References
- DMC미디어, "2016 모바일 간편 결제 서비스 시장 현황과 전망," 2016.
- BNK금융경영연구소, "모바일 결제의 발전이 신용카드업에 미치는 영향," 2015.
- 강명희, 신은미, 유지원, "외국어 학습에서 모바일러닝 수용에 영향을 미치는 요인들간의 구조적 관계 규명," 교육공학연구, 제29권, 제3호, 2013, pp. 637-665.
- 강선희, "통합기술수용이론(Utaut)을 기반으로 간편결제 서비스 수용 의도와 이용에 관한 연구 : 혁신저항의 조절효과를 중심으로," 부경대학교 대학원 국내박사학위논문, 2016.
- 김봉철, 안주아, 최양호, "소비자의 개인적 성격 특성과 휴먼 브랜드 애착 및 충성도와의 관계 : 빅 파이브(Big five) 성격모형을 중심으로," 광고연구, 제77권, 2007, pp. 173-195.
- 김호영, 김진우, "모바일 인터넷의 사용에 영향을 미치는중요 요인에 대한 실증적 연구," 경영정보학연구, 제12권, 제3호, 2002, pp. 89-113.
- 박일순, "통합기술수용이론(UTAUT) 기반 모바일 신용카드 서비스의 사용자 수용 모형에 관한 연구," 국민대학교 비즈니스 IT전문대학원 국내박사학위논문, 2013.
- 안중호, 최규철, 성기문, 이재홍, "보안위험 수준이 지식관리시스템의 성공에 미치는 영향," 한국전자거래학회지, 제15권, 제4호, 2010, pp. 143-163.
- 양승호, 황윤성, 박재기, "통합기술수용이론(UTAUT) 에 의한 핀테크 결제서비스 사용의도에 관한 연구," 경영경제연구, 제38권, 제1호, 2016, pp. 183-209.
- 양일영, 이수영, "이용 동기에 기반한 스마트폰 초기 이용자 유형에 관한 탐색적 연구," 한국언론학보, 제55권, 제1호, 2011, pp. 110-139.
- 오종철, "인터넷 서비스 수용의 영향요인," 경영학연구 제39권, 제1호, 2010, pp. 55-79.
- 윤병훈, "핀테크의 서비스 품질, 기술수용이 만족도, 재이용의도, 공유가치창출, 기업명성에 미치는 영향 연구," 한성대학교 대학원 박사학위논문, 2017.
- 윤지현, 곽기영, "기업SNS사용이 직무성과에 미치는 영향: 제너러비티역량의 매개효과를 중심으로," 2014년 한국지식경영학회 추계학술대회 논문집, 2014, pp. 235-260.
- 윤지현, 곽기영, "제너러티비티역량 : 개념적 정의 및 결정요인," 지식경영연구, 제15권, 제3호, 2014. pp. 95-120.
- 이선경, "한국인의 이동전화 이용동기와 이용행위에 대한 연구 - 세대와 라이프스타일을 중심으로," 커뮤니케이션과학, 제23권, 2004, pp. 191-220.
- 이선중, "전자정부 신뢰의 영향요인에 관한 실증적 연구," 서울시립대학교 대학원 박사학위논문, 2009.
- 이인희, "대학생 집단의 휴대폰 이용동기에 관한 연구," 한국방송학보, 제15권, 제3호, 2001, pp. 261-293.
- 이형용, 안현철, "대중 집단지성의 사용자 수용 모형에 관한 연구," Journal of Information Technology Applications and Management, 제17권, 제4호, 2010, pp. 1-17.
- 이홍재, "핀테크 기반 모바일 간편 결제 서비스의 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 숭실대학교 대학원 박사학위논문, 2017.
- 전새하, 박나래, 이중정, "공공부문 클라우드 컴퓨팅 서비스 사용의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," Entrue Journal of Information Technology, 제10권, 제2호, 2011, pp. 97-112.
- 하준석, "간편 결제 서비스 수용의도의 결정요인에 관한 연구," 계명대학교 대학원국내박사학위논문, 2017.
- 한국은행 "2016년 모바일금융서비스 이용행태 조사결과 및 시사점," 2016.
- 조은영, 김희웅, "핀테크 모바일 간편결제 서비스 활성화 방안," 정보화정책, 제22권, 제4호, 2015, pp. 22-44. https://doi.org/10.22693/NIAIP.2015.22.4.022
- 한동균, "핀테크 수용 및 활성화에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 연세대학교 대학원 박사학위논문, 2016.
- 황보충, "스마트폰 결제유형에 따른 사용자 특성, 시스템 특성, 사회적 특성이 지속적 이용의도에 미치는 영향," 경북대학교대학원 박사학위논문, 2016.
- Ajzen, I., "The theory of planned behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50, No. 2, 1991, pp. 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
- Anderson, J. C., and Gerbing, D. W. "Structural Equation Modeling in Practice: Review and Recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol. 103, No. 3, 1988, pp. 411-423. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
- Caspi, A., Roberts, B. W., and Shiner, R. L., "Personality development: Stability and change," Annual Review of Psychology, Vol. 56, 2005, pp. 453-484. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141913
- Cervone, D., and Pervin, L. A., Personality: Theory and research (12th ed.), John Wiley and Sons, USA, 2013.
- Costa Jr, P. T., and McCrae, R. R., "The five-factor model of personality and its relevance to personality disorders," Journal of Personality Disorders, Vol. 6, No. 4, 1992, pp. 343-359 https://doi.org/10.1521/pedi.1992.6.4.343
- Barrick, M. R., Stewart, G. L., and Piotrowski, M., "Personality and job performance: Test of the mediating effects of motivation among sales representatives," Journal of Applied Psychology, Vol. 87, No. 1, 2002, pp. 43-52. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.1.43
- Chae, M., and Kim, J., "What's so different about the mobile internet?" Communications of the ACM, Vol. 46, No. 12, 2003, pp. 240-247. https://doi.org/10.1145/953460.953506
- Dahlberg, T., Mallat, N., Ondrus, J., and Zmijewska, A., "Past, present and future of mobile payments research: A literature review," Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 7, No. 2, 2008, pp. 165-181. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2007.02.001
- Davis, F. D. "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340 https://doi.org/10.2307/249008
- Devaraj, S., Easley, R. F., and Crant, J. M., "Research note-how does personality matter? relating the five-factor model to technology acceptance and use," Information Systems Research, Vol. 19, No. 1, 2008, pp. 93-105. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0153
- Fishbein, M., and Ajzen, I., Belief, attitude, intention, and behavior: An introduction to theory and research, Addison-Wesley, USA, 1975.
- Gefen, D., "E-commerce: The role of familiarity and trust" Omega, Vol. 28, No. 6, 2000, pp. 725-737. https://doi.org/10.1016/S0305-0483(00)00021-9
- Giddens, A., The consequences of modernity, Stanford University Press, Stanford, CA, 1990.
- Goldberg, L. R., "Language and individual differences: The search for universals in personality lexicons," Review of Personality and Social Psychology, Vol. 2, No. 1, 1981, pp. 141-165.
- Granovetter, M., "Economic action and social structure: The problem of embeddedness," American Journal of Sociology, Vol. 91, No. 3, 1985, pp. 481-510. https://doi.org/10.1086/228311
- Hair, J. T., Anderson, R. E., Tatham, R. L., and Black, W. C. Multivariate Data Analysis(7th ed.), Prentice Hall, Upper Saddle River, NJ, 1998.
- Hair, J. F., Sarstedt, M., Pieper, T. M., and Ringle, C. M., "The use of partial least squares structural equation modeling in strategic management research: A review of past practices and recommendations for future applications," Long Range Planning, Vol. 45, No. 5, 2012, pp. 320-340. https://doi.org/10.1016/j.lrp.2012.09.008
- Higgins, E. T., "Beyond pleasure and pain," American Psychologist, Vol. 52, No. 12, 1997, pp. 1280-1300. https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280
- Higgins, E. T., "Self-discrepancy: A theory relating self and affect," Psychological Review, Vol. 94, 1987, pp. 319-340. https://doi.org/10.1037/0033-295X.94.3.319
- John, O. P., Naumann, L. P., and Soto, C. J., Paradigm shift to the integrative big five trait taxonomy. Handbook of Personality: Theory and Research (3rd Ed), Guilford Press, New York, NY, 2008.
- John, O. P. and Naumann, L. P., Surviving two critiques by block? The resilient big five have emerged as the paradigm for personality trait psychology. Psychological Inquiry, Vol. 21, No. 1, 2010, pp. 44-49. https://doi.org/10.1080/10478401003648732
- Kelton, K., Fleischmann, K. R., and Wallace, W. A. "Trust in digital information," Journal of the Association for Information Science and Technology, Vol. 59, No.3, 2008, pp. 363-374.
- Khan, M., Iahad, N. A., and Mikson, S., "Exploring the influence of big five personality traits towards computer based learning (CBL) adoption," Journal of Information Systems Research and Innovation, Vol. 8, 2014, pp. 1-8.
- Kim, C., Mirusmonov, M., and Lee, I., "An empirical examination of factors influencing the intention to use mobile payment," Computers in Human Behavior, Vol. 26, No.3, 2010, pp. 310-322. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.10.013
- Lee, H., and Ahn, H., "A study on EC acceptance of virtual community users," Asia Pacific Journal of Information Systems, Vol. 19, No. 1, 2009, pp. 147-165.
- Lewicki, R. J., and Bunker, B. B., "Trust in relationships: A Model of development and decline," In B. B. Bunker and J. Z. Rubin (Eds.), The Jossey-Bass management series and The Jossey-Bass conflict resolution series. Conflict, cooperation, and justice: Essays inspired by the work of Morton Deutsch pp. 133-173. Jossey-Bass, San Francisco, 1995.
- Lewicki, R. J., Tomlinson, E. C., and Gillespie, N., "Models of interpersonal trust development: Theoretical approaches, empirical evidence, and future directions," Journal of Management, Vol. 32, No. 6, 2006, pp. 991-1022. https://doi.org/10.1177/0149206306294405
- Lewis, J. D., and Weigert, A., "Trust as a social reality," Social Forces, Vol. 63, No. 4, 1985, pp. 967-985. https://doi.org/10.1093/sf/63.4.967
- Lindskold, S., "Trust development, the GRIT proposal, and the effects of conciliatory acts on conflict and cooperation," Psychological Bulletin, Vol. 85, No. 4, 1978, pp. 772-793. https://doi.org/10.1037/0033-2909.85.4.772
- Luhman, N., Trust and power: Two works by niklas luhmann, John Wiley and Sons, USA, 1979.
- Mayer, R. C., Davis, J. H., and Schoorman, F. D., An integrative model of organizational trust, Academy of Management Review, Vol. 20, No. 3, 1995, pp. 709-734. https://doi.org/10.5465/amr.1995.9508080335
- McCrae, R. R., and Costa Jr, P. T., "Adding liebe und arbeit: The full five-factor model and well-being," Personality and Social Psychology Bulletin, Vol. 17, No. 2, 1991, pp.227-232. https://doi.org/10.1177/014616729101700217
- McCrae, R. R., and Costa, P. T., "Empirical and theoretical status of the five-factor model of personality traits." in The SAGE Handbook of Personality Theory and Assessment, Vol. 1, 2008, pp. 273-294.
- McCrae, R. R., and Costa, P. T., "Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers," Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 52, No. 1, 1987, pp. 81-90. https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.1.81
- Ozer, D. J., and Benet-Martinez, V., "Personality and the prediction of consequential outcomes," Annual Review of Psychology, Vol. 57, 2006, pp. 401-421. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.57.102904.190127
- Schierz, P. G., Schilke, O., and Wirtz, B. W., "Understanding consumer acceptance of mobile payment services: An empirical analysis," Electronic Commerce Research and Applications, Vol. 9, No. 3, 2010, pp. 209-216. https://doi.org/10.1016/j.elerap.2009.07.005
- Sriyabhand, T., and John, S. P., "An empirical study about the role of personality traits in information technology adoption," Silpakorn University Journal of Social Sciences, Humanities, and Arts, Vol. 14, No. 2, 2014, pp. 67-90.
- Taylor, S., and Todd, P. A., "Understanding information technology usage: A test of competing models," Information Systems Research, Vol. 6, No. 2, 1995, pp. 144-176. https://doi.org/10.1287/isre.6.2.144
- Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., and Davis, F. D., "User acceptance of information technology: Toward a unified view," MIS Quarterly, Vol. 27, No. 3, 2003, pp. 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
- Wang, H., and Yang, H. "The role of personality traits in UTAUT model under online stocking," Contemporary Management Research, Vol. 1, No. 1, 2005, pp. 69-82. https://doi.org/10.7903/cmr.73
- Yang, Y., Liu, Y., Li, H., and Yu, B., "Understanding perceived risks in mobile payment acceptance," Industrial Management & Data Systems, No. 115, No. 2, 2015, pp. 253-269. https://doi.org/10.1108/IMDS-08-2014-0243