Exploration of the Direction for the Practice of Process-Focused Assessment

과정 중심 평가의 실행을 위한 방향 탐색

  • Received : 2016.10.14
  • Accepted : 2016.11.14
  • Published : 2016.11.30

Abstract

As a method to lead a change in mathematics education, recently reformation of assessment appears as a concept of process-focused assessment. Process-focused assessment is the concept that 2015 revised mathematics curriculum aims for, which is promoted also in policy. This research suggested a significance of process-focused assessment that has not been determined in conceptualization and the practical model. For this, this research investigated the content of the assessment on 2015 revised mathematics curriculum, and explored process-focused assessment based on the recent education assessment theory and research. Also, we suggested a model of practical plan by investigating the condition to perform the process-focused assessment. This research could take a basic role to practice process-focused assessment and investigate the concrete plan in the mathematics class field.

수학교육의 변화를 이끌 수 있는 방안으로서 평가의 개혁은 최근 과정 중심 평가라는 개념으로 등장하고 있다. 과정 중심 평가는 2015 개정 수학과 교육과정에서 지향하는 것이며 정책적으로도 추진되고 있다. 이에 본 연구는 아직 개념화가 명확하게 되지 않은 과정 중심 평가의 의미와 그 실행 모델을 제안하고자 한다. 이를 위해 2015 개정 수학과 교육과정에서 평가에 대한 내용을 고찰하고, 최신 교육 평가 이론과 연구를 바탕으로 과정 중심 평가의 의미를 탐색하였다. 그리고 과정 중심 평가가 이루어져야 할 조건 등을 탐색하여 그 실행 방안을 모델로 제안하였다. 본 연구는 수학 수업 현장에서 과정 중심 평가를 실천하고 구체적인 방안을 모색하는 데 기초 역할을 할 수 있을 것이다.

Keywords

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