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Strategy of Disney Animation Using Hero's Narrative

영웅서사를 활용한 디즈니 애니메이션의 전략

  • 김세훈 (세종대학교 만화애니메이션학과) ;
  • 이혜원 (청강문화산업대학교 애니메이션과)
  • Received : 2014.05.02
  • Accepted : 2014.07.07
  • Published : 2014.09.28

Abstract

Despite the fact that culture and the industrial market is growing rapidly and becoming competitive, Disney animation studio has kept its reputation. They have their own know-how accumulated for a long time to stimulate the audience's sensibilities beyond time and space. This study is looking for the strategy of Disney animation using effects and forms of Hero's narrative. As a result, the original works have been adapted by 3 spaces of hero's narrative and songs was prepared according to the journey. Characters was constructed by combining original and it made an antithetical Antagonist and the triangle of helpmates. These strategies satisfy contemporary needs, as well as Disney's ideology using transformational resilience. Research will be needed to utilize the elements of culture through the analysis of the common strategy for success in spite of the time change.

문화산업 시장이 빠르게 성장하면서 다양한 작품들이 경쟁을 벌이고 있는 이 시점에도 디즈니는 세계에서 손꼽히는 애니메이션 스튜디오로 그 명성을 유지하고 있다. 이들은 오랜 시간동안 쌓아온 전략들을 통해 관객의 감성을 자극하는 작품들을 제작해 왔는데 여기에는 시대와 공간을 초월한 그들만의 성공 노하우가 존재한다. 본 연구는 디즈니의 전략 근간을 영웅서사에서 찾고 그것의 효과와 특성을 디즈니가 어떻게 전략적으로 완성시켰는지 분석해보았다. 그 결과 디즈니는 영웅서사의 여정을 틀을 3개의 공간으로 나누어 단순 며 명확한 목적을 전달했으며 그 여정에 맞춰 뮤지컬 노래를 배치하고 있었다. 또한 영웅서사의 인물 원형을 통합시켜 등장인물을 구성하였으며 이는 적대자와 조력자 삼각구도라는 전형을 만들어냈다. 이런 전략들은 시대적 변화에 맞춰 관객의 니즈는 물론 디즈니 타깃층의 이데올로기까지 충족시킬 수 있었다. 이런 시대의 변화에도 불구하고 통용되고 있는 성공 콘텐츠들의 전략 구성 방법들을 분석하고 이를 통해 세계적으로 통용되는 문화요소들의 활용 방법들 연구가 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 조셉 캠벨, 이윤기 역, 천의 얼굴을 가진 영웅, 믿음사, 1999.
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  5. 마이클 티어노, 김윤철 역, 스토리텔링의 비밀, 아우라, 2008
  6. http://boxofficemojo.com/genres/animation