Healing Case Study Applying Cognitive Behavioral Therapy on Mathematics Anxiety

인지행동치료기법을 적용한 수학불안 치유사례

  • Received : 2016.10.10
  • Accepted : 2016.11.18
  • Published : 2016.11.30

Abstract

This case study is performed to check the validity of cognitive behavioral therapy for high school students with mathematics anxiety. In order to find out whether it is effective or not, one female high school student who suffers physically and mentally from mathematics anxiety was selected and cognitive behavioral therapy was applied. The therapy is applied to her for 30 to 40 minutes, once a week, and for eight weeks. The main themes were: To understand my problem, To write down thinking log, To set up a plan for actions, To experiment actions, To change intermediate confidence, To change core belief. To check the validity, before and after the experiment, revised version of Heo(1996)'s assessment tools for mathematics anxiety was applied. The subject was interviewed and the results of the therapy were compared and analyzed. According to the research, the worst mathematics anxiety of the subject was test anxiety. After the procedure, the anxiety related to mathematics and teachers was lessened. Especially, the subject had changed her mind and become more positive and optimistic on solving difficult mathematics problems. Therefore, the effectiveness of cognitive behavioral therapy on mathematics anxiety was confirmed. It is required to construct special program - about cognitive behavioral therapy, interactions of cognitive-affective causes, and group therapy - and check the validity of it.

본 연구는 인지행동치료기법이 고등학생의 수학불안 감소에 효과가 있는가를 알아보기 위해 실시한 사례연구이다. 이를 위해 지나친 수학불안으로 정신적 신체적 고통을 호소하는 일반계 고등학교 2학년 여학생 1명을 연구 참여자로 선정하여 인지행동치료기법을 적용시켰다. 인지행동치료는 총 8주 동안 주당 1회씩, 1회당 30분~40분간 실시하였고 주요 실시내용은 자신의 문제 이해하기, 사고기록지 작성하기, 행동계획 세우기, 행동실험하기, 중간믿음 바꾸기, 핵심믿음 바꾸기이다. 수학불안 감소에 효과가 있었는지를 알아보기 위해 실험 전후 허혜자(1996)의 수학불안 요인 평가도구를 수정 이용하여 측정하고 면담을 실시하여 비교 분석하였다. 연구결과, 연구 참여자의 가장 큰 수학불안 요인은 시험불안이었고 치료 결과 시험불안이 상당히 감소되었으며, 수학교과 요인과 교사 요인 등에서도 수학불안이 많이 완화되었고 특히 어려운 수학 문제해결에 있어서도 긍정적이고 도전적 생각으로 바뀌었다. 따라서 인지행동치료기법은 수학불안 감소에 효과가 있었음을 확인할 수 있었다. 본 연구에서 적용한 인지행동치료기법을, 수학에 대한 정의적 요인과 인지적 요인의 상호작용과 집단 치료방법 등을 포함하여 수학에 특화된 프로그램으로 발전시켜 그 효과를 검증하는 연구가 요구된다.

Keywords

References

  1. 교육부(2015). 제2차 수학교육 종합 계획(2015-2019).
  2. 김선희.김부미.이종희(2014). 수학교육과 정의적 영역. 경문사.
  3. 권정혜 역(2014). 기분다스리기, 서울, (주) 학지사. Dennis Greenberger & Christine A. Padesky, MIND OVER MOOD.
  4. 권정혜.이재우(2001). 우울증의 인지행동치료. 인지행동치료, 1(1), 1-22.
  5. 김정호(2008). 인지치료 프로그램이 성인의 우울감소에 미치는 효과. 공주대학교 대학원 석사학위논문.
  6. 유현석(2016). 초등학생의 수학 인식론적 신념과 시험불안의 관계에서 수학 시험준비 및 시험수행 전략의 조절효과 분석. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  7. 은수진(1994). 수학불안의 경향이 큰 학생들을 위한 효과적인 지도방법에 관한 연구(중학교 2학년, 문장제를 중심으로). 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 33(2), 285-296.
  8. 이미림(2007). 중.고등학교 학생들의 수학불안 요인에 관한 분석(중학교 1,2,3학년, 고등학교 1,2학년 학생들을 대상으로). 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 임신일(2011). 시험불안 메타분석. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 조수철(1991). 시험불안의 개념과 이론. 소아.청소년정신의학, 2(1), 3-10.
  11. 최영희.이정흠 공역(2007). 인지치료의 이론과 실제. 서울, 도서출판 하나의학사, Judith S. Beck, Cognitive Therapy.
  12. 허혜자(1996). 수학불안 요인에 관한 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  13. Beth McCulloch Vinson (2001), A Comparison of Preservice Teacher' Mathematics Anxiety Before and After a Methods Class Emphasizing Manipulatives. Early Childhood Education Journal, 29(2), winter 2001.
  14. Smith, J.B. (1979). Anxiety reduction in the developmental mathematics classroom, ERIC, ED 174 278.