Abstract
This study examines the characteristics of creative city policy for Japanese culture and arts creation cities and finds the implications of culture and arts city policy by reexamining the examples of Kanazawa and Yokohama from the viewpoint of creation-based strategy of the city. The policy implications of creative-based strategies are as follows. First, in terms of the governance of the creative-based strategy, Kanazawa conducted governance through a citizen-led cooperative network, while Yokohama promoted creative city policy through a local government-led cooperative network. Second, The mechanism of action of the endogenous resources of Kanazawa and Yokohama was different. Third, the territorial embeddedness in Kanazawa and Yokohama was easy for pedestrians to access to the customer center in the creation core area. Both cities have good access to domestic and international demand, and amenity is well established.
본 연구에서는 일본의 문화예술창조도시를 대상으로 창조도시정책에 사업추진실태의 특성을 살펴보고, 가나자와와 요코하마의 문화예술창조도시 사례를 중심으로 도시의 창조기반전략 관점에서 지자체의 문화예술창조도시정책을 재조명함으로써 정책적 시사점을 고찰하고자 한다. 이에 따른 창조기반전략의 정책적 시사점은 다음과 같다. 첫째, 창조기반전략의 거버넌스 관점에서 보면 가나자와는 시민주도적 협력적 네트워크를 통해 거버너스를 수행한 반면, 요코하마는 지방정부주도적 협력적 네트워크를 통해 창조도시정책의 거버넌스를 추진하였다. 둘째, 지역이 가지고 있는 내생적자원의 여건을 자연 건축환경, 사회적 상징적 자본, 경제활동 문화시설로 구분하여 살펴본 결과 가나자와와 요코하마의 내생적자원이 작동하는 메커니즘의 경로가 상이하였다. 셋째, 가나자와와 요코하마의 영역적 착근성 관점에서 보면 창조핵심지구에 있어 고객중심 원활한 보행자 접근성이 용이하고, 국내외 수요에 대한 교통접근성이 원활하며, 어메니티가 잘 갖추어져 있었다. 그리고 두 사례 지역 모두 영역적 착근성을 강화하기 위해 시민과의 연대를 통한 지속가능한 발전을 도모하고 있다.