DOI QR코드

DOI QR Code

Redesign of A College Educational Curriculum Based on National Competency Standards

NCS를 활용한 전문대학 교육과정 개편

  • 오만덕 (동아방송예술대학교 광고제작과) ;
  • 이승희 (동아방송예술대학교 뉴미디어콘텐츠과.공통기초학부)
  • Received : 2014.07.31
  • Accepted : 2014.09.19
  • Published : 2014.09.28

Abstract

The introduction and application of NCS(National Competency Standards) into college education seeks for competency-based human resource development and management, which targets what to do rather than what to know in terms of employees' performing jobs, duties and tasks in their work environments. The focus of the study is to redesign an educational curriculum of the field of Advertising Production for college students from a perspective of NCS. The field of Advertising Production related competency unit groups, competency units and competency elements were selected followed by the process of developing the curriculum. Using survey questionnaires and FGIs, data were collected from advertising industry experts, field practitioners and college students. The redesigned NCS-based curriculum is expected to link college education into industrial needs for human resources and thus to enhance the quality of college education.

산업현장 적합형 전문직업인력 양성이라는 사회적 요구에 부응하기 위해 전문대학교육이 국가직무능력표준(National Competency Standards, 이하 NCS) 체제 중심으로 변화되고 있다. NCS기반의 교육과정은 단순히 직무관련 지식과 스킬을 이해하는 것이 아니라 적용 수준으로 역량을 향상시킨다는 점에서 기존 교육과정과 차별화된다. 본 연구에서는 광고제작과 교육과정에 대한 전문대학 사례연구로, 산업현장 및 수요자 요구, NCS 분류체계를 토대로 교육과정을 개편하였다. NCS기반 교육과정 개발절차에 따라 일부 교과목들이 신규 도출되거나 폐지되었으며, 학과 자체적으로 도출한 능력단위들이 교육과정에 추가 반영되었다. 개편된 NCS기반 교육과정을 토대로 전문직업인력을 양성함으로써 전문대학교육이 산업현장과 한층 밀착연계될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 이승, 이길순, 한강희, 권재길, 김범국, 심형수, 전승환, 고등직업교육 중심기관으로서의 전문대학 육성방안, 한국전문대학교육협의회 연구보고서, 2013.
  2. 정향진, "NCS의 도입 및 당면 과제", 제1차 NCS 포럼: 능력중심사회 구현을 위한 NCS 활용 전략, 한국직업능력개발원 자료집, pp.1-24, 2013.
  3. 주인중, 조정윤, 임경범, 국가직무능력표준(NCS)사업의 현안 및 정책방안, THE HRD REVIEW, pp.19-39, 2010.
  4. 정재창, 민병모, 김종명 역, 알기 쉬운 역량모델링, PSI컨설팅, 2008.
  5. S. R. Parry, "The Quest For Competencies," Training, pp.48-56, 1996.
  6. 박동열, 국가직무능력표준(NCS)을 활용한 역량 교육 추진 실태와 과제, The HRD REVIEW, pp.52-71, 2013.
  7. 박동열, "교육기관에서의 NCS 적용 성과와 향후 과제", 제1차 NCS포럼: 능력중심사회 구현을 위한 NCS 활용 전략, 한국직업능력개발원 자료집, pp.57-74, 2013.
  8. 김영석, "국가직무능력표준(NCS: National Competency Standards)에 따른 디자인 계열의 특성화 전략 : M.E. Porter의 가치사슬분석(Value Chain Analysis)을 중심으로", 디자인지식저널, 제28권, pp.395-408, 2013.
  9. 박두진, 김현덕, "국가직무능력표준을 활용한 항만물류분야 재직자의 교육과정 개발 방안에 관한 연구", 제28권, 제2호, pp.61-74, 2012.
  10. 최영오, 최재원, 이호영, 권오현, "국가직무능력 표준(NCS)에 대응하는 전문대학 건축과의 산업체 맞춤형 교과과정에 관한 연구", 한국건축학회 연합논문지, 제15권, 제3호, pp.1-8, 2013.
  11. 양혜련, 유지선, "국가직무능력표준(NCS) 개발 기법을 활용한 S여대 비서과의 교육과정 개발", 한국여성교양학회지, 제22집, pp.62-95, 2013.
  12. 안성로, "국가직무능력표준(NCS)에 의한 교육과정 개발 및 운영: 조경분야 사례", 한국연구재단 전문대학 특성화 사업 및 NCS 교육과정 설명회 발표자료, 2014.
  13. 김경희, "(문화콘텐츠(스마트폰콘텐츠)) NCS 기반 교육과정 개발 및 운영 사례", 한국연구재단 전문대학 특성화 사업 및 NCS 교육과정 설명회 발표자료, 2014.
  14. 이형국, "(기계(금형)) NCS 기반 교육과정 개발 및 운영", 한국연구재단 전문대학 특성화 사업 및 NCS 교육과정 설명회 발표자료, 2014.
  15. 정혜락, "(섬유(패션)분야) NCS 기반 교육과정 개발 및 운영", 한국연구재단 전문대학 특성화 사업 및 NCS 교육과정 설명회 발표자료, 2014.

Cited by

  1. The Mediating Effect of Career Attitude Maturity on the Relationship Between Characteristics of Educational Training Based on NCS and Educational Transfer vol.27, pp.6, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.6.1569
  2. A Study on the Fashion Planning NCS and the Way to Activate the Application of NCS to Fashion Planning Education vol.40, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.1.69