DOI QR코드

DOI QR Code

Representation Strategy for Participatory Spectatorship in Silence

<도가니>의 참여적인 관객성을 위한 재현전략

  • 계운경 (부산대학교 영화연구소)
  • Received : 2014.05.02
  • Accepted : 2014.07.01
  • Published : 2014.09.28

Abstract

This study analyzes what kind of representation strategies make popularity in Silence. As audiences come together in cyber public sphere, 'participatory spectatorship' is made. Its sources are classical narrative mode and collective memories which are the devices to goad audience to anger. Silence reveals self-reflexivity because fact-based film has effect on allowing the audience to be aware of the reality constantly. However, the devices which maximize audience's anger aroused ethical controversy. Silence's unethical expression is the strategy for representing the popularity and the methodology for social ethics.

본 논문은 <도가니>가 어떠한 재현전략으로 대중성을 확보하는지에 관하여 짚어낸다. <도가니>의 '집단적 기억의 환기', '고전적인 내러티브', '영화의 자기반영성'은 관객을 분노하게 하여 사이버 공론장으로 모이게 했으며, 더 나아가 '참여적인 관객성'을 가능하게 했던 중요한 요인들이다. 그런데 관객의 분노를 극대화시킬 수 있었던 이 영화의 장치들은 윤리적 논란을 불러일으킨다. 본 논문은 <도가니>가 다양한 재현전략을 통해 '참여적인 관객성'을 이끌어 낼 수 있었던 원인분석을 목표로 한다.

Keywords

References

  1. P. Bourdieu, 예술의 규칙-문학 장의 기원과 구조, 하태환 역, 동문선, p.286, 1992.
  2. http://www.kobis.or.kr
  3. 서대정, "자기반영의 미학과 영화적 구현", 영화연구, 제32호, p.136, 2007.
  4. 안숭범, "다르덴 형제 영화에서 '노동'의 의미와 형식미학", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제9호, p.94, 2012.
  5. http://www.labortoday.co.kr/news/articleView.html?idxno=118248
  6. P. Levy, 전재연 역, 디지털시대의 가상현실, 궁리, p.32, 2002.
  7. 최항섭, "레비의 집단지성 : 대중지성을 넘어 전문가지성의 가능성 모색", 사이버커뮤니케이션학보, 제26권, 제3호, p.289, 2009.
  8. M. Halbwachs, On Collective Memories, Chicago: University of Chicago Press, p.38, 1992.
  9. 김겸섭, "아르토의 잔혹극 연구", 인문과학연구, 제28권, p.115, 2004.
  10. R. Stam, Reflexivity in Film and Literature: From Don Quixote to Jean-Luc Godard, New York: Columbia UP, p.77, 1992.
  11. 문관규, "한국 독립영화에 나타난 자기반영적 미학과 희극 전략 연구-윤성호, 곡사를 중심으로", 영화연구, 제54호, p.119, 2012.
  12. 피종호, "영화의 디스포지티브와 자기반영성", 카프카연구, 제12집, p.408, 2005.
  13. 강정석, "실제 사건을 다룬 영화의 현실 효과에 대한 단상-<도가니>와 <두 개의 문>을 중심으로", 문화과학, 제71권, pp.193-96, 2012.