DOI QR코드

DOI QR Code

Attitudes of Police Science Students toward Police Image: Q-Methodological Approach

경찰행정학과 학생들의 경찰 이미지에 대한 주관적 태도 유형: Q 방법론의 적용

  • 정세종 (조선대학교 경찰행정학과) ;
  • 김봉철 (조선대학교 신문방송학과) ;
  • 김유미 (조선대학교 신문방송학과)
  • Received : 2014.05.30
  • Accepted : 2014.06.23
  • Published : 2014.09.28

Abstract

The purpose of this study is to identify attitudes of police science students toward police image by Q-Methodology. Q-Methodology provides a method of identifying the subjectivity of each item. A survey was carried out among 40 police science students to classify the 40 selected Q-statements into a normal distribution using a 11 point scale. The collected data was analyzed by QUANL program and principal component analysis was used to identify the types of police image. As a result of this study, the police image was classified into 3 types. Type 1 can be categorized by 'fantastic image', Type 2 can be classified by 'stressful image', and Type 3 can be categorized by 'charismatic image'. These results will be used to develop a programs for improving police science students' education and will be a basis for reforming police image.

이 연구는 인간의 주관성을 탐구할 수 있는 Q 방법론을 이용하여 경찰행정학과 학생들의 경찰 이미지에 대한 주관적 태도유형을 살펴본 것이다. 40개의 Q 표본을 선정하여 40명의 대학생들에게 분류토록 한 결과 모두 3개의 경찰 이미지 유형이 도출되었다. 제1유형은 판타스틱형 이미지, 제2유형은 스트레스형 이미지, 제3유형은 카리스마형 이미지라고 명명되었다. 그러나 전반적으로 경찰행정학과 학생들은 경찰 이미지를 긍정적으로 평가하고 있는 것으로 나타났으며, 졸업 후 경찰이 되고자 하는 의지도 매우 강한 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 바탕으로 한 경찰행정학과 학생들의 경찰에 대한 주관적 이미지는 향후 경찰 행정학과 학생들의 진로선택에 영향을 미칠 것으로 판단되며, 경찰에서는 이를 통해 경찰 이미지 개선을 위한 근거 자료로 활용할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 김봉철, 정세종, 이민창, "경찰과 시민간의 조직-공중 관계성에 관한 상호이해도 분석: 상호지향성 모델의 적용", 한국광고홍보학보, 제15권, 제1호, pp.223-253, 2013.
  2. 김순은, "Q 방법론의 이론과 철학", 한국사회와 행정연구, 제20권, 제4호, pp.1-25, 2010.
  3. 김준희, 이영화, "스타이미지 선호요인에 관한 Q방법론적 연구", 주관성연구, 제9호, pp.57-81,2004.
  4. 김헌수, 원유미, Q방법론, 서울: 교육과학사, 2000.
  5. 김혜성, "박원순 서울시장의 이미지에 대한 Q 방법론 연구", 평화연구, 제20권, 제1호, pp.105-138, 2012.
  6. 김흥규, Q방법론: 과학철학, 이론, 분석 그리고 적용, 서울: 커뮤니케이션북스, 2008.
  7. 남재성, "경찰 이미지의 형성 실태 및 영향요인 분석", 한국치안행정논집, 제6권, 제2호, pp.53-81, 2009.
  8. 박성수, "조직-공중 관계성과 경찰 이미지", 한국경찰학회보, 제13권, 제4호, pp.93-117, 2011.
  9. 박영규, 민.경 접촉이 경찰 이미지에 미치는 영향에 관한 연구, 원광대학교 박사학위논문, 2008.
  10. 송광학, 임현주, "중등학교 학생들의 체육교과에 대한 이미지 유형: Q방법론을 중심으로", 한국체육과학회지, 제22권, 제6호, pp.1087-1103, 2013.
  11. 송인선, 백지연, "Q 방법론을 적용한 비서 이미지와 이미지 결정요인에 관한 연구", 비서학논총, 제22권, 제2호, pp.87-116, 2013.
  12. 이완수, 김찬석, "기업PR을 위한 이미지 개념의 성찰과 탐색", 홍보학연구, 제16권, 제3호, pp.98-131, 2012.
  13. 이제영, 최영근, "국가 이미지와 브랜드에 관한 유형화 연구: Q방법론 적용을 중심으로", 한국언론정보학보, 제38호, pp.7-39, 2007.
  14. 이황우, "경찰과 지역사회관계의 개선에 관한 연구", 한국공안행정학회보, 제3권, 제1호, pp.1-26, 1994.
  15. 주재진, "경찰에 대한 이미지가 시민의 법집행 순응도에 미치는 영향에 관한 연구", 한국경찰학보, 제20권, pp.291-316, 2009.
  16. 최응렬, "경찰행정학과 졸업생의 경쟁력 제고를 위한 학교 교육의 과제", 한국공안행정학회보, 제 17권, pp.389-422, 2004.
  17. 최현철, "Q방법론과 언론학 연구", 언론학보, 제13집, pp.45-78, 1994.
  18. 한정호, "경찰에 대한 조직 내외부인들이 상대적 이미지 분석", 홍보학연구, 제3호, pp.36-66, 1999.
  19. 황상민, 최은혜, "Q 방법론의 심리학적 적용과 해석의 문제: 객관성과 주관성의 이중주", 주관성연구, 제7호, pp.4-25, 2002.
  20. A. .Pruyn, "Imago: Een analytische benadering van het begrip en de implicaties daarvan voor onderzoek," In C. B. M. Van Riel(Eds.), Handbook of industrial and organizational psychology (2nd ed., pp. 399-444), Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1999.
  21. D. McQuail, McQuail's mass communication theory(4th ed.), London: Sage, 2000.
  22. D. A. Aaker and J. G. Myers, Advertising management(2nd ed.), Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1982.
  23. D. Dobni and G. Zinkhan, "In search of brand image: A foundation analysis," Advertising Consumer Research, Vol.17, pp.110-119, 1990.
  24. E. Dichter, "What's in an image," Journal of Consumer Marketing, No.2, pp.75-81, 1985.
  25. E. S. Jefferis R. J. Kaminski, S. Holmes, and D. E. Hanley, "The effect of a videotaped arrest on public perceptions of police use of force," Journal of Criminal Justice, Vol.25, pp.381-395, 1997. https://doi.org/10.1016/S0047-2352(97)00022-6
  26. E. Wood and I. Somerville, "Public relations and corporate identity," PR Handbook, pp.104-123, 2008.
  27. G. R. Dowling, Corporate reputation: Strategies for developing the corporate brand, London: Kogan Page Limited, 1994.
  28. G. R. Dowling, "Managing your corporate images," Industrial Marketing Management, Vol.15, pp.109-115, 1986. https://doi.org/10.1016/0019-8501(86)90051-9
  29. H. Barich and P. Kotler, "A framework for marketing image management," Sloan Management Review, Vol.32, No.2, pp.94-104, 1991.
  30. M. L. Brize and C. Roberson, Policing Today and Tomorrow, New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2007.
  31. M. R. Zimmer and L. L. Golden, "Impression of retailing stores: A content analysis of consumer images," Journal of Retailing, Vol.64, No.3, pp.265-293, 1988.
  32. N. Nguyen and G. Leblanc, The mediating role of corporate image on customer's retention decisions: An investigation, 1998.
  33. R. C. Mawby, "Visibility, Transparency and police-media relations," Policing and Society, Vol.9, pp.263-286, 2001.
  34. S. R. Brown, Political Subjectivity: Applications of Q methodology in political science, New Haven and London: Yale University Press, 1980.
  35. T. Weiwei, "Impact of corporate image and corporate reputation on customer loyalty: A review," Management Science and Engineering, Vol.1, No.2, pp.57-62, 2007.
  36. W. Stephenson, The Study of Behavior, Chicago: The University of Chicago Press, 1953.
  37. W. Stephenson, "Consciousness outsubjectivity" in. Psychological Record, Vol.18, No.4, pp.499-501, 1968. https://doi.org/10.1007/BF03393799