DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis on a Medical School Students' Academic Achievement by University Major Field

의학전문대학원생의 대학 전공 계열에 따른 학업성취도 분석

  • Received : 2014.05.20
  • Accepted : 2014.07.23
  • Published : 2014.09.28

Abstract

The purpose of the study is to analyse students' academic achievement by their university major field and changes of grade. The subject was entering students of C medical graduate school in 2008. We divided entering students' major fields into two fields that are natural science and non-natural science filed. We analysed academic achievements of entering students by grades, curriculum from 2008 to 2011. And We analysed to find out whether there are differences in academic achievements by grades, curriculum of each major fields. There were no significant statistical differences in academic achievements by grade, curriculum of the two different university major fields. Futhermore, as a results of analysis on level(high, medium, low) distribution and differences of academic achievements by grade, curriculum of the two different university major fields, there were no statistically meaningful results. There is the need to keep entrance selection systems that open the possibility of selecting the students with other academic background. And there is the need to change general awareness assuming that there are differences in academic achievements by university major fields. We need to guide students with belief of their learning possibility.

본 연구의 목적은 대학 졸업 전공계열과 동일 학번의 학년변화에 따른 학업성취도를 비교 분석하는 것이다. C 의학전문대학원 2008학년에 입학한 학습자를 대상으로 입시원서 제출시 본교 전공 구분 기준을 자연 과학계열과 비자연과학계열로 대학 전공 계열을 구분하여 2008-2011년까지 학업성취도를 학년별, 교육과정별로 분석하였다. 대학 전공 계열에 따라 학년별 학업성취도 및 교육과정별 학업성취도간에 통계적으로 차이가 없는 것으로 나타났다. 또 대학 전공 계열이 학년별 및 교육과정별 학업성취도 상 중 하 수준별 분포와 그 차이를 분석한 결과 통계적으로 의미가 없는 것으로 나타났다. 다양한 학문분야의 배경을 가진 학습자들에게 선발의 가능성을 열어두는 입학전형제도가 일부 유지될 필요가 있고, 대학 전공 계열에 따라 학업성취도 차이가 있을 것이라는 일반적인 인식의 전환과 학습자들의 학습 가능성을 믿고 학습지도하는 것이 필요하다.

Keywords

References

  1. L. B. Geffen, "The case for graduate schools of medicine in Australia," Med J Aust, Vol.155, No.16, pp.737-740, 1991.
  2. D. James and C. Chilvers, "Academic and non-academic predictors of success on the Nottingham undergraduate medical course 1970-1995," Med Educ, Vol.35, No.11, pp.1056-1064, 2001. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2001.01042.x
  3. S. D. Canaday and C. J. Lancaster, "Impact of undergraduate courses on medical student performance in basic science," J Med Educ, Vol.60, No.10, pp.757-793, 1985.
  4. M. Hojat, R. S. Blackliw, M. Robeson, J. J. Veloski, and B. D. Borenstein, "Postbaccalaureate preparation and performance in medical school," Acad Med, Vol.65, No.6, pp.388-391, 1990. https://doi.org/10.1097/00001888-199006000-00007
  5. S. R. Smith, Effect of undergraduate college majior on performance in medical school, Acad Med, Vol.73, No.9, pp.1006-1008, 1998. https://doi.org/10.1097/00001888-199809000-00023
  6. 박귀화, 홍두호, 오재환, 박이병, 신동진, 이영돈, "의학전문대학원 학생들의 학업성취도 분석", 한국의학교육, 제18권, 제3호, pp.289-296, 2006.
  7. 이상진, 최웅, 김석용, 최재운, "충북대학교 의학전문대학원 학생의 특성 및 인지적 입학전형요소와 학업성취도의 관계", 한국의학교육, 제21권, 제1호, pp.59-66, 2010.
  8. 박원일, 전수경, 정승민, "출신 고등학교 유형에 따른 의과대학생의 교과목별 학업성취도", 한국의학교육, 제19권, 제2호, pp.101-110, 2007.
  9. 서미옥, "대학생의 성별과 전공계열에 따른 학습양식 및 다섯 가지 성격특성과 학습양식의 관계", 교육심리연구, 제18권, 제4호, pp.65-82, 2004.
  10. D. A. Kolb, "learning styles and disciplinary difference," In A.W. Chick and Associates(Eds.), The Modern American College. San Francisco: Jossey - Bass, 1981.
  11. F. Kay-Lambkin, "The influence of admissions variables on first year medical school performance: a study from Newcastle University, Australia," J Med Educ, Vol.36, No.2, pp.154-159, 2002. https://doi.org/10.1046/j.1365-2923.2002.01071.x
  12. James D. Ferguson and L. Madeley, "Facters associated with success in medical school: systematic review of the literature," Br Med J, Vol.324, No.7343, pp.737-740, 2002. https://doi.org/10.1136/bmj.324.7339.737
  13. Association of American Medical College. Physicians for the twenty-first century: Report of the project panel on the general professional education of the physicians and college preparation for medicine. J Med Educ, Vol.59, No.11, pp.1-200, 1984.