2017.06.30

Abstract

National Republic of China is The republic of China (1912-1949) which experienced a bourgeois-democratic revolution so as to establish was the first and last Chinese bourgeois democratic republic in the history, During this period, great changes have taken place in Chinese society. Emerging bourgeois political began to show the power on the political stage of China. Both political and social environment in this period are turbulent and Western ideas, thoughts and various aspects concept is introduced to China in this period. As the external performance of society, civil society also has a general changed influence in all aspects of lifestyle. Due to the influence of the western design, poster design in the period of the republic of China has a variety of changes and the theme of the posters also became rich and diversity. The author, as a student, talk about the type, pattern and color characteristics of poster design in the period.

중화민국(1912~1949)은 중국 역사상 첫 번째 민주혁명과 투쟁을 통해 설립된 국가이다. 부르주아 민주 공화국의 제1시기는 중국사회의 거대한 변화 속에서 발생했으며 신흥자본계급이 중국의 정치무대에 등장한 시기이다. 제1시기의 정치, 경제 등 많은 사회 구조에서 불확실한 시대였다. 서양 사상, 사조 및 정치 이념도 이 시기에 중국에 도입되었다. 외국으로 부터 수입된 문화는 중국의 산업과 생활에 많은 변화를 가져왔다. 건설, 가구, 상품, 의복, 포스터, 서적 등 모든 부분에 경제적 활동과 연관이 된다. 또한 서양의 디자인 영향으로 인해, 민국시기의 포스터 디자인에도 많은 변화가 나타났다. 특히 포스터의 주제 또한 풍부해지고 다원화되었다. 본 논문은 중화민국시기의 역사적 상황을 바탕으로 중국 포스터 디자인의 특성을 연구하여 중국 디자인의 정체성을 확립하는데 의의를 두고있다.

Keywords

References

  1. 양단육, 육십오년 이래 중국 국제무역 통계, 국립중앙연구원 사회과학연구소, p. 1
  2. 허조신 (许涤新), 오승명 (吴承明).구민주주의혁명의 중국자본주의 (旧民主主义革命的中国资本主义), p.956
  3. 정관영 (郑观应), 승세위언 (盛世危言), 제7권: 방직
  4. Jun Hai, Visual Poetics - The Semiotics Dimension of Graphic Design, Chongqing University, 2007.
  5. Lai Sheng Ru, History of Chinese Advertising, New Culture Society, 1948.
  6. Li Qizhu, The competitive advantage and development trend of poster design, Journal of Southern
  7. Yangtze University (Humanities & Social Sciences Edition), 2007.
  8. MaleolmBarnard, Art, Design and Visual Culture, Phoenix Publishing Biography Media group, 2006.
  9. Mei ShiSu, History of Modern Commercial Advertising in China, Henan University Press, 2006.
  10. Sheng Min Huang, Jun Jie Ding, Ying Hua Liu, History of Chinese Advertising, Nanfang Daily Press, 2006.
  11. Zhi ShouWang, World Graphic Design History, China Youth Publishing, 2002.